3 Stars

قرآن، دل نوشته ای بر (حزب ۱۲)

ارسال شده در تاریخ : 08 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9420978


[دل نوشته ای بر حزب ۱۱ آیات ۵۲ تا ۹۲ آل عمران]

آیه ۵۲- فَلَمّا أَحَسَّ عِیسی مِنْهُمُ الْکُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ آمَنّا بِاللّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنّا مُسْلِمُونَ

به کفر رانند ز خود عیسی بنی اسرائیل
کیانند یارانم به سوی خدای اسماعیل
گفتند حواریون یاوران دین خداوندیم
ایمان آورده ایم به خدا رهایی بندیم
گواه باش که ما تسلیم خدا شده ایم
یقینا مطیع خدا و رسولخدا شده ایم
مرده را زنده کور را شفا دهد اذن خدا
لجاجت قوم یهود چه کند با رسولخدا

آیه ۵۳- رَبَّنا آمَنّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدِینَ

آنچه نازل کرده ای ایمان آورده ایم
با پیامبرت عهد و پیمان خوانده ایم
در زمره ی گواهان ثبت کن ناممان
که تویی مهربان و مقتدر خدایمان

آیه ۵۴- وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللّهُ وَ اللّهُ خَیْرُ الْماکِرِینَ

تدبیر به کشتن عیسی کردند دشمنان
تدبیر به حفظ او کرد خدای جهان
بهترین تدبیر کننده ی خلقت خداوند است
خواست مطلق یقین خواست خدواند است

آیه ۵۵- إِذْ قالَ اللّهُ یا عِیسی إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ رافِعُکَ إِلَیَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فِیما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ

آنچه فرمود به عسیی خدا یاد آورید
از زمین بر گرفته و پیش من آورید
به سوی خود فرا خوانده م تو را عیسی
معراج مانی تا قیامت نزد خدا، عیسی
پاک کردیم تو را از کافران ،عیسی
چو پاک کردنی که کردیم ، موسی
پیروان تو را برتری دهیم برکافران
بازگشت کنید سپس سوی ما روان
آنچه اختلاف می کردید میانتان
داوری کنم شما و اختلافتان

آیه ۵۶- فَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِینَ

و اما گروهی که کافر شدند
یقینا به یاری بی یاور شدند
به دنیا و عقبا به سختی عذاب
گرفتار درد و مجازات ناب
به کیفر رسانم به آتش روان
که هیچ یاوری را نشاید توان

آیه ۵۷- وَ أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمِینَ

کسانی که ایمان آورده اند
و کارهای شایسته ای کرده اند
به پاداش کامل رسانیمشان
به تخت های فاخر نشانیمشان
دوست ندارد ستمگران را خدا
یقینا گرفتار درد می کنیم آنها

آیه ۵۸- ذلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیاتِ وَ الذِّکْرِ الْحَکِیمِ

آنچه بر تو میخوانیم ای احمد
پند و آیات حکمت آمیز است احمد

آیه ۵۹- إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ

آدام را از خاک آفریدیم ما
نه پدر داشت نه مادر اما
عیسی مادر داشت یقین
پس چرا گشته اید بدبین
آفرینش کدام سخت است
آدام از گلِ یا عیسی
آدم چرا نخوانده اید فرزند
بی نیاز را چه نیاز بر فرزند
خاک بفرمان ما شد آدم
عیسی به امر ما شده در دم
هر چه امر کنیم همان خواهد شد
بی کم و کاست میان خواهد شد

آیه ۶۰- الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ

حق همان است که خدایتان گفته
شک نباشد مگر که آن خفته
از تردید کنندگان مباش هرگز
حق پرستید و به ناحق هرگز
حق بود عیسی و دوازده یار داشت
کفر بود نمرود و دوازده دربار داشت

آیه ۶۱- فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ

علم و دانشی به عیسی یافتی
به یقین حقی است که دریافتی
منبعد کسی ستیز بر خیزد
گندابی است که دریا ریزد
ستیز و محاجه مکن با کسی

خدا با توست نگو که بی کسی
از قبول حق شانه خالی کردند
گویشان که به حق بر گردند
چون نگشتند به راه راستگویان
مجلسی کن دعا به حق گویان
پسرانمان و پسرانتان
و زنانمان و زنانتان
خودمان باشیم و خدایمان
خودتان باشید و خدایتان
مباهله و زاری کنیم درگاه خدا
قرار دهیم در میان لعنت خدا
ده هجری افرادی ز سوی رسول
به مسیحیان شدند اعلان قبول
گسیل کردند آنان گروهی عوض
به بیراهه رفتند پس از چند عرض
به تردید گشتند که حق است رسول
به اسلام مردد شدند و رسول
خطاب کرد خداوند به احمد چنین
به آنان بگو باطل هستید به دین
بده پیشنهاد تا به مجلس شوند
حقیقت پذیرند و بر حق شوند
دگر بار آنان شدند بی فروغ
دوباره ستودند خیال دروغ
به نفرین در آیید تضرع کنید
که نفرین بگیرید گروه دروغ
که معلوم شود حق و باطل میان
دروغگو کیانند و راستگو کیان
شنیدن نصارا رسول خدا
مباهله امر و اذن داد خدا
بزرگ نصارا به آنان بگفت
پذیرش کنید پیشنهاد خدا
اگر دیدید احمد گروه آمده
صدا کرده و باشکوه آمده
خبر نیست مباشید شما غمگین
به سور باشید و سفره رنگین
گر احمد بیاید عده ای معدود
در آیید به صلح و نگردید دود
روز موعود مباهله فرا رسید
محمد واهل بیت سرا رسید
دو کودک ی مادر ، ی مرد جوان
به همراه خاتم دیدند مردمان
حسن بود و حسین همان کودکان
علی با فاطمه همان دو جوان
رسول بود چهره به مانند ماه
شکوه دید و تسلیم شدند از نگاه
بزرگشان گفتآ که سیل آمد
خروشان شد و دریای نیل امد
چهره هایی بینم میانشان
دست بلند کند سوی خدایشان
یک مسیحی در زمین نخواهد ماند
آتشی سوزان جهان را راند
انصراف دادند مباهله را
تا به باد ندهند قافله را
گر مباهله انجام می گرفت آن روز
آتشش روشن بود تا امروز
در آیه گفته خدا زنان آیند
فاطمه تنها میان ایند
به ابراهیم گفته خدا یک ملت
یک نفر چگونه شود ملت
فاطمه یک نیست جهان خلقت است
به رسول و علی و امامان عزت است
یک فاطمه بیش ندارد خلقت
خلقت یک نیست و یک ملت
حسین دید بزرگ نصارا ترسید
حسن دید و کرامتش لرزید
علی دید و ابهتش خشک شد
کوثر دید و نجابش خندید
احمد و دید و محبتش خم شد
پرچم داد هوا و در صلح شد
شعییان به خدا خوش بخت اند
با چنین شاهان که بر تخت اند
دشمنانی دارند سر سخت اند
تا ابد به یقین بد بخت اند

آیه ۶۲- إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ اللّهُ وَ إِنَّ اللّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

آنچه گفتیم از مسیح بود صادق
جز صداقت نگوید یقین خالق
قصه زندگی عسیی حقیقت است
چو عیسی حق و از حقیت است
معبودی جز خدای یگنانه نیست
راست گفت مقتدر حکیم اوست

آیه ۶۳- فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِالْمُفْسِدِینَ

گر ز حق روی گردان شدند آنان
به مفسدان آگاه است خدای جهان

رمان ها ، افسانه ها و اساطیر پایه اش خیال
قصه های گذشتگان گاهی درست و گاهی خیال
قصص قرآن وحی خداست نه اوهام وخیال
اختیار دارد انسان حق پذیرش کند یا خیال
قرآن نبود چهره ی عیسی ناشناخته بود
آلوده بر خرافات و نادرست گفته بود

اره ۶۴- قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمُونَ

بگو یا محمد به اهل کتاب
سخن مشرک اییم که گشتیم خطاب
جز خداوند نپرستیم خدایی دیگر
برقراری نکنیم خدا شریکی دیگر
سرباز زدند به آن چه گفتی انان
تسلیم خدائیم گواه شوید مسلمانان

آیه ۶۵- یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْراهِیمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراهُ وَ الْإِنْجِیلُ إِلاّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ

ای اهل کتاب ، کتابتان محترم است
حق است و نزول ما از کرم است
درباره ابراهیم سخن می گوئید
پس چرا بی فکر سخن می گوئید
تورات و انجیل که نازل کردیم
نزد ما بود خلیل امر تعقل کردیم
نازل نشده کتابی کجا پیرویی دارد
تاریخ بنگرید که حرفتان جا دارد
ابراهیم یهودی و نصرانی نبود
تسلیم بود و یقین مسلمانی بود

آیه ۶۶- ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فِیما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ

تحقیر کنید افراد لجوج و مغرور را
هان گفت خدا به لجوجان قرآن را
آنچه علم داشتید اشکال تراشیدید
سوالات نابه جا طرح سوال کردید
نیاز و مسکن و لباس عیسی را دیدید
گروهی کذاب گروهی فرزند ما خواندید
نشانه های محمد تورات و انجیل بود
به شک شدید و باز گفتگو کردید
معلومات را بحث کرده اید شما
توافق نیافتید جدل هستید شما
علم داشتید و توافق نرسیدید شما
چه کارید مذهب ابراهیم چیست شما
هیچ علمی ندارید شما به ابراهیم
تسلیم شوید شما گذشت اسماعیل
جز خدا کسی آگاه مطلق نیست
اگاهتان کردیم غرض در چیست

آیه ۶۷- ما کانَ إِبْراهِیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ

ادعای یهود و نصرانی کذب است
نه یهودی بوده ابراهیم نه نصرانی
حق گرا و تسلیم بوده مشرک نیست
او مسلمان بوده، جز تسلیم نیست
خالصا مخلصا مسلماَ مسلمان است
جد اسماعیل و محمد یقین به ایمان است
دین پسر بوده پدر اسلام رسول الله
صلوات فرستاد پسر یقین خلیل الله

آیه ۶۸- انَّ أَوْلَی النّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ

نسبت ایمانی سزاوارست نه خویشاوندی
هم خط و فکر و هدف رواست نه پیوندی
پیروان ابراهیم سزاوارترین بر اویند
محمد و ایمان آورندگان در آن کویند
سرپرست و سرور مومنان خداوند است
حکیم مقتدر آنان یقین خداوند است
سلمان فارسی شد اهل بیت پیغمبر
عموی محمد ابولهب دشمن پیغمبر
دوست و طرفدار رسول مطیعان خداوندند
نه فامیل و عموی محمد که خویشاوندند

آیه ۶۹- وَدَّتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یُضِلُّونَکُمْ وَ ما یُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ

گروهی از اهل کتاب انحراف شما خواهند
گمراه کنند شما را ز دین آرزو دارند
گمراه نکنند جز خود ولی نمی فهمند
هوشیار شوید مومنان آنان نمی فهمند

میل به انحراف دیگران نکنید هرگز
یقین منحرف شوید خود نکید هرگز
افشا میکند خدا نقشه های دشمن را
رسوا میکند خدا چهره های آنان را

آیه ۷۰- یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ

چرا آیات خدا را کفر می ورزید
حال که درستی آن گواهترید
خوب دانید نشانه های تورات را
آنچه گفته ایم در انجیل عیسی را
بشارت احمد داده ایم در آن کتب
تفسیر ناحق نکنید بزرگانِ کتب
دانستن نکند کفایت به تنهایی
پذیرش لازم است به دانایی

آیه ۷۱- یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

حقیقت روشن بیان شده در کتابتان
حق به باطل مشتبه چراست خطابتان
کتمان حق کنید و به حق آگاهید
داناست خداوند چرا به کتمانید
مشتبه و کتمان دو اهرم دشمنان
ایجاد انحراف است بین مومنان
کتمان حق حرام و ظلم آشکارانه است
اظهارش حلال و یقین جاویدانه است

آیه ۷۲- وَ قالَتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ

گروهی از یهودیان چنین گفتند
آنچه نازل میشود مومنان گوئید
روز به ایمانید و شب کافر
اینچنین کنید مسلمین آخر
شک و تردید افتد میانشان
افت آرد شرک کشد کفرشان
دوازده نفر از بزرگان یهود
نقشه کردند به مسلمین کید خود
غافل اینکه نقشه خواند خدا خود
آشکار کند محمد حبیب الله است
ابلاغ کند مردمان امین الله است

آیه ۷۳- وَ لا تُؤْمِنُوا إِلاّ لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدی هُدَی اللّهِ أَنْ یُؤْتی أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتِیتُمْ أَوْ یُحاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ

بزرگان یهود هم کیشان می گفتند
گرایش اسلام چرا برترید می گفتند
جز کسی که آیین تان ایمان دارد
مومن نشوید حق شمایید میگفتند
پیروی نکنید محمد و آیین اش را
اطاعت نمیکند محمد آیین تان را
گفت خدواند به رسولش که بگو
سعادت راه او ست خدا گفته گو
خدایی که تورات و شریعت داده ما
تورات آشکارا گفته نشانه ی ما
هر که را خواهد خدا کتابی دهد
سوال بشنود و پاسخ خطابی دهد
فضل و رحمت ها همه بدست اوست
هر که را عطا و رحمت خواهد اوست
دارنده ی رحمت وسیع فقط خداست
تنها یگانه ی مطلق و علمِ بی انتهاست

آیه ۷۴- یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ

به اوهام اند که قوم برترند یهود
هر که خواهد برتری دهد خدا نه یهود
داناست او به عهده دار رسالتش
چه کسی انتخاب کند به رسالتش
میان بندگان بر اساس حکمت خویش
هر که خواهد دهد لطف خاص خویش

آیه ۷۵- وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِینارٍ لا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ إِلاّ ما دُمْتَ عَلَیْهِ قائِماً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَیْسَ عَلَیْنا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ
 

درست و نادرست در اهل کتاب بسیارند
عده ای امین و امانت دارند
عده ای ناامن و خیانت کارند
کل اموال به گروهی امانت دهی

بی کم و کاست از آنان واندهی
به گروهی دیناری دهی اموالت
پس ندهند مگر قیام کنی حالت
این خیالت دلیل را این گفتند
غیر یهودحلال شد مال خوردند
هرچه کنیم بر ما گناهی نیست
آزاد کرده خدا گناهش چیست
اگاهانه بر خدا دروغ بستند
گروهِ ستمگرند یقین پستند
امانت به صاحبش دهید هر حال
کافر و فاسق و مومن و بد حال
استثمار و استحمار و نژاد پرستی را
ممنوع کرده ایم ،حکمت خود آن را

آیه ۷۶- بَلی مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی فَإِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ

هر کس عهد خویش وفا کند
متقی گردد رضای خدا کند
کسب رضایت کند کسی ز خدا
پرهیزگار شود یقین دوست خدا
عهدی که خدا از طریق انبیاء بسته
عهدی که انسان با خدای جهان بسته
عهدی که انسان با مردمان زمان بسته
عهدی که رهبر با امت و مردمان بسته
وفایش یقین واجب است به امر خدا
با وفا ترین است وفای عهد یقین خدا

آیه ۷۷- إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ

کسانی عهد و سوگند کنند ، بشکنند
کافر و فاسق و دو روی عهد شکنند
بهای ناچیزی فروشند عهدشان
عذاب دردناکی دهم به حالشان
نصیبی در آخرت نیست برایشان
سخن نگوید با آنان هیچ خدایشان
رحم نخواهند دید آنان از خدایشان
پاک نخواهد شد آنان گناهشان
بیمار و درمانده اند هرگز دوایشان
با سوگند مال و ثروت خورد کسی
خیالش داراست وحکمش بیکسی
پیمان شکستند و دل بستند به رحمت ما
خیال و وهم و آرزوست نرسند رحمت ما

آیه ۷۸- وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ

همانا گروهی از اهل کتاب هستند
عالم اند ظاهرا به دنیا دل بستند
زبان به خواندن کتاب می چرخانند
دست نوشت خودشان چنان خوانند
گمان کنید کتاب آسمانی ماست
یقین نیست کتاب ما گویند هست
آنچه میخوانیم براتیان جانب اوست
اگاهانه دروغ گویند که از اوست
تهمت میزنند به خداوند گنهکارند
عالم بی عمل و دنبال اموال اند
عالم و دانشمندان بی تقوا
اغفال کنند مردمان در دنیا
به خدا دروغ می بندند آنان
کافرند و به ظاهر ایمان آنان
حضور آنان بین اهل کتاب قطعی است
عوامفریبی آنان بر عوامان حتمی است
دستاویز کرده اند کتب آسمانی آنان
مقدس نمایی کنند گمراه اند آنان
تحریف اگاهانه و مغرضانه ی علما
بزرگترین خیانت دین نما به انسانها

آیه ۷۹- ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُؤْتِیَهُ اللّهُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّهَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنّاسِ کُونُوا عِباداً لِی مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لکِنْ کُونُوا رَبّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ

هیچ پیامبر و بشری که کتاب خدا دارد
حکم نبوت گرفته حکمت و شفا دارد
حق ندارد به مردمان چنین گوید
بندگی کنید و ارباب به خود گوید
همه بنده اید و سجده از آن خدا
هر مقام ممنوع سجده جز برای خدا
علمِ دین و درسِ کتاب راه رَبّانی است
نه تَصَوفُ و چله نشینی نشان ربانی است
علمای ربانی مفسران واقعی قرانند
به رکوع نگین دهند مسیکنان آنانند
تعلیم و تعلم کتاب آخرین ما ابدی ست
معلمان کتاب به شغل مبارک نبوی ست

آیه ۸۰- وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَهَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً أَ یَأْمُرُکُمْ بِالْکُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ

فرمان ندهد خدا که چنین کنید
فرشتگان و انبیاء ارباب خود کنید
آیا ممکن است پس از تسلیم شدن شما
فرمان به کفر دهند آنان به شما
دعوت به شرک سوی هر کسی ممنوع
گر نبی باشد یا فرشته نکنیم مسموع
مستقل دانستن مخلوق ها کفر است
تنها انکار خدا نیست و آن کفر است

آیه ۸۱- وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَهٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلی ذلِکُمْ إِصْرِی قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشّاهِدِینَ

آیه ۸۳- فَمَنْ تَوَلّی بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ

پیمان گرفته ایم از پیامبرانتان نمی دانید
امضاء کرده اند در کتاب هایتان نمیخوانید
هر گاه به شما کتاب و حکمتی دادم
پس پیامبری دگر سویتان فرستادم

تصدیق می کرد آنچه را به شما دادم
ایمان آورید و یاریش کنید فرستادم
اقرار میکنید که چنین کنید فرمودم
دوش می‌گیرید بار سنگینی که دادم
کل انبیاء جواب دادند آری
اقرار داریم آنچه امر داری
شهادت گرفتیم خودشان به اقرارشان
شهادت می دهم شاهدند به اقرارشان
روی گردانند کسانی از این پیمان
فاسقاننند هر دو جهان یقین آنان
پیمان بی هدف هیچ عاقلی نکند
چه رسد به ما عقلی درک ما نکند
وقتی از پیامبرتان گرفته ایم اقرار
گر به ایمان راستن اید نکنید انکار
رهبری امضاء کند پیمان را
زیر دستتان ملکفند اجرا را
وقت اجرا رسیده عهد کردید
گر پایبندید به عهد بر گردید
نام الله ثبت کردند آغازش
عهد احمد داده اند پایانش

آیه ۸۴- قُلْ آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ عَلی إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسی وَ عِیسی وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

عهد گیریم ما حتی رسول خدا
اقرار میکنید محمد به عهد خدا
به خدا و آنچه نازل شده
ابراهیم،اسماعیل،اسحاق،یعقوب و اسباط
به پیامبران نسل یعقوب نازل شده
به موسی و عیسی و پیامبران دگر
سوی پروردگارشان بوده اند در نظر
ایمان آورده ایم فرقی نیست میانشان
قطعا و یقینا تسلیم مطلقیم خدایشان

آیه ۸۵- وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرِینَ

سراغ دین دگری جز اسلام روید زیانکارید
نکنیم یقین دینی را قبول پس خطا کارید
از تمام انبیاء پیمان گرفته ایم
کتب آسمانی آشکارا نوشته ایم
ناسخ همه ی ادیان اسلام است
حکم مان مکتوب در قرآن است

آیه ۸۶- کَیْفَ یَهْدِی اللّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمِینَ

چگونه هدایت کنیم مردمان را دگر
به آیات و اعجاز نگشتید نظر
به ایمان شدید و سپس کافری
دلایل که دادیم یقین روشنی
گواهی نمودید که حق است رسول
به اقرار قبول کرده بودید رسول
هم اقرار و هم فسخ شاهد شدید
ستمگر شدید و گواهی شدید
هدایت نشاید ز سوی خدا
هدایت نگردید دگر کبریا

آیه ۸۷-أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَهَ اللّهِ وَ الْمَلائِکَهِ وَ النّاسِ أَجْمَعِینَ

به ایمان در آیید و خارج شوید
به مرتد رسید و به غافل شوید
به لعن خدا و ملائک شوید
عموم خلایق کنند لعنتان
و مردم نمایند ابد لعنتان

آیه ۸۸- خالِدِینَ فِیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ

همواره در لعن خدا خواهند بود
تا ابد در عذاب خواهند ماند
مهلت و کاستنی نخواهند دید
نفرت فرشتگان خواهند بود

ایه۸۹- إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

گر توبه کند مرتدی درگاه خدا
اصلاح کنید کردار و گفتار شما
آمرزنده ی مهربان است خدا
توبه پذیر رحمان است خدا
توبه پذیرفته گناه می زدایم
بخشنده ی بندگان ماییم

آیه ۹۰- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الضّالُّونَ

آیه ۸۶- کَیْفَ یَهْدِی اللّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمِینَ

چگونه هدایت کنیم مردمان را دگر
به آیات و اعجاز نگشتید نظر
به ایمان شدید و سپس کافری
دلایل که دادیم یقین روشنی
گواهی نمودید که حق است رسول
به اقرار قبول کرده بودید رسول
هم اقرار و هم فسخ شاهد شدید
ستمگر شدید و گواهی شدید
هدایت نشاید ز سوی خدا
هدایت نگردید دگر کبریا

آیه ۸۷-أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَهَ اللّهِ وَ الْمَلائِکَهِ وَ النّاسِ أَجْمَعِینَ

به ایمان در آیید و خارج شوید
به مرتد رسید و به غافل شوید
به لعن خدا و ملائک شوید
عموم خلایق کنند لعنتان
و مردم نمایند ابد لعنتان

آیه ۸۸- خالِدِینَ فِیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ

همواره در لعن خدا خواهند بود
تا ابد در عذاب خواهند ماند
مهلت و کاستنی نخواهند دید
نفرت فرشتگان خواهند بود

ایه۸۹- إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

گر توبه کند مرتدی درگاه خدا
اصلاح کنید کردار و گفتار شما
آمرزنده ی مهربان است خدا
توبه پذیر رحمان است خدا
توبه پذیرفته گناه می زدایم
بخشنده ی بندگان فقط مائیم

آیه ۹۰- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الضّالُّونَ

پس از ایمان کافر شود کسی
بیافزاید سپس کفرش بسی
نپذیریم توبه ی آنان هرگز
گمراهند آنان هدایتشان هرگز

آیه ۹۱- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفّارٌ فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدی بِهِ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِینَ

کفر ورزند و کفر میرند کسان
نجاتی نیابند یقین آن کسان
گر کنند زمین را پر از طلا
فدیه پردازند نگردند در بلا
هرگز نگذریم از آنان خطا
عذابی دردناک کنیم مبتلا
یاوری نیستشان رهایی بلا

آیه ۹۲- لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ


به نیکی نیابیم دست هرگز مگر
به انفاق در آییم احسن ها دگر
محبوبترینِ ها را انفاق دهیم
آگاه است خدا از آنچه دهیم
شب عروسی فاطمه فقیری گفت
لباسی ده مرا که نباشم لخت
کهنه ای خواست رختی که تن کند
رخت عروسی اش داد به تن کند
بهترین ها یقینا بهترین کنند انفاق
زین دلیل که شده اند بهترین آفاق
اسلام مکتب انسان است نه مال دوستی
مال و منال نیک است انفاق خدا دوستی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 87 نفر 189 بار خواندند
امیر عاجلو (08 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (08 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (08 /03/ 1401)  حافظ کریمی (08 /03/ 1401)  
تعداد آرا :2


نظر 2

  • امیر عاجلو   08 خرداد 1401 09:55

    .مانا باشید و شاعر rose

    • حافظ کریمی   08 خرداد 1401 14:59

      در پناه یزدان پاک
      سروری کنید در خاک
      و.....
      سیر کنید افلاک rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا