3 Stars
علی احمدی

مدار عشق

ارسال شده در تاریخ : 19 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412030

(این اثر با یاد و خاطره شهید والامقام محسن حُجَجی در سومین سالگرد عروج ملکوتی اش تدوین گردیده و خطابی به داعشیان و

ددمنشان دیگر)


مدار عشق

آنان که عشق را به حقارت روا کنند
آیا بُوَد به پاکی شبنم وفا کنند ؟

نان از جنین عقرب جرّاره می خَرَند
آغشته بر خون کرده چون ، کفتار می خورند

مِهر و مرام و معرفت همواره می دَرَند
حیثیت ناموس در ، گهواره می بَرَند

مُشتی شِقاوت مِسلک و جانی و فتنه ساز
هر روز و شب با اَهرمن در راز و در نیاز

آنقدر از چرک و مَوال نُشخوار می کنند
گُل را به پَرپَر کردنش ، اِنکار می کنند

شرمنده ام شیطان که تو را سنگ می زند
این انگلی که به نای شقایق چنگ می زند

نابود گردان ای خدا این رِجسِ حَرمَله
کز وحشتش نای زمین لَرزد به زلزله

حتّی فلک یارای اینسان هرزگی نداشت
بارید سیل و این رذالت را به سینه کاشت

فریاد آوَخ از نفیر کوه پاره گشت
رَختِ عزا بر پیکر ماه و ستاره گشت

آمد دوباره موسم حلقوم و بوی خون
انگار نفرین گشته این خاکِ پُر از جنون

تکرار شد نیزه، لب عطشان و خیمه گاه
خون در مسیر سجده محراب قتل گاه

در سلفی عزّت ، دوباره شامگاه و دود
گام شقایق استوار ، روی زمین کبود

آن دم که روح محسن از زندان جان پرید
روح نسیم آتش گرفت و باد وَر پرید

فریادِ در سکوتش امّا بی صدا نماند
غُرّید کهکشان و در وصفش چکامه خواند

من حتم دارم از گلوی سرخ این شهید
سیّاره ای روی مدارعشق شد پدید

من حتم دارم بعد از این رویَد چو لاله ای
زیر گلویش باشد انگشت اشاره ای

می چرخَد این چرخ و فلک در شیب و در فراز
لعنت بر این جَرسومه کفران کینه ساز

عرض هزاران تسلیت بر سوزش زمین
بر نام انسان ، بر زمان ، بر ربِّ عالمین

بر آتش و بر خاک و باد و آب تسلیت
بر ناله های مادری بی تاب تسلیت

بر بغض خاموش پدر، صد بار تسلیت
بر جنُّ و اِنس و حضرت دادار تسلیت

علی احمدی ( بابک حادثه )


لینک کلیپ یادبود این اثر در شبکه آپارات :

https://www.aparat.com/v/qB1fe

شاعر نمی خواهد که این شعر را نقد کنید.

تعداد آرا : 5 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 125 نفر 334 بار خواندند
امیر عاجلو (19 /05/ 1399)   | محسن فتح اله زاده (19 /05/ 1399)   | محمد مولوی (19 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | ابوالحسن انصاری (الف. رها) (20 /05/ 1399)   | علی احمدی (20 /05/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (20 /05/ 1399)   | رضا زمانیان قوژدی (20 /05/ 1399)   | منصور آفرید (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | علی معصومی (23 /05/ 1399)   | آرمان مرادی (09 /02/ 1400)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :9


نظر 17

  • امیر عاجلو   19 امرداد 1399 20:37

    .مانا باشید و شاعر rose

    • علی احمدی   20 امرداد 1399 04:19

      سپاسمندم استاد فروتن و مهر ورز rose rose rose rose

  • محسن فتح اله زاده   19 امرداد 1399 21:29

    درودrose

    • علی احمدی   20 امرداد 1399 04:19

      ادیب فرزانه بنده نوازی فرمودین سپاس rose rose rose rose

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 23:54

    آفرینهاو درودها گرامی
    rose rose rose

    • علی احمدی   20 امرداد 1399 04:20

      استاد عرب عامری گران ارج مهرتان افزون rose rose rose rose

  • ابوالحسن انصاری (الف. رها)   20 امرداد 1399 00:50

    سلام و درود بزرگوار

    دستمریزاد rose

    • علی احمدی   20 امرداد 1399 04:20

      استاد انصاری عزیزم چون همیشه حامی بنده حقیر هستین مهرتان افزون باد rose rose

  • ولی اله بایبوردی   20 امرداد 1399 09:00

    از استاد سخن حافظ :

    آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
    آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

    دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
    باشد که از خزانه غیبم دوا کنند

    سلام و درودها

    غزلی خاطره انگیز دلنشین...

    دستمریزاد

    جناب استاد احمدی عزیز

    rose rose rose rose

    • علی احمدی   21 امرداد 1399 07:55

      جناب استاد بابیوردی والامقام بنده نوازی فرمودین درود rose rose

  • منصور آفرید   20 امرداد 1399 10:12

    هزاران درود بر شما
    بسیار زیبا rose rose rose

    • علی احمدی   21 امرداد 1399 07:56

      استاد آفرید والاقدر درود به حضور صمیمانه و نگاه ناب ادیبانه تان گران ارج rose rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 06:40

    درودتان جناب احمدی
    و آفرین به این حسن انتخاب love struck

    • علی احمدی   21 امرداد 1399 07:57

      استاد رضاپور والاقدر منت نهادید بر سر بنده حقیر مهرتان افزون باد rose rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 06:40

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

  • علی معصومی   23 امرداد 1399 20:00

    rose applause applause applause
    ارادت و درود
    جناب احمدی نازنین و
    ارجمند
    احسنت بر شما
    ◇◇◇

    • علی احمدی   25 امرداد 1399 02:18

      سپاسمندم استاد معصومی عزیزم . بنده نوازی شما مایه مباهات من است استاد ..مهرتان افزون
      rose rose rose rose

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا