هنـــــر سرایش (نوشتار اوّل)

پیش گفتار :



به نام ایزد یکتا

در همین سالهای اخیر با راهنمائی های مرشدانه و دستگیری های مهربارانۀ اکثر شما اساتید و دوستان معزز ، پا به عرصۀ ادبیات و شعر گذاشتم، ویقیناً اگر یاری و همدلی شما بزرگواران نبود ، کلامی را هم نمی توانستم به کلامی دیگر بند کنم ،و باز با این همه ، گوشه نشین مکتب خانۀ تان هستم . در عین حال به خاطر یاد آوری دروس شما اساتیدم و باری اینکه شاید نوپای شعری چون من به سبب خواندن این اجمال و مختصر از قواعد شعری ، آشنایتی نسبی با ادبیات پیدا کند، به پیشنهاد دوستان تصمیم به نوشتن آموخته هایم کردم ، با اینکه می دانم این متن ها برای بعضی از دوستان تکرار مکررات است باز استدعا دارم در هر کجای مطالب ، نیاز به راهنمائی های مرشدانۀ تان داشتم در همین صفحه گوشزد بفرمائید و مرا از نظرات تان بی نسیب نفرمائید

تقدیم به تمامی اساتیدم :



بند به بند

و حرف به حرف

بر من آموختی

حرفی نیست

اگر به بندم کشی



در مباحثی که طرح خواهد شد از منابعی هم استفاده کرده ام که شاید اعتبار و استدلال این مقال را با تأئیدات شما کسب نماید

با سپاس فراوان

کمال حسینیان



منابعی که نکته چینی شده از دریای علم ادبیات و شعر :



1_شعر بی دروغ، شعر بی نقاب ؛ اثر دکتر زرّین کوب؛ انتشارات علمی؛ 1372

2_معان و بیان؛ اثر دکتر تجلیل؛ مرکز نشر دانشگاهی؛ چاپ دوّم

3_وزن شعر فارسی؛اثر دکتر خانلری؛ انتشارات طوس ؛1373

4_شعر و هنر ؛ اثر دکتر خانلری ؛ انتشارات طوس ؛ 1373

5_ادبیات معاصر ؛ اثر دکتر مرزآبادی؛ انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ؛ 1377





===============هنــــر سرایش===============



تعریفِ شعر :



در باب شعر، تعاریف زیادی شده است و تعابیر گوناگونی را شاهد هستیم. تنها به گزینش برخی تعریف ها که البته جامع و مانع هم نیست اکتفا کرده و اقوال بزرگان را دربارۀ این هنر کلامی می آوریم. «خواجه نصیر الدین طوسی» در تعریف شعر ، آن را از دو زاویه مورد بر رسی قرار می دهد، یکی دیدگاه اهل منطق و دیگری از نظر عامۀ جامعه و عرف جمهور، نزد منطقیان، شعر عبارتست از کلام موزون و در نزد عرف جمهور، کلام موزون و مقفّی.

«احمد غزالی» در «سوانح» خود می گوید : شاعر در عالم ملکوت، اسماء الهی را عیناً به صورت زلف ، خطّ، خال و صورت محسوس، مشاهده می کند. «افلاطون» شاعر را از مدینۀ فاضلۀ خود می راند ولی در «رسالۀ ایون» خود، شعر را مولود شوق و الهام می داند. «دکتر زرّین کوب» شوق الهام را تعبیر عارفانه ای از تخیّل می داند. «ارسطو» می گوید : لازمۀ شاعری ، بیشتر داستان سازی است نه بکار بردن کلام منظوم. «شلّی» معتقد است ، شعر به معنای کلّی ، یعنی بیان تخیل. «شوپن هاور» هم اظهار می کند : شعر یعنی به کار انداختن تصوّرات به یاری کلمات. « بوعلی » در «شفا» می گوید : شعر ، کلامی خیال انگیز است که از اقوالی موزون و متساوی ساخته شده باشد. «دکتر خانلری» اعتقاد دارد شعر ، القای حالات نفسانی است. «نیما» شعر را وصف آرزوها و آمال درونی می داند. «دکتر شفیعی کدکنی» نیز معتقد است : شعر چیزی جز به موسیقی رسیدن کلام نیست.

«دکتر زرین کوب» می گوید : شعر دارای ماده و صورت است. مادۀ آن ،معنا و مضمونی است که اساس شعر را تشکیل می دهد و صورت آن وزن و آهنگی است که شعر را از دیگر انواع سخن، متمایز می سازد، ترکیب این دو ، شعر را شکل می بخشد.

هواداران متعصب، آن را هنر برتر شمرده اند، زیرا توان تصویر و نمایش شعر، از صور ذهنی و انتزاعی بیش از سایر هنرهاست. با موسیقی ارتباطی تنگاتنگ دارد و نوعی وزن بیرونی_ علی رغم تفکر نو پردازان_ از لوازم حتمی آن است، چون از راه گوش دریافت می شود و حسّ زیباشناسی این عضو، تنها از طریق آواهای موزون و موسیقیایی ، تحریک می شود.

تا اواسط قرن بیستم، شعر از مقولۀ ادبیات بود، امّا از جنگ جهانی دوّم به بعد، تلویحاً برخی نظریه پردازان غربی ، شعر را هنری مستقل از ادبیات تلّقی می کنند.



اغراض شعر (ارتباط محتوایی شعر) :

1- مدح و ثنا

2- رثا و مرثیه

3- تصوّف و عرفان

4- اشعار مذهبی و موعظه و پند

5- فلسفی

6- روایی

7- سیاسی و انتقادی و اجتماعی

8- غزل و عاشقانه

9- خمریّه و ساقی نامه

10- مناظره

11- مفاخره، اعتذار، حماسه

12- هجا، هزل، مطایبه و طنز

13- سوگند نامه

14- نغز، معما، چیستان، مادّه تاریخ و ...



انواع شعر بر حسب وزن :



1. هجائی (سیلابیک)

2. ریتمیک (ضربی)

3. عروضی (میزانی یا متریک)

4. آزاد (شکسته)

5. نیمایی

6. شعر منشور

7. شعر سپید

8. نثر منظوم

9. موج نو



که در قسمت بعدی همین سلسله بحث ها به چگونگی و توضیح هر یک از این انواع خواهیم پرداخت

برقرار و برفراز بمانید

کاربرانی که این نوشته را خواندند
این نوشته را 455 نفر 1428 بار خواندند
کمال حسینیان (30 /01/ 1394)   | حامد زرین قلمی (30 /01/ 1394)   | مینا آقازاده (31 /01/ 1394)   | زیبا آصفی (آمین) (31 /01/ 1394)   | مهناز چالاکی (31 /01/ 1394)   | کرم عرب عامری (06 /02/ 1394)   | پویا نبی زاده (10 /02/ 1394)   | محمد مولوی (29 /02/ 1399)   |

نظر 7

  • حامد زرین قلمی   30 فروردین 1394 21:21

    هزاران درود بر دوست عزیز و فرهیخته ام
    و تشکر از ارسال مطلب پربارتان
    دستمریزاد
    rose rose rose rose rose rose rose

    • کمال حسینیان   31 فروردین 1394 20:18

      ممنونم استاد
      فرصتی بود در مکتب تان تا آموخته هایم را تحویل درسی باشد
      پاینده باشید
      rose

  • مینا آقازاده   31 فروردین 1394 00:52

    سلام جناب حسینیان عزیز
    مطالب ارزنده و کاربردی را به اشتراک گذاشتید
    اندیشه تون پایدار و احساستون پا برجا ...
    rose rose rose rose

    • کمال حسینیان   31 فروردین 1394 20:19

      هر چه دارم از آموزه های خودتان است استادم
      ممنون که این فرصت را به من دادید
      پاینده باشید
      rose

  • زیبا آصفی (آمین)   31 فروردین 1394 01:13

    درود جناب حسینیان گرامی
    مطالب مفید و جامعی بود تشکر
    در کلاس ادیبانه تان آموختم rose rose rose

  • زیبا آصفی (آمین)   31 فروردین 1394 01:14

    درود جناب حسینیان گرامی
    مطالب آموزنده و پر باری را در محضر شریفتان آموختم
    سپاس rose rose rose

  • کرم عرب عامری   06 اردیبهشت 1394 10:01

    جناب حسینیان ممنون از ایجاد این جریان
    بسیار عالیست
    من فکر میکنم تمام چیزهایی که دوستان و جامعه بشمادادند ابزار کار بوده یک چیزی در شما هست که ازین ابزار استفاده ی زیبایی شناسانه کرده فقط میتونم بگم اون هنر آقای حسینیانه درین حد ودیگر هیچ

    موفق باشید
    rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا