3 Stars

دلنوشته ای بر حزب [ ۴۱] قرآن، با دوستان با رافت و با دشمنان با خشنونت برخورد کنید

ارسال شده در تاریخ : 04 تیر 1401 | شماره ثبت : H9421264

[دلنوشته ای بر حزب ۴۱ آیات ۹۳ تا ۱۲۱سوره مبارکه توبه]

آیه ۹۳-إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ وَهُمْ أَغْنِیَاءُ ۚ رَضُوا بِأَنْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ

طریق مؤاخذه و ملامت یقین تنها
ضد کسانی بازاست که توانگرند آنها
مهیا بودشان هر چیز برای ترک نبرد
اذن خواهند از تو که نباشند به نبرد
راضی شده اند که با خانه نشینان باشند
همنشین زنان و طفلان و معلولان باشند
مُهر تیره بختی زده به دلهایشان خدا
بی درک حقایقند و نادانند یقین آنها
ندانند چه خیری از آنان فرو ریخته
بی سعادت شدند و قلبها یقین خفته


آیه ۹۴-یَعْتَذِرُونَ إِلَیْکُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَیْهِمْ ۚ قُلْ لَا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِکُمْ ۚ وَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ


هنگامیکه بسوی آنان باز گردید
فتح جنگ کنید و پیروز گردید
چو در جنگ حضور نداشته اند آنها
عذر خواهی می کنند از شما آنها
گو به آنان که عذر خواهی نکنید
تصدیق نکنیم شما را گر چنین کنید
خیانت هایتان را آشکار نمود بر ما
آگاهند خدا و رسولش به اعمال شما
می بینند کارهایتان و یقین می دانند
بازهم خیانت کنید و دلها آگاهند
پس از پایان مهلت مقرر در این دنیا
باز گردید سوی دانای نهان یقینا شما
آگاه کند شما را که خیانت کرده اید
آخرت به متاع دنیا تجارت کرده اید


آیه ۹۵-سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ إِنَّهُمْ رِجْسٌ ۖ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ

انقریب که منافقین برای فریب شما
به قسم روی آورند و آیند نزد شما
چو بسوی آنان باز گشت کنید شما
قسم خورند که صرفنظر کنید شما
خطایی کرده اند مشمول عفوشان سازید
روی گردانید آنان از خود دورشان سازید
آنان پلیدند و به کیفر خیانتشان
دوزخ یقینا میشود آنان جایگاهشان
هردری وارد شوند که عفوشان کنید آنها
گاهی عذرخواهی گاهی قسم خورند آنها
جهنم دست آورد و نتایج اعمال است
خود کسب کرده اند و کیفر افعال است


آیه ۹۶-یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ ۖ فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَرْضَىٰ عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ

سوگند میخورند منافقین برای شما
که عذر موجه ای داشته اند یقین آنها
تا راضی کنند شما را به هر طریق
جلب رضایت شما کنند به این طریق
رضا ندارد از آنان خدای جهان
نبخشیم هرگز تبهکاران و فاسقان


آیه ۹۷- لْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا یَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

بادیه نشینان جزیره العرب
سبب دوری از علم و دانش و ادب
در کفر و نفاق ز دیگران شدیدترند
در جاهل بودن احکام سزاوارترند
آنچه خدا بر پیامبرش نازل کرده
نفاقشان بر دلهایشان حائل کرده
دانای حکیم چنین روایت کرده
بادیه نشینان را قضاوت گرده


آیه ۹۸-وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَمًا وَیَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوَائِرَ ۚ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

گروهی از این بادیه نشینان عرب
به سبب نفاق و ضعف ایمان و ادب
آن چه در راه خدا انفاق میکنند
زیان و غرامت محسوب میکنند
همواره در انتظار نشسته اند آنها
احاطه کند شما را بدیها و بلاها
تیره روزی و ناکامی سراغتان آید
خرسند شوند از ناکامی شما شاید
ناکامی و بدبختی مختص آنان است
جاهل و نادان و فقط بی ایمان است
شنوای داناست خدای عالمیان
آگاهست نهان و آشکار آدمیان


آیه ۹۹-وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ ۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ ۚ سَیُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِی رَحْمَتِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

گروهی از اعراب جزیره العرب
بادیه نشینند و هستند با ادب
کسانی اند که بخدا و روز جزا
ایمان آورده خوف دارند ز خدا
آنچه انفاق میکنند در راه خدا
قرب خدا میدانند و رسولخدا
آگاه باشید که انفاقشان آنها
قرب الله و تقرب است آنها
انقریب رحمت واسع خدایشان
نصیب و فضلی یقین برایشان
آمرزندهِ مهربان است خدای جهان
قدردان و قدرشناسی برای بندگان

دو گروه اند هر دو بادیه نشین
یکی ته نشین و یکی سر نشین
یکی را رحمت و یکی را ذلت

یکی را عزت و یکی را ظلمت
احاطه کرده در اعمالشان نیت
یکی بدطینت و یکی خوش سیرت
همه محروم از تعلیم و تربیت اند
دسترسی احکام الهی بی بضاعت اند
گروهی جان میدهند به رسول خدا
گروهی جان بستانند از رسول خدا
شایسته ی تقدیرند گروه با ادب
مستحق به کیفرند گروه بی ادب
حاکم مطلق است و عادل عالم
هر دو مخلوق اند ز خالق عالم
مختارند نه مجبور هر دو گروه
یکی ذلت پستدیده یکی شکوه
بهشت اختیاری و به اجبار ندهند
کلیدش اعمال و به اجداد ندهند
جهنم اجباریست نه اختیار عقل
بهشت اختیار نکند مگر بی عقل


آیه ۱۰۰-وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

اولین پیشگامان که باشند مهاجران
دومین گروهشان انصار مهاجران
پیروی کنندگان انصار و مهاجران
مطیع و یاری کردند خاتم پیامبران
خدا از آنان و ایشان از خدا راضی
بهشت ها مهیاست و نهرها جاری
تا ابد در آن باغها جاودانانند
کامیابان بزرگ و رستگارانند
چه نصرتی برترست برای آنسان
دریافت کند از خدا بهترین احسان
کارنامه قبولیشان به امضاء حق
رسد و گیرند رضایت نامه حق
اعمال محدودی در عمر فانی
مواهب الهیست تا ابد باقی


آیه ۱۰۱-وَمِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِیمٍ

گروهی از بادیه نشینان پیرامون شما
و گروهی از اهل مدینه همان شهر شما
منافق اند و با نفاق خو گرفته اند
سرکش و ظغیانگری سو گرفته اند
نمی شناسی تو آنان را رسول خدا
خوب می شناسد آنان را یقینا خدا
بزودی آنان را عذاب دوباره کنیم
دنیا و آخرت آنان را بیچاره کنیم
باز گردانده شوند بسوی عذاب بزرگ
کیفر دردناکی دهد آنانرا خدای بزرگ

گروهی از منافقان چنان مسلط اند بر کار
تشخیص ندهید که حق و ناحقند به کنار
چنان ز حق و حقیقت عاریند آنها
تمیز ندهیدشان صف مسلمان ها
چو مومنان راستین جا میزند خود را
متوجه نشود کسی که منافق اند آنها
گاهی داخلی اند و گاهی خارجی
داخلی ها خطرناکترند از خارجی
مراقب آنان باشید ای مسلمانان
کافران مطلقند و تظاهر به ایمان


آیه ۱۰۲-وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

گروهی از منافقان کسانی هستند
که به گناهان خود معترف هستند
اعمال صالح و اعمال نا صالح
بهم آمیخته اند و نیستند صالح
امید می رود که توبه ی آنها را
به رحمت پذیرد خدای عالم ها
گسترده و وسیع است رحمت رحمان
آمرزندهِ مهربان است خدای عالمیان


آیه ۱۰۳-خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

ز اموالشان زکاتی دریافت کن
اموال و نفوسشان را پاک کن
رشد و تکامل میدهی آنان را
دعا کن هنگام اخذ زکات آنان را
دعای تو ای رسول با محبت ما
مایه ارامش است به بندگان خدا
شنوای داناست خدای عالمیان
آمرزنده ی مهربانست به آدمیان

عامل طهارت فرد و جامعه
زکات واجب شد پرداخت همه
زکات همواره جزئی از اموال است
نه کل و نه قِسم عمده ی آن است
دستور میدهد خدای عالمیان
زکات گیرد رسول از آدمیان
تطهرهم و تزکیهم بها
پاک کردن و تکامل است به انسانها
رذائل اخلاقی انسانها
دنیاپرستی و بخل آدمها
پاک میکند همه را پرداخت زکات
نوع دوستی شود و انواع برکات
سخاوت و توجه به حقوق دیگران
تعلیم میدهد معلم به پیامبران
مفاسد و آلودگی های هر جامعه
فاصله ی فقر و دارندگان سرمایه
پرداخت زکات و اخذ صدقات
تعادل رساند فاصله ی طبقات
همبستگی اجتماعی و رشد اقتصادی
پرداخت زکات است تامین اجتماعی
پاک کننده افراد و پاک کننده دولت
ملت به فضیلت و دولت به پیشرفت
در اخذ زکات است حکم شاه جهان
تکامل آفرین است و طهارت جان
درود فرست و دعا کن در اخذ زکات
دستور خدا برسول است این حرکات
ماموران وصول مالیات موظف اند
به قدرشناسی از مردمان مکلف اند
حال که متصدیان امور بیت المال
اللهم صل علیهم ملکف اند احوال
درود و دعا به زکات دهندگان را حق
مکلف کرد خدا برسول و مردم ذیحق
چگونه پس گروهی از اهل سنت
جایز ندانند درود به اهل عصمت
صل علی فاطمه الزهراء
ممنوع شمرده اند گروهی از آنها
صلِ عَلی علی ابن ابیطالب
حرام دانسته اند اندی از مکاتب
اللهم صل علیهم را خدا به همگان
تکلیف و امر فرموده خاتم پیامبران
اهل بیت و جانشینان ختم رُسُل
منع میکنند از درودشان نه قبول

آیه ۱۰۴-أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

ندانسته اند که تنها خداوند است
توبه و اخذ زکات از هر بنده است
پذیرش توبه ی بندگان با اوست
دریافت کننده صدقات قطعا اوست
تواب مهربان است خدای جهان
بخشایشگر مطلق برای عالمیان

شکی نیست که گیرنده زکات و صدقات
نبی و امام و افراد مستحق اند واجبات
به ظاهر نمیگیرد خداوند از دست بشر
دست خداست دست آنان نه دست بشر
جانشین خدا و بی اختیارند از خود
یدالله اند و خدا گیرد نه دست خود
کل اعمال آدمی را فرشتگان گیرند
جز زکات و صدقات را که خدا گیرد
جالب و با حکمت است دستورات خدا
مالک، مالک میکند و مالک میشود خدا
مال میدهد بنده و از بنده صدقات
اخذ کرده و باز میدهید ذی صدقات
خود داده را خود گیرد و خود میدهد
با دست به دستی و با دست میدهد
دهندگان زکات خلیفه ی الله
گیرندگان زکات هم همه عبدالله
دریافت کنندگان همه عبدند او الله
مقسمان زکات مامور امر الله
دهندگان گیرندگان دریافت کنندگان
مقسمان و مبلغان بنده ی مالک جان
خود داده خود گرفته خود میدهد
باحکمتش حکیم عالم حکم میدهد
پس بی بضاعتی را شما دادید صدقات
بی منت دهید و از او گیرید برکات
دستی گرفت ز دست شما زکات و صدقات
با احترام دهید و مخفی کنید حرکات
که مستقیما خدا گیرد زکات و صدقات
بوسه زنید دستی که گیرد از شما صدقات


آیه ۱۰۵-وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

خطاب پرودگار است به کل بندگان
منافقان و کافران و به کل مومنان
هرگونه خواهید آنگونه عمل کنید
ناظر دانید خدا ، سپس عمل کنید
خدا و رسول و مومنان قطعا
ناظران اعمال شمایند حتمآ
حقایق اعمال نیک و بد آنها
ضرر و نفعش نسیت فقط بر آنها
مختص زمان و قوم خاصی نیست
باقیست بر آیندگان بدانید چیست
شیوع تقوا و اصلاح شئون
پرداخت زکات و پرداخت دیون
یاری فقیران و معیشت آنها
مبازره با فساد و مدد به مظلومها
همه را خدا و رسول می بینند
عیان مومنان میان خویش بینند
حقیقت اعمال کل بندگان
چه آشکار بوده یا بوده نهان
خواهند دید به اذن مالک جان
در روز جزا یوم الحساب جهان


آیه ۱۰۶-وَآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

دگر گروهشان کارشان قطعاً
موقوف مشیت خداست جبراً
یا عذاب میکند آنان را خدایشان
یا میپذیرد برحمت توبه هایشان
حکیم داناست خدای عالمیان
آمرزنده مهربانست بر آدمیان
گروه دگر از گنهکاران این دنیا
نه مستحق رحمت نه عذابند آنها
نه ایمان پاک و اعمال صالح دارند
نه آلوده و منحرف که گویی خوارند
نه توان گفت که اهل سعادتند آنها
نه قلم کشید که اهل شقاوتند آنها
بیحساب نیست حکمت خدای جهان
اقتضای رحمت رفتار می کند با آنان

آیه ۱۰۷-وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ

بر پایه دورویی و نفاق کسانی از منافقین
مسجدی ساختند به ترویج کفر و کین
آسیب رسانند و تفرقه افکنی کنند
کمین گاهی و با مومنین نبرد کنند
پایکاهی باشد و گرد آوری کنند کسان
که با خدا و رسول جنگیده بودند آنان
سخت قسم میخوردند که با ساختن مسجد
جز خدمت و نیکی نداریم قصدی از مسجد
گواهی می دهد که خدایشان بی تردید
دروغ می گویند یقینا بی هیچ تردید

مسجدی ضرار و مسجدی قبا
ضرار تنفر و تائید قبا کند خدا
هردو ظاهر تعلق بخدا دارند
عاشق قبا و ز ضرار بیزارند
یکی ضرر رسان و کمین نشستن است
یکی نفع رسان و بخدا رسیدن است


آیه ۱۰۸َ - ا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا ۚ لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ ۚ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ

هرگز نایست در مسجد اضرار به نماز
حکم بی نیاز مطلقست به بندگان نیاز
مسجدی که از اول بر پایه تقواست
شایسته و عبادت در آن اولاست
مردانی هستند در مسجد قبا
طهارت جسم و جان کرده اند بقا
خواهان پاکیزگی و طهارت اند آنها
دوستدار پاکیزگان است یقینا خدا

آیه ۱۰۹-أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ

آیا کسی که بنیان امورش را
بر یایه ی تقوا کرده است بنا
رضای الهی را طلب میکندیقین
مطیع خداوندست و رسول و دین
بهتراست یا کسی که بنیانش را
بر لب پرتگاهی کرده است بنا
سست و فرو ریزد بنایش یقین
قعر جهنم سقوط کند همین
هدایت نمیکند ستمکاران را خدا
هادی متقیانست نه پیروان هوا
بیگانگی با واقعیت و جدائی از خدا
عامل زوال و فناست بر منافق ها


آیه ۱۱۰-لا یَزَالُ بُنْیَانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ

چنان سرسخت در کار خودند منافقین
حیران و سرگردان در نفاقند منافقین
بنایی را که خودشان بنا نهاده اند
همواره در شک و تردید وانهاده اند
باقی خواهد ماند دلهایشان این تردید
جز مرگ نتوانند رَهند از این تردید
کانون نفاق و مسجدی که بر پا کردند
با لجاجت و کفر بنایش کردند
گر بسوزاند و ویران کند نبی خدا
کفرشان زائل نگردد یقین آنها
گر حکم ویرانش صادر میکند خدا
به مصلحت است و از حکمت خدا
نه قضاوت عجولانه نه زائیده هیجان
دانای حکیم است یقین خدای جهان


آیه ۱۱۱-إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

خریدار خدا و فروشنده انسان‌ها
نه هر انسانی و بلکه از مومن ها
جانها و اموالشان را که خدایشان
که بفضل و رحمت داده برایشان
خریده و در برابر این متاع
بهشت را دهد بها براین متاع
ارکان هر معامله که پنج رکن است
مبیع وبایع ومتاع و بها و مدرک است
اشاره فرموده حکیم در آیه بر ارکان
خودش خریدار و فروشنده مومنان
جانها و اموال متاع و بهشت را ثمن
تورات و انجیل و قرآن را ضَمَن
پیکار کنند مومنان در راه خدا
دشمن کشند و کشته شوند راه خدا
وعده فرموده در کتابهای خدا
وفای عهد کند یقین بر آنها
با وفا تر از خدا سراغ دارید
که بعهدش وفا کند خبر دارید
نه فراموش نه عاجز از پرداخت
نه خلاف وعده کند و نه در آفات
بشارت باد شما را در این معامله
پیروزی و رستگاریست نه مبالغه

عجب تجارتیست تجارت با خدا
بی نیازی سراغ دارید بجز خدا
خود مال میدهد و خود خریدار است
مالک جانهاست و جان خریدار است
خدای جهان است و ضمانت میدهد
مالک انسان است و حمایت میدهد
والاترین اسناد و تضمین ها را
ضمانت دهد وفایش انسانها را
تورات و انجیل و قرآن عظیم
ضمانت دهد انسان خدای علیم
تبریک می گوید به بندگان خودش
اموال خودش را فروشند به خودش
لطف و رحمتی از این بالاتر
سراغ دارد کسی از او والاتر
پرسودترین معامله ی عالم ها
داد و ستد خداست با آدم ها


آیه ۱۱۲-التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

فروشندگان جان و مال بخدا
نُه صفت بارز دارند یقین آنها
دل و جان خود را آنان با توبه
پاک کنند و پاک می کند توبه
التائبون و توبه کارانند آنها
گناهکارانی که پشیمانند آنها
العابدون و عبادت کنند خدای جهان
توکل بخدایند نه اعتماد به آدمیان
الحامدون اند مقابل نعمت های خدا
سپاسگزاران و ستایش کنندگان خدا
نمازگزاران مستمر و پیوسته
روزه داران تسلیم و دل بسته
سیر و سیاحت می کنند همه جا
نامحدودند نه محدود عبادت خدا
مجاهدان دائم الجهاد راه خدا
حق پرستند و دشمنان شرک خدا
الراکعون اند و رکوع میکنند آنها
صدقه دهند هنگام رکوع به بینوا
الساجدون اند سر به آستانش سایند
سجده آورندگانی که به بندگان مانند
الامرون المعروف اند به نیکی ها
بدی ها دور و شتابان به خوبی ها
والناهون عن المنکرند و میجنگند
هر جا بی عدالتی بینند می رنجند
والحافظون حدودالله اند متقیان
اقامه حق و عدالت قیام کنند آنان
آخرین و اعلی ترین وظیفه ی آنان
حفظ حدود و قوانین خدای جهان
مژده ده نبی ما وَ بَشِرِ المُومِنِین
رحمت مایند آنان رحمت للعالمین


آیه ۱۱۳-مَا کَانَ لِلنَّبِیِّ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکِینَ وَلَوْ کَانُوا أُولِی قُرْبَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ

نهی کرده خدا که رسولخدا
نکند استغفار مشرکان خدا

چه نبی و چه افراد با ایمان
طلب آمرزش نکنند به مشرکان
هر چند نزدیکانشان باشند
مشرکند و مشرکان رسوا شَند
چو مبرهن شد به مسلمانان
که اهل دوزخ اند یقین آنان
طلب آمرزش کنند بی فایده
آرزویی بی جاست و بیهوده
قابل بخشش نیستند مشرکین
بی نجات اند و گروه پسترین
اظهار مِهر و پیوند به استغفار
نَسزَد مومنان علاقه به استکبار


آیه ۱۱۴-وَمَا کَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ

آمرزش خواهی ابراهیم برای پدرش
سبب عهدی بود که داده بود پدرش
گر ز بت پرستیش دست بر دارد
طلب آمرزشش کند که خدا دارد
چو آشکار شد دشمن خدا گشته
بیزاری جسته و از او جدا گشته
مهربانِ بردبار بود ابراهیم خلیل
تسلیم خدا و بنده ای بود جلیل
در آغاز می پنداشت حضرت ابراهیم
دشمن و معاند نیست عموی ابراهیم
سبب حق پدری که داشت به ابراهیم
چو داشت جایگاه ابراهیم به اسماعیل
ز روی عاطفه ی فرزندی به پدرش
طلب آمرزش کرد پدر را پسرش


آیه ۱۱۵-وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ یُبَیِّنَ لَهُمْ مَا یَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

یقین بر آن نیست که خدای عالمیان
گمراه کند قومی پس از هدایت آنان
جزآن اموری که باید بپرهیزند
بیان فرماید و آنان نپرهیزند
طغیان کنند و کفر می ورزتد
گمراهانند که ذلیل می گردند
دانای مطلقست خدای عالمیان
مسلط به آشکار و نهان آدمیان
مادام که خدای حکیم عالمیان
حکمی نفرموده بیان به آدمیان
ملکف به تکلیف نکند احدی هرگز
مجازات نخواهد کسی را نیز
قُبحِ عِقاب بِلا به بیان
قانون حکیم مطلقست جهان
بعض مفسران و محدثان دین خدا
حکم شرع و عقل را نمی دانند جدا
زشتی ظلم و نیکی عدالت ها
بدی دروغ ها و بدی تجاوزها
قتل نفس و قباهت سرقت ها
احترام به طفل و حرمت ملت ها
تا طریق شرع تبین نگردد حکمی
بیفایده است عقل کند هرحکمی
مستقلات عقیله وابسته به شرع
دانند و بطلان میکنند احکام شرع
بطلان است نظراتشان به حکم قرآن
عقل گراست قرآن که گردیده فرقان
آنچه را عقل و خرد درک کند روشن
واجب الاتباع است به حکم قرآن
حتی یعرفهم ما یرضیه وما یسخطه
فرموده ی صادق و چنین دستخطه
همه چیز مجاز است به ما مگر آنکه
دلیل وجوب و تحریم اقامه کند آنچه
اصل بر برائت است به حکم ازلی
تاویل با علی است وبا اولاد علی


آیه ۱۱۶-إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ یُحْیِی وَیُمِیتُ ۚ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ

حکومت آسمان ها و زمین
قطعا باخداست نه غیراین
نظام حیات و مرگ جهانیان
یقینا باخداست نه غیر آن
زنده می کند و می میراند
برهنه ها را او می پوشاند
ولی و سرپرست و یاوری جز او
ندارند عالمیان قسم بر او
فرمانروای مطلق و حکمش مطلق
خالق جهانیان و حِکمتش بر حق
تکیه غیر او کنید بی فایده اید
پستتر ز چهارپایان و بیهوده اید
ولی و نصیر و حکیم و علیم
فقط اوست و دانند اهل فهیم


آیه ۱۱۷-لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِیِّ وَالْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ فِی سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ ۚ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِیمٌ

رحمت خاص خدا برسول و مهاجران
به انصار و محاصره شدگان آن بحران
واصل و ازرانی داد به پیروان
رزمندگان جنگ تبوک و مجاهدان
نزدیک بود دل های گروهی از آنان
سبب سختی مسیر نبرد مسلمانان
منحرف شود و بازایستند مسیر خدا
باز گردند به مدینه گروهی از آنها
پذیرفت توبه ی آنان را خدای جهان
رئوف و مهربان است به مسلمانان
آزمون بزرگی بود جنک تبوک
آوردگاه اسلام و امپراتوری پوک
اثری از اسلام نبود شکست میخوردند
مسلمی زنده نمی ماند و همه میمردند
بازار ها تهی بود و دست ها خالی
فصل گرما بود و منافقین یاغی
تظاهر به ایمان و دین پوشالی
نفاق و کینه داشتند و بد احوالی
ساعت عسرت بود قرآن میگوید
آزمونی سخت فرقان میگوید
شخصا به پا خواست رسول خدا
گروهی موافق و گروهی جدا
ستون پنجم شدند منافقین
کینه ورزان خدا و رسول دین
اخبار نظامی و غیر نظامی
فقرهای مالی و فقر راکبه ای
فقر مهمات و ضعف های جنگی
گزارش دشمن میشد به نیرنگی
فرمانروای مطلق و فرمانده لشگر
حق بودند و حق کی میشود بی سر
پیروزی حقیان و شکست ناحقان
شادی متقیان شد و غم باد منافقان


آیه ۱۱۸-وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّىٰ إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

نه تنها گروه عظیم که در جهاد بودند
شامل حال رحمت خدایشان بودند
سه نفری که به بهانه های واهی
بازمانده بودند از چنین درگاهی
قطع رابطه کرده بودند مسلمانان
به حکم رسول خدا با هر سهِ آنان
تا جایی که زمین با کل فراخیش
تنگ شده بودند آنان کیفر جدایش
غصه و اندوه و عذاب وجدان
غالب شده بود جسم و جان آنان
دلهایشان تنگ و مضیقه ها وافر
دیده ها بر آنان شد دیده ی کافر
دانستند که هیچ پناهگاهی بجز خدا
نیست برآنان تا نشوند رسوا
پذیرفت به رحمتش توبه ی آنان
بخشایشگر مهربانست خدای جهان
کعب بن مالک و مرارت بن ربیع
هلال بن اَمیَت بودند آن سه وقیع
منزوی شدند و رها گشتند از مردم
توبه کردند خالص و شدند از مردم
امر کرد خدا به نبی بزرگ
پذیرفت توبه هایشان خدای بزرگ
مهر کن بر آنان مهربان جهان
رحمت العامینی به کل عالمیان


آیه ۱۱۹-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ

ای کسانی که ایمان آورده اید به خدا
پروای ز خدا و نگردید ز صادقان جدا
صادقانی که کامل ترینشان
اهل بیت اند و یقینا رسولشان
کل اولیاء و کل انبیای خدا
صادقند و تمسک جوئید آنها
راستگویانی که بعهد ایستاده اند
نخستین و از نخستینها مانده اند
انفاق میکنند در رکوع به بینوا
توکل کنندگان اصلی اند بخدا
جز اهل بیت و اولیای خاص خدا
نسزد که روا داریم همه را


آیه ۱۲۰- مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ

مردم مدینه و بادیه نشینان اطرافش
مرکز و کانون اسلام است و اهدافش
حق سرپیچی ندارند از رسول خدا
با او زندگی می کنند نه از او جدا
حفظ جان نکنند مقدم به جان رسول
او رهبر است و اوست خدا را رسول
رمز بقاء و حیات ملت اسلام
بقای محمد است بقای اسلام
اجازه میدهد آیا ایمان به شما
رها کنید پر ارزشترین انسانها
ذالک بِاَنَهُم لا یُصیبهُم ظَما
هیچ گونه تشنگی نرسد آنها
وَلا نَصبُ که بیان میکند الله
رنج و خستگی نیابند حزب الله
و لا مخمصه فی سبیل الله
گرسنگی نرسد مجاهدان سبیل الله
و لا یطون موطنا یغیظ الکفار
قرار نگیرند نقاط پرخاطرهِ کفار
وَ لا ینالون مِن عَدو نِیلا
ضربه ای نبینند از دشمان آنها
الا کَتَبَ لَهُم بِهِ عَمل صالِح
ثبت کند به شما عمل صالح
مگر این که در ارتباطِ با آن ها
عمل صالحی ثبت کند برای شما
قطعا پاداش یک به یک آنها را
پرداخت کند خدای جهان آنها را
نکند ضایع اجر نیکوکاران را
با وفا، وفای عهد کند آنان را


آیه ۱۲۱-وَلَا یُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً وَلَا یَقْطَعُونَ وَادِیًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

هیچ مال کم یا زیادی را
انفاق نمی کنند مگر آنها
هیچ سرزمینی را برای نبرد
با دشمن یا انجام کار مَرد
نمی پیمایند آنان مگر اینکه
ثبت پرونده گردد یقین آنچه
تا خدای آنان به اعمالشان
بهترین ها دهد پاداششان
معیار گیرد بهترین عمل را خدا
که همواره انجام دانند برای خدا


آیه ۱۲۲-وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ

هر جمعیتی سزاست از مسلمانان
دو گروه تقسیم شوند یقین آنان
گروهی فریضه جهاد روا دارند
گروهی مدینه همراه نبی مانند
معارف و احکام اسلام بیاموزند
تعلیم دهند آن چه را می آموزند
هنگامی که یاران مجاهدشان
بازگشتند ز میدان به سویشان
احکام و فرمان های خداوند را
تدریس و تحکم کنند آنان را
تا بپرهیزند از مخالفت احکام
فرمانبرند و اطاعت کنند احکام
جهادِ باجهل و جهادِ با گفار
هر دو واجبند به اهل استغفار
شکست در جهاد جهل قطعا
شکست جهاد دشمن است حتما
ملت جاهل به شکست محکوم است
جهل شکست است و جهالت دون است
گروهی جهاد کنند و گروهی تحصیل
حکمت خداوند و به مسلمین تحمیل


آیه ۱۲۳-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ

ای کسانی که ایمان آورده اید
مطیع خدائید و براین باورید
با کافرانی که همجوار شما هستند
بجنگید با آنان که دشمنانی پستند
دشمنانتان باید خشونت ها
در شما بینند و بترسند آنها
خشونت و شدت عمل مسلمانان
توام با تقواست نه نفس آنان
باپرهیزگاران است خدای جهان
بسی مهربانست به کل عالمیان


ومن الله توفیق:
۴ تیرماه ۱۴۰۱/ طبیب حافظ کریمی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 73 نفر 154 بار خواندند
امیر عاجلو (04 /04/ 1401)   | حافظ کریمی (04 /04/ 1401)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (04 /04/ 1401)  
تعداد آرا :1


نظر 2

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا