3 Stars

قرآن و حقوق زنان مطلقه ( حزب ۷)

ارسال شده در تاریخ : 05 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9420943

.
[ دل نوشته ای بر حزب ۷ آیات ۲۰۳ تا ۲۳۲ سوره بقره ]

آیه ۲۰۳- اذْکُرُوا اللّهَ فِی أَیّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقی وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ


در این ایام فقط یاد من کنید انسانها
یازدهم دوازدهم سیزدهم ذی الحجه
تشویق داده ام، ایام خود به انسانها
دو روز اعمال کنید مِنی گناهی نیست
سه روز هم طول کشید گناهی نیست
شرط آنکه اعمال خدایی باشد
نه ریا نه تعجیلِ رهایی باشد
مطیع باشید از خدا پروا کنید
سوی مایید و سوی ما رو میکنید
کار مقدس و مکان مقدس کافی نیست
مقدسیم ،جز انسان مقدس نامی نیست
دو تقوا کنار هم گفته ام به زائران
که دانند رجیم رهاست و در میان

آیه ۲.۴- وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یُشْهِدُ اللّهَ عَلی ما فِی قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ

حرف هایی گوید تعجب کنی رسول خدا
آشکار کنیم پهنان او برایت رسول خدا
به گفته هایش دروغ قسم خورد به خدا
یقین سخت ترین دشمنان است به خدا
شیوا و سحر آمیز سخن گویند منافقان
شهادت و قسم دروغ میخورند منافقان
حرف و پیمانشان هرگز اعتماد نکنید
آن چه گویند دروغ است اعتنا نکنید

آیه۲۰۵- وَ إِذا تَوَلّی سَعی فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ

حکومت و قدرت گیرد منافق به دست
نابودی کشد نسل و زراعت آن خود پرست
دوست ندارد دست فاسد دینتان افتد خدا
چون فساد آید یقینا میشوید از دین جدا
فساد اقتصاد و فرهنگ خطرناک است
بزرگترین خطرهای دین و ایمان است
یقین که نا اهلان به قدرت رسند
زنان و مردان یقین به فساد کشند
مسلمان نمایان اسلام نما
خطرناکترند از یهود نسل ما
هلاک حرث شد تراریخته ها
هلاک نسل شد غرب آویخته ها
نماز و زکات و جهاد ننگ کنند
شهید و شجاعت به نیرنگ کنند
خیانت، جنایت شد حقوق بشر
قصاص و دفاع شد جهان دردسر
خدا را پرستید هوس را رها
هوس گر خدا شد ببینید چه ها

آیه ۲۰۶-وَ إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّهُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ

منافق کنید پند و اندرز کر است
غرور او گرفته جهان برتر است
گناه کرده قلبش سیاه و کدر
که خورشید نبیند دلی شد کدر
به دوزخ روانند به روز جزا
چه بدجایگاهی نصیب کرد خدا
و قرآن بیان کرد که هشیار شوند
به دنیا ننازند و بیدار شوند


آیه ۲۰۷- وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد

جان میفروشد کسب رضای خدا کند
بنده نواز است خدا ببین چه ها کند
لیله المبیت بستر رسول شد بسترش
عید غدیر دست رسول شد برسرش
ان قدر روشن است این مثال خدا
جز کافر و دیوانه نیست انکار خدا
جبرئیل ،میکائیل جای هم جان دهید
قبولی نیافتاد جان جای جانی دهند
برترین سود فروش جان برای خداست
نه بهشت نه آتش کسب رضای خداست

آیه ۲۰۸- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ

صلح و آشتی در آیید ای مومنان
فرمان ز خدا برید در هر زمان
برائت جویید شیطان رجیم
آشکار دشمنی کرد با رحیم
دشمنِ آشکار دوستان خداست
هر که باماست با رجیم بودن جداست
در صلح باشید با گروههای بیان
مشرکان بی آزار خاموش زبان
با کتاب داران دین و اسمان
با مسالمان که دارید دین میان
تا به تسلیم شمایند صلح مان

آیه ۲۰۹-فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

حجت تمام کردیم بیدار شوید
رها کنید بهانه و هوشیار شوید
اگاهانه خلاف مرتکب شوید
در انتظار عذاب ما شوید
طغیان و تسلیم کائنات بی اثر است
قدرت مطلق خدا، حکمش اثر است

آیه ۲۱۰-هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاّ أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِکَهُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

پشت ابرها خدا و فرشتگان میخواهید
آنچه گویید حکمتش اگاهید
خود نشان ندهیم به انکارید
جان و خود را به ما بدهکارید
نفرستادیم آیات برایتان
بی وفایی کردیم عهدهایتان
انتظار شست دارید رختهایتان
گو بدهکار شدیم طلبهایتان
انقریب سوی ما باز گردید
از امورها بازخواست گردید
گشنه اید از گشنگی میمیرید
در باز کرده غذا میبینید
غذا خورید صاحب غدایی است
سیر ی و سراغ صاحبش میگیرید
گر نبینید خدا خدایی نیست
کور که نیستید پس غذایش چیست
دیدن ما چو ما میخواهد
مایی چون نیست جدا میخواهد
از خودت به خودت نزدکتریم
خود شناسی ما خودی تریم


آیه ۲۱۱- سَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ کَمْ آتَیْناهُمْ مِنْ آیَهٍ بَیِّنَهٍ وَ مَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَهَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ

سوال کن بنی اسرائیل الطافم
بسیار نعمت هایشان دادم
کفر کردند نعمت های مرا
منتظر اجابتی که تو را
هر که نعمت دهیم کفران کند
ظلم خود کرد خود پشیمان کند
عذاب کفر نزد ما سخت است
کاش بفهمد نگون بخت است

آیه ۲۱۲- زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ اللّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ

 چه زیبا ببینند دنیا، کافران
تمسخر به ایمان کنند و مومنان
ندانند که مومن ز آن برتر است
قیامت سرایش سرای پر است
به هرکس بخواهیم دهیم بیشمار
یکی را به دشمن یکی را به یار
عوض میشود جایشان نزد ما
عزیزان دنیا ذلیلان ما
به دنیا خوش اینجا سرایت عذب
به دنیا تمسخر در اینجا شعف
بدانید بفهمید بگوئید بدانند
بدنیا توانید خدا را بخوانند

آیه ۲۱۳- کانَ النّاسُ أُمَّهً واحِدَهً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللّهُ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ

ساده زندگی میکردید در آغازین
یگانه پرست بوده اید یک دین
شد سلیقه ها میانتان پدید
اختلاف افتاد میانتان شدید
سادگی در آمدید تمدن شدید
آرامش رفت وغمگین شدید
به قانون نیاز شد حل اختلاف
قضاوت شوید بین حق و خلاف
فرستاد خدا سویتان رحمتش
جهنم که ساختید کنید جنتش
کتابی نیاز بود حسابدار خوب
به تشویق در آیید، انکار چوب
کتابدار کتاب لازم است شکی نیست
به تعیین نیاز است و تعیین چیست
تمام جهان اختیار خداست
کتاب و کتابدار خدا را رواست
فرستاد خدا بر شما، انبیاء

به تعیلمات برترین اولیاء
تمام فنون و علوم کرد روان
ز غم بیرون آیید شوید شادروان
ولی اندکی راهشان بوده اید
به کبر و غرور راهشان بسته اید
بحق واقف و بر لجاجت شدید
به کفران نعمت شجاعت شدید
به اندرز و تبشیرشان پشت شد
به میوه درخت داده ایم خشک شد
پذیرایی کردیم هدایت پذیر
خداوند حکیم است شه بی نظیر
حسودان و ظالم رها کرده ایم
به کیفر رساندن ما آماده ایم
بخواهید برانیم ره مستقیم
نخواهی بمانید چو طفلان یتیم
به ایمان در آیید حقیقت خداست
به دنیا ندید دل که آخر فناست
بشر را قوانین توان نیست نوشت
قوانین نویسیم نشید بد سرشت
به وحدت در آیید جدایی خطاست
که یکتایی حق است فقط کبریاست

آیه ۲۱۴- أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَ لَمّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ

انتظار بهشت رفتن فقط ایمان نیست
رنج و سختی کشیدندکه آسان نیست
یاد کنید پیشینیان شما چه دیده اند
آنچه دیده اند ندیده اید نه شنیده اید
انقدر سخت کردیم آنان در آزمونشان
در اضطراب شدند پیامبر و همراهشان
زمان یاریمان گفتند کی خواهد بود
یاری مان یقین نزدیک خواهد بود
بهشتی شدن آسان نیست باغ خداست
ورودی لازم و ورودش وجود خداست
تا خالص نشوید الماسی ممکن نیست
رکاب مزین انگلشت، نگین لازم است
آرام باشید به خدا توکل کنید
آگاه باشید به خدا توجه کنید

آیه ۲۱۵- یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ

چه زیباست استاد به شاگرد بیانش
سوال میکنند گویم تو، گو جوابش
چگونه و چه چیز انفاق انفاق کنیم
هر مالی که خواهید انفاق کنید
ترتیب گوییم آن که انفاق کنید
والدین که نخست و برتر است
سپس به هرکه نزدیک تر است
یتمیان به انفاق امر من است
فقیران به انفاق قرض من است
به راه مانده انفاق رضای من است
به هر امر خیری در انفاق باش
گهی مال ، گهی علم باش
به هر فعل توانی تو انفاق کن
به خاطی در انفاق ، ارفاق کن
بدانید خدا ناظر است حالتان
به ریز و درشتِ کل اعمالتان

آیه ۲۱۶- کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ

حکم جهاد دادیم شما را که واجب است
ناخوشایند شماست و بسا ناخوش است
خیرتان در آن است و شما نمی دانید
خیر و شر درعلم خداست ،نمی دانید
مصلحت اندیشی در اوامر ما
شر به پا کند آخرش به شما
به پرکردن شکم هایتان عاحزید
خیر و شر صلاح مکنید غافلید
جنگ و جهاد در راه خدا عبادت است
جان بصاحب جان دادن اطاعت است
در مکتب عشاق مصلحت جایز نیست
علم بی نهایت ما را دلیل جایز نیست
تسلیم شوید فرمان خدا عبادت است
بی جان شوید، راه خدا شهادت است


آیه ۲۱۷- یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ قُلْ قِتالٌ فِیهِ کَبِیرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ وَ کُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِنْدَ اللّهِ وَ الْفِتْنَهُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ

پرسند جنگ در ماه حرام حکمش چیست
گناه بزرگی است و مرتکب ایمان نیست
کفر ورزیدن و اخراج اهل بیت الله
گناه بزرگتری ست نزد رب بیت الله
گناه فتنه عظیم تر از گناه قتل است
قتل شخص و فتنه قاتل النسل است
پیوسته مشرکان با شما در جنگند
گر توانند به دینتان بر چنگند
کسی بی دین شود از دنیا رود
کفر مرده اعمالش به باد رود
دنیا و اخرت اعمالی ندارد هیچ
هر چه نیکی کرده دنیا هم پوچ
رحمت ما شاملشان نخواهد بود
دوزخ جاویدند کفرشان را سود
سلب امنیت مهم تر از قتل است
چاه ،آب لازم مهتر از سطل است
حُسن عاقبت ملاک ارزش است
کفر مُرد مسلمان بی ارزش است
ایمان و عقیده زمانی ارزش است
جز خدا هر چیزی بی ارزش است

آیه ۲۱۸- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

ایمان آورندگان و مهاجران و مجاهدان
جهاد در راه خدا کرده اند با مال وجان
امید وار باشند رحمت پروردگار
آمرزنده ی مهربان است آفریدگار
اشتباه در هلال رجب ز جمادی الاخر
دست به قتل زده اند گذشتیم از شَر
عفو کردیم گناهشان ندانسته بود
عفو کنیم گناه جایش دهیم سود
امید بی عمل نیست آرزویی بیش
خلوص عمل نیاز نه اعتماد خویش
من نزد گمان بنده ی مومن هستم
گمان خوب بَردَم ،خوبی می بَرَدم
کبر اعمال بگیردتان گرفتار می شوید
خیال باخدایید قیامت بی خدا شوید

آیه ۲۱۹- یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ

شراب و قمار پرسند بگو رسول خدا
که هر دو گناه بزرگی است نزد خدا
منافع مادی به مردمان دارند
ظاهر سود و ضرر بر میدارند
به دنبال نفع اند دو منع خداست
به نفع اند دنیا، قیامت جداست
چه انفاق کنیم رسول خدا
مالی که افزونست نزد شما
روشن بیان کرده ایم آیات ما
بیاندیشد ،شاید اطاعت شما
[خمار] را بر سر کنند زنان
[خمر]عقل از سر کند پران
انگور به امر خدا بخوری هستی
اگور به امر خدا بخوری نیستی
یکجا به حلال است امرش
یکجا به حرام است امرش
آزمون میکند چنین آسان
رد شدی خود مقصر دان
اطاعت ما کنید میشود حلال
اطاعت خود کنید میشود حرام

آیه ۲۲۰- فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْیَتامی قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیْرٌ وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُکُمْ وَ اللّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَأَعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

دنیا و آخرتتان اندیشه کنید شما
به نیکی رسید تا قیامت شما
یتیمان بپرستند سوالی رسول
بگو تا بدانند جوابش رسول
به اصلاح آنان شوند بهتر است
که اصلاح آنان ره برتر است
نیانداخت شما را به زحمت خدا
که همواره او شد به رحمت شما
گر آمیخته شد مالشان، مالتان
سوالی نباشد از احوالتان
نه تفریط نه افراط و مابین شوید
نه سختگیر نه دوری و آسان شوید
نه برده نه فرزند ما نیست یتیم
برادر، برابر عزیز است یتیم
به مافوق طاقت نکردیم شما
که تکلیف آسان سپردیم شما
خداوند عزیزست حکیم بزرگ
یتیمان نوازش شوند تا بزرگ

آیه ۲۲۱- وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتّی یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَهٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَهٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَ اللّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنَّهِ وَ الْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ.

کنیز مومنه ارجح ، زن بی ایمان است
زنان مشرک ازدواج نه امر یزدان است
مال و منال و جمالشان نشوید اغفال
ایمان نگرید که امر خدا میکنند اعمال
مردان مشرک زن ندهید فرمان ماست
و بردگان دهید زن که به ایمان ماست
آتشند مشرکان همراهشان نکنید
به جنتند مومنان رهایشان نکنید
روشن بیان شد امرمان به عاقلان
اندیشه کنند و اطاعت نه غافلان

آیه ۲۲۲- وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذیً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحِیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتّی یَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ

کمالی و دینت کمال با کمال
به دنیت نباشد سوالی محال
سوالی بپرستند حیض، چیست آن
بگو مایه ی رنج و سختی است آن
بهنگام حیض آمیزش سخت شد
تمرد کسی کرد نگون بخت شد
به پاکی رسیدند روید سویشان
یقینا که نیکوست و نیکویشان
به آمیزش آیید که فرمان شدید
نه آنطور که نفساً پذیران شدید
به توبه در آیید که بخشنده ایم
به پاکان و تواب ،لب خنده ایم

آیه ۲۲۳- نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنّی شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

زنان گشت زارند شما را بدان
به گل راضی باشید نه هرز روان
به هنگام کشت یاد کن رب خویش
نه هر بذری کاری که گردد به ریش
بدانید که کشت زارتان از خداست
بشارت به کشتزار نیکان صفاست
به پاکی خورید بذرتان نیک شد
طهارت کنید بذرتان شیک شد
بقای شما نسل و اولاد شد
یقینا به بذراست که آباد شد
اگر مزرعه پاک و با خاک بود
به بذری که کاشتی گلی پاک بود
ولیکن در آمیخت بذری مرض
به کشتزار در آید علفهای هرز
به تقوا شوید بذرتان بیمه است
به کشتزار یقینا که بذر میوه است
بذر گل کاشته شود گل به سر آرد پدرش
بذر خار کاشته شود خار،چی آرد به سرش
زن نه کالاست نه تاریکی و نه رقص هوس
هدیهِ پاک خداست مزرعه ی جان و نَفَس

آیه ۲۲۴- وَ لا تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَهً لِأَیْمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَیْنَ النّاسِ وَ اللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

نیکی و پروایی و اصلاح بین الناس
نیکوست نزد خداوند جن و ناس
قسم نخورید از انجام دادن نیکی ها
قسم بشکنید و کنید نیکی ها
قسمِ منع نیکی ستم به خود کردید
به توبه در آیید از قسم برگردید
نه راست نه دروغ قسم نخورید هرگز
شنوای داناست ، فراموش کنید هرگز


آیه ۲۲۵- یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکُمْ وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

مؤاخذه نکنیم قسم های بی اراده را
حساب کشیم ما، قسم های با اراده را
دل، اختیار و رضا کسب میکند چیزی
سبق لسان بی اختیاریست و مریضی
نیت و انگیزه ملاک شد،ثواب و عقاب
غیر عمدی خطا کنید، نیستتان عذاب
آمرزنده ی بردبار است خدایتان
سهو ها بخشیده نیست عذابتان

آیه ۲۲۶- لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَهِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

سوگند خورده اند نیامیزند با زناشان
چهار ماه فرصتید که درآیید میانشان
چنین کنید،عذابی نیست برایتان
آمرزنده ی مهربان است خدایتان
چهار ماه نیامیزد مردی با زنش
آتشی افروخته افتد به دامنش
فقط قسم نیست دلیل این رفتار
شرایط عادی حق ندارد این کردار
حامی زنان و مظلومانست اسلام
چه آشکارا بیان کرده است قرآن

آیه ۲۲۷- وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

تصمیم طلاق گرفتید بلامانع است
وعده مغفرت نداده خدا ، مانع است
هوا پرستی و سوء استفاده شد ممنوع
به اقتضای اهم کنید طلاق معلوم
بلاتکلیف نکنید زنانتان مردان
آرامش عهد کرده اید نه گریان
یقین تصمیم طلاق با مرد است
نکنید کاری که نشان، نامرد است

آیه ۲۲۸- وَ الْمُطَلَّقاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَهَ قُرُوءٍ وَ لا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ ما خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذلِکَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَهٌ وَ اللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

سه پاکی به عدّه موظفند زنان مطلقه
گر اعتقاد خدا دارند و یوم الحسرته
کتمان نکنید فرزندی گر حامله اید
به انتظار باشید که نیاز قابله اید
به آشتی در آیند شوهرانتان عدّه
سزاوارترند شما را نیازی نیست عده
ماقبل طلاق شود وظایفتان همان
زنان به مردان و مردان بعهد زنان
صلاحتان طلاق نیست عقدتان باشید
حکیم و تواناست خدا عهدتان باشید

آیه ۲۲۹-الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلاّ أَنْ یَخافا أَلاّ یُقِیما حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ یُقِیما حُدُودَ اللّهِ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ

طلاق رجعی سه بار و رجوع دو مرتبه است
به هر رجوع وظایف زناشویی مقرر است
نیکی زندگی کنند و نیکی جدا شوند
وفای عهد کنند وفای عهد رها شوند
روانیست مردان پس گیرند دادهایشان
تعهدات عهده گرفته بر همسرانشان
مگر دو بترسند از حدود خداوندی
که عمل نکرده اند بهنگام پیوندی
فدیه دهد زن عوض،طلاق بلامانع است
اجبار نیست مرد به فدیه بی مانع است
حدود مرزهای الهی رعایت،تجاوز نکنید
ستمگرید گر اطاعت امر خدا نکنید
جدایی تلخ و با هدیه کنید شیرین
کینه نباشید و به انتقام دیرین
حدود خدا مراعات شود طلاق منفور
مگر نه جدایی صلاح این حلال منفور
تحمیل و اجبار و اکراه در دین نیست
کینه ،انتقام و هوسبازی هم دین نیست

آیه ۲۳۰-فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتّی تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یَتَراجَعا إِنْ ظَنّا أَنْ یُقِیما حُدُودَ اللّهِ وَ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ یُبَیِّنُها لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

دو طلاق و دو رجوع واقع شد
طلاق سوم رجوع نخواهد شد
زن نکاح در آید به مردی دگر
که آمیزش افتد میان دگر
طلاق گر دهد شوی دوم زنش
تواند در آید نکاح ، اولش
بشرطی حدود الهی کنند پایدار
قوانین به آگاهی یابند از کرگار
بیان کرده ایزد تمام حدود
درآیند به تسلیم حد وحدود

آیه ۲۳۱- وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِکُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ اللّهِ هُزُواً وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتابِ وَ الْحِکْمَهِ یَعِظُکُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا

اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

به پایان رساندند زنان عده را
نگه دارید آنان به حجب و حیا
یا طرز پسندیده از خود رها
به آزار آنان نشید مبتلا
تعدی کنید حقشان را جفا
یقینا بیافتید عذاب خدا
چنین باشید حتما ستم کرده اید
به خویشتن یقینا ستم کرده اید
تمسخر نگیرید به آیات ما
کتاب مبین و به نِعمات ما
بدانید خدواند علیم است شما
به هر چیز تواناست حکیم شما
به رفتار بد با زنان رو کنید
تجاورگرید گر چنین خو کنید

آیه ۲۳۲- وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ یَنْکِحْنَ أَزْواجَهُنَّ إِذا تَراضَوْا بَیْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکُمْ أَزْکی لَکُمْ وَ أَطْهَرُ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُو

چون طلاق پایان رساندند عده را زنان
نشوید مانع ازدواج مجدد با همسران
چو میانشان توافق پسندیده شرط باشد
پند گیرید دستوراتی که دراین حق باشد
گر به ایمان خدا و به قیامت هستید
مایه ی پاکی و پیرایش و دامن هستید
راز و اسرار نکاح یقین خدا آشکار است
گرچه اگاهیتان نیست خدا آگاه است
زنان طلاق گرفته در انتخاب آزادند
شرط اذن نیست بر انتخاب آگاهند
ازدواج شرط اساسی به رضایت بند است
طریفین اصل و اساسند جز آن ترفند است
درطلاق بدبین نباشید دائما بر طرفین
که پشیمان شده باشند به نفع اند طرفین

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 81 نفر 186 بار خواندند
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (07 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (07 /03/ 1401)  حافظ کریمی (08 /03/ 1401)  
تعداد آرا :2


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا