سلام و درود فرهیخته ی ارجمند، لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش، مددکار باشید! سپاس،
سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست. سروش، دارای انواع مختلفی ست مانند: ???? 1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
کهکشان، بی تو، خالی از نور است/ بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/ نور، گرم و لطیف و پرشور است/ دور از این نور، کفرِ مهجور است/ هستی از نور عشق، مسرور است/ الله نور السموات (السموات) و الارض.// وزن این سروش در لَخت های غیر پایانی: فاعلاتن مفاعلن فعلن و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت: مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
???? 2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
کم تر از آفتابگردان ام؟/ گر بتابی./ ???? 3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
می رود قایق/ و نمی کاهد عزت دریا./
???? 4. سروش مسمّطی:
غنچه ای می شکفت و می خندید/ همه جا را بهارگون می دید/ باد، پیش آمد و از او پرسید:/ "این جهان را چگونه می بینید؟" / پاسخش را نداده، برچیدش. //
???? 5. سروش قافیه منظمِ کوتاه پایان:
غم به غم شد دلم، غماغم شد/ اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/ پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/ مَحرم رازهای عالم شد/ پیله ها را شکست./
???? 6. سروشِ کوتاه پایانِ تمام قافیه:
من سمرقندم و زرافشان ام/ سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/ کابل و بامیان و بَغلان ام/ مشهد و بابل و مریوان ام/ ایران ام./
???? 7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش، قافیه مند و همچنین رازگون (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/ آوازهای رازِ دل، آغاز می شوند/ رو به سوی نور./
???? 8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
???? 9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
رفتم از کوهپایه تا قلّه/ وقت برگشت گشت/ (وای!) تا پایین/ درّه-درّه./
???? 10. سروش هایکویی، قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
برکه، آرام، رام، باد خزان/ نقش ها، بی نگاه رهگذران/ شاعری در شبی..../
(توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
???? 11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
حال خراب/ ترک خواب/ تازه عاشق./
???? 12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
آرام آرام/ بدن بدون حرکت/ آغاز پرواز./
توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم، پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی. سپاس از توجه تان????
نظر 14
امیر عاجلو 18 امرداد 1399 22:39
درود بزرگوار ا
دکتر کیوان محب خسروی 18 امرداد 1399 23:17
ممنونم دوست محترم
معین حجت 18 امرداد 1399 23:34
بسیار عالی ، درود بر شما
دکتر کیوان محب خسروی 18 امرداد 1399 23:44
بسیار ممنونم
منصور آفرید 19 امرداد 1399 00:33
درود بر استاد زیباست
مینا تمدن خواه 19 امرداد 1399 01:10
درودها نثارتان استاد گرامی و گرانقدر
بسیارعالی و دلنشین
قلم توانا و طبع روانتان مستدام
کرم عرب عامری 19 امرداد 1399 03:04
درودها
روزبه آریا 19 امرداد 1399 13:02
هزاران درود خدمت
شما استاد گرانقدر
شبنم معتمدی 19 امرداد 1399 23:13
درود فراوان خدمت شما استاد گرامی،قلم سبزتان نویسا و طبع روانتان مستدام.
ابوالحسن انصاری (الف. رها) 20 امرداد 1399 00:59
درود بر شما
رضا زمانیان قوژدی 20 امرداد 1399 20:56
درود بر شما استاد خسروی عزیز
به تیغ گردنت اعدام کردی
به این میگن صنعت تضاد
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 06:41
سلام و درودتان جناب دکتر،
احسنت
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 06:42
سلام و درود
فرهیخته ی ارجمند،
لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
مددکار باشید!
سپاس،
سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
سروش،
دارای انواع مختلفی ست مانند:
????
1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
نور، گرم و لطیف و پرشور است/
دور از این نور، کفرِ مهجور است/
هستی از نور عشق، مسرور است/
الله نور السموات (السموات)
و الارض.//
وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
????
2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
کم تر از آفتابگردان ام؟/
گر بتابی./
????
3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
می رود قایق/
و نمی کاهد عزت دریا./
????
4. سروش مسمّطی:
غنچه ای می شکفت و
می خندید/
همه جا را بهارگون می دید/
باد، پیش آمد و از او پرسید:/
"این جهان را چگونه
می بینید؟" /
پاسخش را نداده، برچیدش. //
????
5. سروش قافیه منظمِ
کوتاه پایان:
غم به غم شد دلم، غماغم شد/
اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
مَحرم رازهای عالم شد/
پیله ها را شکست./
????
6. سروشِ کوتاه پایانِ
تمام قافیه:
من سمرقندم و زرافشان ام/
سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
کابل و بامیان و بَغلان ام/
مشهد و بابل و مریوان ام/
ایران ام./
????
7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
قافیه مند و همچنین رازگون
(به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
آوازهای رازِ دل، آغاز
می شوند/
رو به سوی نور./
????
8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
سربلندترین فرا-فریاد/
بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
آی قله ی بلند!/
????
9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
رفتم از کوهپایه تا قلّه/
وقت برگشت گشت/
(وای!) تا پایین/
درّه-درّه./
????
10. سروش هایکویی،
قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
برکه، آرام، رام، باد خزان/
نقش ها، بی نگاه رهگذران/
شاعری در شبی..../
(توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
????
11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
حال خراب/
ترک خواب/
تازه عاشق./
????
12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
آرام آرام/
بدن بدون حرکت/
آغاز پرواز./
توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
سپاس از توجه تان????
محمد عالمی 22 امرداد 1399 16:47
باسلام جناب استاد خسروی ازتوجه شما سپاسگذارم