3 Stars

دلنوشته ای بر حزب [۳۷]قرآن، احکام پرداخت خمس مال و مصارف آن

ارسال شده در تاریخ : 01 تیر 1401 | شماره ثبت : H9421237



[دلنوشته ای بر حزب ۳۷ آیات ۴۱ تا ۷۵ سوره مبارکه انفال]


آیه ۴۱- وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

بدانید آنچه را که سود میبرید
خمس آن را خود نمی برید
خدا و رسول و خویشان نبی
یتیمان فقیران و راه ماندگان
بپردازید اذن ما و تفسیر نبی
گر بخدا و به آنچه یوم الفرقان
روز تمایز شدن گروهها درآنان
بیان کرده ایم در کتاب قرآن
گر ایمان آورده اید یقنیا بدان
حکم ماست و عمل کنید برآن
توانای مطلق است خدای جهان
هر غنیمتی کسی حاصل شد
خمس دارد وحکم ما این شد
یک پنجم سود حاصل را
خرج کند در آیه نازل را
جای نزول آیه در بدر است
حکم جهانی آن فقط بدر است
مختصص غنائم آنجا نیست
حکم قاطع و حکم ابدیست
هر چیزی که غنیمت گویند
خمس دارد اهل قرآن گویند
اهل قرآن یقینا پاک اند
معصوم اند و از افلاک اند
محمد و اهل بیت رسول
صاحب کتاب اند و قبول
بی درنگ همگان چنین گفتند
ما مکلفیم کنیم که آن گفتند
غنائم جنگی اذن ولی باشد
کسب و تجارت یدی باشد
معادن که هرنوع کنند یادش
طلا و نفت و نقره و خاکش
گنج و دفینه های بی صاحب
استخراج دریا که شدی صاحب
مالی مخلوط به حرام باشد
ذمی مالک زمین مسلمان باشد
همه روایات معصومین است
حکم خمس، شیعیان این است
در شش مورد مصرف دارند
خدا و نبی و نبی راخویشان
یتمیان درماندگان تهیدستان
یتیمان که یقین سادات اند
نه آنانی که غیر سادات اند
زکات رسد به غیر سادات ها
خمس رسد فقط به سادات ها
عادلست به عدل حکم داده
خمس و زکات را قرار داده
در زمان غیبت امام زمان
فقیه هانند نایب امام زمان

آیه ۴۲- إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیَا وَهُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَىٰ وَالرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ ۚ وَلَوْ تَوَاعَدْتُمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعَادِ ۙ وَلَٰکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْرًا کَانَ مَفْعُولًا لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَیَحْیَىٰ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ

یاد کنید هنگامی که شما
راهی جنگ بدر شدید شما
دامنهِ نزدیکتر به سطح زمین
قرار داشتید شما آن سر زمین
نامناسب بود برای جنگیدن
غیر عقلایی بود آنجا بودن
دشمنانتان نقطه ی بالاترین
که مناسب بودبرای جنگیدن
قرار داشتند یقینا آنان
تسلط داشتند به شما انان
کاروان مال التجاری قریش
پایین تر از مکانتان قریش
از دیدتان دور بودند آنان
پس گریختند دستتان آنان
گر برای رویایئتان با دشمن
جا و زمانی مینمودید تعین
اختلاف میکردید وعده گاه
ظاهری مغلوب بود و پرتگاه
شکستتان حتمی بود در آنجا
مغلوب قطعی و بُرد دشمنها
غیر عادی شما شدید غالب
طبیعی آنان میشدند غالب
پیروزی شما و شکست آنان
اراده حق بود که شد آسان
شدنی بود و خدا محقق کرد
آنی باشد او آنچه خواهد کرد
هلاک میشود کسی دلیلی باشد
زندگی میکند آنگاه یقینی باشد
یقینا شنوا و دانا خداوند است
حکیم عالمیان فقط خداوند است

آیه ۴۳-إِذْ یُرِیکَهُمُ اللَّهُ فِی مَنَامِکَ قَلِیلًا ۖ وَلَوْ أَرَاکَهُمْ کَثِیرًا لَفَشِلْتُمْ وَلَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ ۗ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

و به یاد آر ای نبی مکرم ما
الطافی را که ما دادیم یقینا به شما
تعداد دشمنان قطعا خدای تو
اندک نشان داد در رویا برای تو
گر آنان به دیدت فزون میشدند
سبب نزاع ، درونتان میشدند
قطعا در کار جنگ نزاع میکردید
سست شده و جنگ رها میکردید
نجات دادیم یقنیا به حکمت خویش
رسول و سپاهیانش به رحمت خویش
آگاه مطلقیم به آنچه در سینه هاست
حاکم عالمیم و مکرمان بی انتهاست

چو خواب دید محمد تعداد دشمنان
اندک اند و فزونی دارند به دشمنان
نقل خواب کرد سپاهیان و مسلمین
تجدید قوای درونی شدند مسلمانان
دید کفار شدند مسلمین تعداد قلیل
درخواست نکنند سپاهی خصمان ذلیل
عاتکه بانو که عمه ی رسول الله بود
چند روزی قبل بدر خوابی دیده بود
که کسی فریاد میزند ای مردم مکه
سوی قتلگاه خود بشتابید همه
پس منادی بالای کوه ابوقبیس
قطعه سنگی تکان میدهد ز قبیس
متلاشی شده و هر تکه ای از سنگ
خانه ای در مکه می افتاد بی درنگ
خون جاری میشود درون سرایشان
چو نقل شد دهان به دهان میانشان
وحشت افکند در درون دشمن ها
طرح خدا بود پیروزی مسلمان ها
خواب سه قسم است فرمایش رسول
یا بشارتی از سوی خداوند است
یا غم و اندوهی از شیطان است
یا مشکلات روزمره ی انسان است
خواب انبیاء و اولیاء خاص خدا
حجت و بشارتی قطعا سوی خدا

آیه ۴۴-وَإِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلًا وَیُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْرًا کَانَ مَفْعُولًا ۗ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

هنگام رویارویی شما با دشمنان
اندک نمودیم به چشمانتان آنان
شما نیز دیدشان شدید یقینا اندک
تا محقق شود امری که بُود حکمت
باز میگردند تمام امور بسوی ما
باذن ماست امورات نه اذن شما

سبحان با حکمت ابتدای مقابله
قلیل نشان داد مومنان به مقابله
مغرور شوند و کافران بی اعتنا
نگرند به مومنان یقینا به کید ما
شجاع شوند و پیاده به امر جنگ
شکست خورند مغروران بی درنگ
چو شروع کردند آنان به جنگیدن
دو برابر شدید اذن ما شما دیدن
عزمشان فنا و آنان شکست خوردند
با غرور شروع و به خفت مردند
مالک چشم و گوش و زبان ماییم
صاحب و فرمانروای جهان هاییم
اذن دیدن و شنیدن و فهمیدن ها
حکم ماست نه خواست انسان ها

آیه ۴۵-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

آنگاه که با گروهی از دشمنان
روبرو شدید ای گروه مومنان
ایستادگی کنید و فرار نکنید
دل و زبان فقط یاد خدا کنید
فاتح جنگ یقینا شماها ئید
سپاهیان خداوند یکتائید

مطابق حالات درونیتان
پیوسته یاد کنید ز خدایتان
معبود و پروردگار شما یکتاست
حالات برون و درونتان بیناست
مرگ و زندگی کل موجودات
ید و قدرت و حکمت یکتاست
حب دنیا و وسوسه های شیطانی
برون ریزید و شوید ربانی
نهایت کار مومنان در جنگ
دو نیکویی بیش نیست بی درنگ
یا غالب دشمنان میشوید قطعا
یا شهادت میرسید نبرد اهریمن
بهشت الهی و جوار رحمت حق
دستمزد سپاهیان حق با ناحق
هر دو رستگاری و فلاحت است
شایسته و مستوجب رحمت است
ضایع نکند عمل شایسته را خدا
اجر عظیم دهد مجاهدان را خدا

آیه ۴۶-وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

از خدا و رسولش اطاعت کنید
مضطربید گر شروع نزاع کنید
تحلیل میرود یقین قوای تان
اطاعت نکنید خدا و رسولتان
صبر کنید و صبور باشید همگان
قطعا با صابران است خدایتان

دستوراتی که از جانب خدا
وحی شده قطعا رسول خدا
در امر جهاد و دفاع حریم دین
از حوزهِ اسلام صادر شده دین
اتمام حجت کنید نخست در جنگ
تعرض زنان و ضعفیان نکنید درجنگ
بی اطلاع شبیخون نزنید دشمن
نزاع نکنید بی دلیل و بی بنیان
ضعیف مکنید خودتان را بی مورد
زائل کنید دولتتان در این مورد
خویشتن داری کنید با یاد خدا
فرمانبرید فرمانهای رسول خدا
قویترین یاور انسان در شدائد ها
محکمترین رکن برابر سستی ها
عزم و تحول و ارادهِ صبر است
باصابرانست و برترین اجر است

آیه ۴۷-وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ

به مانند کفار نباشید شما
شما مومنید و سپاه خدا
باخودنمایی و باخودآرایی
با تجملات و غرور دنیایی
سوی جنگ از دیار خارج میشوند
سدنمایند راه خدا و مانع میشوند
باز دارند مردمان از طریق حق
باز یابند ناحقی که پندارند حق
آنچه میکنید احاطه داریم بر آن
مبادا کنید عملی چو آن کافران

شش دستور جامع جنگی سوی خدا
واجب است مسلمانان به حکم خدا
ثبات در هنگام برخورد با دشمان
بسیار یاد کردن خدا سوی مومنان
اطاعات از خدا و رسول خدا
نزاع نکردن و صبر در راه خدا
سوی جنگ نشدن با خودنمایی ها
سد نکردن راه خدا به انسان ها
همگی احکام دائم خداوند است
لازم الاجرا و آیین خداوند است

آیه ۴۸-وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّی جَارٌ لَکُمْ ۖ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَىٰ عَقِبَیْهِ وَقَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ إِنِّی أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ ۚ وَاللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ

هنگامی که شیطان اعمال آنان را
زینت داد نظرهایشان گفت بر آنها
بی رغیبید امروز و غالبید قطعا
عاجزند مردمان وپیروزید حتما
پناه شما و مدد حالتان یقینا من
بجنگید و یاری رسان شمایم من
زمانیکه دوسپاه روبروی هم گشتند
فرار کرد شیطان و آنان گفتند
چه شد عهد کرده بودی تو با مایی
بیزارم از شما ها گفتشان شیطانی
چیزی بینم من که شماها نمیبینید
ترسم ازخدایی که شماها نمیترسید
شدید العقاب است خدا نمیفهمید
جاهل اید و نادانی اید و نااهلید

زینت دادن اعمال توسط شیطان
تهییج عواطف درونی در انسان
القاء میکند در دل انسان ها
نیکی اعمال و نکنند تعقل ها
عواقب سوء اعمال انسان ها
بی توجه میکند درون آدم ها
جهت تشویق جنگ مسلمانان
وعدهِ نصرت داد به قریشان
اعمال زشتشان را زینت داد
کافران را نوید نصرت داد
نفرات و ابزار و مال و منال
ادوات و نیاکان و جاه و جلال
کرد نظرهایشان قدرت پوچ
دل سپردن به او گشتند هیچ
لجاجت و اصرار به گمراهی
در آنان یافته بود به همراهی
فسق و مقابله با خدا و رسول
بیاراست آنان و کردنشان قبول
چو دید آنگاه رانده نصرت الهی
برائت و بیزاری جست از آنهایی
چو تشنه شدند افراد جنگ بدر
علی رفت آب آرد جنگجویان بدر
چون رسید چاه شد طوفانی
تامل کرد علی و ایستاد آنی
ساکت شد دوباره طوفانی شد
باز ایستاد و سکوت جاری شد
بادی وزید سومین بار نزدیک بود
بگیرد علی را پس جلوس فرمود
علی هم که یقینا بی ترس است
ابی برداشت و بسوی بدر است
چو مراجعت کرد نزد رسول
اتفاقات دیده را گفت به رسول
گفت نبی به علی سرور کائنات
مرد میدان و گوهر مخلوقات
اولین باد جبرئیل و هزار ملک
دومین باد میکائیل و هزار ملک
سومین باد اسرافیل و هزار ملک
سلام رساندند به تو آنان و ملک
کمک فرستاده به مومنان خدا
آنان دید شیطان و گشت جدا

آیه ۴۹-إِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هَٰؤُلَاءِ دِینُهُمْ ۗ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

منافقان که تظاهر در ایمان بودند
و بیمار دلان که سست ایمان بودند
خوار و ضعیف میشمردند مومنان
اشاره کرده می گفتند به مومنان
مغرور کرده آنان را دینشان
که با چنین تعداد قلیلشان
به چنین خطری اقدام کرده اند
با لشگر کثیر قصد جنگ کرده اند
گروه پست و ذلیلی اند مسلمانان
چنین نبردی دست زده اند یقین آنان
دچار غرور گشته بودند قریشان
غافل بودند ز حکمت خدای جهان
توکل کند کسی خدای عالمیان
وکیل قرار دهند خدا را آدمیان
مقتدر و یاری رسان مددجویان
خداست و نفهمند جز متقیان

آیه ۵۰- وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ یَتَوَفَّى الَّذِینَ کَفَرُوا ۙ الْمَلَائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ

کاش می دیدی ای رسول خدا
هنگام زدن کافران را ملائک ما
ملائکه از روبرو و از پشت سر
می زنند کفار را از ، رو و سر
گویند به آنان هنگام جان کَندن
بچشید عذاب سوزان را کافران
هنگام مرگ و ترک این دنیا
چه عذابی شوند کافران دنیا
سیلی به صورت و شلاق آتشین
دریافت کنند از ملائک کافرین
از روها و از پشت هایشان
تحقیر شوند ز عذاب کارشان

آیه ۵۱- ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ

ملائک به مشرکان می‌گویند
این عذابی که شماها دارید
اعمالیست کنون دست گیرید
پیش فرستاده خود پس گیرید
ستم نکند خدا بر بنده خویش
خود ستم کرده اید یقینا بر خویش

آیه ۵۲- کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ ۙ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ شَدِیدُ الْعِقَابِ

به مانند روش آل فرعونها
یا کسانی که قبلِ فرعونها
کفر می ورزیدند آیات الهی را
تکذیب میکردند انبیای الهی را
مواخذه کردیم به گناهانشان آنان را
مواخذه کنیم به گناهانشان اینان را
قدرتمند و شدید العقاب خدای جهان
سریع الحساب است پرورگار عالمیان

گر تبهکاران بدر را مجازات کردیم
و عذاب دردناکی دچارشان کردیم
ظلم و قانون استثنائی نیست
عدل و سنت خداوندی است
قوم موسی و لوط و هود و شعیب
نوح و ابراهیم و سلیمان و ایوب
با همین شکل و شمایل شدند کیفر
کفر ورزیدند و شدند کافر
مشرکین و کفار عصر موسای کلیم
همچو اینانند در عصر نبی عظیم

آیه ۵۳- ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

تغییر ندهد نعمتی خدا در قومی
مادام قومی تغییر ندهند یقین آنی
آنچه در نفسشان به نیکی بناشده
آشکار نکنند به بی قیدی شده
عقاید حقه و اخلاق های حسنه
شرک و کفر و عصیان کنند ناحقه
تبدیل کنند حسنات را به سیئات
شنوای داناست خدا به احوالات


آیه ۵۴- کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ ۙ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ کَذَّبُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ ۚ وَکُلٌّ کَانُوا ظَالِمِینَ

مانند روش خاندان آل فرعون
و مانند کسانی قبل آل فرعون
تکذیب کردند آیات ما آن کافران

هلاک کردیم سبب گناهانشان آنان
غرق نمودیم خاندان آل فرعون را
ستم کردند تمامی آنان یقین ما را

فرصت دادیم توبه نکردند آنان
نعمت دادیم و شکر نکردند آنان
هر چه لازم بود حیات دنیایی
به آنان دادیم ز رحمت مولایی
بت پرسیدند به جای مالک خویش
تکذیب کردند آیات خدای خویش
سرزمین های حاصلخیز و آبادانی
هدیه کردیم آنان حیات دنیایی
عمارات و باغات و چشمه های جاری
نعمت های خدا بود بر آنان جاری
انبیاء و کتب فرستادیم سویشان
تکذیب کردند و بریدند سرهایشان
پذیرفتیم توبه هایشان ما بارها
فرصت دوباره دادیم ز رحمت بر آنها
کفر ورزیدند و باز شدند کافر
هلاک کردیم و غرقشان در آخر

آیه ۵۵-إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِینَ کَفَرُوا فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

بدترین جنبندگان در نزد خدا
کسانی اند که کفر میکنند برپا
ایمان نمی آورند آنان قطعا
دائم الشر است وجودشان حتما

بدترین موجودات زنده ی دنیا
یهودیانند و کافرند یقین آنها
شرند و هیچ خیری در آنان نیست
واجب الدفع و امیدی آنان نیست
ریشه دوانیده آنان کفرشان ابدی
زوال کفرشان هرگز و ضلالت ازلی
بر حذر باشید مسلمین اهل یهود
دوست نگیرید و عهدشان بیخود
بی مجاری ادراک اند جانوران
جاهلند و بی ادراکند آن کافران
نه گوش شنوا دارند نه گویایی
نه فاهمه دارند نه چشم بینایی
گر القا کند آنان ایمان خدای جهان
باز نپذیرند از درون خدای عالمیان

آیه ۵۶-الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا یَتَّقُونَ

چنانچه چند بار با تو ای رسول خدا
عهد صلح و مسالمت بستند یقین آنها
شکستند هر مرحله عهدهایشان آنان
نقض تقوا نمودند در عهدهایشان آنها

پیمان بستید مزاحمتان نشوند
عهد کردید که جاسوسی نکنند
جنگی نکنند با شما یهودیان بر پا
عهد شکسته و بی وفا شدند آنها

آیه ۵۷-فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ

در میدان جنگ بر آنان تسلط یافتی
تار و مار پرکنده کن چنین یافتی
آن چنان عرضه را تنگ کن برایشان
عبرتی شود نفرات پشت سرهایشان
رعب و وحشت افتد دلهای یهودیان
پراکنده و نقض اتحاد علیه مسلمانان
شاید به واسطه ی شکست خفت بار
تذکر یابند نقض پیمان نبی و کردگار
دست بردارند فسادانگیزیهای زمین
هدایت نکند فاسقان را خدا بیقین

آیه ۵۸-وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ

گر از خیانت قومی بیم داشتی
مقابله مثل کن چنین پنداشتی
لغو کن پیمان و اطلاع رسانی کن
تابرابر شوید و هرچه خواهی کن
معامله به مثل عین عدالت است
صلح ،صلح و عداوت،عدوات است
بدون اطلاع لغو پیمان کنید
خیانت است جنگ آنان کنید
بیزار است خدا از خیانتکاران
فرمانبرید فرمان خدای عالمیان

پیمانی با هر دولی یقینا داشتید
واجب العهد و وفایش برداشتید
هر دلیل سیاسی و فرهنکی و جنگی
علائم توطئه یافتید درست چنگی
لغو پیمان کنید و اطلاع دهید آنان
تا مساوی شوید در نقضشان با آنان
آماده باشید و حفظ یکپارچگی
تحلیل نروید اختلافات خانگی

آیه ۵۹-وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا ۚ إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ

مپندار محمد که عهدشکنان بی ایمان
با نقض عهد پیش افتاده اند یقنیا آنان
سبقت گرفتند و توان رسیدن نیست
عاجزند و توان عجز خداوند نیست
قدرت مطلق منحصرا از آن خداست
نقشه ها آگاه و ناحق محکوم فناست

آیه ۶۰- وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

در راه جمع آوری قوای جنگی
مقابله با دشمنان دین خداوندی
نهایت سعی خود را بکار اندازید
درصورت لزوم کیانشان براندازید
چو افکار و طبایع افراد در جامعه
متفاوت و اجماع نیست در جامعه
مگر آنکه اجتماعی علیه منافعش
یا تشکیل مخالفینی ضد سنتش
دیری نگذرد که کارشان نزاع کشد
وقوع جنگ در اجتماعات به پا شود
پس واجبات فطری دفاع از جامعه
تجهیز در برابر دشمان عقلا که لازمه
تعلیم عالیه اسلام که دین قیم است
فرستاده، عالی خدا بنا به قائم است
حکومتی بر بشر اختیار فرموده
که نام حکومت انسانی آن فرموده
حقوق افراد و جامعه را محفوظ
خلاف حکومت استبدادی است نافذ
تمایلات حاکمه حاکم در استبداد است

جان و ناموس مردمان به دلخواه است
به زور تصرف می کنند بیت المال
بنده می کنند مردمان خود احوال
ستیزه با مومنان و تشکیل حزب همراهان
مخالف حکومت پارلمانی و رای کثیرشان
نصف و علاوه یک میشوند حاکم
نصف و منهای یک میشوند محروم
در حکومت اسلامی تک تک انسانها
رعایت می شود حال و احوال انها
نیست حکمی نیکوتر از حکم خدا
و من احسن من الله حکما ، بر پا
تکلیف دفاع در حکومت اسلامی
جمیع افراد است جامعه ی انسانی
تجهیز قوا و امکانات دفاعی اسلام
ترس دشمن از خدا و رسول اسلام
جای خود نشینند دشمنان مستکبر
منازعه با مسلمین برون کنند از فکر
دشمنانی که بی خبرند مسلمین آنها
که میشناسد آنان را خدای عالم ها
گروه منافقان و کفاری که غافلیم
بترسند قوایی که به خود قائلیم
گرچه ارهاب دشمن وسیله ی قوا
غرض است قطعا هدف اصلی خدا
قدرت مسلمین است و دفع دشمنها
حفظ جان و مال و ناموس انسانها
تحقق کلام حق و اثبات دین حق
بطلان کافران و دفع آئین نا حق
هرچه صرف تجهیز قوای راه خدا شود
نفع آن در واقع عاید خودشان شود
هدفها کشور گشایی و دفاع شخصی
قومی و طبغاتی یا حکومت فردی
میان نباشد و فرمان خدا باشد
غرض اسلام و قرآن و احکام ما باشد
انقریب خدا آنچه صرف راهش کردند
دنیوی و اخروی پاداش روا میگردند
واصل می کند خدا منافع حاصل را
آنچه کاشتند درو کنند محصول را
ستم نبیند در این راه کسی قطعا
دنیا و اخرت منافعش بیند حتما

آیه ۶۱-وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ

گر تمایل به صلح شدند دشمنان
گرایش کن سوی آنان رسول جهان
به خدا توکل کن که تورا بس است
شنوای دانای جهانیان خداوند است

آیه ۶۲-وَإِنْ یُرِیدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ

فکر فریب تو باشند دشمنان خدا
کفایت کند خدایت ، رسول خدا
اوست که نصرت خود و یاری مومنان
موئد و منصور گرداند تورا به دشمنان

آیه ۶۳-وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ ۚإِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

خداوند حکیم و خداوند جان
الفت قرار داد دل های مومنان
هر آنچه در زمین است رسول خدا
خرج میکردی همه را بی اذن خدا
ناتوان بودی از برقراری الفت
بین دلهای مردمان کنی الفت
ولیکن خداوند به حکمت خویش
الفت قرارداد دلهای بندگان خویش
مقتدرشایسته کار یقینا خداست
دانای مطلق و آرامشگر دلهاست

از جمله موارد کفایت خدای جهان
ایجاد الفتست بین قلوب مومنان
پیش از اسلام که دین جهانی ماست
دشمنی بوده دلهایشان الفت ز ماست

آیه ۶۴- یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ

خدا و مومنانی که پیروی تواَند
کفایت کنندت که عاشقان تواَند
تنها نیستی تو ای رسول خدا
خدا با توست و مومنان خدا
گرچه تعداد پیروانت بَوند اندک
نصرت ما و یاری آنان کجا اندک

آیه ۶۵-یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ ۚ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ

تشویق جهاد کن مومنان را نبی خدا
درحفاظت و حمایت مائید رسولخدا
بیست نفر صبوری کنند در میان شما
غالب شوند دویست نفر دشمنان آنها
صد نفر باشید به هزار نفر از دشمن
غالب آئید اهریمن نترسید از دشمن
گروهی اند دشمنانتان که نمی فهمند
اندیشمندان غالب و دشمنان نافهمند
مومنان جان دهند به مالک جان
کافران بی خدا وترس دادن جان
ایمان بخدا نیروئیست که هیچ نیرویی
معادلی نیست که مقاومت کند نیرویی
ایستادگی کردن در مقابل ایمان
یقنیا نیست در گروه بی ایمان
نیروی ایمان مبتنی بر فهم صحیح
شجاعت و جرات آرد نه ناصحیح
توکل و اعتماد به مالک عالمیان
آرامش قلبی آورد نه آدمیان
یقین دارند مومنان که کشته یا بِکشند
هردو نحو رضا و رضوانش یدک کِشند
مرگ و زندگی به مومنان یقین باقیست
دنیا زینت و مرگ به کافران فانیست
فانی و باقی چه سنخیتی باهم دارند
فانیان زیانکارند و باقیان رستگارانند

آیه ۶۶-الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ ۚ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُوا أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ

تخفیف داد شما را کنون خدای جهان
سبک کرد بارتان را پروردگار عالمیان
دانست که در شما ضعفی وجود دارد
ضعف ایمان و حب دنیا سکون دارد
پس اگر صد نفر صبور بینتان باشند
دویست نفر دشمنان مغلوبتان باشند
گر هزار نفر از شما خویشتنداری کنید
دو هزار دشمن اذن ما خوار می کنید
با صابرانست خدا صبورند مسلمانان
بی استقامتند دشمنان قبال متقیان

سبک بودید و سنگین کردیم دینتان
سنگین شدید و سبک کردیم بارتان
یک به ده بودید بواسطه ی ایمان
یک به دو شدید ز ضعفی از ایمان
قادرید بدست آرید توان پیشین را
مسلح بتقوا شوید و احکام دین را


آیه ۶۷-مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرَىٰ حَتَّىٰ یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ ۚ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللَّهُ یُرِیدُ الْآخِرَةَ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

شایسته و سزا نیست هیچ پیامبری
پیش از غلبه در جنگ گیرد اسیرانی
تا زمانی که بطور کامل دشمن را
ناتوان کامل کند در زمین آنان را
موقعیت دینتان در جهان برپا شد
آنگاه اسیر گیرید گر نبردی پا شد
متاع های ناچیز و ناپایدار دنیایی
خواست انسانها و خواست نفسانی
خواست خدای علیم و حکیم ربانی
آخرت برای شماست نه متاع دنیایی
توانمند مقتدر جهانیان خداوند است
حکیم با حکمت عالمیان خداوند است


آیه ۶۸-لَوْلَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّکُمْ فِیمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ

گر نبود حکمی را که خدا رانده
یا نبود که لوح محفوظ خوانده
تا زمانی که محمد در نزد شماست
هلاک نکند که عهد خدای شماست
نکند بدون نهی صریح عقوبتی
نکنیم مواخذه کسانی به نادانی
هر آئینه میرسید شما را عذاب سخت
سبب فدا که گرفتید اسیر نگون بخت
عذابی که بی تحمل باشد آسمان
می فرستاد بر شما خدای عالمیان


آیه ۶۹-فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَیِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

آنچه غنیمت گرفته اید از کفار
حلال کرد برایتان همه را قهار
بهره برید غنائم و پروای خدا کنید
آمرزندهِ مهربانست بندگی خدا کنید

پوشاننده نقایص و عیوب انسانها
یقنیا خدواندست پروردگار عالمها
بخشید و حلال گرداند غنائم کفار را
بهره گیرید و فرمانبرید اوامر قهار را


آیه ۷۰- یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِمَنْ فِی أَیْدِیکُمْ مِنَ الْأَسْرَىٰ إِنْ یَعْلَمِ اللَّهُ فِی قُلُوبِکُمْ خَیْرًا یُؤْتِکُمْ خَیْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

اسیرانی را که دست شمایند بگو احمد
گر ایمان داشتید دلهایتان بخدای احد
چیزهایی میداد به شماها خدای جهان
بِه از چیزی گه گرفتند از شما مسلمانان
میآمرزید و میپوشاند گناهانتان رحمان
بسیار بخشنده و مهربانست خدای جهان


آیه ۷۱- وَإِنْ یُرِیدُوا خِیَانَتَکَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

گر قصد خیانت دارند به تو این اسراء
عناد و مفسده جوئی باز گردند اسراء
امر تازه نیست بخدا خیانت کرده اند قبلا
مسلط آنان کردیم تو و خواهیم کرد قطعا
باز خیانت کنند به تو مسلط کنیم تو را
درست کردار حکیم کفایت میکند تو را

آیه ۷۲- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یُهَاجِرُوا مَا لَکُمْ مِنْ وَلَایَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ حَتَّىٰ یُهَاجِرُوا ۚ وَإِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِیثَاقٌ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ

قطعا که ایمان آورندگان به خدا
مهاجران و انفاق کنندگان راه خدا
مجاهدان و جان دهندگان دین خدا
رهروان و مطیعان خدا و رسولخدا
کسانی که مسکن دادند به مهاجرین
آنانی که یاری رساندند به مهاجرین
گروهی از آنان اولیای گروهی دگرند
برتر از دگرانند و سرورانی گرانترند
ایمان آوردگانی که مهاجرت نکرده اند
نیست ولایتی برشما مگر مهاجرت کنند
یاری طلبیدن از شماها در راه خدا
اجابت کنید و یاری کنید یقینا آنها
مگر خواهان مقابله باقومی باشند
شما و آن قوم را عهدی میان باشد
یاری نکنید و به پیمانتان باشید
اوفو بالعقودکم را میانتان باشید
آنچه انجام میدهید خدایتان بیناست
حکیم با حکمت و مقتدای عالمهاست


آیه ۷۳-وَالَّذِینَ کَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ کَبِیرٌ

آنان که کافرند و دشمن مسلمانان

یاران همند و دوستانی هم پیمان
پیوند مسلمانانی و قطع با کافران
اجرا نکنند و غافل شوند مسلمانان
فتنه ی بزرگی در زمین کنند آنان
به فساد می کشند امت مسلمانان
مسلمانانی از شما طلب یاری کنند
ضد کافرانی که تباهشان می کنند
یاری نکنید آنان را ناشایسته است
فساد و فتنه ای بزرگ بایسته است
گرمسلط شوند مشرکان بر مسلمانان
حق بُرون و باطل میکنند یقین ایمان


آیه ۷۴- وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ

ایمان آورندگان و مهاجرت کنندگان
مجاهدان راه خدا و جهاد کنندگان
مسکن دهندگان و یاری کنندگان
اهل ایمانند و به حق راه یافتگان
آمرزش و روزی شایسته برایشان
پاداش عظیمی وعده ی خدایشان

آنانکه همراه و همدوش احمد بودند
سختیها و رنج ها کنار محمد بودند
یاری کردنش آزمون ها موفق بودند
باعشق و علاقه مطیع محمد بودند
بابینش و کرنش اسیر احمد بودند
رها کرده مال و اولاد و با محمد بودند
جنگها و در صلحها مطیع احمد بودند
تقابل پسران و پدران سپاه احمد بودند
بیشتر از جانشان دوستدار محمد بودند
دوستشان دار که داری فرمانروای جهان
همنشین کن با محمد که با محمد بودند

آیه ۷۵- وَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَکُمْ فَأُولَٰئِکَ مِنْکُمْ ۚ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

آنانکه بعداز مومنان و نخستین مهاجران
ایمان آورده اند و هجرت کرده اند آنان
همراهتان بودند و با دشمنان جنگیدند
از شمایند و از خویشاوندان شماهایند
آن چه نسبت به احکام ارث مقرر شد
در کتاب مبین ما مکتوب و معین شد
سزاوارتر از دیگرانند در ارث بردن آنها
یقینا به هر چیز داناست خدای عالمها

چونکه رسول خدا میان اصاحبش
میان خود با علی و بین اصحابش
پیمان اخوت بر قرار فرمودند
برادر و خویشاوندی حکم فرمودند
ارث میبردند زین سبب از یکدیگر
نه نسبی بودن بلکه سببی همدیگر
پس از نزول احکام خویشاوندی
نسخ شد احکام غیر خویشاوندی
آنکس که نسبی به میت نزدکتر شد
وارث ارث و الباقی نهی از آن شد
میتی را دختری باشد قطعا
مانع ارث برادرش شود حتما
زیرا نزدیکتر است دختر به پدر
دورترین شود برادرش با دختر


ومن الله توفیق:
تقدیم به اولین و آخرین مظلوم جهان علی بن ابیطالب (ع).

پایان سوره مبارکه انفال ۱ تیر ماه ۱۴۰۱/طبیب حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 90 نفر 165 بار خواندند
امیر عاجلو (01 /04/ 1401)   | حافظ کریمی (03 /04/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (01 /04/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 1

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا