3 Stars

غدیر خم تجلی حضور

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412026

تجلی حضور
شاعر رسول چهارمحالی(ساقی)
------------ --- -----------
غدیر خم تجلی حضور است
غدیر خم پر از عطر ظهور است
ظهور نور به سیمای امامت
برای شیعیان جشن و سرور است
خدا ابلاغ کرده بر رسولش
ولایت روی دستش در صدور است
علی مولاست بعد از من بدانید
در این وادی چون وادی طور است
رسانید این پیام بر کل عالم
وصی من علی خیلی صبور است
برای کامیابی و سعادت
کنار مرتضا ره جفت و جور است
امیر المومنین حیدر علی شد
بگو چشم حسودانش که کور است
تمسک بر علی جوئید و آ لش
که راه اهل بیت مملو ز نور است
بود حبل المتین و لنگر عرش
به مانند خدایش او غفور است
غدیر خم که عید اعظم ماست
سراسر جشن و شادی و سرور است
--------------------------
شاعر رسول چهارمحالی(ساقی عطشان)

شاعر نمی خواهد که این شعر را نقد کنید.

تعداد آرا : 3 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 82 نفر 139 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (19 /05/ 1399)   | رسول چهارمحالی(ساقی عطشان) (20 /05/ 1399)   | دکتر کیوان محب خسروی (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :3


نظر 4

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:37

    لطیف و دلنشین applause applause

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 03:07

    درودها عزیز
    rose rose rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:30

    یاعلی rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:31

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا