3 Stars
سعید نادمی

کار من و تو

ارسال شده در تاریخ : 11 دی 1400 | شماره ثبت : H9419417

کار من جز عاشقی و دائماً تکرار نیست
کار تو غیر از جفا و دائماً انکار نیست
این چنین کار من و تو جز جنون حاصل چه هست؟
مردن ( از این گونه بودن پیش هم ) دشوار نیست

می کُشم هرکس تو را آزرده گرداند ولی
هیچ‌ کس همچون تو با من در پی آزار نیست!
با همه در گفتگو هستی و غافل از منی
همچو من بین هوا خواهان تو ، کس زار نیست

آتش عشقت به جانم شعله افکنده ولی
شرم یک دلداده در آن گونه و رخسار نیست !
بعد تو شاعر شدم ، گفتم "هزار و یک" غزل
دیگر این قلب شکسته مخزن اسرار نیست

شاعر : #سعیدنادمی - دکلمه در قسمت ذیل با صدای : خانم بدری عسکری

شاعر از شما تقاضای نقد دارد


به صدای شاعر گوش فرا دهید:
تعداد آرا : 3 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 110 نفر 1603 بار خواندند
امیر عاجلو (11 /10/ 1400)   | Milad Kaviani (12 /10/ 1400)   | سعید نادمی (12 /10/ 1400)   | محمد علی رضا پور (12 /10/ 1400)   | سکینه شهبازی (14 /10/ 1400)   | علی مزینانی عسکری (14 /10/ 1400)   | نجوا خلفیان (18 /11/ 1400)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (11 /10/ 1400)  Milad Kaviani (12 /10/ 1400)  علی مزینانی عسکری (14 /10/ 1400)  
تعداد آرا :3


نظر 8

  • امیر عاجلو   11 دی 1400 23:27

    سلام ودرود rose  rose  rose

    • سعید نادمی   14 دی 1400 12:22

      درود بر شما مهندس ... خسته نباشید rose rose

      دکلمه این کار رو 3 بار ارسال کردم و هنوز در این قسمت بارگزاری نشده ، لطفا بررسی بفرمایید.

      سپااااس rose rose

  • Milad Kaviani   12 دی 1400 00:50

    عالی جناب نادمی عزیز rose applause

    • سعید نادمی   12 دی 1400 15:40

      درود بر شما ... بزرگوارید قربان ...

      سپاس rose rose

  • محمد علی رضا پور   12 دی 1400 12:56

    سلام و درود، وقت شما بخیر
    فرهیخته ی گرامی!
    توضیحات و نمونه ای در شعر سروش، تقدیم تان می شود و چه خوب اگر در گسترش هرچه بیش تر این گونه ی تازه و توانمند، مددکار باشید!

    کرکسان، همصدایمان شده اند

    کوسه ها، ناخدایمان شده اند

    ناخدایان، خدایمان شده اند

    چه کنیم؟ ای خدا!

    #شعرپیشرو
    #شعر_سروش
    #محمدعلی_رضاپور

    سروش، گونه ای از شعر پیشرو است که تنوع پذیری بسیاری دارد و محصور کردن آن در تعریفی معین و محدود، چندان ساده نیست و ممکن است زیرگونه هایی از آن در تعریف خاصی از شعر سروش نگنجند و به همین دلیل، اگر بجای تعریف شعر سروش، به یادآوری ویژگی های اصلی و ترجیحی آن بپردازیم، به نظر، بهتر باشد.
    طبعا ممکن است بسیاری بلکه بیش تر سروش ها، همه ی ویژگی های شعر سروش را نداشته باشند ولی بهره ی آنها از این ویژگی ها به حدی باشد که بتوانیم آنها را در گونه ی شعری سروش بگنجانیم.

    برخی از ویژگی های (اصلی و ترجیحی) شعر سروش:

    1. برخوردار از چکیده امتیازات شعر سنتی و نو بعنوان گونه ای از شعر پیشرو

    2. شعری کوتاه با تعداد کمی لَخت یا مصراع واره (معمولاً 3 تا 7 لَخت و به ندرت 2 لَخت و گاهی بیش تر از 7 لَخت)

    3. داشتن قافیه در همه یا بیش تر لَخت های غیرپایانی (البته سروش های بی قافیه هم موجودند و در شعر سروش، قافیه، جنبه ی اصلی ندارد و هرجا که اصرار بر قافیه، لطمه به معنا و اصالت شعر بزند، ترجیح بر خلاص شدن از آن است)


    4. قواعد غیر انعطاف پذیر شعر سنتی در مبحث قافیه (و عروض و...) در شعر سروش با انعطاف زیادی به کار گرفته می شوند؛ مثلا ایرادات قافیه در شعر سنتی، ایرادی در شعر سروش ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل آهنگ زیبایی که این گونه واژه ها به وجود می آورند،
    در شعر سروش، مورد استقبال هستند‌؛
    مثلا در قالب سنتی غزل، "می رویم" و "می آییم" و "می خوانیم" را بعنوان همقافیه به کار نمی بریم اما در سروش،
    با توجه به اهمیت آهنگ سخن،
    می توانیم از آنها در جایگاه قافیه استفاده کنیم. به عبارتی: در شعر سروش، افزون بر قافیه،
    به قافیه- آهنگ نیز بها داده می شود
    (هرچند به هیچ کدام اصالت داده نمی شود و آنها مهم تر از معنا و اصالت شعر نیستند و هرگاه وجود قافیه باعث تضعیف معنای شعر بشود، باید آن را حذف کرد)

    5. تفاوت برجسته ی لَخت پایانی با مجموعه لَخت های پیش از آن
    از نظر طول، قافیه و از این قبیل
    (و البته گاهی هم لَخت پایانی به رشته لَخت هایی کوتاه تر تقسیم می شود و این شیوه از نوآوری های جناب حامی شریبی در شعر سروش است)

    6. گرایش به آرایه پردازی ادبی

    7. برخورداری از لایه ها و ابعاد مختلف معنایی و مخاطب محوری بویژه در لَخت پایانی و بصورت پایان باز با استفاده از ترفندهایی مانند کاربرد ایهام واژگانی، تغییر در زاویه ی دید و مرکز توجه، بسترسازی برای خوانش های مختلف عبارات و حتی کل شعر (البته نه برپایه ی مرگ مؤلف و بی هویتی اصل متن بلکه برپایه ی فراهم آوردن زنجیره های مرتبط معنایی که امکان تفسیرهای مختلف و در واقع، چند لایه را برای مخاطبان مختلف، آسان می نماید)

    8. پذیرش و برخورداری از انواع زاویه های دید و پردازشگری های معنایی (مثلا مانند هایکوواره، ویژه ی توصیف گرایی از طبیعت و... نیست)

    9. برپایه ی وزنی "فاعلاتن مفاعلن فعلن" و نیم وزن های همانند، همراه با زحافات و شاخه پردازی های نیمایی و فراتر از آن طبق وزن پردازی پیشرو
    (البته سروش در هر وزنی و حتی بصورت آزاد هم به کار می رود یعنی مانند شعر سپید در وزن اما با دیگر ویژگی های شعر سروش)

    10. (افزون بر تفاوت ظاهری لَخت پایانی در مواردی مانند طول، قافیه و...) کاربرد برجسته ی لَخت پایانی بعنوان نتیجه گیری سروش (که پس از مقدمات ذکرشده در مجموعه لَخت های قبلی می آید)

    • سعید نادمی   12 دی 1400 15:51

      سلام قربان ، متاسفانه با این همه توصیف ، ظاهرا هر قانونی برای سروش گفته شد ، بلافاصله تاکید شد که ...زیاد هم مهم نیست... وهرجا با مشکل و ضعف روبرو میشه ، بیخیالش میشه
      ترکیبی از قوانین ترانه و شعر کلاسیک و شعر نو ...شده و ظاهرا مخترع سروش هر چی رو خودش یاد داشته و نداشته میخواد سبک بشه ...
      ممنونم از زحمتی که کشیدید ، اما بعید میدونم جواب بده قربان rose rose

  • علی مزینانی عسکری   14 دی 1400 18:55

    درود بر شما و احسنت
    rose rose rose

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا