3 Stars

قرآن و قوانین تجارت ( حزب ۱۰)

ارسال شده در تاریخ : 06 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9420964

[دل نوشته ای بر حزب ۱۰ آیات ۲۷۲ تا ۱۴ آل عمران]

آیه ۲۷۲- لَیْسَ عَلَیْکَ هُداهُمْ وَ لکِنَّ اللّهَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ وَ ما تُنْفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللّهِ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ

انفاق محرومیت نیست مصونیت است
انفاقِ خدا کرده اید نه محرومیت است
مُسلِم و مشرک انفاق کنید که انسانند
ستم به خدا و خود کرده اند پشیمانند
هدایت دست ماست شما چه کاره ای
شایستگان کنیم هدایت نه آواره ای
هرآنچه انفاق کنید خود نفع کرده اید
رضای خدا کنید که چنین کرده اید
پاداش دهیم شما که انفاق کرده اید
ارفاق کنیم شما که ارفاق کرده اید

آیه ۲۷۳-لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ

نیازمندان محصور شده، در راه خدا
جهاد رفتگان و آوارگان دین خدا
جانبازان و مال و منال داده ز دست
تاراج رفتگان تجارت و مال و کسب
آبرو داران که بی اطلاعان غنی دانند
که یقین به سیما و چهره نشان دارند
به چهره شناسید که آنان در فقرند
اصرار طلب کنند از مردمان قهرند
هر چیز نیکو دارید انفاقشان کنید
تا می توانید، توان دارشان کنید
قطعا خدا به آنچه کنید آگاه است
یار صابران و یاری دهندگان است

آیه ۲۷۴- الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

شب و روز و پنهان و آشکارا
انفاق می کنند اموال خود را
اجر و پاداش شان محفوظ
جان و اموال شان محفوظ
ترس و غم نخواهند دید
هر چه داده اند باز، دید
شب دهید که نشناسید
چون علی که شب ها دید
علی داشت چهار درهم
از ذخیره ی اموال هم
درهمی را در روز داد
درهمی دگر در شب
سومی را مخفی داد
چهارمی را آشکارا
پس کمال دین مولاست
کل اولیاء اولاست
چون نزول شد این آیه
شانِ مولا شد آیه
بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً
شان علی صادر شده ابلاغیه
آرام و امنیّت برکات انفاق است
لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

ایه ۲۷۵- الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاّ کَما یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهی فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَی اللّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ

قیامت که از قبرها بر میخیزند
رباخواران برخاسته زمین ریزند
چو شیطان تماس گیرید با کسی
آشفته و دیوانه شود چون کسی
تعادل ندارد راه رفتن
گاه زمین خورد گاه خاستن
قیامت این گونه اند رباخوران
بدان سبب این رسیده اند آنان
داد و ستد را نیز ربا دانند
امر ما این شد بگو دانند
داد و ستد حلال و ربا حرام
آنچه کرده اید گذشتیم تمام
زین پس کنید آنچنان شد بیان
باز گردند به گذشته کنند نهان
اهل آتش شوند دگر آنان
آتشی که سخت و جاویدان
انفاق دادن بلاعوض است
ربا گرفتن بلاعوض است
خیر و شر کنار هم اند ، زوج اند
در جهان همه زوج و خدا فردند
دادن، انفاق و ربا مشترک است
یکی رضا و یکی غضب است
کسانی که ربا می خورند
برخاسته زمین می خورند

آیه ۲۷۶- یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ کَفّارٍ أَثِیمٍ

ربا و رباخوار ستیز با خداست
که قطعا یقینا پیروز خداست
به جنگی در آیید توان داشته اید
نه جنگی که جنگ از توانش فناست
به نیستی کشد چون ربا را خدا
به نفع شماست از ستیزی جدا
صدقات و انفاق خدا را خوش است
به انفاق کنید شاد دلی ناخوش است
بیافزاید آن را خدا آنچنان
که هرگز ندیدی کسی مثل آن
سپاسش در آیید خدا باوفاست
بکفرش نباشید که بر خود جفاست
گنه کارِ کافر به دوستی نگیرید
رباخوار،ربا خورد در آخر بمیرید

آیه ۲۷۷- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

عمل، صالح و نماز و زکات
به پا داشته اند تمام صفات
به کارهای نیک شدند واجبات
به انفاق گریز و به منع سیًات
نه ترسی بر آنهاست نه غمگین شوند
به پاداش و احسان یقینا رسند
چهار دسته هستند جهان مردمان
گروهی به ایمان و اعمال صالح مومنان
گروهی نه ایمان نه اعمال صالح کافران
گروهی به ایمان نه اعمال صالح فاسقان
گروهی نه ایمان تظاهر به ایمان دورویان
خداوند یک است و گروهش یکی
یقینا پرستند .مومنان یکی

آیه ۲۷۸- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

ایمان مقدم است و تقوا میوه ی آن
مقدم رها کنید ربا رسید میوه ی آن
مطالبات ربا را رها کنید
آن چه گفت خدا شما کنید
کرم افتد میوه می شود تباه
کند اعمال صالح ربا را سیاه

آیه ۲۷۹- فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ

با خدا جنگ نکنید می بازید
با ربا به خدا و رسول می تازید
توبه کنید اصل اموالتان محفوظ
گناه بخشیم احترامات مخصوص
نه ستم کرده اید آنگه به کسی
نه ستم کند آنگه به شما کسی
ربا خوار محارب با خداست قطعا
مگر این که توبه کند یقین حتما
سلطه پذیری و سلطه گری ممنوع
ظلم دیدن و ظلم کردن ممنوع
اسلام تسلیم مطلق خدا بودن است
تسلیمی که آخرش تکریم شدن است

ایه ۲۸۰- وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَهٍ فَنَظِرَهٌ إِلی مَیْسَرَهٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

مهلت دهید بدهکار تنگ دست
تا زمانی که دستش تنگ است
ناتوان بود واقعا پرداخت کند
گر ببخشید حالتان بهتر کند
سوء استفاده کند کسی حکم ما
او گناهکار است قطعا پیش ما
بی عذر بدهی پرداخت نشود
گناه دزدی برایش نوشته شود
گذشت کن بدهکار نادار شما
گذشت میکند روز ناچار خدا

ایه ۲۸۱- وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَی اللّهِ ثُمَّ تُوَفّی کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ

پروا کنید پیشگاه من خواهید شد
قیامت هست و حاظر خواهید شد
هر چه کسب کرده اید محفوظ شد
کم و کاست هرگز یقین مشهود شد
ملاک پاداش و جزا عمل است نه آرزو
به کاشت باشید ندهند داشت به آرزو

آیه ۲۸۲- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لا یَأْبَ کاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإِنْ کانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً أَوْ لا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَکِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْری وَ لا یَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً إِلی أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَهِ وَ أَدْنی أَلاّ تَرْتابُوا إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدِیرُونَها بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَلاّ تَکْتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبایَعْتُمْ وَ لا یُضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ وَ إِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

مکتوب کنید بدهی های مدت دارتان
وام ها و معاملات محقق مابین تان
کاتبی بین شما باید عدالت کتابت کند
قادر به نوشتن بود کسی اجابت کند
طوری کتابت کند که تعلیم خداست
جز آن کند باطل و بی محتوا ست
بدهکار آن چه گوید کتابت کند
نه آن که طلبکار خطابت می کند
پروا کنید و فروگذاری نکید چیزی
حق گوئید و حق نویسید نه هر چیزی
سفیه وضعیف وکرو لال بود حق بر ذمًه ای
ناتوان بر املا و صغیر بود همان بر ذمه ای
وَلّی اش با حفظ عدالت و نفع او املا کند
دو مرد گیرد شهود سپس املا کند
گر نبود دو مرد یک مرد و دو زن گیرد شهود
امین بر دو طرف باشند و آنگاه عقود
دو زن یکی کرد فراموش دگر یاد کند
این امر ماست آن کنید تا شما یاد کند
ادای شهادت شهود خواسته اند
نباید خود داری از شهادت کنند
کتابت کنید بدهی های مدت دار را
کوچک باشند یا بزرگ هر دو را
نزد خدا به عدالت نزدیکتر است
استوارتر به شهادت رفع شک بهتر است
گر تجارت و دادوستد نقدی بود
بین خود دست به دست رسمی بود
کتابت نکید بی ایراد باز شاهد گیرید
شاهد و کاتب زیان رساندن ممنوع
هر که حق گفت شنیدن مسموع
زیان رسانید در قهر خدایید به شاهدان
ضرر زنید در لعن خدایید به کاتبان
آموخت خدا برای شما رسم زندگی
دانای توانا را سجده کنید و بندگی

آیه ۲۸۳- وَ إِنْ کُنْتُمْ عَلی سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا کاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَهٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا تَکْتُمُوا الشَّهادَهَ وَ مَنْ یَکْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ

سفر بودید و کاتبی نیافتید
وثیقه گیرید اطمینان نداشتید
امانت گرفتید به موقع دهید
بدهکار نباشید و آن پس دهید
خدا را بگیرید نظارت به هم
نباشید به فکر خیانت به هم
به کتمان نباشید شهادت دهید
به کتمان در آیید گناهکار شوید
گناه را به قلب های خود راه ندید
که داناست خداوند به آنچه دهید

آیه ۲۸۴- لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللّهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

آسمان ها و زمین آنچه دارند از خداست
آشکار و پنهان کنید دل آگاهش خداست
مجاسبه به دل داشته میکند خدا
پنهان و آشکار یکجا نه جدا جدا
شایسته ی عفو شدند خدا میبخشد
مستحق مجازات کیفرش نمیبخشد
تواناست خدا به هر چیزی قعطا
محاسبه ای است انسان ها حتما
بی اختیار چیزی آید ذهن محاسبه نیست
بااختیار کند انسان عملی مؤاخذه ای ست
علی اینچنین گفت مجازاتمان
مجازات به افکار و نیات مان

آیه ۲۸۵- آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ

توحید و نبوت و معاد بیان شده این آیه
ملاک ایمان محمد است به جهان سرمایه
آنچه نازل کرده ایم محمد یقین باور
مومنان به خدا و ملائک وکتب و انبیاء باور
میان هیچ یک از پیامبران خدا فرقی نیست
گویند مومنان که فرستاده خدا در لیست
ایمان داریم به پیامبران خدا صمیم قلب
حق شنیدیم و اطاعت کردیم صمیم قلب
آمرزش تو خواهانیم پروردگار رئوف
سوی توست بازگشت ما خدای رئوف
تکریم کنید محمد شروع آیه خداوند گفت
مومن یقین صلوات محمد و آل محمد گفت

آیه ۲۸۶- لا یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِینا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ

هر کس به اندازه وسعش تکلیف میشود
خداست وسع دهنده که تکلیف میشود
نیکی کند کسی سود کرده نیکی دهیم
بدی کند کسی ضرر کرده زیانش دهیم
محل تجارت است دنیا کسب سود کنید
عمر به اندک فروشید تجارت، دود کنید
مومنان چنین گویند به صاحب خانه
بیامرز ما گر خطا کرده ایم خانه
فراموش یا خطا کرده ایم تکلیفی
مواخذه مکن عنایت کن تخفیفی
سنگین مکن تکلیف ما که بی طاقتیم
آنچه قرار دادی به ماقبل ما که لیاقتیم
مجازاتمان مکن چیزی که بی تحمل ایم
در گذر از ما و بیامرز مان بی تحمل ایم
رحم کن ما و رحمت فرست که رحمانی
سرپرست ما تویی و فقط تو مولایی
پیروز گردان ما به گروه کافران
یاری کن نشویم ما گروه غافلان
آداب دارد دعا مراعات کنید
نخست به ضعف خود اقرار کنید
سپس ضعف ازخدا را انکار کنید
آنگاه به خواست خود اقدام کنید

( شروع سوره مبارکه آل عمران)

آیه ۱- الم
از حروف پدید آورده ایم این کتاب
الف و لام و میم سخن نمودیم خطاب
رمز بین من و احمد که عیان خواهد شد
از لسانِ صاحب الزمان بیان خواهد شد
الف و لام ، میم [انا الله المجید]

آیه ۲- اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ

نیست معبودی جز او
زنده و پاینده است او
تکیه گاهی ندارد قَیُوم است
تکیه گاه همه و قِوام است
قبل از هر زنده ای زنده
بعد از هر زنده ای زنده
قائم به ذات خویش و بی نیاز مطلق است
به ارث نبرده زنده بودن و حَیِّ مطلق است

آیه ۳- نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْراهَ وَ الْإِنْجِیلَ


به حق نازل کردیم به تو قرآن را
تصدیق کننده کتابهای پیشین را
تورات و انجیل ما فرستاده ایم
تصدیق کرده ایم، فرستاده ایم

آیه ۴- مِنْ قَبْلُ هُدیً لِلنّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقانَ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِ اللّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ اللّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقامٍ

پیش از تو هدایت فرستادیم مردمان
تورات و انجیل نازل شد سپس فرقان
اینک فرستاده ایم مردمان را فرقان
وسیله ی تمییز باشد حَقّ از بطلان
کفر کنند کسانی به آیات ما
گرفتار شوند عذاب شدید ما
شکست ناپذیر است خداوند جهان
سخت گیرد انتقام از کافران
حرف اول و آخر جواب فرقان است
حرف کسی قبول که وفق قرآن است

آیه ۵- إِنَّ اللّهَ لا یَخْفی عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ

زمین و آسمان نظاره گراست خدا
پوشیده نماند چیزی از خدا
در محضر خدا گناه نکنید
اعمالتان بدست تباه نکنید

آیه ۶-»هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحامِ کَیْفَ یَشاءُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

صورتگری میکند در رحم خداوند شما را
آنگونه که خواهد کند صورتگریها شما را
قادر شکست ناپذیر و حکیم خداوند است
معبودی نیست جز او مدیری توانمند است
سیاه و سفید و زرد و رنگین پوست
صورتگری شده از سوی خدای اوست
سرزنش نکنید شکل و قیافه را
سجده کنید نقاش بی رقیب را

آیه ۷- هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَهِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ

خداست که قرآن به تو نازل کرد
آیاتی روشن و صریح نازل کرد
که اصل و اساس است در قران
آیات محکمات نامیده ایم ما آن
آیاتی متشابه نازل کردیم تو را
به آیات محکم رجوع کنید شما
کسانی که دلهایشان منحرف است
فتنه انگیزی و فتنه گر است
به گمراهی مردم دل بستند
یا به دلخواه به تفسیر هستند
سراغ متشابهات روند بی فکر
امر ارجاع داده ایم محکمات را ذکر
تفسیر آیات جز خدا و راسخان هرگز
علم ندارند آنان تفسیر آیات هرگز
مدعی اند گر آورده اند ایمان
محکم و تشابه نزول ماست قرآن
نگیرند جز خرمندان پند ما
تفسیر غلط نکنید کتاب ما
محکم :سخن سست و بی اساس نیست
متشابه: هماهنگ،یکنواخت،شبیه هم است
آیات متشابه نهادیم قران
رهبران آسمانی آرید ایمان
گر دروس همه آسان شود
کی شاگرد دنبال استاد رود
آزمایش مردم اند متشابهات
کژ اندیش رود سراغ جهات
جهت یکی است و فقط خداست
محکمات و متشابهات از خداست
دست خدا مافوق دست هاست
جسم دارد دست خدا ز جسم رهاست
دست تشبیه شده از قدرت
به تفکر شود فهم این عزت
فلانی در اداره ای دست دارد
مگر جسم است اداره دست آرد
تشبیه به قدرت است فهم کنید
کفر خدا نکنید به خود رحم کنید
سبب انحراف ساده اندیشان نشوید
تفسیر خواستید به علی روان شوید

آیه ۸- رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّابُ

راسخان علم اینانند که چنین گویند
ذکرشان خداست فقط جز او دورند
هدایتگر تویی که هدایتمان کردی
مگردان دلهایمان باطل،روشن کردی
ببخش رحمتی به ما ز سوی خود
بسیار بخشنده ای براستی تو خود

آیه ۹- رَبَّنا إِنَّکَ جامِعُ النّاسِ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ إِنَّ اللّهَ لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ

شکی نیست گردآوری مردمان روز جمع
حق است وعده ی خداوند خاطر جمع
غفلت وعحز و ترس و پشیمانی وجهل
علت خلف وعده شود نه خدای ذوفضل

آیه ۱۰- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللّهِ شَیْئاً وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النّارِ

کفر ورزیدگان را امانی نیست
به حالی شوند که حالی نیست
نه اموالشان نه اولادشان
هیچ نمی آیند به کارشان
خود هیزم سوختن خود شوند
که در دنیا از خود بیخود شوند
یقین و قطعا خداوند تک است
انسان و سنگ هیزم آتش است
دو هیزم به آتش نیاز شد بدان
یگانه پرست باش خدا را بخوان

آیه ۱۱- کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللّهُ شَدِیدُ الْعِقابِ

در شیوه کفار فرعونیان ماندند
پیش از کفار ،خدا را ستیز خواندند
تکذیب کردند آیات ما را فرعونیان
نابود کردیم به کیفر گناهانشان آنان
سخت گیر است خدا ، پروا کنید
دین در آیید و طاغوت رسوا کنید
گناه، بد و بدتر عادت به گناه
توبه گناه سوزد خیر کند گناه
گناه جزو روحیه و عادت شد
یقین عقوبت خدا سخت شد

آیه ۱۲- قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلی جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهادُ

بگو به کسانی که کافر شدند
پس به زودی شکست میخورید
رانده میشوید سوی جهنم
که بد جایگاهی است جهنم
پیشگویی های صادق در قرآن
معجزات خداست اهل ایمان
کفر قطعا به شکست محکوم است
حق به پیروزی یقین نزدیک است

آیه ۱۳- قَدْ کانَ لَکُمْ آیَهٌ فِی فِئَتَیْنِ الْتَقَتا فِئَهٌ تُقاتِلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ أُخْری کافِرَهٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَ اللّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَعِبْرَهً لِأُولِی الْأَبْصارِ

دو گروه (جنگ بندر) روبرو شدند
یقین برای شما درس عبرتی شدند
گروهی نبرد می کردند برای خدا
گروهی جنگ می کردند برای هوا
هواپرستان تعدادشان زیاد
خدا پرستان کم ، دیدند ازدیاد
دو برابر به چشم دیدند کافران
عامل ترسشان شد حاظران
تائید میکند به یاری گر خدا خواهد
پند و عبرت شود یاریش کسی داند

آیه ۱۴- زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَهِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَهِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

عشق و علاقه به زنان و فرزندان
اموال زیاد و طلا و نقره و اسبان
ممتاز و چهارپایان و کشت زارها
شهوات نفسانیشان شود خارها
مردم در نظر جلوگیری کنند آنها
بهره ای زود گذر شود یقین دنیا
سرانجام نیکو فقط نزد اوست
نه آن مال واملاک دنیا نکوست
علاقه به مادیات درنهاد انسان است
فریب خوردن آنها زیان انسان است
علاقه زیاد به هر چیز دلبستگی آرد
اسکان موقتیم دنیا چه کارمان آید

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 93 نفر 178 بار خواندند
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (07 /03/ 1401)   | محمد خدایاری (10 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)  حافظ کریمی (08 /03/ 1401)  
تعداد آرا :2


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا