3 Stars

تمنا

ارسال شده در تاریخ : 06 بهمن 1401 | شماره ثبت : H9423592


این فریبا بودنت دل را به یغما می برد
آبی چشمت مرا تا عمق دریا می برد
طره ی گیسوی تو لبریز شوقم می کند
طرح لبخندت مرا تا اوج رویا می برد
با نگاه مست خود هر لحظه می خوانی مرا
برق چشمانت مرا تا مرز معنا می برد
کاکلت با هر نسیمی دلبری ها می کند
روی موج آرزو، ناز و چلیپا می برد
در تمنایت، تن و روحم به مسلخ می رود
این تب و تابت، پری تا حد حاشا می برد

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 3 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 78 نفر 212 بار خواندند
امیر عاجلو (06 /11/ 1401)   | کاظم قادری (06 /11/ 1401)   | علی معصومی (06 /11/ 1401)   | پروانه آجورلو (06 /11/ 1401)   | Milad Kaviani (06 /11/ 1401)   | علیرضا حاج محمد علی (07 /11/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (06 /11/ 1401)  علی معصومی (06 /11/ 1401)  Milad Kaviani (06 /11/ 1401)  علیرضا حاج محمد علی (07 /11/ 1401)  
تعداد آرا :4


نظر 5

  • امیر عاجلو   06 بهمن 1401 10:56

    درود بزرگوار ا rose rose rose

  • کاظم قادری   06 بهمن 1401 11:51

    سلام و درود
    این ...آوردن این فقط برای وزن پر کردنه و نازیباست
    آبی چشم؟؟؟ منظور شما رنگ آبی چشم که مانند دریا آبیست است اما آیا آبی چشم این معنی را کامل میکند؟
    آبی دوعنی پیدا میکنه اینجا آبی که از چشمت می آید و یا یک قسمت آبی رنگ از چشمت در هر صورت ترکیب زیبا و با معنی کاملی نیست
    طره ...آوردن طره بیشتر جنبه ی وزن پرکنی و یا زیبایی واژه است هرچند واژه ای کهنه و مستعمل است وگرنه به شوق آمدن از طره خیلی نمایان نیست برای عاشق چشم لب دهان نگاه
    قد ...و ....بیشتر نمایانگر این حالت است
    ارتباط برق چشم و معنا شدن چیست ؟شفافیت و طنازی چشمت مرا تا سرحد معنا شدن میبرد؟ معنی کامل و جامعی نیست اصلا به دل نمینشینه این مصرع چون ضعیفه
    دوبیت آخر که دیگر دوبیت رها شده اند و تنگنای قافیه دو بیت سست و ضعیف و تقریبا بی معنی را خلق کرده
    تنگنای قافیه کاملا مشهوده خصوصا با به کار برن ردیف می برد تنگنای قافیه مضاعف شده
    در دوبیت آخر مشخصه شاعر فقط خواسته غزل از گردن خودش وا کنه قافیه ی انتخابی قافیه ی راحتیه اما ردیف کمی دشوار کرده سرودنو که حوصله و صبر و ویرایش میخاد
    مستی چشمت مرا تا مرز سودا می برد مثال بود
    قافیه ی چلیپا و حاشا و ارتباطشون با ابیات بسیار ضعیف و درواقع بی معنیه
    موفق باشید

  • علی معصومی   06 بهمن 1401 16:19

    درودها بانو اجورلو ارجمند
    ♤♤♤
    زیباست این سروده ناب
    برعکس دوست عزیزم جناب قادری عزیز من با تشبیه چشم به دریا
    در ارایه ابی چشمت...
    "فدای ابی جشمان ترک تب ریزت
    بیا به نغمه شور بیات برگردیم"

    و برق چشمانت مرا تا عمق دریا می برد
    " زلفای گلم بی نظیره
    لباش تو قیماق شیره
    بگردم دور چشاش
    برقابرق شمشیره"
    استعاره چلیپا با نسیم بسیار عالی است

    کاکلت با هر نسیمی دلبری ها می کند
    روی موح ارزو ناز و چلیپا می برد

    کاکل نسیم را بصورت چلیپا می برد، مانند بیت شاهکاری که رضا احسان پور سروده است:
    "به دامانت بگو دست از سر این باد بردارد
    بگو این مرد چوپان را به حال خویش بگذارد "
    در مصرع دوم بیت اخر جای "،" ویرگول به نظر من باید عوض شود
    در تب و تابت پری، تا حد حاشا می رود
    تا معنی بیت اخر کاملتذ شود
    ♤♤♤

    rose

  • کاظم قادری   06 بهمن 1401 18:53

    جسارتا جناب معصومی میشه دوبیت آخر و معنی کنید ؟
    ببینید چلیپا می شود درسته نه می برد ردیف می برد کاملا معنی مصرعو خراب کرده
    به کجا میبرد ؟؟ کاکلت چه چیزی را میبرد؟؟در حالی که خود کاکل فاعل جملست که در مصرع بعد مفعول واقع شده چرا چون ردیف میبرد کا رو خراب کرده در واقع فعل بودن ردیف و ناتوانی شاعر درپرداخت مصرع با ردیف فعلی می برد معنی واضحی به دست نمیده
    اما دربیت آخر
    در ارزوی تو این چسم و روح من به قربانگاه می رود
    در تب وتابی که تو برای من داری یا در تب وتاب و بیقراری که من برای تو دارم پری که احتمالا منظور خوذد شاعر باشه رو تا جایی که اینو حاشا کنه پیش میبره
    اولاباید معنی مصرع اول در مصرع دوم کامل میشد ولی هر مصرع ساز خودشونو میزنن و جدا از همند
    دوما در مصرع دوم چه چیزی حاشا میشود و چرا ؟ توضیح واضحی داده نشده بعد پری را درسته را حذف شده که نازیباست و یا طوری حذف شده که به وجود را نیاز هست در مصرع
    و حاشا کردن چه بار معنایی زیبا و عاطفه مندی به مصرع داده درواقع از سر ناچاری شاعر قافیه ی حاشا رو در مصرع قرار داده یعنی تگنای قافیه و ردیف که بار زیبایی و معنایی کاملی در مصرع نداره

  • علی معصومی   06 بهمن 1401 23:34

    حناب قادری عزیز
    درودها
    البته نظر خانم اجورلو مطرح است که به نظر من، در برداشت کلامی تظر شاعر مهم است و با احازه ایشان تظر من اینست که:
    بیت :کاکلت با هر نسیمی....
    با ارتباط عمودی که به بیت قبلی اش دارد تکمیل شده است، اشکال این است که ارتباط عمودی بیت قبلی را دخالت نداده اید.
    در بیت اخر
    این تب و تابت پری تا خد
    همان مسئله حذف" را" مفعولی است
    این تاب و تابت، پری را تا ....می برد
    rose

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا