آخرین نوشته ها

معرفی کنید

    لینک به آخرین اشعار :
  • لینک به دفاتر شعر:
  • لینک به پروفایل :
3 Stars
محمود گندم کار

جان جهان

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412011

در شگفتم من از این  بازی تکراری دوران
چرخش چرخ زمان
گردش تیغه ی پرگار خدا گرد جهان نگران
کوه غمهای نهان
من و این کالبد خسته ز عمر گذران
استخوان چیست پس از مرگ
نشانی ز هیاهوی تن و قامت انسان
ساقه ها چیست پس از برگ
خاطراتی ز بهار و شبح سبز درختان
مرگ خوابیست پر از راز ،شکوهمند
سایه ای از دل بشکسته ی دربند
مرگ یک قصه تلخیست ،در این کوچه ی لبخند
مرگ چون سایه ی تابنده ی یک جوی روان است
یا که چون وحشت یک دشت
ز  درندگی گرگ و سگان است
خاک در روی زمین محرم اسرار زمان است
گور در چشم یقین موزه ی اجساد نهان است
کاش دل را  بشناسندکه دل راحت جان است
به چه نام است بشر
یا کدام است که آدم شود و لایق انسان
بشر این مایه ی شر
کرده ویرانه و تاریک جهان دگران
آدمی را چه شده فکر و خیالش همه نیرنگ
جسمش  از خشم چو تندیس  شده
یکسره از سنگ
کرده آرامش یک قرن پریشان ز تب جنگ
به شیاطین شده هم محفل و همرنگ
نماهنگ دلش گشته به یک جنگ هماهنگ
جهانی ز خشونت شده آزرده و دلتنگ
کاش یکدم بنوازند یکی نغمه و آهنگ
زنگ ناقوس کلیسای زمان خسته از این ننگ
منتظر هست که در یک شب تاریک  زند زنگ
چو مردان کهف طی شود این خواب
کاروانیست در این دشت خدا رفته پی آب
که در یک شب باران زده  راهی شود از چشمه ی مهتاب
بشکنند چشم  چراغ شب شیطانی ی مرداب
بنوشند همه از پی هم  جام  می ناب
از آن باده که پیمانه ی آن از می جانان
چو شود پر ، همه گردند روان سوی بهاران
کاش آیند سواران به میدان
که شود موسم باران
به بیابان و کویر سیه  و  خسته و ویران
بپوشند به اندام بشر جامه ی انسان
جاودان گردد از این قوم از این گوهر تابنده ی ادیان
آید آن جان جهان
و شود عصر زمان فصل شکوفایی ی قرآن
باغ دین پر شود از غنچه ی عرفانی ایمان
سروده شده در 17 مرداد99

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 3 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 319 نفر 841 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | محمود گندم کار (19 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | ابوالحسن انصاری (الف. رها) (20 /05/ 1399)   | جمشید اسماعیلی (20 /05/ 1399)   | دکتر کیوان محب خسروی (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | ناصر گندم کار (06 /12/ 1399)   | آرمان مرادی (07 /02/ 1400)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :4


نظر 6

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:38

    .مانا باشید و شاعر rose

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 03:10

    درودها عزیز
    rose rose rose

  • ابوالحسن انصاری (الف. رها)   20 امرداد 1399 01:01

    درود بر شما rose

  • دکتر کیوان محب خسروی   20 امرداد 1399 23:13

    تحسین

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:20

    سلام بر سرایشگر اسطوره های باشکوه

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:20

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا