3 Stars

دلنوشته ای بر حزب [۲۷] قرآن ، نامم محمد و لقبم امین/بنده ای بیش نییم و نبی دین

ارسال شده در تاریخ : 26 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9421171


[دلنوشته ای بر حزب ۲۷ آیات ۳۶ تا ۷۳ سوره مبارکه انعام]


آیه ۳۶- إِنَّما یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ یَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتی یَبْعَثُهُمُ اللّهُ ثُمَّ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ

زنده دلان یقینا دعوت پذیرند
کافران دل مرده ، دعوت ناپذیرند
گوشهای کر را نشنیدن رواست
گوش های شنوا حقیقت رواست
روز قیامت که بر انگیخته شود
شنوایی شوند که ناشنوا نشوند
بازگردانده شوند همگان بسوی ما
حق قضاوت کنیم شنوا و ناشوا

آیه ۳۷- وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَیْهِ آیَهٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ قادِرٌ عَلی أَنْ یُنَزِّلَ آیَهً وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ

چرا محمد معجزه ای که خواهنیم نمی آورد
گفتند مشرکان که این دلیل ایمان نمی آورند
بگو بی گمان قادر مطلقست آنچه خواهانید
بهانه جویید و حکمتِ حکیم ناآگاهید

برخی از روسای مغرور قریش
تبلیغات سوء شدند بین قریش
بهانه جویان به پیامبر گفتند
کافی نیست قرآن معجزه بین قریش
معجزات عیسی و موسی آر قریش
بی تعقل بودند و نمی فهمیدند
عیسی و موسی را چه می فهمیدند
پیامبران را شناخته و بت خدایشان
صالح و هود شنیده این بود حالشان
عسیی که معجزه آورده باور دارید
موسی که طور افراشته کجا یابید
کعبه ابراهیم ساخته بتان نصب اید
خانه خدائید و بت می پرستید
گر چون عسیی مردگان زنده کنم
چو موسی نیل را شکافته کنم
چو سلیمان تخت بلقیس روانه کنم
مائده آورم باذن خدا و سفره کنم
باز بهانه جوئید و ایمان نیاورید
سربازید و شاهی شیطان باورید

آیه ۳۸- وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلی رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ

هیچ جنبده ی زمین و پرندهِ هوا
نیستند مگر امت هایی چو شما
آنان که با دوبال هوا به پروازند
جنبدگانی زیر زمین لانه میسازند
محفوظ نوشته ایم برنامه هایشان
باز گردند به نزد پروردگارشان

زندگی حیوانات را نظاره کنید
تقعل کنید و خود چاره کنید
شعور و صفات آنان نگردید
هدایت پذیرید که دگرید
شعور ویژه انسان نیست تعقل کنید
به اختیارید و نه اجبار تفکر کنید
سلیمان که همراه سپاهانش
عبور میکردند به آوردگاهش
مورچه ای به سایر مورچگان
امر دوری داد به همسایگان
خانه ها برگردید ای مورچگان
له نشید زیر پا و سُم اسبان
سلیمان به راه است و لشگرش
گرفتار نشید زیر بال و پرش
نام برده از سلیمان آن مورچه
شعور دارد پس یقینا مورچه
شرک مردمی مطلع شد هدهد
گزارشی داد به سلیمان هدهد
گزارش هدهد روی غریزه نیست
شعور وارد بیشعور نفهمد چیست
تعلیم سگ شکاری و سگ پلیس
آگاهی خاص نیاز دارد نه پلیس
ذبح حیوان دور از چشم حیوان گفت
شعور حیوان است که جفتش خفت
همه شعور دارند و باشعوران فهمند
خداشانشی و خداشناسان فهمند
در روز قیامت اگر سگی بینیم
مقام دارد و عزتی بینیم
اعمال نِگریم و فهمیم خواریم
سگ بخندید چه جواب داریم

آیه ۳۹- وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا صُمٌّ وَ بُکْمٌ فِی الظُّلُماتِ مَنْ یَشَأِ اللّهُ یُضْلِلْهُ وَ مَنْ یَشَأْ یَجْعَلْهُ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ 

آنان که آیات خدا را تکذیب کردند
کر و گنگ و ظلماتند و در جهل اند
معشیت خواهد هر که را گمراه کند
هر که را خواهد یقین هدایت کند

تا نخواهید چیزی نخواهیم داد
اختیار دادیم و اختیار خواهیم داد
حکمت دهیم پاداش و جزا نه دلخواهی
حکمت آموزید و رها شوید خودخواهی
عذابهای شما اندوخته دستهای شماست
پاداش های شما تفضل و رحمت ماست

آیه ۴۰- قُلْ أَ رَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اللّهِ أَوْ أَتَتْکُمُ السّاعَهُ أَ غَیْرَ اللّهِ تَدْعُونَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ

گر عذاب خدا و مرگ شما فرا رسد
غیر هو خوانید چه به شما رسد
بگو راست میگوئید چه مکنید
به غیر خدا باز سوی می کنید

آیه ۴۱- بَلْ إِیّاهُ تَدْعُونَ فَیَکْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَیْهِ إِنْ شاءَ وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِکُونَ

در آن هنگام که خدا میخوانید
مشیت قرار دهد سختی رهایید
آن چه شریک خدا می پنداشتید
فراموش کنید کلاً گر خدا خوانید
دعای خالصانه اجابت کند قطعا
توبه پذیرد و پاک می کند حتما

آیه ۴۲- وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ

امتهای پیش از تو پیامبرانی فرستادیم
نافرمانی کردند رسولانی که فرستادیم
پس بلا و مصیبتها گرفتارشان ساختیم
تضرع و زاری کنند ، کیفری که ساختیم

پیش حق روی آری با دل التماس
بِِه که عمری سجدگاهت بر تماس
از غرور بگذر خضوع را پیشه کن
کبر و آتشین زن به تسلیم ریشه کن

آیه ۴۳- فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ

بلاهای ما دیدند و توبه نشدند آنها
تضرع و زاری نه و اغنا نشدند آنها
دلهایشان سنگ و کردارشان شیطانی
نیک کرد زشتشان جلوه های شیطانی

فطری است زیبا دوستی تمام انسانها
اغفالشان زین طریق بدست شیطانها
غرور و ترک تضرع ریشه ی شیطانیست
خشوع و تضرع و زاری فتح ربانیست

آیه ۴۴- فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَهً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ

چو پندهای داده شده فراموش کردند
درب ها گشودیم و پر روزی گردند
هر گونه نعمتی فرستادیم سویشان
رفاه و مادیات غرق کنیم رویشان
آنچه داده شدند دلخوش کردند آنان
غافل و مغرور شدند گشتند شادمان
به عقوبت گرفتیم ناگهان آنان
نامید گردیدند و شدند خواران


کام گنهکاران دیدید دنیا را
فراموش نکنید حکمت ما را
استدراج الهی به تدریج است
هلاکت است عاقبت آنها را

آیه ۴۵- فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ

ریشه گروه ستمکاران بریده شد
ظالمان هلاک کرد و ستوده شد
ستایش خدایراست پروردگار جهانیان
قادر و قدرتمند و فرمان روای عالمیان

آیه ۴۶- قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللّهُ سَمْعَکُمْ وَ أَبْصارَکُمْ وَ خَتَمَ عَلی قُلُوبِکُمْ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللّهِ یَأْتِیکُمْ بِهِ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ ثُمَّ هُمْ یَصْدِفُونَ

بگو چه فکر میکنید رسول خدا
شنوایی و بیناییتان را کند جدا
مهر زند آنگاه دلهایتان
کیست که باز دهد آنهایتان
جز خدای یکتا کسی قادر است
بتان را چنین قدرتی حائز است
ببینید چگونه بیان میکنیم آیات
روی گردانند، ایمان نیاورند آیات

گر درختان سبز نشوند
کسی قادرست سبز کند آنان
گر آبها تلخ و شور گردند
قدرتی است که آنان برگردند
گر آبها زمین فرو روند
جهانیان جمع شوند برون نهند
شب یا روز همیشگی گردند
توانی است که به اصل برگردند
چشم و گوش و عقل زائل گردد
جنبنده ای است که حائل گردد
هر چه عذابمان کند خدا حق است
حق ادا کرده ایم کیفر ناحق است؟

آیه ۴۷- قُلْ أَ رَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اللّهِ بَغْتَهً أَوْ جَهْرَهً هَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الظّالِمُونَ

بگو ای پیامبر چه خواهید کرد
گر عذاب الهی گریبانتان گیرد
ناگهانی و پنهانی و آشکار
سراغتان آید برای شکار
جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد
خوف کنندگان الهی چه خواهند شد
آنچه ظالمان رسد هلاکت و قهر است
آنچه مومنان دهد آزمایش و رشد است

آیه ۴۸- وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ فَمَنْ آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

بشارت و بیم دهنده میفرستیم پیامبران
جز آن نیست و تکلیفی نیست پیامبران
کسانیکه ایمان آوردند و کار شایسته کنند
بیمی برآنان نیست ز اندوه خود رها کنند

آیه ۴۹- وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا یَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ

تکذیب کردند کسانیکه آیات ما
دامنگیر شوند یقین به عذاب ما
فسق و گناهشان کیفر آنان شد
جز توّابی که یقین پشیمان شد

ترسی نیست بر اولیا بعض آیات گفته
خوف الهی بر اولیا اکثر آیات گفته
تناقض نیست بین آیات که چنین گفته
قطعا نیست یقینا محکمات عیان گفته
گاهی بیمار جراحی و مداوا می ترسد
اطمینان دهد طبیب بیمار که نترسد
جای نگرانی و ترس نیست طبیب گوید
منافات و دلهره ی بیمار را چه میگوید
روز رستاخیر که کبری ترین روز جهان
قاضی قیامت فرمانروای مطلق جهان
اوصاف آن بیان شده به شکل و نهان
ترس دارد و خوف یقین خدای جهان

آیه ۵۰- قُلْ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّ ما یُوحی إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ أَ فَلا تَتَفَکَّرُونَ

نه گنج های خدا بُود نزدم
نه به غیب های الهی آگاهم
نه ادعا کنم که فرشته ام
بیسوادم و جیزی ننوشته ام
پیروی نکنم جز وحی که دریافتم
قادر مطلق داده و دریافتم
کور و بینا برابرند مگر هرگز
نیاندیشید و تعقل نکنید هرگز
چیزی نگویم باذن او گویم
چیزی ندانم باذن او دانم

نامم محمد است و لقبم امین
بنده ای بیش نییم و نبی دین
نه نوشتن و نه خواندن بلد
زندگی می کنم با شما بلاد
نه جادوگر م نه افسونگری
نه مشرک بودم نه عصیانگری
مرامم صداقت مقامم بلند
به تسلیم سفارش شدم از ولد
به فضل الهی و لطف خدا
هدایت به راهش شماها جدا
کنون فضل یزدان شدم من نبی
رسول خدا و رسولان نبی
به ان چیزی گویم که آن وحی اوست
به ان کویی جویم که آن کوی اوست
خدای یگانه پرستش کنید
به توبه در آیید و کرنش کنید
جهان را یگانه به نظم آفرید
شما را خلیفه جهان آفرید
رجیم مانده گشت و به تسلیم نشد
قسم کرده او را و بنده نشد
به تورش نیافتید رجیم رانده است
به بدبختی افتاده درمانده است

آیه ۵۱- وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِینَ یَخافُونَ أَنْ یُحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ لَیْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

کسانیکه از حضور درگاه عدل الهی هراسانند
متنبه ساز و بترسان به آیات قرآن که ترسانند
هشدار ده جز خدا آنان را شفیعی نیست
باشد که پروا کنند که پرهیزگاری است

آیه ۵۲- وَ لا تَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ ما عَلَیْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِکَ عَلَیْهِمْ مِنْ شَیْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظّالِمِینَ

آنانکه صبح و شام خدا میخوانند
مراد و مقصد خود را خدا میدانند
زنهار که نرانی آنان را ز خود
طردشان کنی ستم کرده ای به خود
نه حسابی از آنان به عهده توست
نه حسابی از تو عهده آنان است

جمعی از کفار پول دار مکه
مال اندوزی زده بودند دکه
به پیامبر اسلام چنین گفتند
فقیران پا برهنه اهل گفتند
گر خباب و عمار و بلال و فقرا
طرد کند دور خود نبی همه را
گرد احمد آیند و به دینش شوند
اسلام پذیرند و مسلمان شوند
وحی آمد از سوی خدای جهان
طرد کنی مومنان یقین ستمگران
احمد هم که مطیع محض الله است
تسلیم اطاعت است و حمدالله است
سمعنا گفت و شد رسول جاویدان
امر ، امر اوست فقط خدای جهان

آیه ۵۳- وَ کَذلِکَ فَتَنّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِیَقُولُوا أَ هؤُلاءِ مَنَّ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنْ بَیْنِنا أَ لَیْسَ اللّهُ بِأَعْلَمَ بِالشّاکِرِینَ

برخی را به برخی آزمودیم
به فقر و به تمکین آزمودیم
وسلیه قرار دادیم اموالتان را
به آزمایش آریم احوالتان را
آنان که از روی استهزاء میگویند
اینانند برتری داده خدا میگویند
برتری به ایمان است نه دارایی
داناست حال شاکران را دانایی
داناتری نیست جز خالق یکتا
مومن با مومن، کفر با کفر همپا

بلند پرواز و پرتوقع اند بی دینان
انتظار وحی به خود دارند اینان
ناسپاس اند و یقین نمک نشناس
بی مروت اند و دائم نیاز سپاس
مغرورند و کینه ای ندارند فهم
نفع نبیند به خود میشوند نافهم
تحقیر کننده و یقین بی رحمند
نفهم اند و مدعیان پر فهم اند

آیه ۵۴- وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَهٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

کسانیکه که به آیات گرویده اند
هرگاه به نزد تو آنان رسیده اند
درودشان ده با چهره ای خندان
رحمت مقرر اوست خدای جهان
به جهل و نادانی عمل بدی کنید
توبه کنید و امور اصلاح کنید
قطعا آمرزندهِ مهربان است خدا
بخشنده و بخشایشگر بنده ها

آیه ۵۵- وَ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمِینَ

بیان کردیم آیات را آشکار به مردمان
مشخص شود راه و رسم گناهکاران

آیه ۵۶- قُلْ إِنِّی نُهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَکُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِینَ

پرستش که کنید خدایان باطل را
نهی کرده خدایم پرستش آنها را
پیروی نکنم هرگز هوسهای شما
غیر آن کنم گمراه شوم چو شما
هدایت نیافته و گمراه گردم
بی یار و یاوری چو شما گردم

آیه ۵۷- قُلْ إِنِّی عَلی بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی وَ کَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدِی ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُکْمُ إِلاّ لِلّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَیْرُ الْفاصِلِینَ

هر چه از خدا میگویم برای شما
بینه و برهان دارم از خدای شما
دورغ پنداشتید گفته هایم شما
دست من نیست عذاب تعجلی شما
در شتابید به دست آوردنش شما
فرمانی جز فرمان خدا نخواهد بود
برترین فرمانروایی جز او نخواهد بود

بینات و براهین حضرت رسول
نه سنگین است و نه فهم ثقیل
نه مبهم و نه مجهولات فلسفی
به منطق است و فهم های فطرتی
همه می فهمند و یقین دارند
لجوج اند و فقط کین دارند
کبر و نخوت های پست انسانی
جاهلان را کرده شکل اجسامی
بت پرستند و دست خود ساختند
جاهل اند و به جهلشان باختند
جان کودکان گیرند و قربانی بت
دختران زنده گور گر خدا شد بت
تعقل تعطیل کرده اند و شدند جماد
مدعی گشته ی فرهنگ و ادعای نماد
قوم هود و صالح و نوح نبی
شنیده و می شناختند آنان نبی
چه فایده که خود بخواب زده اند
ممکن نیست بیداری خواب زده اند

آیه ۵۸- قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِی ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِیَ الْأَمْرُ بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِالظّالِمِینَ

گر دست من عذابی که تعجیل می طلبید
نازل کنم خواستتان عذابی که می طلبید
قطعا کار بین مان یافته بود پایان
آگاه تر است خدا به حال ستمگران

آیه ۵۹- وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلاّ یَعْلَمُها وَ لا حَبَّهٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ

گنجینه های غیب تنها نزد خداست
کسی نداند و دانای اسرار خداست
آنچه در خشکی و دریاهاست نهان
آشکار است یقین به خدای جهان
نیافتد بی اذنش برگی از درخت
جز آن که اذن دهد خدا به درخت

هیچ دانه ای تاریک های زمین
تر و خشکی نباشد کل جهان
مگر آنکه کتاب مبین ثبت است
در احاطهِ اوست یقین حق است

آنچه ماهی زیر آب نیاز دارد
آنچه مورچه زیر خاک راز دارد
هر درختی ریشه ای خاک دارد
آسمان به آنچه در بر دارد
بچه ای که شیر مادر دارد
عالمی دست خودکار دارد
دانشی که هر که از بر دارد
و یتیمی که آرزو سر دارد
حاکمی که حکم و دفتر دارد
آن زنی که عشق همسر دارد
دختری که ناز و قمصر دارد
غنچه ای که بوی دلبر دارد
آن شهید که عشقی در سر دارد
هر رفیقی که رفیقی دارد
سر و اسراری کسی دل دارد
نقشه هایی کسی در سر دارد
دانه ای را کسی میکارد
هر چه بیماری به بستر دارد
آرزوهایی کسی سر دارد
نیت و قصد کسی بر دارد
رمز هفده رقمی کس دارد
کل ارقام جهان سر دارد
کرم سیبی که غذا بردارد
هر کسی عشق برادر دارد
چشم نرگس که به دل غم دارد
دشمن و دوست چه بر سر دارد
همه را مالک حق آگاه است
بحقیقت که خداوند ماه است
ماه به تشبیه یعنی خیلی عزیز
عادل و صادق و آگاه و عزیز

آیه ۶۰- وَ هُوَ الَّذِی یَتَوَفّاکُمْ بِاللَّیْلِ وَ یَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضی أَجَلٌ مُسَمًّی ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

قادر مقتدر است خدای متعال
آگاه مطلق است به کل احوال
شب هنگام که به خواب میرویم
روحمان گرفته و نزد او میرویم
آنچه انجام داده ایم روز آگاهست
بر میانگیزد خواب و معینگاهست
زین طریق می کند سپری عمرها
عاقبت باز گردیم یقین سوی خدا
آن چه انجام داده ایم با خبر است
او خداست و خدا یقین باخبر است

جسم زمین مانده و روحمان در پرواز
روح نزد مالک و جسم مانده بی پرواز
روح رفته و فرموده شما میگیریم
حقیقت روح و ما به جسم درگیریم
هر چیز آفرینش زوج و خدا یکتاست
خواب بردار مرگ فقط خدا یکتاست

آیه ۶۱- وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَهً حَتّی إِذا جاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا یُفَرِّطُونَ

قهر و اقتدار مافوق جهانیان خداوند است
مافوق بندگان و آفریدگان خداوند است
نازل میکند فرشتگان به نگهبانی شما
تا ترسد مرگتان فرا، رها نمی کند شما
زمانی که مرگ یکی از شما فرا رسد
فرستادگان ما به شما فرا می رسد
باز گیرند جان او هیچ خطایی نکنند
اذن چیزی دارند و جز آن یقین نکنند

قبض روح را قرآن انواعی بیان کرده
خدا و ملک الموت و فرشتگان بیان کرده
شاید این باشد و یقین مفسران دانند
و اهل بیت رسول مفسران قرآن اند
افراد عادی را فرشتگان جان گیرند
برجستگان ملک الموت جانشان گیرد
اولیاء الله را ذات اقدسش جان گیرد
حقست مرگ و به طریقی جان گیرند
فرشتگانی یقین محافظ انسانند
مامور ثبت و ضبط تمام اعمالند
هر حادثه ای جان بدر کند انسان
سیل و زلزله و تصادف و هر آن
شانس ربط دهد جفاست بخدا
تا زنده ایم حافظ ماست ،خدا
تحت الحفظ خدا و بی خبریم
حافظ خداست و دنبال تبریم

آیه ۶۲- ثُمَّ رُدُّوا إِلَی اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ أَلا لَهُ الْحُکْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحاسِبِینَ

مولای حق بندگان و عالمیان خداوند است
باز گردانده شوند ،مولایشان خداوند است
دادرسی و داوری یقین از آنِ خداست
حسابرس سریع الحساب فقط خداست


سوال شد از امیر المومنین وَلیِ خدا
مخلوق زیاد و چگونه حساب رسد خدا
فرمود علی دردانه ی کل کبریا
همانگونه که روزی میدهد آنانها

آیه ۶۳- قُلْ مَنْ یُنَجِّیکُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشّاکِرِینَ
آیه ۶۴- قُلِ اللّهُ یُنَجِّیکُمْ مِنْها وَ مِنْ کُلِّ کَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِکُونَ

بگو ای رسول رحمت جهانیان دانند
لبیک گویند و فقط خدا خوانند
نجات دهندهِ ظلمات و سختیها کیست
جز خدایی که شرک می ورزید نیست
تاریکی های بیابان نجات دادتان خدا
طغیان دریا و طوفان رهانیدتان خدا
درمانده اید و درماندگی رها شوید
شرک ورزیده و یقین پی هوا شوید
آشکار و پنهان خدا را می خوانید
طلب رهایی از ظلمت ها خواهید
گر نجاتمان دهی رِبِّنا ز ظلمت ها
شکر گذاری کنیم و شکر نعمت ها

تضرع دعای آشکارست و با صدا
خُفیه دعای پنهان است و بیصدا
محمد که عبد و رسول خداست
آهسته دعا کنید خدا شنواست

آیه ۶۵- قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ
آیه ۶۶- وَ کَذَّبَ بِهِ قَوْمُکَ وَ هُوَ الْحَقُّ قُلْ لَسْتُ عَلَیْکُمْ بِوَکِیلٍ

بالای سرها آسمان و زیر پایتان زمین
تواناست عذاب فرستد به شما یقین
یا اختلاف و پراکندگی افکند بینتان
بعضی عذاب بعضی کنیم به میانتان
طعم تلخ جنگ و خون ریزی چشید
گرفتار شوید و طعم کیفرتان چشید
گوناگون بیان کنیم آیات به شما
باشد که بنگرید و بفهمید شما
قوم تو تکذیب کردند کتاب خدا
حق بود در حالی که کتاب خدا
بگو به مشرکان و به اهل کتاب
نه وکیل شما، مامورم به خطاب
عهده دار نشدم که ایمان آورید
به اختیاری اید و به باورید

آیه ۶۷- لِکُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ

اخباری که خدا و پیامبرش دادند
حق است و ثبت لوح خداوندند
وقت معینی، بزودی آگاه میشوید
حق وعده دهد حق آگاه میشوید

گر عذابی به کفار نازل نمیشود
تعجیل نه یقین عذاب میشوند
کلی اموال داده ایم و نعمت ناز
معده اش خراب و قرصی نیاز
غده گذاشیم پشت بینایی اش
باغ داده ایم و ندید زیبایش
قدرت از ساق و پاهایش گرفته ایم
ثروت اندوزد سیر الارض گرفته ایم
چشم باز کند رسیده مرگ خزان
دست خالیست و دل پر نگران
عمری کار کرد و دست خالی رفت
بی عبرتند مردمان چه حالی رفت

آیه ۶۸- وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتّی یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْری مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ

کسانی دیدی که در آیات ما
کندوکاو میکنند شکل ناروا
قصد تمسخرند به آیات ما
روی گردان نبی از آنان شما
مسیر عوض کنند و راه دگر
مطلبی جویند و سوی دگر
فراموشی انداخت شما را رحیم
توجه رسیدید ببخشد رحیم
به خود آمدید و کلام خدا
ز قوم ستمگر کنید خود جدا

به در گاهی گوئیم و دیوار شنو
به احمد خدا گفت و ما را شنو
نه شیطان تواند به احمد رسد
نه احمد باذن که شیطان رسد
ز آتش که دودی درآن نیست وجود
خدواند به خلقت رجیم کرد وجود
و آتش حرام است به احمد رسد
و قطعا توان نیست محمد رسد

آیه ۶۹- وَ ما عَلَی الَّذِینَ یَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْءٍ وَ لکِنْ ذِکْری لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

بر کسانی که مومن و پرهیزگارند
از بتان و مشرکان ز دل بیزارند
عقوبت حساب مشرکان دورند
نیست بازخواستی مشرکان کورند
پند دهید و شاید پرهیز کار شوند
تسلیم در آیند و پرهیزگار شوند

زمانی نجات غریقی شوید
مسلط برایئد و غرق نشوید
شنا ،گر بلد نیست شناگر شود
غریقی نشاید یقین غرق شود
کتاب خدا را به رو خوانی نیست
به منبر نشسته که قرآنی نیست
تمام حسابش به صد سکه نیست
بتدریس نشسته که بانکداری چیست
نه تاریخی خوانده نه درس فقیه
به عقل نداشته شده خود فقیه
به کاری درآیید که شایسته اید
مگر نه بی عقلی بایسته اید

آیه ۷۰- وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ ذَکِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما کَسَبَتْ لَیْسَ لَها مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لا یُؤْخَذْ مِنْها أُولئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِیمٍ وَ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْفُرُونَ

کسانی دیدی که در آیات ما
کندوکاو میکنند شکل ناروا
قصد تمسخرند به آیات ما
روی گردان نبی از آنان شما
مسیر عوض کنند و راه دگر
مطلبی جویند و سوی دگر
فراموشی انداخت شما را رحیم
توجه رسیدید ببخشد رحیم
به خود آمدید و کلام خدا
ز قوم ستمگر کنید خود جدا

به در گاهی گوئیم و دیوار شنو
به احمد خدا گفت و ما را شنو
نه شیطان تواند به احمد رسد
نه احمد باذن که شیطان رسد
ز آتش که دودی درآن نیست وجود
خدواند به خلقت رجیم کرد وجود
و آتش حرام است به احمد رسد
و قطعا توان نیست محمد رسد

بازیچه و هوسرانی گرفتند دین را
بد کسانی اند و ندیدند دین را
به غرور انداخته دنیا آنان را
پس رها کن نبی تو نیز آنان را
اکتفا به پند کن میازار خود را
کتاب رستگاریست گویشان قرآن
نگروند هلاکت افتند یقین آنان
شفیع و یاوری ندارند به جز الله
پذیرفته نیست عوضی یوم الله
کل اموال دنیا را فدیه دهند
از عذاب آخرت یقین نجهند
کسانی که یقین هلاکت افتادند
کسب دنیا و فرصت از دست دادند
سزای کسب گناه یقین عذاب الیم
شرابی از آب سوزان و آتش حمیم

منظور آیه از رها کردن رسول خدا
قطع رابطه نه امر به معروف خدا
گاهی هم به جنگ رسد میان شما
نه ترک جهاد است فقط حکم خدا
بازی گرفتن دین به شکل امروزی
عبرت نگرفتن هاسس اهل دیروزی
گاهی به شکل خرافات کنند بازی
گاهی به شکل غفلت گناه راضی
گاهی رآی بی عدالت یک قاضی
گاهی توجیه کنند و دل راضی
گاهی به بدعت و تفسیر غلط
گاهی به نفهمی وگاهی به غلط
گاه و گاهی کنند و رسند گاهی
چشم بسته و مرگ نکند آگاهی
گاه شود بلای جان آن گاهان
دکتری داشت رفت گروه ناگاهان

آیه ۷۱- قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا یَنْفَعُنا وَ لا یَضُرُّنا وَ نُرَدُّ عَلی أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّهُ کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیاطِینُ فِی الْأَرْضِ حَیْرانَ لَهُ أَصْحابٌ یَدْعُونَهُ إِلَی الْهُدَی ائْتِنا قُلْ إِنَّ هُدَی اللّهِ هُوَ الْهُدی وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِینَ

بگو ای رسول خدا به خواب رفتگان
رها کنیم خدا و بخوانیم مِثل بتان
که نه سود دارند و نه زیانی برایمان
پس از آن که هدایت کرد خدایمان
عقب باز گشته و شویم از کافران
چو گمراه شدگانِ سرگردان
که فرمان گرفتند در زمین شیطان
برده گشتند و درمانده شدند
فرمان بران رجیمِ رانده شدند
یارانی دلسوز داشت و دوری گزید
دعوت به هدایت شد و دوری گزید
هادی واقعی یقین خداوند است
هدایت راستین فقط خداوند است
مامور به تسلیم و بندگی خداوندیم
تسلیم مطلقیم و مطیعان خدواندیم

آیه ۷۲- وَ أَنْ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

نماز به پا دارید و تقوا پیشه کنید
محشور شوید نزدش اقامه کنید
یکتاپرستی اید به یگانه رجوع کنید
برپایی نماز و درگاهش خضوع کنید

آیه ۷۳- وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ یَوْمَ یَقُولُ کُنْ فَیَکُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَ لَهُ الْمُلْکُ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ

اوست آسمانها و زمین را حق برافراشت
روزی که گوید شو، بی درنگ بر پا داشت
سخنش حق است و قیماتش برحق
روزی که صور دمیده میشود برحق
فرمانروای مطلق رستاخیر اوست
آگاه به غیب و شهود عالم ها اوست
حکیم است و احکامش به حکمت است
عزیز است و پاداشش به عزت است

صادق اهل بیت عالم غیب و شهود
چنین به تفسیر کشیده با علم شهود
غیب آنکه نیامده کسی خدا اگاه است
شهود بوده ،هست اذن خدا آگاه است

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

پایان حزب[۲۷]تقدیم به آفریدگار جهانیان
۲۵خرداد ۱۴۰۱/ طبیب حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 96 نفر 190 بار خواندند
امیر عاجلو (27 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (27 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (27 /03/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

  • امیر عاجلو   27 خرداد 1401 11:33

    درود بر شاعر گرامی ,شعر شما را خواندم موفق باشید

    • حافظ کریمی   27 خرداد 1401 13:21

      درود و سپاس بیکران
      بهترینها آرزوی من به شماست

      rose rose rose rose rose

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا