3 Stars

سیری در حزب [۳] قرآن کریم (اقیانوس بی انتها)

ارسال شده در تاریخ : 03 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9420916

[ دل نوشته ای بر حزب ۳ ، آیات ۷۵ تا ۱۰۵ سوره بقره ]

آیه ۷۵- أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَ قَدْ کانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلامَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ

انتظار قبول دین از یهودیان نکنید
سنگ دل اند، رافت از یهودیان نکنید
حق به چشم دیده سوی باطل شدند
دل نبندید عهدشان، غافل شدند
آیات دیدند و خوب فهمیدند
تحریف به ناحق وحق فهمیدند
آنان همه به تحریف نبوده اند هرگز
به عدل رفتار کنید بینشان امروز
گناه علما و دانشمندان است تحریف
تکلیف داده مقصرست نه بی تکلیف

آیه ۷۶-وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلا بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ

گویند یهودیان در ملاقات مسلمانان
ما آورده ایم به یقین دینتان ایمان
به خلوت که شوند با هم کیشان
نگوئید آن چه خدا داده بر ایشان
به ضدتان رستاخیز استدلال کنند
تعقل کنیدو نگوئید که چنین کنند
علمای یهود ترس داشتند از اسلام
به تعصب چنین بودند نه از ایمان
تورات وصف محمد را ستوده بود
بشارت ظهورش داده، سروده بود


آیه ۷۷-أَ وَ لا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ

آشکار ونهان نزد خداوند یکی است
آنچه گفتیم تورات و قرآن یکی است
جهانیان در حضور ما هستند
باز دارندگان حضور ما پستند

آیه ۷۸- وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلاّ أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاّ یَظُنُّونَ

عده ای یهودیان که درس نخوانده اند
به سیاهه ز پیمان های خود درمانده اند
کتاب خدا تفسیر میکنند حالشان
خیالات و آرزوست و اوهامشان
گمان میکنند و پایبندند به گمانشان
نه آنچه خدا گفته بهترست به حالشان
یهود نژاد برتر و محبوبان خداوندند
به فکرشان آنان، فرزندان خداوندند
به جهنم نمی روند و مجازاتشان اندک
چوطفلی که عسل نخورد،خورد پشمک

آیه ۷۹- فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمّا یَکْسِبُونَ

دست نویسند به خدا دهند نسبت
وای به حالشان ،خدا کند قسمت
بهای اندکی ستانند کنند چنین
وای بر آنان که می کنند چنین
بد دست آوردی به دست آورند
نویسند به دست و خدا را برند
سه بار [وای] گفته خدا حالشان
چه بد قومی اند بدا، حالشان
قلم ها کتاب ها مواظب باشید
به تحریف نسایید و بدعت کنید
که بدعت گذران خیاتگرند
و بدعت پذیران جنایتگرند
به آل محمد خدا گفت قسم
به کردار اینان خودم میرسم

آیه ۸۰- وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودَهً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ

گویند که معدود روزی به دوزخیم
قوم برتر بهشت وعده نه دوزخیم
پیمان گرفته اید که چنین باورید
خلاف گویید و حضور داورید
برابر قانون ما همه یکسان اند
قوم و نژاد ملغی ست، ایمان اند

آیه ۸۱-بَلی مَنْ کَسَبَ سَیِّئَهً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ


بد کسب کند کسی بد خواهد دید
گناه فراگیردَش، آتش خواهد دید
که در آتش همیشه خواهند زیست
تا بفهمند سزای نادان چیست
آرزو اساس پاداش و کیفر نیست
عمل اساس است و جز آن نیست
هر گناهی آثار و عوارضی دارد
غرق کند انسانی که خو دارد

آیه ۸۲- وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّهِ هُمْ فِیها خالِدُونَ

ایمان آورندگان رستگارانند
اهل بهشت اند و جاودانانند
پاداش کارهایشان رضایت ماست
شایسته کرده را شایستگی سزاست
ملاک بهشت گفته ایم که چیست
ایمان و عمل نه خیال و آرزوست
یک کار شایسته کسی را بهشت نمیدهند
صالحات لازست هرکس بهشت نمیدهند

آیه ۸۳- وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاّ قَلِیلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ

پیمان گرفتیم بنی اسرائیل یاد آورید
به حق قضاوت کنید آنان گر داورید
جز خدای یگانه نپرستند در ایمان
والدین و خویشان خود کنند احسان
یتیمان نوازش کنند و احوالشان
دست گیرند بینوایان ز اموالشان
زبان خوش با مردمان سخن گویند
نماز و زکات را کنار هم جویند
جز عده ای سرباز زدند از فرمان
روی گرداندند و شدند نا فرمان
پیمان بستند و پیمان شکستند
کفر کردند و جهالت نشستند

آیه ۸۴-وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ

عهد گرفتیم خون ریزی نکند ولی کردند
نراندند مردمان دیارهایشان ولی راندند
اقرار کردید و خود گواه آن بودید
غافل از اینکه خود زیان آن دیدید
هتک حرمت و آزار مردمان ستمگریست
کار طاغوتیانست مردمان در به دریست
در مسجد جای گیرد کسی برای خود
حق ندارد نماز بخواند کسی برای خود

آیه ۸۵- ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ مِنْ دِیارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُساری تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاّ خِزْیٌ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ

خلاف پیمانتان به کشتار هم شدید
سرزمین هایتان ز نزاع آواره شدید
در تجاوز به دیگران یاری گرید
به سبقت در تجاوز ز هم برترید
اسیران بازخرید و آزاد میکنید
پس چرا قتلشان شاد میکنید
بیرون راندنشان حرام بود چرا کردید
به تورات قتلشان ممنوع چرا کشتید
مگر انتخاب شماست دستورات ما
برخی ایمان آورید برخی کفر شما
عامل این عمل جزایش این است
قیامت آتش و جهان در کین است
به سخت ترینِ عذاب ها بازبرده شوند
آگاه است خدا پیش و پس برده شوند
که دیگر کُشی همان خودکشی است
و انسان یقین عضوی ازجامعه است

آیه ۸۶- أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ فَلا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ


دنیا خریده آخرت فروخته اند آنان
بهای آخرت ، دنیا خریده اند آنان
تخفیف مجازات داده نخواهدشد
یاریگر نبودند و یاری نخواهند شد


آیه ۸۷- وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُون

تورات دادیم به موسی ز لطفمان
پسش پیامبرانی فرستادیم دینمان
عیسی را دلایل روشنی عطا کردیم
با روح القدس تایید ویاریش کردیم
خلاف نفس شما حکمی پیامبری آورد
تکبر ورزیدید برابرش شدید در آورد
جمعی را تکذیب کردید به ناحقی
جمعی قتل رساندید به بی رحمی
داود و سلیمان و یوشع و یحیی فرستادیم
آزار وقتلشان دست زدید نبی فرستادیم
کسی که تسلیم حق نشود مستکبر است
پیامبر کُش میشود کسی که مستکبر است

آیه ۸۸-وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلاً ما یُؤْمِنُونَ

در جواب دعوت انبیا چنین گفتند
درغلاف است دلهای ما می گفتند
گفته های شما چیزی نمی فهمیم
آنچه خواهیم فهمیم همان فهمیم
نیست چنین آنچه آنان گفته اند
بِکُفر ز رحمت خدا ، دل خفته اند
اندکی بیش ایمان نمی آورند
کفر ورزیده و شیطان باورند

آیه ۸۹- وَ لَمّا جاءَهُمْ کِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَهُ اللّهِ عَلَی الْکافِرِینَ

قرآن فرستادیم بر آنان ز سوی خود
تورات بیان کرده بودیم نشان خود
آگاه بودند و نوید می دانند آمدنش
پیروزی دشمنان امید داشتند بودنش
حال که نازل کرده ایم قرآن را
کفر ورزیدند آیات فرقان را
لعنت خدا بر کافران پر مدعا
به جهل فرورفتگان پر ادعا

آیه ۹۰-بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ یَکْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللّهُ بَغْیاً أَنْ یُنَزِّلَ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی غَضَبٍ وَ لِلْکافِرِینَ عَذابٌ مُهِینٌ

ز حسادت به پیامبر کفر ورزیدند
چه بهای بدی بود خود فروختند
چرا به محمد آیات نازل شد
به یهود باید این چنین میشد
قوم برتریم رسالت ازآن ماست
به قران کافریم تورات ایمان ماست
پی در پی به قهر الهی گرفتار شدند
مجازاتی خوارکننده که خوار شدند
آرزو داشتند موعود از نژادشان باشد
خواست امر خداست کدامشان باشد
بدترین تجارت ، بشر هستی دهد
غضب الهی به جایش خَرد

آیه ۹۱-وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ یَکْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیاءَ اللّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

ایمان آورید به آنچه نازل کرده ایم
قرآن کتاب ماست که فرستاده ایم
ایمان ما فقط به کتاب مان تورات
پیامبرمان موسی و آنچه در تورات
جز آن باشد کافر خواهیم شد تمام
به مبارزه میطلبیم جز آن هر مقام
قران حق و تورات نیز ستوده است
تصدیق کنید آنچه قرآن گفته است
گر آیات پیشین خود مومن بودید
پس چرا پی به قتل پیامبران بودید
یحیی سر بریدید پیامبرتان نبود
زکریا که کشتید به قومتان نبود

آیه ۹۲- وَ لَقَدْ جاءَکُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ

برجسته ترین پیامبر شما نبود موسی
چند شبی که رفت به مناجات در سینا
با آن همه معجزات او نشدید مومن
گوساله گرفتید به خدایی ای مومن
هدر دادید زحمات نبی خود ستم کردید
شایدها گفتیم برایتان شاید بر گردید
بازگشت به شرک و جاهلیت بسی خطاست
ظلم به خود و نسل های بعد نکنید جفاست

آیه ۹۳-وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّهٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إِیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

پیمان گرفتیم از شما فراموش کردید
کوه طور فراز سرتان کردیم برگردید
دستوراتی دادیم برایتان گوش کنید
عمل کنید آنچه داده ایم نوش کنید
گفتند شنیدیم و نافرمانی کردیم
میل و کفر گوساله پرستی کردیم
دلباخته شدیم گوساله پرستی را
آیین نیاکان ماست نه موسی را
پس بگو محمد گر ایمان دارید
بد چیزی ایمانتان فرمان دارید
یهودیان به دنیا طلبی در ایمانند
عشق گوساله دل دارند پشیمانند

آیه ۹۴- قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللّهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ

سرای آخرت نزد خدا مخصوص شماست
سرای مردمان دگر نیست سرای شماست
پس آرزوی مرگ کنید راست می گویید
به نزول چرا دنیا طلبید و می بویید

آیه ۹۵- وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللّهُ عَلِیمٌ بِالظّالِمِینَ

آنچه پیش فرستاده اید آرزوی مرگ نکنید
خود باخبرید و خدا آگاه ادعا کم کنید
بهشت شما همین دنیاست شتاب نکنید
چند صباح دل خوش کنید غبار نکنید
نترسان مرگ علی و اولاد او خواهند بود
درکتان نرسد مرگتان ترسان خواهد بود

آیه ۹۶- وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النّاسِ عَلی حَیاهٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ

حریص اند یهودان به مانند محال
ز مشرک حریص تر به دنیا و مال
هزارسال عمر دوست دارند کنند
این عمر هم دهیم باز نالان کنند
به آنان عذاب خدا سخت شد
چو اعمالشان سنگ رو یخ شد
خداوند علیم است اعمالشان
و بینای مطلق به رفتارشان
محمد بدان حرصشان سیری نیست
و عهدهایشان جز به دلگیری نیست
مرنجان خودت را ز کردارشان
که آنان مریض اند بدا حالشان
زندگی دوست اند به هر نحوی است
شرافت به دورند به هر پستی است


آیه ۹۷-قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدیً وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ

وجاهت ببینید کجا برده اند
که حرمت شکستن هنوز زنده اند
که با جبرئیل دشمنیم ما یهود
پس ایمان ندارد به قران یهود
چو مامور وحی جبرئیل شد نزول
پس ایمان نداریم ز او شد نزول
بگو یا محمد به اهل یهود
بفرمان ماست جبریل نه یهود
نباشید دشمنش جبرئیل ز ماست
مرا دشمنید جبرئیل سوی ماست
به تورات ستودیم کتاب مبین
تعهد گرفتیم شما را به دین
محمد رسول و ولی من است
یقین جبرئیل هم امین من است
کتاب محمد کتاب خدا ست
سخنهای قرآن سخنهای ماست
هدایت نمودیم به کل جهان
بشارت نمودیم برای مومنان


آیه ۹۸- مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ

بگو یا محمد به آن اهل کین
به باطن چو دیو و بظاهر به دین
اگر هر کسی با خدا دشمن است
به جبرئیل و انبیاء کافر است
ملائک و میکائیل اهریمن است
به کفر است یقین و انان بگو
خدا دشمن کافران است بگو

آیه ۹۹- وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ آیاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُونَ

آیات محکمی نازل کرده ایم به تو
جز فاسقان همه روی آورند به تو
همانا فاسقان کفر می ورزند بر تو
دلگیر مباش کفر ورزان به قبلِ تو

آیه ۱۰۰- أَوَکُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

هربار عهدی با خدا و پیامبر بستند
جز اندکی عهد بسته بشکستند
پیامبر موعد به طور عهد بستند
کنون در حضور تو بشکستند
به یقین اکثرشان بی ایمانند
دلگیر مشو طینت به کینا نند

آیه ۱۰۱-وَ لَمّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ

بازگو می کردند علمای یهود موعود را
مژده داده بود تورات ظهور موعود را
زمانی که موعود ز سوی خدا رسید
بد عهدی کرد یهود و تورات ندید
پشت سر افکندند گروهی کتابها را
گویی پیمان نبسته بودند خطابها را
علمی که بدان عمل نشود همان جهل است
به جهل رفته اند علمای یهود مگر فخر است

آیه ۱۰۲-وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطِینُ عَلی مُلْکِ سُلَیْمانَ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لکِنَّ الشَّیاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّی یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ

حاکم کردیم سلیمان نبی را بر جهانیان
قرار دادیم مرکز حکومتش میان یهودیان
به سحر وافسون بودند شیاطین آن زمان
پیروی کردند ز شیاطین یهودیان دل وجان
هرگز نبود سلیمان به سحر و نشد آنان
کفر ورزیدند به سحر بودند با شیطان
آموزش سحر مشغول شدند به یهودیان
به شاگردی شیاطین شدند با دل و جان
دو فرشته فرستادیم به شکل انسان ها
ساکن شوند میانشان و تعلیم دهند آنها
هاروت و ماروت مقربان پاک ما بودند
بابل شدند ساکن به امرمان خاک بودند
به تعلیم سحر پرداختند به یهودیان
عواقب نشان کردند سپس تعلیم بیان
آموختند آشنا شوند با سحر کافران
ابطال کنند سحر نشوند به ساحران
سحر آزمایش خداست وارد آن نشوید
به سحر شوید کافر و دشمن خدا شوید
آنچه آموختن ز فرشتگان عکس ان کردند
به سحر شتافتند و سحر مردمان کردند
میان دو همسر تفرقه افکندند به سحر
آموخته بودند که کنند ابطال سحر
بدون خواست و اراده ما سحر ابطال است
یقین به اثر گرفتار شوند ، بد اعمال است
زیان ونفع همگان در ید و قدرت ماست
به آزمون دراریم آنچه یافته اند به راست
آگاه بودند که کارشان خدایی نیست
پس سحر و بد طینتی آنان چیست
به متاع دنیا فروختند عاقبت شان
چه ارزان فروختند پس آخرت شان
تعلیم و تعلم اعمالِ سحر کفر است
ساحر نشوید سحر کنید ظلم است
گر فهیم بودند یقین به سحر نمیشدند راضی
سحر کفراست داوری شود خداست قاضی


آیه ۱۰۳-وَ لَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَمَثُوبَهٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ خَیْرٌ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ

گر ایمان آورده پرهیزگار بودند
پاداش بزرگی برخوردار بودند
پاداش خدا بهترین بود برایشان
گر آگاه بودند اعمال و کردارشان
تقوی فقط پرهیز از بدی ها نیست
حفظ و مراقبت خوبی ها هم هست
پرسیدند امام صادق تقوا چیست
حفظ در عبور منطقه تیغ زار است

آیه ۱۰۴-یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرِینَ عَذابٌ أَلِیمٌ

ای ایمان آورندگان درود به شما
مراعات کن نگویید به رسول ما
در نظربگیر گویید به رسول خدا
بشنوید توصیه را و عمل کنید شما
کافران عذاب دردناکی دارند نزد ما
عرف یهود دشنام تلقی شود[راعنا]
دشمن فرصت طلب بگویید[انظرنا]
رسولنا معلم جهانیانست با ادب باشید
ما که مودبیم در خطاب در ادب باشید

آیه ۱۰۵-ما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ


کافران دوستدار هیچ خیری به شما نیستند
در حسادتند به نزول خیرات از خدا ، پستند
هر که خواهد رحمتش نزول میکند خدا
صاحب رحمت و فضل بزرگ است خدا
به شما و پیامبر رحمتتان در حسادتند
گاهی به دشمنی و گاهی در رفاقتند
گول و نیرنگشان نخورید کافران پستند
به کینه در شمایند و در انتقام هستند

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 117 نفر 234 بار خواندند
امیر عاجلو (03 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (03 /03/ 1401)   | jalal babaie (04 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (03 /03/ 1401)  حافظ کریمی (03 /03/ 1401)  
تعداد آرا :2


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا