3 Stars

جزیره

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412000

_
منم جزیره ی تنها میان اقیانوس
اَسیر زخم زبان های موج و طوفان ها
میان مردم این شهرِ ناکُجا آباد
که یک طرف منم و در هزار سو آنها

همیشه مَحرَم من گوشِ گوش ماهی بود
همیشه غُصّه ی هر غُصّه ی مرا خورده
اگر چه رفته بی خبر ؛ فقط خبر نرسد
رفیقِ سنگ صبورم در آب ها مُرده ...

چقدر دیر رسیدی و زود هم رفتی
که زخم کاریِ غُربَت مرا به جان بِکِشی
بیا برای همیشه ، فقط خدا نکند
دوباره خسته شَوی ؛ باز بادبان بِکِشی _

دِگَر بُریده ام از حرف زندگی یا مرگ
به رسم پیروانِ راهِ هر چه باداباد
وَ از تمام جهان آرزوی من این بود
که از وَرای اُفُق کَشتیِ تو پیدا باد _
....
#سید_اویس_میرآییز
#شعر_ساز_تنهایی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 95 نفر 149 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (19 /05/ 1399)   | منصور آفرید (19 /05/ 1399)   | رضا زمانیان قوژدی (20 /05/ 1399)   | اویس میراییز (21 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)  منصور آفرید (19 /05/ 1399)  رضا زمانیان قوژدی (20 /05/ 1399)  
تعداد آرا :3


نظر 6

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:38

    درود بر شاعر گرامی ,شعر شما را خواندم موفق باشید

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 03:13

    درودها عزیز
    rose rose rose

  • منصور آفرید   19 امرداد 1399 14:18

    درود بر شما زیبا ست rose rose rose

  • رضا زمانیان قوژدی   20 امرداد 1399 22:09

    درود بر شما استاد میراییز rose
    زیبا و دلنشین است applause

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:07

    سلام و درود
    مفاعلن فَعَلاتن مفاعلن فعلن applause

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:07

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا