3 Stars

دلنوشته ای بر حزب [۲۵] قرآن، حکم ابدی خدواند بر حرام بودن شراب

ارسال شده در تاریخ : 24 خرداد 1401 | شماره ثبت : H9421158

[ دلنوشته ای بر حزب ۲۵ آیات ۸۲تا ۱۰۸ سوره مبارکه مائده ]

آیه ۸۲- لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قالُوا إِنّا نَصاری ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ
دشمن ترین مردمان به مسلمانان
مشرکان اند و یقین یهودیان
نزدیکترینشان به دوستی مسلمانان
کسانی که گویند هستیم مسیحیان
چو هستند برخی از آنان چنین
دانشمند و پارسا و کشیشان دین

خوشرفتاری نجاشی شاه مسیحیان
در حبشه با گروهی از مسلمانان
شان نزول این آیه شد در قرآن
گروهی سال پنجم بعثت از مکه
مهاجرت کردند به سوی حبشه
جعفر بن ابیطالب رئیس گروه
بیان کرد دیدگاه محمد و کل گروه
فرستادگان مشرکان به عودتشان
به نجاشی گفتند دلیل و علتشان
بیان کرد جعفر افکار نبی
اخلاق نیک و گفتار نبی
سوره ی مریم و آیات نبی
عیسی نبی است محمد نبی
برانگیخت احساسات پاک نجاشی
دفاع کرد مسلمانان آنگاه نجاشی
گریست و از مسلمانان حمایت کرد
محب نبی شد مومنان حمایت کرد

آیه ۸۳- وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَی الرَّسُولِ تَری أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنّا فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدِینَ

آیاتی که به احمد نازل شده
شنیدند و تصدیق که نازل شده
اشک شوق بعضی مسیحیان میریزند
حق شناخته اند و اشک می ریزند
خوف دارند خدا و چنین میگویند
ایمان آورده ایم و گواهی جویند
پروردگار آسمان ها و زمین
در زمره ی حق نویس نام ما همین
گواهی داده ایم که محمد حق است
تورات و انجیل و آخرین حق است

قرآن خواندند شاه حبشی گریست
راهبان و کشیشان حبشی گریست
دل که آماده و متواضع شود
با شنیدن حق منقلب میشود
دل که سنگین و سخت گردد
میبیند حق و ناحق می گردد
اشک همراه معرفت یقین کمال
دیدن روی یار و گریستنِ کمال
روح و فطرت انسان که به حق رسد
اشک شوق ریزد وقتی معشوق رسد
رَبَنا استمداد کنیم یقین زیباست
رَبَنا زیباترین کلمهِ آفرینشهاست
ره صد ساله یک شبه رفتن
ارزش است و ارزش رفتن
شنیدن، شناختن، اقرارکردن
سَمِعُوا ، عَرَفُوا ، آمَنَّا
حلقه ی بندگی گوش کردن

آیه ۸۴- وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ یُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ الْقَوْمِ الصّالِحِینَ

چرا ایمان نیاوریم خدای جهان
و حقی که فرستاده حق برایمان
امید داریم که قیامت خدای جهان
داخل کند ما را گروه ی صالحان

آیه ۸۵- فَأَثابَهُمُ اللّهُ بِما قالُوا جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِینَ

بر آنچه گفتند پاداش گرفتند از خدا
باغهایی که جاریست نهرها داد خدا
جاودانه بهشت زندگی خواهند کرد
رضای حقند،رضای حق خواهند کرد

آیه ۸۶- وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ

کافر شدند و آیاتمان تکذیب
به دوزخ اند و دائما تعذیب

کسانی که پس از فهمیدن حق
شجاعانه و صریح و حمایت حق
اقرار کنند و نهراسند از هم کیشان
بهترین اند و بهترینِ نیکو کاران
به خود نیکی کرده اند و جهانیان
انکار کفر و ایمان بخدای جهانیان

آیه ۸۷- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللّهُ لَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ

هر چیز حلال و پاکیزه ای که خدا داده
روزی شماست و یقینا خدا داده
حرام نکید بر خود و از حد نگذرید
تجاوز نکنید حق و از حق نگذرید
دوست ندارد خداوند متجاوزان
بی رحمتند و در لعنتند متجاوزان

روزی رسول خدا سخنی گفت به مومنان
از قیامت و محشر و صحنه ها به مومنان
منقلب شدند و گریستند مجلس ، مومنان
تصمیم گرفتند بعد شنیدن بعضی مومنان
نخورند نیک و نپوشند نیک بعضی مومنان
حلال ها را حرام ساختند به خود مومنان
قسم گماشتند و با خود عهد کردند مومنان
روزه گیرند ترک همسر وکم خوابند مومنان
مطلع شد رسول و جمع کرد مسجد مومنان
غذا میخورم، میخوایم، رها نکنم من، مومنان
آیین انزوا نیست آیین رسولتان ای مومنان
حرام نکنید حلال و حلال نکنید حرام
دنیا به جای خود و عقبا به جاش حرام

آیه ۸۸- وَ کُلُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ

آنچه حلالتان کرده خدا بخورید
گر به ایمان اید از او پروا کنید
بخورید و شکر کنید و طغیان نکنید
بخورید و بخورانید و اسراف نکید

آیه ۸۹- لا یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکُمْ وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَیْمانَ فَکَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَهِ مَساکِینَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَهٍ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ ثَلاثَهِ أَیّامٍ ذلِکَ کَفّارَهُ أَیْمانِکُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَیْمانَکُمْ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

قسم های لغو و بیهوده ی شما
که به زبان است نه دلهای شما
بازخواست نکند شما را خدا
مواخذه به ارده است نه هوا
قسم به اراده و قلب ادا کنید
یقینا گناه است و خطا کنید
باز خواست شوید آن ها شما
قسم هایی که عمدی بسته اید
کفاره دهید که شکسته اید
طعام دهید بینوا طریق وسط
نه کم نه زیاد طعامید به وسط
طعامی دهید که اعیالتان می دهید
خورانید طعامی که خود خورده اید
یا بپوشانید ده فقیر را لباس
برده ای رهانید و از او سپاس
طعام و لباس و برده ای نیافت کسی
سه روز روزه گیرید از آن دادرسی
تاوان سوگندهای شما این است
حکم قطعی و احکام دین است
سوگندهای خورده را ادا کنید
قسم شکستید جبران خطا کنید
آشکار و روشن آیات را بیان کردیم
شکر کنید خدا که آسان بیان کردیم

قسم هایی که بی قصد و بی توجه
عادت و خشم و مستی و بی اراده
انجام کارهای خلاف و بی بنیه
لغو است و بیهوده و بی کفاره
سوگندهایی که با قصد و اراده
کارهای حلال و زیان و پر فایده
الزام آور است و عمل به آن واجب
آگاه مطلق بیناخداست و نیات واقف


آیه ۹۰-یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

شراب و قمار و بت پرستی
حرام است و شیطان پرستی
قرعه به تیرهای جاهلیت
که رسم بود در جاهلیت
پلید و افعال شیطانی اند
دوری کنید و پرهیزگار شوید
انجام دهید، عذاب میشوید
حکم خداست یقین و قطعی
تمردش گرفتار شوید سختی

باقر العلوم از رسول الله چنین گفته
رحمت للعالمین شرابخوار لعنت گفته
انکه نهال انگور می کارد
آنکه انگور را ثمر آرد
انکه انگور را شراب سازد
آنکه نوشد شرابی که سازد
حمل کننده شراب باشد
ساقی وبه پخش دست آزد
دریافت کننده شراب باشد
فروشنده باشد یقین شراب
خرید خود یا کسی شراب
درآمدش بهره بَرد شراب
نگاه کند خوردن شراب
شرکت کند مجلس شراب
راضی شود از مجلس شراب
لعن گفته همه را رسول الله
بی شفاعت اند فرموده ولله
مگر آنکه به توبه برخیزند
توبه کرده و غسل آب ریزند
بخشش آرد خدا دهد رحمت
از عذاب سخت و پر زحمت

آیه ۹۱- إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاهِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

قصد آن دارد شیطان میان شما
با شراب و قمار عداوت کند بر پا
کینه انگیزد و غلفت از یاد خدا
باز دارد نماز ، حاکمتان کند هوا
دست بردارید از آن به حکم خدا
به فتنه ی شیطان نشوید مبتلا

برجسته ترین پیام این آیه
غفلت از یاد خداست در آیه
شراب و قمار که نهی یاد خداست
حکم و تکلیف سرگرمی کجاست
ورزش و تحصیل و هر سرگرمی
ذکر الله را کنیم به هر سرگرمی
به فراموشی آییم و کنیم کاری
پس گناه بزرگی کرده ایم حالی
لطف و رحمت حق نگشته حرام
آسان گرفت خدا و نکرده حرام

آیه ۹۲- وَ أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِینُ

خدا و رسول خدا اطاعت کنید
بترسید و از خدا پروا کنید
روی گردانید و اطاعت نکنید خدا
تکلیفی نیست جز ابلاغ به رسول خدا

دو نوع فرمان یقین در دین خدا
فرمان حق و فرمان رسول خدا
فرمان حق که فرمان های یزدانی است
مکتوب و نازل شده آیات قرآنی است
فرمان رسول که احکام حکومتی است
هر دو واجب و اطاعت اش ابدی است
پس اطیعو الله و اطیعوا الرسول
هر دو واجب اند و خدا را قبول
چو اطیعوا دوبار شده تکرارطولند
پس مطیعان خدا و رسول مقبولند

آیه ۹۳ - لَیْسَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ جُناحٌ فِیما طَعِمُوا إِذا مَا اتَّقَوْا وَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَ آمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَ أَحْسَنُوا وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ

کسانی که ایمان آورند و صالح شوند
باکی نیست و به قبل مؤاخذه نشوند
آنچه از مئاکولات خورده اند بخشش

عفو کنیم گناهان و نبینند رنجش
اهل پروا و ایمان و صالحات باشند
پرهیز محرمات کنند، تحریم باشند
بیافزایند به ایمان و صالح تر شوند
نیک بوده اند و نیکوکار شوند
محب الله و یقین پرهیزگار شوند

دوبار ایمان و دوبار عمل صالح
دوبار تقوا و دوبار ایمان قاطع
ی بار تقوا و ی بار احسان خالق
تعقل کنید گر رسیده اید بالغ
بالاترین درجه ی کمال نزد خدا
احسان و نیکوکاریست بندگان خدا
محبوبیت دهد و شویم المحسنین
دوست دارد بندگانش خدا مومنین

آیه ۹۴- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللّهُ بِشَیْءٍ مِنَ الصَّیْدِ تَنالُهُ أَیْدِیکُمْ وَ رِماحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَخافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدی بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ

به شکار آزماید خدا ، مومنان
شکاری به صید نزدیک شما
دست و نیزه هایتان به آن نزدیک
معلوم کند که به شَرید یا به نیک
به باطن خوف و تسلیم شدید
یا ظاهر تظاهر به تسلیم شدید
فرمان تجاوز کند منبعد کسی
عذاب دردناکی و بی دادرسی

در ایام حج و حالت احرام
شکار شد بر حاجیان حرام
همان ایام آزمون گاهی شکار
نزدیکی انسان شود آشکار
سهل و دسترسی آن آسان
آزمون الهی است بر آنسان
آدم و حوا به غذا، شکست خوردند
صیدماهی یهودیان شکست خوردند
نهر آبی شد آزمون یهودیان
روزه گرفتن شد آزمون مسلمانان
شکار به حجاج در حالت احرام
آزمون است و خدا کرده حرام
چیزی آزمایش میکند انسان
اطلاع حاصل کند یقین از آن
خدواند که همه چیز می داند
چرا انسان به آزمون می خواند
پاسخ داده امیر المومنین آن را
تعقل کن و خوب بخوان آن را
آزمایشات الهی یقین آن است
عکس العمل انسان چه در آن است
حوادث تلخ و شیرین را
نشان کند آزمون یقین آن را

اسحقاقش مشخص شود انسان
کیفرش مستحق یا پاداش انسان
بر اساس عمل کیفر و پاداش دهند
نه اساس علم خود کسی جزا نهند
معلمی کی به خاطر علم خود
دانش آموزی آزماید به علم خود
دانش آموز به آزمون نشان دهد
مستحق قبولی است امتحان دهد
زائری که میهمان خانه ی خداست
شکار کرد مستحق عذاب خداست
خود شکار که مستحق عذاب نیست
قداست شکسته وحرمت عذاب اوست
کارمندی دیر میرود سر کار
دیر رفتنش نکند او بی کار
قانون است که چنین حکم کرده
قبول کرده شروع به کار کرده
پس مجازات او از قانون است
نه دیر رفنتی که قانون است

آیه ۹۵- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَهِ أَوْ کَفّارَهٌ طَعامُ مَساکِینَ أَوْ عَدْلُ ذلِکَ صِیاماً لِیَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَیَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقامٍ 

ای گروه مومنان و ایمان آورندگان
دست کشید حالت احرام شکارتان
نکُشید شکاری کسی به عمد کُشد
کیفرش کفاره دهد مثل آنکه کُشد
دو شاهد عادل میان خودتان
شهادت دهد به مثلِ شکارتان
قربانی آماده و تقدیم کعبه کنید
ذبح حیوان کرده و آنجا رها کنید
وسعتان نبود که قربانی کنید
شصت فقیر طعام جبرانی کنید
یا شصت روز، روزه بابد بجای آن
کفاره های سه گانه حکمِ جزای آن
بچشید عقوبت نافرمانی ماست
گذشت کنندهِ گذشته ها خداست
تکرار کند کسی نافرمانی ما
انتقام گیرید خدا از شما
مقتدر و انتقام گیرنده خداست
فنا ناپذیر شکست دهنده خداست

امام صادق در باب کفاره چنین فرمود
شتر مرغ را شتر و اُلاغ وحشی را گاو
آهو را گوسفند و گاو وحشی اهلی گاو
مفسر اصلی، قرآن اهلبیت بیان فرمود

آیه ۹۶- أُحِلَّ لَکُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَکُمْ وَ لِلسَّیّارَهِ وَ حُرِّمَ عَلَیْکُمْ صَیْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

صید دریایی و طعام دریایی حلال
صید بیابانی احرام حرام شد بحال
توشه باشد بر شما و کاروانیان دریا
بازگشت بخدا ست و حسابتان آنجا

صید حیوانات دریایی بر حاجیان حلال
آبزیان همه چه دریا و رودخانه شد حلال
شکار بیابانی حرام و خوردش حرام
شکار آبیان حلال و خوردنش حلال
احرام بستگان را راهها بسته نیست
حکمت دارد حکیم داند حکمت چیست

آیه ۹۷- جَعَلَ اللّهُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنّاسِ وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ الْهَدْیَ وَ الْقَلائِدَ ذلِکَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

آیه ۹۸- اِعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

کعبه را خانه ی احرام قرار داد خدا
نگهبانی مردم ،حرمت ماه حرام روا
قربانی های بی نشان و نشان دار را
یقین بدانید آگاهست خدا اسرار را
آنچه آسمان ها و زمین پنهان است
بیناست و خداوند بیقین آگاه است
داناست و به حکمت حکم می راند
آگاه است به آنچه شما می خواند
مردم بدانید، عقاب خدا سخت است
هم بخشنده و مهربان بی نقص است


مرکزیت و امنیت و قداست فقط کعبه است
عبادت و قدمت و وحدت هم کعبه است
سیاست و برائت و معرفت یقین کعبه است
صفا و خلوص و نفی جدالها هم کعبه است
جنگ با نفس و شهوت و فسوق کعبه است
آنچه بیان شدحج و حق حج در کعبه است
اجتماع میلیون ها مسلمان در مکه
بی امتیاز و بی تشریفات یقین حقه
بی جدال لفظی و نزاع عملی
ان مکان مقدس که زاده شد علی
امتیاز بزرگ دین اسلام است
اعجاز ی از معجزات قرآن است
گر منافع گوناگونی در پرتو حج
حاصل میکند به انسانها خدای حج
خود بیانیست حکمت حکیم بزرگ
این چین بنا نهاده اجتماع بزرگ
حلالیت طلبیدن هنگام رفتن حج
دید و باز دید پس از رجعت حج
رونق تجاری و پرداخت زکات
آشنایی معارف و خمس و برکات
توبه کردن های صحرای عرفات
یاد قیامت در معشر و عرفات
مانور سیاسی و برائت از کفار
یاس و نا امیدی و شکستن افکار
از علم بی نهایت خداست به مومنان
تسلیم خدایی چنین نارواست مومنان؟

آیه ۹۹- ما عَلَی الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللّهُ یَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَکْتُمُونَ

جز ابلاغ احکام الهی مکلف نیست احمد ما
آگاه مطلقست به آشکار و کتمان خدای شما

بی حرمتی کعبه و ماههای حرام
نافرمانی از شکار و احکام حرام
بی هدف پنداشتن مناسک حج
عقبای شدید بینید ز حاکم حج
حرمت به کعبه و ماههای حرام
قربانی حج، دوری و نهی حرام
رحمت و مغفرت حاکم حج
رسد به مومنان در مناسک حج

آیه ۱۰۰- قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَهُ الْخَبِیثِ فَاتَّقُوا اللّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

پاک و ناپاک یکسان نخواهد بود
هرچند بسیاری ناپاک خواهند بود
به تعجب وادارد تو را یا رسول
آگاه کن مردمان پیاممان رسول
خرد کنید و خرمندان پروا کنید ز خدا
باشد که رستگار ، راهی شوید به خدا

طیب و خبیث شمول است و تنها نیست
اموال و انسانها و درآمدها و غذاها چیست
شئیهای گوناگون و اعمال و گفتار و کردارها
طیبند یا خبیث اول به نیک دوم به کیفرها

آیه ۱۰۱- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْها وَ اللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

سوالاتی می پرسید ای اهل ایمان
فاش شود به غم شوید و پشیمان
سوال کنید وقتی نازل شد قرآن
آشکار می کند برای تان قرآن
سوالات نابجایتان گذشت کردیم
آمرزنده ایم و بردباری کردیم

آیه ۱۰۲- قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها کافِرِینَ

پیش از شما قومی سوالات چنین کردند
بی طاقت شدند و انکار دین کردند

سخن میگفت نبی در باره حج
شخصی سوالی کرد درباره حج
واجبست هر سال کنیم ما حج
یا طول عمر یک کافیست حج
پاسخ نداد نبی و چندبار پرسید
فرمود رسول به سوالی پرسید
این همه اصرارت برای چیست
سخت شود گویم هر سال ، آسان نیست
مطرح نشد نپرسید سوالی که آن چیست
سوآل ز عیوب دیگران و اسرار نظامی
پاسخ ندارد و نپرسید گر احترام خواهی
صداقت نیک است نه صراحت همه جا
اخبار و اسرار مردمان فاش کاری ناروا
بی ظرفیت اند خیلی از مردمان جهان
آشکار کنی حقایق به کفر کنند رویان

آیه ۱۰۳- ما جَعَلَ اللّهُ مِنْ بَحِیرَهٍ وَ لا سائِبَهٍ وَ لا وَصِیلَهٍ وَ لا حامٍ وَ لکِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یَفْتَرُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ

خدا به هیچ بحیره و سائبه و وصیله و حام
حکمی و امری نداده و حلال اند حجت تمام
دروغ می بندند به خدا که چنین گفته
تعقل نمیکنند اکثرشان و عقلشان خفته

شتر را گوش شکافته آزاد کنند، بحیره
زاد و ولد زیاد حیوانی آزاد کنند،سائبه
هفتمین زاد گوسفند نر و نذر بتان کنند، وصیله
شتر، نری که ده باز جفت گیر کنند، حام
خرافات جاهلی و حکمی نکرده خدا
حکم خدا باشید و از جاهلیت جدا
هر نذری و طریقی نتوان به قرب خدا
ره صحیح و معقول رسی به قرب خدا
گر اکثریت مردم اهل تقعل گردد
بدعتها بی رشد و ریشه کَن میگردند

آیه ۱۰۴- وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ

چون به آنان گفته شد آیید به حکم خدا
کتابی که فرستاده و دستور رسول خدا
گویند دینی که از پدرانمان یافته ایم
کفایت کند ما را که از آنان یافته ایم
جاهل بوده وحق نیافته بودند پیشان
بی هدایت و بیراهه رفتند آنان
باشند، که پیروی کنند باز آنان

فرهنگ الهی اصل نه فرهنگ پیشینیان
ما اَنزَلَ الله مهم است نه قدمت آنان
کافی نیست قرآن و مفسران لازم آن
سنت و سیره و اهل بیت مکمل آن
مااَنزَلَ الله وَ اِلی الَّرسول گفت قرآن
ملاک آیات و گفتار و کردار اهل قرآن
خرافه گران و مرتجعان و واپسگرا
حاضر به شنیدن نیستند و حق گرا
تقلید کور کورانه نشانه ی بی عقلی
تقلید جاهل ز جاهل دوبار بی عقلی


آیه ۱۰۵ - یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

اهل ایمانید وحافظ ایمانتان باشید
محکم و استوار و ثابت قدم باشید
هدایت یافته اید و هدایتگر باشید
گمراهند و ایمن از زیانشان باشید
منتظر رجعت به سوی خدا باشید
آگاه است به اعمالتان آگاه باشید

دست آویز قرار داده اند گروهی ، این آیه را
وظیفه هرکس فقط حفظ خود گویند آیه را
مسئول گناه دگران و امر و نهیشان نیستیم
وجوب امر ونهی امر واجب یقین کیستیم
مراد آیه رها کردن معروف و نهی قطعا نیست
انجام و اثر نکرد پس وظیفه ای در آن نیست
حفظ جامعه ز گناه به امر معروف ونهی منکر
مصداق حفظ خویشتن است و سپس دگر
حریف دیگران نشدیم یقین حریف خودیم
نترسیم از تنهایی در راه حق یقین دانیم
خدا داریم و از خداست که خدا خواهیم

آیه ۱۰۶- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا شَهادَهُ بَیْنِکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّهِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَیْرِکُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَأَصابَتْکُمْ مُصِیبَهُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُما مِنْ بَعْدِ الصَّلاهِ فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی وَ لا نَکْتُمُ شَهادَهَ اللّهِ إِنّا إِذاً لَمِنَ الْآثِمِینَ

چو آستانه ی مرگ رسیدید شما
دو عادل شاهد گیر و وصیت نما
گواهی خواهید به وصیت خود
خویشانتان باشند و یا غیر خود
در مسافرت رسیدید آستانه مرگ
مسلمان نیافتید در هنگام مرگ
دو غیر مسلمان شهادت دهید
قسم یاد کنند و وصیت دهید
در صداقتشان به شک افتادید
فاقد عدالت اند و شک افتادید
تا پس از نماز تان نگهدار دارید
به الله قسم خورند و امین دازید
سوگند دهند که به شهادت خود
بهایی نخواهیم حتی خویشان خود
کتمان نکنیم شهادتی که امر خداست
گنهکاریم گر کنیم و عذابمان رواست

مسلمانی بنام ابن ابی ماریه
با تمیم و عدی دو مسیحی همه
سفر تجاری رفتند و برادر بودند
سالها هم سفر و رفیق و یاور بودند
مسلمان بیمار شد و وصیتی نوشت
آگاه بود از دوستان خود به سرشت
پنهان کرد وصیت نامه میان اموال
مسیحیان سپرد دهند وارث اموال
پس از مرگش آن دو میان اموالش
اجناس گران بهایی دیدن مالش
برداشتند رسیدند به شهر ودیار
مدینه دیار و شهر خداوند را یار
الباقی مال سپردند به صاحب مال
خواست و ارداه حق بود به حال
یافتند وراث وصیتی داخل مال
سیاهه کرده بود و لیست از اموال
ندیدند اموال و یافتند خیانت مال
مطالعه کردند و هردو انکار گشتند
شکایت نزد رسول آشکار گشتند
آن دو قسم خوردند پیامبر تبرئه کرد
چون نامه آشکار شد رفع تبرئه کرد
سوگند خوردند که اموال دگری بوده
حکم استرداد داد که مال دگری بوده
آیه نازل شد به نبی و چنین حکم کرد
شکر گذاریم و سجده که خدا حکم کرد

آیه ۱۰۷- فَإِنْ عُثِرَ عَلی أَنَّهُمَا اسْتَحَقّا إِثْماً فَآخَرانِ یَقُومانِ مَقامَهُما مِنَ الَّذِینَ اسْتَحَقَّ عَلَیْهِمُ الْأَوْلَیانِ فَیُقْسِمانِ بِاللّهِ لَشَهادَتُنا أَحَقُّ مِنْ شَهادَتِهِما وَ مَا اعْتَدَیْنا إِنّا إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ

آیه ۱۰۸- ذلِکَ أَدْنی أَنْ یَأْتُوا بِالشَّهادَهِ عَلی وَجْهِها أَوْ یَخافُوا أَنْ تُرَدَّ أَیْمانٌ بَعْدَ أَیْمانِهِمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اسْمَعُوا وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ

گر احوال دو شاهد اطلاعی حاصل شد
ارتکاب گناه شده اند و عدالت ساقط شد
دو شاهدی که ذی حق اند قیام کنند
به الله سوگند خورند و قائله تمام کنند
شهادت درست دادیم بحق نزدیکتریم
تجاوز کنیم از حق یقین ستمگرتریم
درست ادا کنید شهادت حق نزدیکترید
قیام کنند وارث به شهادت ستمگرید
بترسید ز خدا و شهادت حق دهید
وارث برگردد قسم به ناحق دهید
ز پروا خدا کنید سخن حق بشنوید
گر فاسقان باشید هدایت نشوید

تقدیم به لبیک گویان احکام الهی/ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱/ حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 129 نفر 251 بار خواندند
امیر عاجلو (25 /03/ 1401)   | حافظ کریمی (25 /03/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (25 /03/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا