3 Stars
علی رفیعی

شهید

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412021

بنام خدا
                      " شهید "
 
شهید، مظهر توحید، برترین بنیاد
شهید وحی و امامت، شهید، عدل و معاد

شهید، خمس و جهاد و شهید، صوم و صلاة
شهید، امر ولایت، شهید، حجّ و زکاة

شهید یاور خیر و شهید، دشمن شَر
شهید امر به معروف و نهیِ از منکر

شهید، واژه‌ای از نورِ کبریایی حق
شهید، سوره‌ی قرآن، شهید، ناس و فلق

شهید، مکّه، مدینه، شهید کرب و بلا
شهید، بنده‌ی بی‌ادعای خوبِ خدا

شهید، ترجمه‌ی خوب لفظ ایثار است
سرش جدا شده امّا همیشه سردار است

دفاع می‌کند از حق؛ مدافع وطن است
شفیع روز قیامت، شهید بی کفن است

اگرچه در غم او صد قصیده می‌خوانیم،
چه‌ها گذشته بر این همسرش؟ چه می‌دانیم؟

پدر وَ مادر این غنچه‌ها، کجا رفتند؟
نمانده‌اند چرا بین ما؟ چرا رفتند؟

چه خوب شد که ندیدند بی‌حجابی را
فساد جامعه را، جرم را، خرابی را

اگرچه پاک سرشتیم، خُبث طینت نیست
ولی چه حیف، در این جامعه، بصیرت نیست

 به خون سرخ شهید احترام باید کرد
 به احترام شهیدان، قیام باید کرد

..........................
علی رفیعی


⚘یاد و خاطره شهدای عزیزمان، بخصوص سردار حاج قاسم سلیمانی و (۱۸مرداد) سالروز شهادت شهید محسن حججی گرامی باد⚘


شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 109 نفر 222 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | بهنام حیدری فخر (19 /05/ 1399)   | دکتر کیوان محب خسروی (19 /05/ 1399)   | منصور آفرید (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | علی رفیعی (21 /05/ 1399)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)  بهنام حیدری فخر (19 /05/ 1399)  منصور آفرید (20 /05/ 1399)  علی رفیعی (21 /05/ 1399)  
تعداد آرا :4


نظر 5

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:37

    .مانا باشید و شاعر rose

  • بهنام حیدری فخر   19 امرداد 1399 02:17

    درود بر شما جناب استاد رفیعی گرانقدر
    زیبا و دلنشین برای لاله های گلگون سرزمینمان قلم زدید
    در پناه حق،شاد و سلامت و پیروز باشید گرامی
    rose rose rose
    applause applause applause

  • منصور آفرید   20 امرداد 1399 10:32

    درود بر استاد بسیار عالی دستمریزاد
    rose rose rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:28

    سلام و درود رفیعی عزیز love struck

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:28

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا