هنر چیست؟
اثر با ارزش لئون تالستوی (1)نویسنده نامدار روس است وی اولین بار به بنیانهای هنر مبتذل میتازد وآنرا موجب اضمحلال جامعه روسیه میداند وی همچنین بهنر اشرافی که دارای ظاهری زیبا اما نحتوای بی ارزش است حمله میکند و سپس ویژگی هنر واقعی را بر میشمرد وی داشتن یک فلسفه و یا یک مذهب را بستر اصلی هنر اصیل میداند . که وی در آن به مبارزه با نظریات زیبایی شناسانهای میپردازد که هنر را با اصطلاحاتی چون خوبی، حقیقت و بخصوص زیبایی تعریف میکنند. از نظر تولستوی هنر در زمان وی رو به فساد و انحطاط بود و هنرمندان نیز در سردرگمی و گمراهی بودند.
«هنر چیست» نظریات زیبایی شناسانهای را که در اواخر قرن هجدهم و در طول قرن نوزدهم به کمال رسیدند بسط میدهد و آراء واقع گرایانه (که از زمان افلاطون بنیان نهاده شد و به آراء تقلیدی به عنوان مهمترین موضوع توجه دارد) و سطحی کسانی را که هنر و لذت را به هم پیوند میدهد نقد میکند.
الحاقات تولستوی به نظریات موجود (که اهمیت احساس را در هنر مورد تاکید قرار میدهند) ارزش ارتباط موثر را محور بحث هنری خویش قرار میدهد که منجر به رد کردن هنر بد و جعلی میشود. زیرا این هنرها برای جامعه مضرند تا آنجا که توانایی مردم را برای تمیز دادن هنر خوب از بد تهدید میکنند.
تولستوی هنر را از غیر هنر (هنر جعلی) جدا میکند. هنر باید یک ارتباط احساسی مشخص بین هنرمند و مخاطب ایجاد کند: طوری که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هنر واقعی باید ظرفیت لازم برای متحد کردن مردم از طریق ارتباط را داشته باشد. (بنابراین نامفهومی و غیر واقعی بودن ارتباط، هنری بی ارزش است.) این ادراک زیبایی شناسانه تولستوی را به این سمت برد که معیارهایی را که مشخص میکند دقیقاً کار هنر چیست، وسعت بخشد. او اعتقاد داشت که درک هنر شامل هرگونه فعالیت انسانی میشود که شخصی به وسیله نشانههای بیرونی از خود بروز داده و احساساتی را که قبلاً تجربه کرده نمایش میدهد. تولستوی برای این ادعا مثالی میزند: پسرکی که احساس ترس را پس از مواجهه با یک گرگ تجربه کرده، از تجربهاش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران (به منظور وادار کردن آنها به احساس حالتی که او تجربه کردهاست) استفاده میکند. این مثال بسیار خوبی از کار هنر است. این هنر، به خاطر داشتن عنصر ارتباط، یک هنر خوب است زیرا واضح، آشکار و صادقانهاست و حتی هنری فوق العادهاست زیرا بر یک احساس (احساس ترس) متمرکز شدهاست.
اگرچه تاثیر گذاری نادرست یا غیر واقعی تنها معیار تشخیص هنر خوب از بد نیست، بحث «هنر خوب در مقابل هنر بد» به دو جهت تفکیک میشود:
اینکه این مهم است که هرچه تاثیرگذاری بیشتر و قویتر باشد هنر ارزشمندتر است و یا اینکه تمرکز بر ماده اصلی که این تاثیرگذاری را همراهی میکند مهم است.
این مطلب تولستوی را به سمتی پیش میبرد تا بررسی کند آیا این ارتباط احساسی بوجود آمده ارزشمند هست یا خیر؟ او ادعا میکند که هنر خوب، احساسات برادرانه همگانی را پرورش میدهد. اما هنر بد جایگزین آن میشود (و جلو آن را میگیرد.) همه هنرهای خوب پیامی مسیحانه دارند. زیرا تنها مسیحیت است که برادری حقیقی میان همه انسانها را آموزش میدهد. هرچند واژه «مسیحیت» تنها قسمتی از معنای کلمه را نشان میدهد. هنری که از طرف بالادستان و نخبگان تولید میشود تقریباً هیچگاه هنر خوبی نیست. زیرا طبقات بالاتر کاملاً حقیقت و سرچشمه مذهب مسیحیت را از دست دادهاند. علاوه بر این هنری که برای طبقات بالاتر جذاب است، طبیعتاً احساساتی را که ویژه باورهای آن طبقه هست نشان میدهد. مشکل دیگری که در رابطه با هنر هست این است که هنر الگوهای قبلی مربوط به گذشتگان را دوباره تولید میکند که طبیعتاً این آثار از تعلیمات و معیارهای معاصر هنرمند که مبتنی بر آرمانهای فرهنگی زمان و جایگاه او هستند ریشه نگرفتهاند. به عنوان مثال هنر یونان قدیم با توجه به ارزشهایی که از اسطورهشناسی خود دریافت کرده بود، خصلتهایی را مانند مردانگی، قدرت، و شجاعت میستود. اما تولستوی معتقد است که چون مسیحیت شامل همه این ارزشها نمیشود (و حتی در مواردی همچون ارزشمند دانستن فروتنی و افتادگی در تضاد با اندیشههای یونانی است) ادامه پذیرش هنر قدیمی یونان برای مردم جامعه وی نامناسب و ناکارآمد است
(1)لئون تالستوی نویسنده آثا جهانی و ماندگار آنا کارنینا و جنگ و صلح در شهریاستایایالیانا در روسیه در نیمه ی اول قرن نوزدهم بدنیا آمد وی در روسیه بسیار محبوبست وسکه ی طلای یادبود بنامش زده شده است. تولستوی در زمان زنده بودنش شهرت و محبوبیتی جهانی داشت اما به سادگی زندگی میکرد. تولستوی در روز
.
نظر 1
کرم عرب عامری 20 خرداد 1394 18:09
عکس بالا
ملاقات چخوف و تالستوی