3 Stars

دلنوشته ای بر حزب [۲۳] قرآن، گنج های دنیا ناتوان از حذف رنج های عقبا

ارسال شده در تاریخ : 22 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9421134


[دلنوشته ای بر حزب ۲۳ آیات ۲۷ تا ۵۰ سوره مبارکه مائده]

آیه ۲۷-وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ

بازخوان به حقیقت و راستی ،نبی
حکایت و سرگذشت پسران آدم نبی
تقرب به قربانی جستند برادران
یکی قبول و یکی رد شد ، آنان
هابیل دامدار بود گوسفندی ناب
قابیل کشاورز و محصول خراب
انفاق کردند هر دو در راه خدا
یکی رد و یکی قبول کرد خدا
قابیل حسادت و قول کشتن داد
گناهی نکرد هابیل قتل انسان داد
قربانی متقیان که پذیرفت خدا
قابیل به حسادت ز برادرش جدا

آیه ۲۸- لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ

هابیل چنین گفت برادرش قابیل
گر کشتن من دست برآوری قابیل
دست درازی هرگز، برادرم قابیل
ترس دارم خدای جهانیان قابیل

آیه ۲۹-إِنِّی أُرِیدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِی وَ إِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظّالِمِینَ

همانا که مرا بکشی گنهکاری
گناه من و گناه خودت داری
دو گناه کرده ای تو درگاه خدا
قتل بیگناه قاتلی تو نزد خدا
خواهم از دوزخیان گردی تو
در کیفر ستمکاران گردی تو

آیه ۳۰-فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِینَ

وسوسه برخواسته از حسد که قابیل داشت
به حکم نفس دست به خون هابیل کاشت
کُشت برادرش را به حکم نفس خبیث
زیانکار گشت افسار سپرده بود ابلیس

آیه ۳۱-فَبَعَثَ اللّهُ غُراباً یَبْحَثُ فِی الْأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُوارِی سَوْأَهَ أَخِیهِ قالَ یا وَیْلَتی أَ عَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِیَ سَوْأَهَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمِینَ

کلاغی فرستاد خدا در زمین
بچنگال به کاود درون زمین
برادر که قابیل ستم کشته بود
به دفنش براید درون زمین
کلاغ را نگاه کرد و آموخت از او
ز عجزش در آید بپوشاند او
پشیمانی افتاد و کردار خویش
گریبان دریداو ز کردار خویش

آیه ۳۲- مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی بَنِی إِسْرائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمِیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ

ز ین سبب حکم دادیم بنی اسرائیل
جز قصاص و فساد انسانی رسد بقتل
گویی مردمان جهان رسانده اید بقتل
نجات دهید انسانی ز مرگ و انحراف
نجات داده اید پس جهانیان ز انحراف
زنده کرده اید مردمان زده کنید فردی
کشته اید جهانیان را بکشید فردی
با ادله و معجزات آمدند رسولان سوی خلق
سرکشی کردند به فساد ماندند دوباره خلق

قتل بیگناه کیفرش قتل انسانهاست
حرمتش نزد خدا حرمت انسانهاست
بی اعتنایی به مقام انسانیت است
قتل بیگاهی که مقام انسانیت است
سلب امنیت کند قتل بیگناه در دنیا
سلب امنیت کنیم قاتلان یقین عقبا
سر چشمه ی نسل است انسان بیگناه
سرچشمه ببندید نسلها کرده اید گناه
فانی شود تمام دنیا نزد خدا
آسانتر از کشتن مومنی نزد خدا

آیه ۳۳- إِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظِیمٌ

مرد یا زنی که سرقت کرده اند
قطع کنید دستشان دزدی کرده اند
جزای کاری است که انجام داده اند
حکمی است حکیمانه مقدر کرده اند

احکام جزایی اسلام باز دارندگی است
نه انتقام جویی و ظلم بندگی است
دستی که پانصد مثقال دیه دارد
ربع مثقال دزدی قطع چرا دارد
بالا برد امانت قیمت ی دست
پست کند خیانت ارزشی که هست
شرط دارد یقین که قطع کنید دستی
حرام است یقینا قطع هر دستی
اولا آنکه قیمت مال ربع طلا باشد
ثانیا آنکه مال مسروقه خفا باشد
ثالثا حکم سارق و آگاه خدا باشد
رابعا قحطی و اضطرار جدا باشد


آیه ۳۴- إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَیْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ 

مگر آنانکه پیش از دستگیری
توبه کنند و کنند پیشگیری
بدانید و بفهمید ای بنی آدم
آمرزنده مهربانست خدای عالم

آیه ۳۵- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ 

پروا کنید از خدا ای اهل ایمان
بی پروایان نادم اند و پشیمان
دست آویز و وسلیه ای برای تقرب
بجویید و روان شوید بسوی رب
جهاد کنید و مجاهدت در راه خدا
رستگار شوید و رسید پیشگاه خدا
ایمان و عمل صالح و آبروی مقربان
دست آویزی است تقرب رب عالمیان

آیه ۳۶- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ 

قطعا کسانی که کافر شدند
یقینا که آنان به آخر شدند
هر آنچه در زمین گنج است
همراه آورند فقط رنج است
نجاتشان ندهد عذاب روز جزا
آنان که کافر شدند دنیا به خدا
فدیه و عوض در قیامت نیست
عذاب است و جز عذاب هیچ نیست
بی نیاز را چه نیازی به نیازمندان
بنده اید و عبادت فقط خدای جهان

آیه ۳۷- یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ 

تلاش خروج از آتش دارند
تلاش بیهوده است خوارند
رهایی از آتش ممکن نیست
دائم به عذاب اند و جز آن نیست
کشتی که کردند دنیا بیهوده بود
کاشت نداشتند برداشت چه بود

آیه ۳۸- وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ 

دست زن و مرد دزد را به کیفر زشت
قطع کنید حکم خداست که نوشت
شکست ناپذیر است خدای عالمیان
به حکمت حکم می کند به آدمیان
قطعا به رحمت است احکام خدا
عجز دارند به حکمت حکم انسان ها

آیه ۳۹- فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

توبه کند کسی از ظلمش
اصلاح کند کارهای خودش
توبه کند ، پذیزش خداست
غفور و رحیم یقینا خداست

باز گردد رحمتش توابین
دوست دارد توابین یقین
دستگیر است و نمیراند خدا
بنده ای که توبه کند به خدا
بخشنده است و بخشایشگر
بنده نواز است و نوازشگر
ستایش پذیر و شتایشگر
مدد کار و یاریگری برتر
حدی به کسی جاری کند
گناهانش یقین جارو کند

آیه ۴۰- أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

ندانستی که حاکم مطلق خداست
بر آسمان ها و زمین فرمانرواست
حکمت و عدالت هر کسی را عذاب
آمرزد و احسان دهد هر کسی ثواب

وضع کند قوانین مالک هستی است
نیست را هست، هست را نیستی است
آنچه اراده کند یقین خواهد شد
حاکم خداست، حاکم خواهد شد

آیه ۴۱- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ لا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قالُوا آمَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَ مِنَ الَّذِینَ هادُوا سَمّاعُونَ لِلْکَذِبِ سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِینَ لَمْ یَأْتُوکَ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ یَقُولُونَ إِنْ أُوتِیتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَ مَنْ یُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَیْئاً أُولئِکَ الَّذِینَ لَمْ یُرِدِ اللّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظِیمٌ

در کفر شتاب میکنند یقین کسان
غمگین مباش هرگز رسول جهان
به ظاهر ایمانند به دل کافران
به گمراهی اند و گمراه کنان
یهودانی که جاسوسی میکنند
سخنهای تو دقیق گوش میکنند
و تحریف آیات ما می کنند
به کبر و غرور سوی روی میکنند
نیایند به نزدت به تحریف حق
شتابان که ناحق کنند جای حق
میل و امیال کنند تحریف یقین
نفعشان قبول ضرر دفعشان یقین
نفعشان بود پذیرش کنند و قبول
میلشان نه دروغگو گویند رسول
آزمون رسوایی افنکند کسی را خدا
ناتوانی تو رهانی آنان ز قهر خدا
نخواسته پاک کند خدا دلهایشان
خواری و ذلّت دنیا، عقباعذابشان

آیه ۴۲- سَمّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئاً وَ إِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ

یهودانی نزد تو آیند که اینان اند
جاسوسان و خورندگان حرام اند
گر داوری نزد تو آمدند یهودیان
داوری یا اعراض کن رسول آنان
دوری کنی زیانی نیست توانشان
نرسد به تو هرگز آنان زیانشان
گر بخواهی و دواری میانشان
به عدالت حکم کن در میانشان
دوست دارد ،عدالت کنندگان حکم
به عدالت خداوند کند یقینا حکم

آیه ۴۳- وَ کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراهُ فِیها حُکْمُ اللّهِ ثُمَّ یَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ ما أُولئِکَ بِالْمُؤْمِنِینَ

چگونه حکم تو قبول کنند یهودیان
تورات حکم داده ایم کتاب یهودیان
نزد آنان و به حکم ما آگاه اند
روی گردانیدند، انگار نا اگاهند
چو تورات حکم کنی که حکم خداست
روی گردانند ز تو بی ایمان اند
دنبال تخفیف اند نه قانون خدا
اهل مکر و عهد شکن یقین آنانند

آیه ۴۴- إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراهَ فِیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هادُوا وَ الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ

نازل کردیم تورات نور و هدایت است
کتاب موسی و پیامبران هدایت است
تسلیم بوده موسی وانبیاء یهود حتما
طبق آن حکم کردند بر یهودیان قطعا
مربیان الهی و دانشمندان با ایمان
مامور حافظت اند و راویان باایمان
گواهی دادند بر صدق کتاب خدا
داوری کردند مردمان به حکم خدا
بیان کنید احکام ما علمای یهود
بترسید خدا و انتقام علمای یهود
نفروشید بهای اندکی آیات خدا
خوف و پرواکنید از عذاب خدا
خلاف فرستاده حکم کنند آنان
ذلیل اند و خوارند یقین کافران

آیه ۴۵- وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفّارَهٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ

حکم کردیم تورات به بنی اسرائیل
جان برابر جان و چشم برابر چشم
بینی به بینی و گوش برابر گوش
دندان به دندان و زخم برابر زخم
قصاص کنند به حکم ما بنی اسرائیل
جای قصاص رضا شود کسی به دیه
نیکی کرده کفاره شود گناهانش دیه
خلاف حکم خدا قضاوت کند کسی
ستمگرانند و ستم کنند به دادرسی


آیه ۴۶- وَ قَفَّیْنا عَلی آثارِهِمْ بِعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْراهِ وَ آتَیْناهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدیً وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْراهِ وَ هُدیً وَ مَوْعِظَهً لِلْمُتَّقِینَ

از پی رسولان قوم یهود
عیسی بن مریم آمد سوی یهود
تصدیق کرد توراتی که دستش بود
نه آنگونه که تحریفگران دستش بود
عطا کردیم انجیل که نور و هدایت است
به عیسی بن مریم که هدایت گر است
تصدیق کننده ی تورات و قبل از آن
گواهی کرد عیسی پروا پیشگان
مایهِ هدایت و موعظه است عیسی
بنده و رسول فرستاده است عیسی

قرآن هدایت کنند متقیان
انجیل موعظه کنندهِ آنان
تورات و انجیل و قرآن
هر سه نورند خدای جهان
سر چشمه یکی و خداوند یکتا
همه نورند و تصدیق کنند هم را

آیه ۴۷- وَ لْیَحْکُمْ أَهْلُ الْإِنْجِیلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِیهِ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ

حکم اهل اِنجلیان کتاب انجیل است
آنچه نازل کرده ایم و در انجیل است
خلاف حکم کنند فاسق اند آنان
حکم فاسقان گفته ایم یقین آنان

آیه ۴۸- وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ لکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی ما آتاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ

حق است و حق نازل کتاب حق
حقی و حق فرستاد رسول حق
تصدیق کند حق کتب پیشین حق
حق است کتاب حق حافظ تمام حق
حقی و حق حکم کن میان حق
پیروی هرگز هوا و هوس ناحق
هر قومی طریقی قرادیم طریق حق
اراده میکرد حق قرار میداد یک حق
امتی واحد و طریق واحدی در حق
یکتای مطلق و بیگانه ای جز با حق
طروق دادیم و طریق بیازماییم حق
نیک باشید و به نیک می آزماییم حق
باز گردید یقین به سوی خداوند حق
آشکار کند اختلافتان به حکم حق

آیه ۴۹- وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النّاسِ لَفاسِقُونَ

آنچه خدا فرستاده حکم کن یقین
پیروی مکن هوسهای ظاهر دین
بر حذر باش فکر انحراف تو اند
تغییر به برخی آیات خدای تو اند
روی گردانیدند آنان ز حکم خدا
باکی نه تحت الحفظی سوی خدا
بدان خواست پاره ای گناهنشان
مجازاتشان شوند به کردارشان
بد کار و فاسق اند اکثریت مردم
کیفر دهد خدا یقین به آن مردم

آیه ۵۰- أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ

آنان حکم جاهلیت می طلبند آیا
حاکم بهتری سراغ دارند مگر آنها
مومنان و پرهیزگاران را مگر
داوری بهتر از خداست دگر

بهترین قانون ، قانون خداست
بی نقص و از نقص ها جداست
اسرار هستی و آگاه انسانهاست
حال و آینده آگاه و امکانهاست
لغزش عمدی و سهوی محفوظ
غیر انتفاعی و حق محفوظ
قدرتمند و ترس هیچ قدرت
خیرخواه و یقین پز از عزت
قانون بشر جاهلانه و فصلی است
قانون خدا عاقلانه و قطعی است
هوا،هوس ،ترس،طمع ،جهل و خطا
خیال ،قدرت، نفوذ، سفارش و ریا
نیست در قوانین کتاب های خدا
کاملترین قوانین وکاملترین دین خدا
کتاب مبین است و کتاب رسول خدا

۲۲خرداد ۱۴۰۱/ طبیب حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 102 نفر 195 بار خواندند
امیر عاجلو (22 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (22 /03/ 1401)   | عباس پاریزی (22 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (22 /03/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

  • امیر عاجلو   22 خرداد 1401 16:49

    لطیف و دلنشین applause applause

    • حافظ کریمی   24 خرداد 1401 00:52

      درود بر شما
      مانا باشید و ماندگار
      به لطف پروردگار
      rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا