3 Stars

قرآن،کاملترین قانون خلقت ( حزب ۸)

ارسال شده در تاریخ : 05 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9420951

[ دل نوشته ای بر حزب ۸ آیات ۲۳۳ تا ۲۵۲ سوره بقره]

آیه ۲۳۳- وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَهَ وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَهٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَی الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرَُ

کاملترین دین جهان است اسلام
هر نیازی را توان است اسلام
کودک و پیر و جوان، و زن و مرد
بی توان، بیکس و با کس تک و فرد
روز و شب، خوراک و پوشاک آب و نان
دارا و فقیر و بی نان و بی خوان
نماز و زکات و خمس و صدقه
هدیه و مال و منال حتی هبه
طلاق و زوجیت و نحوه اِعمال همه
احسان و انفاق و شادی و گاهی که غمه
برنامه ریزی دارد قبل تولد تا کمال
نحوهِ زندگی و نحوهِ مردن همه حال
مدت شیر دادن کامل طفلان به دو سال
خوراک و پوشاک مادر به پدر گشته بحال
عزت و وجه نکو کرده به مادران نصیب
پس چرا این همه ناشکر خدائیم عجیب
هر کسی قدر توانش به تکلف شده است
هیچ ضرر بر پدر و مادرمان امر شده است
گر پدر نسیت هزینه به وراث رسید
عزت مادر طفل مکرم است امر رسید
والدین گر به توافق طفل و از شیر گیرند
کمتر از مدت دستور گناهی نیست، گیرند
مادران عذر طلبیدند ، دایه گیرید طفلان
گناهی نیست که گیرید دایه ای بر طفلان
شرط پرداخت حقوق و حق دایه نظر است
از خدا پروا کنید هر چه کنید در نظر است


آیه ۲۳۴- وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

مردانی که مردند و زنانشان باقی است
چهار ماه و ده روز عده بر آنان جاری است
خویشتن نگهدارند مدت دستور را
پایان رساندند به انتخابند شُو را
هیچ گناهی نیست به خود تصمیم گیر
مردی یا خود دست خود را دست گیر
آنچه شایسته تراست برحالتان
بهتراست انجام دهید احوالتان
آنچه انجام می دهید ،پروردگار
عالم و عالم تر است بر کردگار
حق ندارند بر دخالت بستگان
شوهر پیشین بودند بر زنان
امر ما بر این مقرر گشته نه
قوم و خویش مرد میت بوده ، نه
بهترین پشتوانه ی تقوا یقین
ناظرت دانی خدا را اهل دین
چون کسی ناظر بداند رب خویش
دور کرده شر ابلیس را ز خویش

آیه ۲۳۵- »وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَهِ النِّساءِ أَوْ أَکْنَنْتُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَ لکِنْ لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلاّ أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَهَ النِّکاحِ حَتّی یَبْلُغَ الْکِتابُ أَجَلَهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما فِی أَنْفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ

گناهی نیست کنایه خواستگاری کنید ز زنان
که در عده ی وفات و طلاق رجعی اند زنان
نکنید خواستتان آشکار دلتان نگهدارید
آگاه است خدواند آنچه در دلتان دارید
وعدهِ پنهانی و هر رابطه ای ممنوع است
کنایه گویید خواست دل که مقبول است
عده تمام نشده اقدام به ازدواج نکنید
آگاه است خدا و ستم به خود نکنید
بپرهیزید هوای نفس و متقی شوید
آمرزندهِ بردبار است امر خدا شوید

آیه ۲۳۶- لا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِیضَهً وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ

طلاق بی آمیزش و تعیین مهر گناهی نیست
هدیه ی مناسب دهید به زنان اجباری نیست
توانمندید به توان تنگدستید به وسعتان
مناسب حال دهنده و شان گیرنده ی آن
نیک باشید و سزاوار نیکو کاری
نیک داده خدا و نیک کنیم کاری
تعیین و پرداخت مهر واجب است بر مرد
احترام گذاشته خدایمان نشویم نامرد

آیه ۲۳۷-وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَهً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلاّ أَنْ یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَا الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَهُ النِّکاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ

قبل آمیزش طلاق که مهریه معلوم است
نصف آن چه تعیین کرده اید دِین است
مگر آنان گذشت کنند نپردازید
یا تمام مهرشان شما بپردازید
گذشت کنید که گشت کنندگان
به پرهیزکاری نزدیکترند آنان
فراموش نکردند که بینشان
گذشت بود و گذشتند دِینشان
بیناست خدا به آنچه میکنید قطعا
پاداش دهد به گذشت کنندگان حتما

آیه ۲۳۸- حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطی وَ قُومُوا لِلّهِ قانِتِینَ

نمازها به جا آرید خصوصا وسطی
خشوع کنید نمازتان بوقت وسطی
مداومت در نماز نشان من است
تفریط و افراط نه، میانه من است
بپا دارید نماز را به اجتماع
با جماعت برتر است نه فُرادا
خشوع کنید بین مردمان رواتر است
خشوع نکرد ابلیس که دربدر است
نشاط و معرفت و اخلاص روح نماز
به بی نیاز رو کرده اید پس نماز نیاز
وصلهِ ناهمرنگ هستی نشوید انسانها
کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ همراه شوید انسانها

آیه۲۳۹- فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللّهَ کَما عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ

بیم دشمن یا خطری داشتید
پیاده یا سواره نماز خوانید
آنگاه که ایمن شدید به یاد ما
آموخت ندانسته ها را به شما
نماز به پا دار تا یاد من باشی
که یاد توام همیشه یاد من باشی
نماز یاد من و من ز یاد نماز
نیاز تو داری و من همیشه بی نیاز
جنگ احزاب رسول با اشاره نماز خواندند
جنگجویان نماز در جنگ همیشگی ماندند
در هیچ حالی ساقط نمی شود نماز
بی نیاز خداست تو همیشه در نیاز
سوی قبله پشت قلبه نماز بخوان
به یاد خدا باش و در امان بمان
زمین و زمان دایما به نماز شوند
نیاز خدا نیست ،خدا نیاز شوند

آیه ۲۴۰- وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِیَّهً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَی الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِی ما فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

زمان مرگ همسرانتان این سفارش است
ثلث مالش بهره گیرد سالی و ساکن است
زنان به تصمیم شایسته خود برون رفتند
گناهی نیست شما ،که خود چنین رفتند
حکیم و تواناست خدا حکمتش این است
اطاعت کنید امرش که فکر مسکین است
وصیت کنید از مال خود به همسرانتان
به نفع شماست احکام حکیم مهربانتان

آیه ۲۴۱- وَ لِلْمُطَلَّقاتِ مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ

مناسب است که حق زنان پرداخت کنید
مهرشان دهند مردان سزوار پرهیزگاریند

آیه ۲۴۲- کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُو

چنین تبین کرد آیاتش خدا بر شما
شاید اندیشه کنید در آیاتش شما
حفظ حقوق و عواطف زنان مطلقه
امر خداست که به مردان مسلمه
«حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ» یاد کن بدان
«حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ» ذکر کن بخوان
«لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ» حتما بمان
غرب هم لطفا حقوق زنان را خوان

آیه ۲۴۳- أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَی النّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لا یَشْکُرُونَ

از مرگ گریختند ندیدی عاقبتشان
هزاران نفر بودند گریز ز شهرشان
امر کرد خدا بمیرند دیدی مرگشان
پس زنده کرد آنان و معاد نشانشان
درس عبرتی کرد به آیندگانشان
پی به احسان خدا برند مردمانشان
بی سپاس اند آنان بیشمارشان
چنین خدا زنده کرد مردگانشان
تاریخ بنگریم از آن درس گیریم
نیاندیشدیم و با جهل درگیریم
بودن کند خدا فرار بی اثر است
رفتن کند خدا قرار بی ثمر است

آیه ۲۴۴- »وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

مرگ و حیات یقین دست خدای شماست
پیکار کنید راه خدا بمیرید هم به بقاست
یقین پاداش دهد خدایتان به شما
دانای مقتدر است خدا و او شنوا
آنچه دل دارید آگاه مطلقست خدا
تسلیم او شوید و ز هر تعلقی جدا

آیه ۲۴۵- مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثِیرَهً وَ اللّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

کسی نیست بینتان که وامی دهد مرا
وامی نیکو که چند برابرش دهم به جا
تنگ دستی و گشاده دستی نشان ماست
فقیر و غنی رجعتش به سوی ماست
وام نیکو خواستم از شما نه هر وامی
شرط دارد وام نکو گفته ام تو می دانی
هم حلال و هم سالم هم ضروری و لازم
بی ریا و بی منت مخفیانه عشق لازم
هم سریع و هم ایثار هم توکل و اقبال
شکر کنی تو وام گیرم مالک همان اموال
حفظ آبرو گردد آبروی من شرط است
وام دهنده این وام درنهایت بخت است

آیه ۲۴۶- أَ لَمْ تَرَ إِلَی الْمَلَإِ مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ أَلاّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاّ نُقاتِلَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاّ قَلِیلاً مِنْهُمْ وَ اللّهُ عَلِیمٌ بِالظّالِمِینَ

گروهی از بزرگان بنی اسرائیل
بعد موسی شدند گدا و سائل
پیامبرشان گفتند نبی خدا
گرفتار گشتیم و شدیم جدا
فرماندهی برانگیز برایمان
پیکار کنیم راه خدایمان
گفت پیامبر در جوابشان
بد سابقه اید در جوارشان
دستور جنگ دهد شما نیستید
خود اگاهترید حال چیستید
عهد کردند که فرمانبرند
به دشمن درایند و طوفان شوند
بجنگند در راه پروردگار
دفاع از وطن راهی کارزار
به فرزند و زنها که آواره اند
کنند ملک مهیا که بیچاره اند
چو دستور جنگ شد قرار الفرار
جز اندک کسانی شدند بی قرار
خدا عالم است کار آن ظالمان
وفای بعهد نیست در کافران
خداوند علیم است تظاهر چرا
بد عهدید شماها تکامل چرا

آیه ۲۴۷- وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ

طلب کرده بودند نبی را همه
که فردی گزیند به وحی بر همه
به فرمان درآیند به امرش ندا
به دشمن در آیند شوند هم صدا
نبی گفت خدا انتخاب کرد شما
به طالوت به بیعت شوید در وفا
حکومت کند او که شایسته است
به فرمانروایی که بایسته است
شروع شد دوباره به موسی که شد
به گوساله رفتند غرور بچه شد
زمانه گذشته نبی موسی نیست
زمان بر عقب شد که طالوت کیست
به فرمانروایی که ما برتریم
به ثروت به ریشه از او ما سریم
قبولش نداریم نه فرمان بریم
نه امرش در آئیم کزو از برتریم
بگفتا پیامبر که طالوت سر است
خدایش گزیده پس او برتر است
توان دارد او هم به علم و به جسم
خدا داده فرمان کنید جان و جسم
به هر که بخواهد خدا علم دهد
مقام و ریاست به او حلم دهد
خداوند وسیع و حکیم است یقین
که فرمان چنین داد به طالوت، دین
فقیر و غنی هم به امکان اوست
توانی نباشد کسی ، او نکوست
و نفع شماهاست به طالوت در آیید
اگر در یقن اید که عبد خدائید

آیه ۲۴۸- وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَهَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التّابُوتُ فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ بَقِیَّهٌ مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَهُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

نشان، داده طالوت حکومت خدا
که تابوت عهد شد روان بر شما
تایید و آرامشی شود از خدایتان
موسی و هارون تداعی شود براتیان
صندوقچه خاندان موسی نشان اوست
عهد بندید طالوت که با نشان شماست
حمل کنند فرشتگان که خطا نکنید
مثل موسی خطاب ساحری نکنید
باشد به نشان شوید شما آگاه
گر ایمان به خدایید و نا آگاه
رهبر الهی نشان الهی دارد
تمرد کنید عذاب الهی دارد

آیه ۲۴۹- فَلَمّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَهَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللّهِ وَ اللّهُ مَعَ الصّابِرِینَ


بفرمان طالوت به بیرون شدند
به جالوتیان بر شبیخون شدند
سپاهش چنین کرد بفرمان او
بتازید بفرمان نباشید به خو
به آزمایشی میشوید از خدا

به نهری رسید آب دیدید جدا
ننوشید نوشید ز من نیستید
ننوشید یقینا به حق زیستید
اگر مشتی گیرید خورید آب نهر
نه با من بمانید نه آیید به قهر
چون آنان رسیدند به آن آب نهر
جز اندک کسانی نوشیدند ز نهر
گذر کردند از نهر فقط اندکی
به ایمان و باور رسیدند تکی
چون دشمن بدیدند کمی باز بُرید
نماند نزد طالوت مگر چند مرید
بگفتند ضعیفان که ما اندکیم
به دشمن توان نیست و ما اندکیم
به جالوت و یاران بی حد او
توان نیستمان و یارایی کو
پشیمان شدند که جنگ آمدند
به دنیا بمانند، درنگ آمدند
همیشه گروهی سپاه خداست
بجز امر ربش ز دنیا جداست
و گفتند به طالوت ما آماده ایم
ملاقات کنیم ما خدا زنده ایم
به ایمان و باور شدند سوی جنگ
و گفتند که مردن بِه از ما ز ننگ
به پیروزی رفتند به اذن خدا
نترسیده بودند و دنیا جدا
خداوند عزیز است و با صابران
در آخر ذلیل اند همه کافران

آیه ۲۵۰- وَ لَمّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ

چو به جالوت رسیدند طالوتیان
نهراسیدند از شوکت جالوتیان
قصد خدا کردند مرگشان سعادت است
دنیا پرست نبودند ، محل عبادت است
که چنین خواستند و چه زیبا خواستند
آن چنان کردند و چه زیبا کردند
صبر و شکیبایی ریز برایمان
ثابت و استوار دار قدمهایمان
پیروز گردانمان گروه کافران
بنده ایم و تسلیمت خدایمان
پروردگار تویی و اطاعتت واجب
به لطف بیکرانت شده ایم واقف


آیه ۲۵۱- فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَهَ وَ عَلَّمَهُ مِمّا یَشاءُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمِینَ

پیروز شدند طالوتیان باذن خدا
در هم شکستند جالوتیان بی خدا
سرباز جوان خدا کشت جالوت بزرگ
البته به دید کافران بود جالوت بزرگ
داود مزد خدایی گرفت و حاکم شد
حکمت آموخت خدایش و عالم شد
آنچه میخواست خدا اعطایش کرد
به نبوت رساند و جانشینش کرد
مردمان با مردمان دفع میکند خدا
گر نه فساد در زمین میشود رها
لطف و احسان دارد ،جهانیان خدا
شکر کنید خدا ، به کفر شوید جدا
پیروزی طالوتیان علتش این است
رهبر لایق و حکومت دین است
رهبر و پیرو و توکل و صبر و انگیزه
فرمان دهنده خدا سنگ شود سرنیزه

آیه ۲۵۲- تِلْکَ آیاتُ اللّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ

پایان جزء دوم کتاب ماست این آیه
جمع بندی کنیم آیات مان در این آیه
حق خواندیم آیات ما به تو یا محمدا
یقین فرستاده ی مایی تو یا محمدا

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
دل نوشته حافظ به این ایه:

اصول قانون اساسی( توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت)

قانون اساسی که حاکم به جهان است
قرآن کریم است که از مالک جان است

اولین اصلی که خالق،، فرستاده رسول
قل هو الله اَحَد بود که نبی گفت قبول

اصل دوم که نبوت است قبولِ انبیاء
پس پذیرفت و شد ختمِ تمام انبیاء

اصل سوم معاد شد، امتحان برترین
نمرهِ عالی گرفت و گفت خدایش آفرین

چو به آزمون در آمد نمره ی عالی گرفت
اذن بعثت داد و احمد از علی یاری گرفت

چون علی با اختیار شد اختیار آن نبی
نمرهِ عالی گرفت و شد خداوند را وَلّی

قبل حیدر بود سه اصل قانون پاک کردگار
حیدر آمد رَب، دو اصلِ دیگر افزود پایدار

اصل چهارم شد عدالت عدل کامل حیدر است
اصل پنجم شد امامت ، اکمل دین سرور است

چون دو اصل افزود اصول را کردگار مهربان
پس شروع شد جنگ ابلیس با امامت همزمان

دو گروه گشتند مسلمانان که دین احمدند
عده ای با احمدند و عُدِّه ای بس احمقند

عُدِّه ای گفتند که توحید و نبوت با معاد
شد سه اصلی که خداوند بر بنی آدم نهاد

اندکی گفتند دو اصل دیگری افزود خدا
تا اصول شد پنج اصل برهان آن آل عبا

ابلیس آمد در میان و شد رجیم در بِدر
شد پدر بر آن کسانیکه نداشتند خود پدر

گفت علی داماد احمد ادعای حاکمیست
همسر دخت نبی بود و نبی گفتش وَلیست

آنقَدر خوب بازی کرد نقشش رجیم دربِدر
لشکری بسیار گرفت از مسلمین بی پدر

ابن مرجانه امیر شد ، شد امیرالمومنین
ابن حیدر ضد دین شد، یا امیرالمومنین

اصل توحید و نبوت همره اصل معاد
یادشان داد ظاهری و باطنا ابلیس به یاد

اصل عدل و اصل عصمت را نمود انکارشان
دریا رفتند و شنا نیست ، پس بَدا احوالشان

بی علی که خود امام است و امامت نسل او
ای بنی آدم بِدان دریا ، نجات است نسل او

عدل عادل عدل مولا نسل او از عادل اند
پس اصول دین پنج شد بر کسانکه عاقل اند

حافظا اصل نبوت اَکمَلَش شد مرتضا
آیه ی اَکلمَتَ را بر انبیاء خوانده خدا

پس اصول دین همان اهل کسای احمد است
توحید و نبوت و معاد و عدل ، امامت است

بحق: الهم صل علی محمد و آل محمد
بپذیر از حافظ درکش از اقیانوس را

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 87 نفر 168 بار خواندند
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (07 /03/ 1401)   | سکینه شهبازی (08 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا