3 Stars

بعدِ تونل(در مکتب نورگرایی)

ارسال شده در تاریخ : 05 تیر 1402 | شماره ثبت : H9425377

سروشی در مکتب ادبی نورگرایی
(با وزن پردازی پیشرو)

بعد تونل، بنفشه زاری هست/

باصفا باغ پر اناری هست/

و پس از رنگ و آهن و سیمان/

رقص اسپند و گلپر، ایمان انگیز است/

که در این عصر شتاب و شتاب و شتاب و تسلسل ای گل!/

هست با ما، در ما/

سروشی شیدا – شیدا – شیدا – آرامش مست/

چون گل نور. //

لزوم وجود مکتبی بومی در ادبیات ایران:

تقریباً جای مکتبی (فلسفی-) ادبی
از بطن جامعه (و نه از جهان غرب)
در ادبیات فارسی خالی است و آنچه ما داشته ایم، سبک هایی ادبی همچون
خراسانی، عراقی و هندی بوده است و ما به دلیل نداشتن مکتب ادبی
– که بسیار جامع تر از سبک ادبی است و قلمروی فراتر از شعر و نثر دارد و
می تواند دیگر هنرها بلکه همه ی جنبه های زندگی را دربرگیرد-
به ناچار در عصر نو، مقلد مکاتب اروپایی بوده و البته در این تقلیدمان گاهی نوآوری هایی نیز داشته ایم.
اکنون، مکتب بومی نورگرایی (LIGHTISM)
در شعر و ادبیات فارسی، مطرح شده است و به خواست خدا و با همیاری شما فرهیختگان گرانقدر، گسترش خواهد یافت و
به سایر حوزه های هنر و زندگی نیز به فرخندگی خواهد رسید.
هرچند پیش از این، آثاری پراکنده در ادبیات فارسی در ارتباط با این مطلب داشته ایم،
اکنون با شفاف‌سازی، انسجام بخشی و توسعه ی امر در حدی که شایان ایجاد مکتبی
فلسفی- ادبی باشد، با مکتبی بومی به نام نورگرایی روبرو هستیم که خواهان پشتیبانی فرهیختگان است و در حوزه ی ویژه ی شعر،
بطور عام در همه ی قالب ها و بطور خاص در قالب ها و به عبارت بهتر د. گونه های شعر پیشرو کاربرد دارد
(شعر پیشرو:
گونه های آمیخته از شعر سنتی و نو همانند سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک
به عنوان رو ساخت + اندیشه های مکتب نورگرایی در ژرف ساخت).
ویژگی های مکتب نورگرایی بطور
بسیار خلاصه:
نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز، فراخوانی اندیشه های نورگرا از هر دین و
مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در برابر افکار ضد معنوی بویژه افکار صهیونیستی آخرالزمان،
بهره گیری از ویژگی های مثبت سنت و دنیای پسامدرن بطور همزمان و در یک اثر واحد، توجه ویژه به میهن و بازآفرینی
ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، کاربرد نور،
رنگ، عطر، طعم و… برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن
معنویت گریز و….

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 79 نفر 91 بار خواندند
امیر عاجلو (06 /04/ 1402)   | قاسم لبیکی (06 /04/ 1402)   | کیوان هایلی (08 /04/ 1402)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (06 /04/ 1402)  کیوان هایلی (08 /04/ 1402)  
تعداد آرا :2


نظر 1

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا