3 Stars

دلنوشته ای بر حزب[ ۳۸]قرآن،اعلام برائت از مشرکین خدا توسط امیرالمومنین(سخنگوی الهی)

ارسال شده در تاریخ : 02 تیر 1401 | شماره ثبت : H9421244

بسم الله الرحمن الرحیم

[دلنوشته ای بر حزب ۳۸ آیات ۱ تا ۳۳ سوره مبارکه توبه]

آیه ۱- بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ

حکم برائت و تشریع نیست این آیه
دستور قطعی و به مومنان سرمایه
یقینا خدا و رسولش بیزاری جستند
پیمان مشرکانی که بامسلمین بستند
پیمانهایی بستتند و شکستند آن ها
بیزارست ز پیمان شکننان یقینا خدا

امان از مشرکان برداشته شد منبعد
گزاف وبیهوده نیست مسبب این عهد
جزخیانت و نقض نیست مرامشان
پایبند نیستند به پیمان و کلامشان
فاسق اند و مراعات عقود نمیکنند
عهود می شکنند و حدود نمیکنند
لغو و باطل است عهدهای مشرکان
نقض پیمان کنند دگر با مسلمانان
هیچ اعتماد و وثوقی به آنان نیست
شر و نیرنگشان مسلمانی ایمن نیست
بدون بسم الله شروع شده این سوره
دلیل بر غضب نیست یقینا این شیوه
رحمت الهی مسبوق است به غضب
تحت رهبری رحمت پدید آید غضب
یقینا وصف ذات خدا به رحمت است
غضبش نیز یقینا وصف رحمت است
امام اوصاف خداوند رحمت اوست
قهر و غضبش همانا رحمت اوست
رحمتش نسبت به محله های فساد
قابل اصلاح نیستند یقینا ز فساد
کَنده شدن مرکز فساد هست قطعا
پس رحمت است نه قهرخدا حتما
قطع دست فاسد یا غده بدخیم
رحمت طبیب است نه قهر مسلم
باز کردن مویرگ های بسته قلب
رحمت به قلب و نه ظلم به قلب
بیزاری جستن خداوند و پیامبرش
رحمت به مومنان و یقینا مشرکش

آیه ۲- فَسِیحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِی الْکَافِرِینَ

شما ای مشرکان چهار ماه به مهلتید
گردش و آسایش سرزمین مکه به فرصتید
بدانید ناتوان کننده خدا نیستید شما
یقینا خوار کننده کافران است خدا

در موسم حج سال نهم هجری
به ابوبکر امر کرد والاترین نبی
ابلاغ کند این امر را در موسوم حج
به اهل مکه و حاجیان مراسم حج
وحی شد به نبی که یا احمد
خودت ابلاغ کن یا شبیه در حد
انتخاب کرد نبی به اذن خدا
علی را فرستند سوی بیت خدا
روان شد سوی مکه ولی خدا
سوی آرامگاه و زایشگاه و صفا
خانه ای که به اذن مالک خویش
امن کرده بود به مادر ولی خویش
اقتدار کامل و امید مالک جان
شروع کرد علی بگفتار و بیان
بسم الله گفت و مکیان لرزیدند
ابلاغ و به عناد کفر ورزیدند
با آرامش کامل بمدت چهار ماه
مهلت اید که شناسید راه ز چاه
سرزمین مکه و کنار خانه حق
در امنیتید به حکم مالک حق
از کیفر و شمشیر در امانید مطلق
گر به کفر مانید بی امانید از حق
پس بدانید که شما از قلمرو حق
ناتوانید گریختن از هلاکت حق
هر کجا باشید و هرجا گام نهید
سرزمین اوئید نتوانید که رهید
رسواگر کفرگرایانست خدای جهان
بیاندیشید و نگردید از زیانکاران
ممنوع الورودند به بیت الله منبعد
مشرکان و برهنه طواف کنندگان بد
جز توحید گرایان و مومنان و متقیان
حق ورود ندارند به کعبه گروه کافران
کسانی که با پیامبر پیمانی دارند
پایان مهلت پیماننامه امان دارند
آنانی که فاقد عهد و پیمان اند
دقیقا چهار ماه ز ما امان دارند
کسانیکه کمتر از چهار ماه در عهدند
به حکم مالک جهان چهار ماه امنند
فرستاده ی پیامبر خاتم علی هستم
در خانه عشقم و باعشق عهد بستم
هشدار دهم بیزارست خدا از کفرورزان
مهلت تمام شد قتل عام کنم کفرورزان
فرزند کعبه ام و کعبه خانه ی اوست
سرباز حقم و فرمانده ام یقینا اوست
من بنده ام و مالکم مالک این خانه است
کفرورزان این خانه حکمم بی خانه است

آیه ۳-وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۖ وَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ

اعلامی ازسوی خدا و پیامبرش
عموم مردمان بود اعلام برائتش
درحج اکبر فرستاده به مردمان
اعلام کند انزجارش را خدای جهان
خدا و رسولش بیزارند از مشرکان
اتمام حجت خداست بر مستکبران
گر توبه کنید مشرکان ز شرکتان
بسی بِه در دنیا و آخرت برایتان
روی بگردانید بدانید که شما
غالب نیایید یقینا قدرت خدا
چنان چه ایمان نیاورند باز مشرکان
عذاب دردناکی بشارت ده به کافران

اعلام عمومی در سرزمین مکه
وادی یکتا پرستان و خانه کعبه
در حج کبیر و در روز کبیر
اتمام حجت است قوم بهانه گیر
زبان بندند و نگویند نفهمیدیم
غافلگیر شدیم و گر میفهمیدیم
ایمان میاوردیم ما به دین خدا
هلاک نمیشیدیم میگفتید شما


آیه ۴ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ یَنْقُصُوکُمْ شَیْئًا وَلَمْ یُظَاهِرُوا عَلَیْکُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ

جز گروهی از مشرکین که عهدی دارید
پایبند به پیمان بوده اند و رضا دارید
نقض عهد نکرده اند بهیچ وجه آنها
کمک نکرده اند آنان به دشمنان شما
سر آمد مدت عهدشان وفاردار باشید
نشکستند و نشکنید به پیمان باشید
دوست پرهیز کارانست خدای جهان
وفای به عهد می کنند گروه متقیان

لازم الاجراست عهود متقیان
هرچند باشد با گروه مشرکان
وفای به عهد نشانه ی تقواست
نقض کننده را کیفر ما برجاست
اشاره هم داده اید عهدی به کسی
نقض کنید بکیفرید روز دادرسی

آیه ۵- فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ ۚ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

چون منقضی شود ماههای حرام
بکشید مشرکان حتی بیت الحرام
هرجا یافتید انان واجب القتل اند
اسیر و محاصره کنید که نااهل اند
کمینشان باشید که متفرق نشوند
غنیمت گیرید مال متمکن نشوند
هرطریق و مکان که گمان عبور دارید
سد طریق کنید هر جا که عبور دارند
منتشر نشوند در بلاد انسانها
کافرند و پست تر از حیوانها
توبه و رجوع کردند به دین مبین
شرک رهیده و ایمان آوردند یقین
به پا داشتند نماز و پرداختند زکات
دست بردارید و میروند به هرجهات
واگذارید گر ایمان آوردند ایشان
آمرزنده ی مهربانست خدایشان

دین تسلیم است اسلام نه دین زور
تسلیم به معبود و نه تسلیم غرور
کمال انسان ها و تکریم آدمها
اهداف اسلام است نه قتل آنها
هر کس کمال رسید و خدایی شد
آزاد ترین است و آسمانی شد
بر کل مردمان حتی رسول حق
دفاعش واجب و تکفلش بحق

آیه ۶- وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ یَسْمَعَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْلَمُونَ

مشرکی که تحت لواء گروه مشرک نیست
مشرکان پناه نجسته و دنبال اسلام است
پناه خواست از تو پناه ده رسول خدا
امان ده بشنود و آشنا شود با کلام خدا
متضمن دعوت تو آیات و کلام خداست
برگرداندن گمراهان ز ضلالت ها رواست
بردار پرده جهل و شرک اتمام حجت کن
هرطریق که ممکن است ابلاغ نبوت کن
ایمن باشند از تو و با خاطری آسوده
آیند به نزدت و بشنوند آیات منظوره
آنگاه او را محل امن خویش برسان
میهمانست و میهمان آسیب نرسان
بدان جهت است این که آنان جاهلند
نا اگاه به احکام و از اندیشه غافلند
بعید نیست گر پی برند به آیات حق
بپذیرند و گرایش کنند به دین حق
دانستند و اصرار به شرک ورزیدند
امنیتی نیست آنان که کفر ورزیدند
واجب است زمین از لوث وجوشان
پاکیزه شود و ریزید آنگاه خونشان
فضیلت و کرامت و گسترش رحمت
رعایت قرآنست به شرافت انسانیت

آیه ۷- کَیْفَ یَکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِین

چگونه با مشرکان که عهد میشکنند
وفا کنند خدا و نبی که عهد شکنند
جز آن مشرکانی که شما با آنان
عهد بستید نزد بیت الحرام با آنان
تا زمانی که به عهدشان پایدار بودند
تعهداتی که سپرده اید پایدار باشید
دوستدار متقیان است خدای جهان
وفا به عهد می کنند یقینا متقیان

آیه ۸-کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً ۚ یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ

چگونه پایبندند مشرکان پیمانها
گر چیره شوند بر شما یقین آنها
نه پیوند خویشی رعایت میکنند
نه پیمان و وفا به عهدشان کنند
خشنود کنند شما را به زبانشان
امتناع دارند از شما دلهایشان
فاسق و نابکارند اکثریتشان
کینه دارند از خدا بیشترشان

آیه ۹-اشْتَرَوْا بِآیَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

آیات خدا را به بهایی اندک
فروختند فاسقان بی اندک
باز داشتند خلق از راه خدا
بد میکنند آنان با دین خدا

طعام میداد مشرکان ابوسفیان
نیاورند به محمد و دینش ایمان
کجایند یهودان و ابوسفیان ها
درخشان نمیبینند آیات قرآن را
رفتند آنان و نام نیکویی ماند
لعن ماند و جز آن چیزی نماند
قدرت لایزال مطلق خداوندست
حاکم و فرمانروای عزت مندست


آیه ۱۰-لَا یَرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ

از مصادیق فسق دیگر آنها
شکستن عهدست و پیمانها
حق مومنی را رعایت نکنند
رحم به پیوند قرابت نکنند
گمان مکنید گر شما با آنها
نقض کردید عهد و پیمانها
ظلم و ستم کرده اید یقینا آنها
یقینا تجاوزگرند خودشان آنها
مخفی نموده اند کینه در دلها
اعتماد نکنید عهد و پیمان ها

آیه ۱۱- فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ ۗ وَنُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

عهد شکنی و قطع رحم و کفر و شرک
توبه کنند و برگردند ز شرک
نماز پا دارند و زکات بپردازند
برادران دینی شما یقین آنانند
گروهی که واقعیات را میدانند
ایمان آورده و نماز می خوانند
بیان می کنیم آیات خود بر آنها
اهل دانش و معرفتند یقین آنها


آیه ۱۲- وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ

گر پیمان هایشان را پس از تعهدشان
شکستند و تمسخر گرفتند به دینتان
مزمت و بی تعهد شدند سوگندشان
کارزار و ریشه کَن کنید وجودشان
پیشوایان کفر و ظلالت و گمراهی
بی استوارند در تعهدات و همراهی
ببندید سرچشمه های ضلالت را
بی ارزشند نقض کنید پیمانها را
بس کنند و دست بردارند ازعهد شکنی
پشیمان شوند و باز گردند زعهد شکنی


آیه ۱۳-أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

چرا و چه دلیل با آنان نمیجنگید
پیمان نشکستند کنون نمیجنگید
عزمشان جزم نکردند مگر آنان
جلای وطن نکردند پیامبرتان آنان
نخستین بار با شما نجنگیدند
ترس دارید از آنان که نمیجنگید
مومنید و ایمان آورده اید بیقین
از خدا بترسید نه کافران به دین

کفاری که توبه نمودند از کفر
بظاهر ایمان و در باطن به کفر
قامت به نماز و پرداخت به زکات
اقدام کردند و شدند اهل صلات
نمود دگر شروع به کفران کردند
دردل کفر و ادعای مسلمان کردند
سرباز زدند اطاعت رسول خدا
قبول نکردند ولایت ولی خدا
تهمت و طعنه زدند به پیامبرشان
یاوه سرایی نمود ولی نعمتشان
عیب جویی کردند که چرا احمد
دامادش سپرده حکومتش احمد
خواهد که مسلط کند علی برما
بی کیاست و سیاست کندعلی مارا
گمراه کند ما را علی ز دین خدا
دنبال ریاست است علی نه دین خدا
ظاهرها مسلمان و باطنها شیطانی
گمراه شدگانند چو قوم نصرانی
صف کشیدند جملها مقابل علی
اکملت دینکم شد دشمن ازلی
پشت کردند به خدا و نبی خدا
منحرف شدند و راهی غیر خدا
علی شد دشمن و فلانی رهبر
نام خالی ماند از دین پیغمبر
چون عهد کرده دینش حفاظت کند الله
قرآن و رسول و علی را حمایت کند الله
با یاری ایزد متقیان شدند پیروز
اندک بودند و اندکان شدند فیروز


آیه ۱۴- قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ

پیکار کنید با آنان تا خدا آنان را
خواروذلیل کند بدستتان آنان را
یاری کند شما را در برابر آنان
شفا دهد دلهای مردمان با ایمان
کشتار مشرکین به دست مومنان
عذاب خداست بواسط سربازان
ایادی سبحان جهانند متقیان
ذلیل قطعی عقبایند زیانکاران
داغ دلهای مومنان ز مشرکان
خواهد ستاند مقتدرجهانیان


آیه ۱۵-وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ ۗ وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَىٰ مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

میزداید دلهای مومنان را ز خشم
ساکن میکند آرامش میزداید غم
هرکه خواهد بازگشت کند سویش
درگذرد گناهان و راهی کند کویش
فرزانه و دانای مطلق خداوند است
بخشندهِ مهربان فقط خداوند است

غلبه مسلمین بر مشرکین قطعا
شفای دل مومنان است محققا
زدوده شدن خشم از دلهایشان
رحمت خداوند است برایشان
حکم قتال مشرکان که مطلق است
توبه استثناء قطعا فوق مطلق است
میپذیرد هرکه خواهد خدای جهان
می آمرزد گناهشان خدای وعالمیان
دانای مطلق به احوال توبه کنندگان
مالک جهان و حکم رانده به حالشان
حکمی صادر نمی کند حکیم عالمیان
مگر به حکمت و رحمت برای متقیان

آیه ۱۶-أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَلَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

چنین پندارید که شما را بدون آزمایش
رها کنند بحال خود و نگیرند آزمایش
کسانی بین شمایند که جهاد کرده اند
جز خدا و نبی و مومنان اتکا نکرده اند
آشکار و مشخص نکرده است خدا آنان
یقینا آزمون شوید مشخص شوند آنان
مومنان کیانند و غیر مومنان تشخیص
محل آزمونست دنیا نه محل تخصیص
آنچه انجام می دهد خدا آگاه است
حکیم با حکمت و حاکم آفاق است

نمی شناسد مومن از غیر مومن خدا

آگاه نیست آنچه انجام میدهید شما
راز و اسرار نا آگاه است خدای جهان
کفر و شرک و درون و برون عالمیان
همه می داند دانای مطلق خدا
می شناسد شما را بهتر از شما
دارامتحان و ناملایمات فقط دنیاست
پاداش و کیفر آخرت در این دنیاست
نفوس انسان ها در ابتدای خلقت
عاری از خیر و شر بوده در خلفت
مراتب نزدیکی و قرب به خدا
کسانی دهد که خالصند به خدا
خلوص ایمان یقین به آزمایش است
به دنیا آزمون و عقبا به پایش است
ابتلاء و امتحان شما با جنگ و جهاد
واجب است و به حکمت نهاده، نهاد


آیه ۱۷-مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِینَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ ۚ أُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

حق ندارند مشرکین آباد کنند مساجد را
شهادت به کفرند و چه حقی مساجد را
اعمالشان بی اجر و باطل است آنان
جاودانه خواهند بود در آتشی سوزان

صاحبخانه رها کرده خانه میسازند
تظاهر به شرک و بت خانه میسازند
عناد و کفرورزی دارند خدای جهان
تعمیر مساجد می کنند سپس آنان
کفر به لفظ باشد یا کفر به عمل
باطل می کند کمال و تمام عمل
عملی که از کفر بر می خیزد
یقینا سعادت بر نمی انگیزد
جایز زمانی می شود عملش
حق انجام دهد او به فاعلش
آباد کردن مساجد بی ارزش است
قلب بی توحید را چه ارزش است


آیه ۲۰-الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ

کسانیکه ایمان آورده و هجرت کردند
بااموال و جانشان جهادِ راه خدا کردند
بزرگ و برتران نزد خداوندند
پس اینانند که یقینا کامیابند

نخستین مسلمان دین اسلام
نیست جز فزرند مسجد الحرام
اولین سرباز پیامبر خاتم
جز علی نیست کسی در این عالم
نخستین داوطلب نثار جان
کیست جز علی در این جهان
جبرئیل و اسرافیل و میکائیل
تحت الامر علی بودند بدر کامل
در رکوع تقدیم کرد نگین انگشتر
به فقیر و انفاق نبود مگر پیشتر
نخستین قربانی گروه تروریست
همسرش نبود مگر تاریخ تروریست
خون نداد مسجد و نشکافتند مگر فرقش
فرزند نداد خدا و نگرفتند اسیر اهلش
اوصاف نیک قرآن در فضیلت علی است
اکمل دین نبی و رسولان فقط علی است


آیه ۱۸-إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ

تنها کسانی که به خدا و روز جزا
ایمان آورده و تسلیم اند به خدا
پا دارند نماز و پرداخت کنند زکات
نترسند کسی جز خالق مخلوقات
حق به تعمیر مساجدند یقین انها
هدایت یافتگانند امید است آنها

نماز و زکات ارکان اصلی دینند
جایز نیست ترکشان قطعی دینند
کافر خواهد بود ترک کند کسی قطعا
کفرآیات درعمل نه درعقیده او حتما
بُود چنین حتی با ایمان بخدا و جزا
نفعی حالش نرسد تعمیر مساجد ما


آیه ۱۹- أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ لَا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ

آب دادن حاجیان و تعمیر مسجد الحرام
یکسان نیست نزد خدا با دارندگان مقام
ایمان به خدا و جزا و مجاهدت راه خدا
قطعا نیست برابر با تعمیرکار مسجد ما
هرگز ظالمان هدایت نکند به راه حق
حق است خدا و حق نکند خدا ناحق

عباس عموی پیامبر مکرم اسلام
سقایت حاجیان بود مسجد الحرام
شیبه نیز به عماره ی مسجد الحرام
افتخار می نمودند خادم الحرام
مقابله انداخت خدا به اعمالشان
نیست ارزشی درآن جز ایمانشان
بدون ایمان و بی جهاد بی ارزش است
سقایت و عماره بالنفسه چه ارزش است
وزن و ارزش عمل به روح ایمان است
لاشه ی بدون روح را چه ارزش است
فعل عباس و شیبه و علی یکسان نیست
قدر و مقام علی را جز خدا داند چیست
ششماه قبل همه بیت الحرام نماز خوانده
مولود کعبه است و مالکش نماز خوانده
آن قدر که شمشیر زده در راه خدا
به تحسین بر انگیخته او ملائک ما
جان بدست گرفت جای رسول خوابید
آن قَدر شمشیر زد که ذوالفقار تابید
همگان در احد فکر دنیا بودند
دشمنان به انتقام خونها بودند
علی بود چو پروانه دور رسول
حافظ و محافظ ختم رسل

کسانیکه ایمان آورده و هجرت کردند
بااموال و جانشان جهادِ راه خدا کردند
بزرگ و برتران نزد خداوندند
پس اینانند که یقینا کامیابند

نخستین مسلمان دین اسلام

نیست جز فزرند مسجد الحرام
اولین سرباز پیامبر خاتم
جز علی نیست کسی در این عالم
نخستین داوطلب نثار جان
کیست جز علی در این جهان
جبرئیل و اسرافیل و میکائیل
تحت الامر علی بودند بدر کامل
در رکوع تقدیم کرد نگین انگشتر
به فقیر و انفاق نبود مگر پیشتر
نخستین قربانی گروه تروریست
همسرش نبود مگر تاریخ تروریست
خون نداد مسجد و نشکافتند مگر فرقش
فرزند نداد خدا و نگرفتند اسیر اهلش
اوصاف نیک قرآن فضیلت علی است
اکمل دین نبی و انبیاء فقط علی است

آیه ۲۱- یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ

مژده میدهد پروردگارشان به مقیان
قرب و رحمت و رضا و جَنات رضوان
پایدار و همیشگی و جاویدند متقیان
خدا از آنها و آنان خشنود از خدایشان

کافر بود کسی و خدمتی ارائه کرد
مستضعف فکری و بلادی خانه کرد
دور از معارف و احکام الهی بود
حجت نشد تمام و شاید افاقه کرد
حاکم اسکتبار و حکومت استبداد
دسترسی آیات نداشت و بی امداد
دور از عدالتست که کیفر دهد خدا
قطعا به وسعش حکم میدهد خدا
تقصیر عمدی و کفر ورزند کسی
کیفر دهد خدا قطعا به دادرسی
گر کل فقیران را بپوشاند لباس
خدمات ماندگار ارائه کند به ناس
برکات دنیایی اثرش در دنیاست
مربوط بخود است و اهل دنیاست
اعطاء می کند خداوند در دنیا
خدماتش به نسل و ارائه ی جا
ممکنست به تخفیف عذاب شود
سبب ورود به بهشت نمی شود
جای هرکسی نیست بهشت برین
اعمال نیاز است و مقام برترین
انسان تیره به فضای نور
راهی ندارد یقینا به نور
اعظم الدرجه که خدا فرموده
عظیم و اعظم اند نه کور بوده
ساقی و عمال مسجد الحرام
مومن نباشد بهشت شد حرام
گاهی فرشته ای بشارتی دهد
گاهی پیامبری بشارت میدهد
گاهی ولی و اولیای خدا
گاهی وصی و اوصیای خدا
اینجا بشارت ازخود رب است
از برترین و بهترین فرد است
پس ذات اقدس چو خدایدجهان
قطعا بشارتش بُود اعلی و کران


آیه ۲۲-خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ

همواره جاودانند بهشت متقیان
اجر عظیم بُود نزد خدایتان
درک نکنند جسم های دنیای
پاداش عظیم و وعده اللهی
جز احمد و انبیاء و اولولامر
بی تصور و درک نکنند یقینا اَجر
بهشتهایی که خدا فرموده
وعده جهنمی که خدا داده
آن قَدر عظیم و با عظمت اند
اندکی تصور کنند چو احمدند


آیه ۲۳- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَکُمْ وَإِخْوَانَکُمْ أَوْلِیَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَى الْإِیمَانِ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

پدران و برادرانتان کفر ورزیدند
کفر را بر ایمان ترجیح دادند
نگیروید به دوستی آنان مومنان
دوستی گیرد یقنیا کسی با آنان
ستمکارانند به دوستی گروندگان
چو آنان کافرانند یقینا ایشان

بحثی ولایت و بحثی محبت است
سوئی اطاعت و سوئی لجاجت است
راهی هدایت و راهی ظلالت است
گاهی حافظت و گاهی حماقت است
محبت به بستگان سببی و نسبی
به مال و مسکن و مناصب هدفی
تجارت و گروه و قبیله و وطنی
فرهنگ و سنت و عقاید مللی
راستای دین باشند بسیار محبوبند
تائید خدا و رسولش یقین مطلوبند
گر نقض دین کنند القای کفر ورزند
اطاعت نکنید که پشیزی نمی ارزند


آیه ۲۴- قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ

خطاب نبی ز سوی خدای جهان
فرمود که بگو به مردمان جهان
گر پدران و برادران و زنانتان
فرزندان و اقوام و اموالتان
خانه ها و باغ ها و مقامتان
محبوبتراز خدا و رسولش برایتان
عزیزترندجهاد راه خدا به حالتان
منتظر فرمان عذاب الهی باشید
دلخوش دنیاید اگر چنین باشید
هدایت نکند فاسقان را خدای جهان
سخت کیفر کند آنان خدای عالمیان

حُب طبیعی و حب مختاری
دو قِسم دوستیند حَیِ دنیایی
حب ارحام و حب اولادها
حب اموال و حب اقوام ها
حب مقام و حب فرهنگ ها
حب بلاد و حب انسان ها
چه طبیعی باشد چه اختیاری
قابل قبول است حدود مرزی
تزاحم ایجاد کند بین محبت
آشکار می شود فطرت عزت
خدا و رسول و احکام اسلام
محبوبتر شوند به حب ارحام
ارحج تر شوند به کل حب ها
یقینا به تکریم و مقام والا
هدایت میکند خدای عظماء
و پاداشی دهد در حد اعلاء
ولی بر عکس شود اعمال انسان
به پستی میرسد پستتر ز حیوان
و آن گاه که به دنیا دل ببندد
خداوند و رسولش دل نبندد
به حب مال و اولاد و به اقوام
ریاست را گزیند حب ارحام
به فسقی میرسد درمان ندارد
در آن روز عظیم رحمان ندارد

به تحقیق خدا در موارد بسیاری
حکمت خویش شما را نمود یاری
در جنگ حُنین افزونی نفراتتان
شگفت زده نمود و کرد مغرورتان
فزونی سپاهتان کاری نکرد برایتان
بی نیازتان نکرد عدوات و نفراتتان
تنگ شد بر شما زمین با گستردگیش
پشت گردید و گریختید سرانجامش
پیروزی دشمن و شکست خوردید آنها
به فراموشی خصم و به جمع غنائم ها

آیه ۲۵- لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ ۙ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرِینَ

به تحقیق خدا در موارد بسیاری
حکمت خویش شما را نمود یاری
در جنگ حُنین افزونی نفراتتان
شگفت زده نمود و کرد مغرورتان
فزونی سپاهتان کاری نکرد برایتان
بی نیازتان نکرد عدوات و نفراتتان
تنگ شد بر شما زمین با گستردگیش
پشت گردید و گریختید سرانجامش
پیروزی دشمن و شکست خوردید آنها
به فراموشی خصم و به جمع غنائم ها

مانع میشدند که گروه مستضعفین
منع میشدند رسیدن احکام مومنین
سوء تبلیغ و ابلاغ وحشت ها
خوف ایجاد میکردند به احمق ها
جهود و استکبار در برابر اسلام
علنی نمودند در کردار و اقدام
به ناچار و به تکلیف پیامبر اکرم
دستور حمله داد و لشگری اعظم
مهیا شدند و حرکت سوی حنین
فزون گشتند عِده و عُده بر دشمن
ده هزار مشرک و دوازده هزار مسلم
قصد جنگ کردند کنند یکی تسلیم
جای اعتماد و توکل کردن به خدا
عِده و عُده تکیه گاهشان شد آنها
اعتماد به خدا شد اعتماد به نفس
هیچ نفس و هیچ شد امیر نفس
پس شکست خوردند در جنگ حنین
چون شکست خوردند احد قبل حنین
احد پیروز و سپس شکست خوردند
حنین شکست و سپس پیروز شدند
حق بودند احد بحق شکست خوردند
ناحق بودند حنین بحق پیروز شدند
محمد و علی و خواص و صحابه ها
حضور در حنین و مغلوب شدند آنها
چو فراموش کردند خدا جنگ حنین
بی اذنش هیچ اند همه حتی حسین
فاتحان مکه شدند مغلوب حنین
گریختند و باختند نبرد حنین
گر امتی حق و حکومتی حق است
شکست خوردن حق که ناحق است
چرا مغلوب شدند مدعیان دین حق
چگونه غالب شدند مشرکین ناحق
ان تنصروالله ینصرکم یثبت اقدامکم
چگونه توجیه کنیم قانون کلی حق
حق همیشه پیروز مومن مظفراست
اولیای الهی ظفرمند وعده حق است
گاهی پیروز و گاهی شکست هرگز
باطل پیروز و حق شکست یقین هرگز
اول پیروز و آخر شکست خورد احد
حق پیروز و ناحق شکست خورد احد
اطاعت از پیامبر خدا حق است
انجام و حفظ وظیفه هم حق است
ترک سنگر کردند در جنگ احد
نافرمان شدند فرمان امیر احد
به وحدت رسیدند کفار در جنگ احد
حق با آنها بود پیروز شوند جنگ احد
ناحق بودند مسلمین لغو فرمان احد
حق پیروز شد هر چند لشکر ناحق
ناحق شکست خورد بودند سپاه حق
شکست خوردند مسلمین جنگ حنین
توبه کردند و برگشتند خدای حنین
حق شدند حق همیشه پیروز است
بنفس باخته بودند خدا پیروز است

آیه ۲۶- امَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَنْزَلَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ

آرامش فرستاد آرام قلبها
به دل نبی و مومنان مولا
فرو فرستاد به حمایت آنان
لشگریان نامرئی خدای جهان
نمیدیند آنان فرشتگان حق
مدد می نودند لشگریان حق
کفر ورزندگان خدا و رسول
عذابی شدند سخت به کیفر قبول


آیه ۲۷-ثُمَّ یَتُوبُ اللَّهُ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِکَ عَلَىٰ مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

آن گاه با مغفرت و رحمت وافر
باز میگردد سوی بنده اش غافر
سوی هر بنده اش که او خواهد
باز گردد خدایش چنین خواهد
فیض و عنایت وعفو و آمرزش
جریان دارد به توبه کاران آمرزش
فیوضاتش کند مشمول بندگان
آمرزندهِ مهربانست خدای جهان
خداوند با توفیق و عنایت ابتداء
به بنده رجوع می کند یقین خدا
بنده را موفق به توبه می گرداند
عفو و رحمت نموده باز می گرداند
آمرزیده و می شود بخشایشگر
آرامش دل می شود آرامش گر


آیه ۲۸-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا ۚ وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

پلیدند مشرکان ای اهل یقین
ای مومنان خدا و ای اهل دین
نباید مشرکان پس از این سال
نزدیک مسجد الحرام شوند هرحال
ترس دارید قطع رابطه با آنان
ضرر رساند داد و ستد هایتان
بینوایی و تنگدستی خوف دارید
تعطیلی تجارت ترس دل دارید
بینیاز میکند فضل و احسانش
گر خدا خواهد اهل ایمانش
دانا و حکیم است خدای جهان
مالک عالمیان و صاحب احسان

آیه ۲۹- قَاتِلُوا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلَا یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حَتَّىٰ یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ

با کسانی از یهودان و از نصرانی
که اهل کتاب اند و تایید قرآنی
که ندارند ایمان بخدا و روز جزا
تظاهر به ایمان و مشرک اند آنها
آنچه خدا و رسولش حرام کرده بر آنها
حرام نمی دانند و حلال کرده اند آنها
ازحق گریزان و دین حق نمی گروند
تبلیغ سوء به احکام ما نمی گروند
کازار کنید تا بدست خودشان انها
جزیه پردازند با خواری و ذلت انها

گر مسالمت و همزیستی نمودند اهل کتاب
واجب است مومنان را احترام اهل کتاب
موسی و عیسی و کل پیامبران خدا
حق پرست و یگانه پرستند فقط انها
گر به احکام راستین خود بودند
مومنان آیین و دین خود بودند
لازم الاجراست مسلمین جهان
صلح و آشتی باشند یقین آنان
دین آرامش و آسایش است اسلام
رحمت و بخشایشست یقین اسلام
انفاق مسلمین به اهل کتاب
حکم قطعی اسلام گشته خطاب
نشان عزت و کرامت اسلام است
احترام انسانیت حکم قرآن است
گر عدوات گرفته و ظغیان کردند
بی احترامی اسلام و قرآن کردند
با دشمنان اسلام پیمان بستند
بامسلمین و مومنین عهد بشکستند
یاری کردند به کافران و ستمکاران
عهد و پیمان بستند گروه مشرکان
خوار کنید و ذلت کِشید یقین انان
جزیه و خیانت کردند بکُشید آنان


آیه ۳۰- وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ۖ ذَٰلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ یُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ یُؤْفَکُون

ابن الله می گفتند عُزیز را یهودیان
پسر خدا خواندند عیسی را مسیحیان
گفتاری که بی دلیل زبان آورده اند
به گفتار نیاکانشان روی آورده اند
به کفرورزان شبیه است اعمالشان
لعنت و نابود کند آنان را خدایشان
چگونه ازحق به باطل گرویده اند آنان
حق را به ناحق تحریف کرده اند آنان

بود عُزیر یکی از علمای بزرگ یهود
منجی یهود لقب دادند او قوم یهود
پس از قتل عام یهود دست بَخت النصر
تخریب معابد و آتش تورات دست النصر
اسارت زنان و قتل و کشتار بی پروا
حقارت و خواری قوم یهودیان در اوا
فتح بابلیان رسید به دست کوروش
مغلوب کرد بخت النصر لشگر کوروش
سیاهه برد عزیز نزد کوروش کبیر
درخواست نجات قومش کرد ز کبیر
اجابت و امان داد به قوم یهود
بزرگی کرامت دادبه گروه جهود
خرافه و گوساله پرستان دیروزی
پسر خدا خواندند عزیز امروزی


آیه ۳۱- اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ

علماء و روحانیون و رهبانان را
و عیسی پسر مریم پاکدامن را
پروردگار خود گرفتند بجای خدا
دستور نداشتند پرستشی بجز خدا
واحدی که جز او خدایی نیست
منزه و یگانه را شریکی نیست

بی راهه رفتند مسیحیان گمراهند
خدا رهانیده با شیاطین همراهند
احبار و راهبان کلسیا را
تظاهر به عاشقان عسیی را
اطاعت میکنند بی چون و چرا
به جای اطاعت و پرستش خدا
طلب ببخشش گناهان از بندگان
رایج است در مسیحیت قطعا آن
شرک است و یقینا گناهی بزرگ
بخشنده ای نیست جزخدای بزرگ
قانون گذاری کنند به بندگان خدا
قوانین و احکام دینی کنند به جا
عبادت و پرستش کنند بجز الله
شریکی قرار دهند کسی بر الله
همه شرک است و ظلم بر الله
کافرند و ماندگار در لعنتِ الله

آیه ۳۲- یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

میخواهند که یهودان و نصرانی
با دهانشان خاموش کنند نورانی
چو چراغهای کوچکی با بازدم
خاموش میشود نورش در دم
نور عظیم و عالم افروز خداوند را
ناتوان باشد خاموش کند کسی آن را
اراده کرده محققا خدا نورش
عالمگیر و ابدی کند فروغش
عالم آراست دین مبین رسول الله
کمال رسانده الله دین رسول الله

آیه ۳۳-هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

او خدائیست که رسولش را با دین حق
هدایت فرستاد به عالمیان ز سوی حق
مسلط و برتری داد بر همه ی ادیان جهان
هرچند کافران و مشرکان ناراضیند از آن

تاویل این وعده به فرمودهِ صادق
قیام مهدی آل محمد است فائق

نازل نشده تاویل و نخواهد شد
زمان قیام مهدی به پاخواهد شد
عالمگیرخواهد شد دین آخرین اسلام
پیروزخواهد شد به تمام ادیان اسلام
هنگام قیام صاحب الامر این دنیا
منکر نخواهی یافت خدا کسی دنیا
عسیی ظهور و شهادت میدهد اسلام
حق با محمد است و دین او اسلام
باقی نماد در زمین خانه ای گِلی
خانه و آسمان خراشهای مرمری
مگر آنکه داخل کرده خدایشان اسلام
به عزت آراسته و تسلیم شدند اسلام
یا عزیز هستند و به ایمان آراسته اند
یا ذلیل هستند به ذلت وابسته اند
ذلیان خوار و عزیزان شوند حاکم
قرآن حاکم است و مشرکان محکوم

ومن الله توفیق:

۲ تیرماه ۱۴۰۱/ طبیب حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 107 نفر 205 بار خواندند
امیر عاجلو (02 /04/ 1401)   | حافظ کریمی (03 /04/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (02 /04/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا