3 Stars

سروش هایی آیینی

ارسال شده در تاریخ : 10 اردیبهشت 1400 | شماره ثبت : H9416159

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود،

چند #شعر_سروش آیینی

سروش شماره ی 1

کهکشان، بی تو، خالی از نور است/

بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/

نور، گرم و لطیف و پرشور است/

دور از این نور، کفرِ مهجور است/

هستی از نور عشق، مسرور است/

الله نور السموات (السموات)
و الارض.//

وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
است و در لَخت پایانی - در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی - بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
در سروش و برخی دیگر از گونه های شعر پیشرو، گاهی از پردازش عروضی نوع سوم استفاده می کنیم، یعنی
پردازش وزنی متفاوت از شعر سنتی، شعر نیمایی و البته شعرهای به اصطلاح، بی وزن مانند سپید
(پردازشی آزادانه تر از عروض سنتی و نیمایی و قاعده مند تر از شعر سپید.)


سروش شماره ی 2

غم به غم شد دلم، غماغم شد/

اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/

پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/

مَحرم رازهای عالم شد/

پیله ها را شکست.//


سروش شماره ی 3

دوست دارم صدایتان کنم و/

با غمی، آشنایتان کنم و/

بعد از آن هم دعا یتان کنم و/

ترکِ خود در هوایتان کنم و/

بوسه بر لفظ "عاشقی" بشوم. //


سروش شماره ی 4

آبشاران، دمی، نگاه شما ست/

ماه و خورشید درپناه شماست/

آسمان، خاکروبِ راه شماست/

و شما/

خاندان رسول حضرت حق.//

سروش شماره ی 5

(برپایه ی عروض نوع سوم)

حرّ بن یزید ریاحی!
(مفعولُ مفاعلُ فعلن) /

بینِ دو راهی
(مفعولُ فعلن) /

آزاده باش!
(مفعولُ فع) //


سروش،
گونه ی تازه ای در سرایش پارسی است که بطور معمول از سه تا پنج لَخت دارد (و البته گاهی با دو و گاهی با بیش تر از پنج لَخت
هم به کار می رود.)

سروش با انواع مختلف خود، عضوی از شعر پیشرو و رابط شعر سنتی و شعر نو و دارنده ی امتیازات برجسته ای از
هر دو سبک است و پلی ست در میان مُسَمَّط، رباعی، دوبیتی،
سه گانی، پریسکه، هایکوواره، شعر نیمایی و سپید.

شعر سروش، انعطاف پذیر و باز است و در آن، انواع زاویه های دید، موضوعات و پردازش ها را می توان به کار برد.

شکل ترجیحی قافیه پردازی در شعر سروش، قافیه مندی همه یا بیش ترِ لخت های غیرپایانی در کنار عدم قافیه مندی
لخت پایانی به منظور پایان برجسته ویا کوبش پایانی است البته با توجه به وجود تنوع و آزادی عمل در شعر سروش،
حتی در تنگناها، از سروش های بی قافیه نیز می توان استفاده کرد.

وزن ویژه ی سروش، به دلایل متعددی،
"فاعلاتن مفاعلن فعلن" و اوزان اندکی تغییریافته و
نیم وزن های مرتبط
اما کاربرد اوزان مختلف در سروش، آزاد است و حتی سروش های اصطلاحا بی وزن یا در واقع دارای وزن آزاد هم وجود دارند.

طول لَخت های سروش هم تنوع پذیر است.

همچنین چند سروش کوتاه مرتبط در کنار هم، سروش پیوسته را می سازند.

از دیگر موارد قابل قبول و حتی دارای ترجیح در شعر سروش را می توان این گونه ذکر کرد:
خروج از یک نوع پردازش یا تصویرسازی مثل تشبیه همزمان یک پدیده به موارد مختلف (البته در چارچوب یکدستی کلی شعر)،
رسیدن به معانی مختلف و چندبُعدی از جمله با امکان تغییر در نشانه های سجاوندی،
کاربرد ایهام، استفاده از پایان باز معنایی و....

آرایه پردازی در شعر سروش، اهمیت زیادی دارد تا کمکی باشد برای رسیدن به شعری زیبا و جاودان تأثیر، و این،
یکی از امتیازات سروش در مقایسه با برخی گونه های شعری نیمه همانند است مثلا در مقایسه با شعر سه گانی - که
سعی در بیان ساده ی حکمت دارد- و یا در مقایسه با پریسکه - بعنوان جرقه ای ذهنی که زود پدید می آید و ممکن است
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود،

چند #شعر_سروش آیینی

سروش شماره ی 1

کهکشان، بی تو، خالی از نور است/

بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/

نور، گرم و لطیف و پرشور است/

دور از این نور، کفرِ مهجور است/

هستی از نور عشق، مسرور است/

الله نور السموات (السموات)
و الارض.//

وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
است و در لَخت پایانی - در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی - بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
در سروش و برخی دیگر از گونه های شعر پیشرو، گاهی از پردازش عروضی نوع سوم استفاده می کنیم، یعنی
پردازش وزنی متفاوت از شعر سنتی، شعر نیمایی و البته شعرهای به اصطلاح، بی وزن مانند سپید
(پردازشی آزادانه تر از عروض سنتی و نیمایی و قاعده مند تر از شعر سپید.)


سروش شماره ی 2

غم به غم شد دلم، غماغم شد/

اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/

پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/

مَحرم رازهای عالم شد/

پیله ها را شکست.//


سروش شماره ی 3

دوست دارم صدایتان کنم و/

با غمی، آشنایتان کنم و/

بعد از آن هم دعا یتان کنم و/

ترکِ خود در هوایتان کنم و/

بوسه بر لفظ "عاشقی" بشوم. //


سروش شماره ی 4

آبشاران، دمی، نگاه شما ست/

ماه و خورشید درپناه شماست/

آسمان، خاکروبِ راه شماست/

و شما/

خاندان رسول حضرت حق.//

سروش شماره ی 5

(برپایه ی عروض نوع سوم)

حرّ بن یزید ریاحی!
(مفعولُ مفاعلُ فعلن) /

بینِ دو راهی
(مفعولُ فعلن) /

آزاده باش!
(مفعولُ فع) //


سروش،
گونه ی تازه ای در سرایش پارسی است که بطور معمول از سه تا پنج لَخت دارد (و البته گاهی با دو و گاهی با بیش تر از پنج لَخت
هم به کار می رود.)

سروش با انواع مختلف خود، عضوی از شعر پیشرو و رابط شعر سنتی و شعر نو و دارنده ی امتیازات برجسته ای از
هر دو سبک است و پلی ست در میان مُسَمَّط، رباعی، دوبیتی،
سه گانی، پریسکه، هایکوواره، شعر نیمایی و سپید.

شعر سروش، انعطاف پذیر و باز است و در آن، انواع زاویه های دید، موضوعات و پردازش ها را می توان به کار برد.

شکل ترجیحی قافیه پردازی در شعر سروش، قافیه مندی همه یا بیش ترِ لخت های غیرپایانی در کنار عدم قافیه مندی
لخت پایانی به منظور پایان برجسته ویا کوبش پایانی است البته با توجه به وجود تنوع و آزادی عمل در شعر سروش،
حتی در تنگناها، از سروش های بی قافیه نیز می توان استفاده کرد.

وزن ویژه ی سروش، به دلایل متعددی،
"فاعلاتن مفاعلن فعلن" و اوزان اندکی تغییریافته و
نیم وزن های مرتبط
اما کاربرد اوزان مختلف در سروش، آزاد است و حتی سروش های اصطلاحا بی وزن یا در واقع دارای وزن آزاد هم وجود دارند.

طول لَخت های سروش هم تنوع پذیر است.

همچنین چند سروش کوتاه مرتبط در کنار هم، سروش پیوسته را می سازند.

از دیگر موارد قابل قبول و حتی دارای ترجیح در شعر سروش را می توان این گونه ذکر کرد:
خروج از یک نوع پردازش یا تصویرسازی مثل تشبیه همزمان یک پدیده به موارد مختلف (البته در چارچوب یکدستی کلی شعر)،
رسیدن به معانی مختلف و چندبُعدی از جمله با امکان تغییر در نشانه های سجاوندی،
کاربرد ایهام، استفاده از پایان باز معنایی و....

آرایه پردازی در شعر سروش، اهمیت زیادی دارد تا کمکی باشد برای رسیدن به شعری زیبا و جاودان تأثیر، و این،
یکی از امتیازات سروش در مقایسه با برخی گونه های شعری نیمه همانند است مثلا در مقایسه با شعر سه گانی - که سعی در
بیان ساده ی حکمت دارد- و یا در مقایسه با پریسکه - بعنوان جرقه ای ذهنی که زود پدید می آید و ممکن است
زود فراموش شود- و در مقایسه با هایکوواره - که چیزی بیش از نقاشی ساده ی یک بُرش از طبیعت نیست.
#محمدعلی_رضاپور زود فراموش شود- و در مقایسه با هایکوواره - که چیزی بیش از نقاشی ساده ی یک بُرش از طبیعت نیست.
#محمدعلی_رضاپور

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 4 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 113 نفر 204 بار خواندند
امیر عاجلو (10 /02/ 1400)   | محمد خوش بین (10 /02/ 1400)   | کاظم قادری (10 /02/ 1400)   | علی رفیعی (10 /02/ 1400)   | ولی اله بایبوردی (10 /02/ 1400)   | سیمین حیدریان (10 /02/ 1400)   | کیوان هایلی (10 /02/ 1400)   | جواد امیرحسینی (10 /02/ 1400)   | محمد علی رضا پور (11 /02/ 1400)   | علی مزینانی عسکری (11 /02/ 1400)   | کاویان هایل مقدم (12 /02/ 1400)   | محمد عالمی (02 /04/ 1400)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (10 /02/ 1400)  محمد خوش بین (10 /02/ 1400)  کاظم قادری (10 /02/ 1400)  علی رفیعی (10 /02/ 1400)  ولی اله بایبوردی (10 /02/ 1400)  سیمین حیدریان (10 /02/ 1400)  کیوان هایلی (10 /02/ 1400)  جواد امیرحسینی (10 /02/ 1400)  علی مزینانی عسکری (11 /02/ 1400)  
تعداد آرا :9


نظر 11

  • امیر عاجلو   10 اردیبهشت 1400 11:47

    .مانا باشید و شاعر rose

  • محمد خوش بین   10 اردیبهشت 1400 11:55

    درودبر شما جناب رضاپور عزیز

  • کاظم قادری   10 اردیبهشت 1400 13:08

    سلام ودرود برشما استاد ومرحبا براین زیبانگاری واین همه تسلطتان برادبیات وشعر applause rose rose rose

  • سیمین حیدریان   10 اردیبهشت 1400 19:33

    سلام و درود فراوان. چه خوب که روان و زیبا توضیح دادین. applause applause applause

  • کیوان هایلی   10 اردیبهشت 1400 20:39

    درودها بر شما
    rose rose rose
    applause applause applause

  • جواد امیرحسینی   10 اردیبهشت 1400 21:00

    یلام و درود استاد. احسنت بر شما. پاینده باشید rose

  • محمد علی رضا پور   11 اردیبهشت 1400 00:19

    سلام و درود و سپاس فراوان
    بزرگواران love struck rose

  • علی مزینانی عسکری   11 اردیبهشت 1400 05:43

    درود استاد
    دستمریزاد
    rose rose rose

  • کاویان هایل مقدم   12 اردیبهشت 1400 12:28

    درود و عرض ارادت
    rose rose rose

  • محمد عالمی   02 تیر 1400 13:43

    باسلام ودورود فراوان برشما بزرگوارشعر نمونه که انتخاب نمودید خواندم بسیار زیبا بود بنظر م این طریق سرود ن

    به شعر نو نزدیک است و بنده بیشتر روی غزل و رباعی تاکنون قلم زده ام باتشکر ااز شما rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا