3 Stars

داستان عشق

ارسال شده در تاریخ : 10 دی 1400 | شماره ثبت : H9419410

بسمه اللطیف
داستان عشق

یاد تو در ذهن من هنگام باران خوش تر است
فکر عشق تو درون من به جریان خوشتر است

داستان عشق ما شورآفرین و بس خوش است
از تمام قصه های خوب دوران خوشتر است

می رسم از راه و در حین خوشامدگوییت
بوسه ای خوب است اما بوسه باران خوشتر است

وقت بوسه گیسوی زرین تو در دست باد
غرق موج عطر و خوبی بس پریشان خوشتر است

زیرباران خیس گردیدیم و در این حال خوش
چشم هایم در نگاهت مست و حیران خوش تر است

یک نظر از چشم بیمار تو در آغوش من
صد هزاران مرتبه از هر چه درمان خوشتر است

دوست می داری تو مهدی را و می‌دانم چنین
مهر ورزیدن به پاکی از دل و جان خوشتر است

مهدی رستگاری
نوزدهم آذر یکهزار و چهارصد خورشیدی
دهم دسامبر سال ۲۰۲۱ تو
(سروده شب بداهه سرایی گروه ادبی «گلچین ها» و تکمیل آتی آن)

دفتر شعر روزگاران

۳۹۴

شاعر از شما تقاضای نقد دارد


به صدای شاعر گوش فرا دهید:
تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 109 نفر 181 بار خواندند
امیر عاجلو (10 /10/ 1400)   | Milad Kaviani (10 /10/ 1400)   | مروت خیری (11 /10/ 1400)   | حسن مصطفایی دهنوی (12 /10/ 1400)   | محمد علی رضا پور (12 /10/ 1400)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (10 /10/ 1400)  
تعداد آرا :1


نظر 5

  • امیر عاجلو   10 دی 1400 20:56

    درود بر شما rose

  • Milad Kaviani   10 دی 1400 21:41

    applause

  • مروت خیری   11 دی 1400 20:02

    درودها جناب رستگاری زنده باشید و سپاس از حضور شما

  • حسن مصطفایی دهنوی   12 دی 1400 06:57

    درودها بر شما استاد
    بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
    قلمتان نویسا، موفق باشید
    rose rose rose rose rose rose rose

  • محمد علی رضا پور   12 دی 1400 12:58

    سلام و درود، وقت شما بخیر
    فرهیخته ی گرامی!
    توضیحات و نمونه ای در شعر سروش، تقدیم تان می شود و چه خوب اگر در گسترش هرچه بیش تر این گونه ی تازه و توانمند، مددکار باشید!

    کرکسان، همصدایمان شده اند

    کوسه ها، ناخدایمان شده اند

    ناخدایان، خدایمان شده اند

    چه کنیم؟ ای خدا!

    #شعرپیشرو
    #شعر_سروش
    #محمدعلی_رضاپور

    سروش، گونه ای از شعر پیشرو است که تنوع پذیری بسیاری دارد و محصور کردن آن در تعریفی معین و محدود، چندان ساده نیست و ممکن است زیرگونه هایی از آن در تعریف خاصی از شعر سروش نگنجند و به همین دلیل، اگر بجای تعریف شعر سروش، به یادآوری ویژگی های اصلی و ترجیحی آن بپردازیم، به نظر، بهتر باشد.
    طبعا ممکن است بسیاری بلکه بیش تر سروش ها، همه ی ویژگی های شعر سروش را نداشته باشند ولی بهره ی آنها از این ویژگی ها به حدی باشد که بتوانیم آنها را در گونه ی شعری سروش بگنجانیم.

    برخی از ویژگی های (اصلی و ترجیحی) شعر سروش:

    1. برخوردار از چکیده امتیازات شعر سنتی و نو بعنوان گونه ای از شعر پیشرو

    2. شعری کوتاه با تعداد کمی لَخت یا مصراع واره (معمولاً 3 تا 7 لَخت و به ندرت 2 لَخت و گاهی بیش تر از 7 لَخت)

    3. داشتن قافیه در همه یا بیش تر لَخت های غیرپایانی (البته سروش های بی قافیه هم موجودند و در شعر سروش، قافیه، جنبه ی اصلی ندارد و هرجا که اصرار بر قافیه، لطمه به معنا و اصالت شعر بزند، ترجیح بر خلاص شدن از آن است)


    4. قواعد غیر انعطاف پذیر شعر سنتی در مبحث قافیه (و عروض و...) در شعر سروش با انعطاف زیادی به کار گرفته می شوند؛ مثلا ایرادات قافیه در شعر سنتی، ایرادی در شعر سروش ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل آهنگ زیبایی که این گونه واژه ها به وجود می آورند،
    در شعر سروش، مورد استقبال هستند‌؛
    مثلا در قالب سنتی غزل، "می رویم" و "می آییم" و "می خوانیم" را بعنوان همقافیه به کار نمی بریم اما در سروش،
    با توجه به اهمیت آهنگ سخن،
    می توانیم از آنها در جایگاه قافیه استفاده کنیم. به عبارتی: در شعر سروش، افزون بر قافیه،
    به قافیه- آهنگ نیز بها داده می شود
    (هرچند به هیچ کدام اصالت داده نمی شود و آنها مهم تر از معنا و اصالت شعر نیستند و هرگاه وجود قافیه باعث تضعیف معنای شعر بشود، باید آن را حذف کرد)

    5. تفاوت برجسته ی لَخت پایانی با مجموعه لَخت های پیش از آن
    از نظر طول، قافیه و از این قبیل
    (و البته گاهی هم لَخت پایانی به رشته لَخت هایی کوتاه تر تقسیم می شود و این شیوه از نوآوری های جناب حامی شریبی در شعر سروش است)

    6. گرایش به آرایه پردازی ادبی

    7. برخورداری از لایه ها و ابعاد مختلف معنایی و مخاطب محوری بویژه در لَخت پایانی و بصورت پایان باز با استفاده از ترفندهایی مانند کاربرد ایهام واژگانی، تغییر در زاویه ی دید و مرکز توجه، بسترسازی برای خوانش های مختلف عبارات و حتی کل شعر (البته نه برپایه ی مرگ مؤلف و بی هویتی اصل متن بلکه برپایه ی فراهم آوردن زنجیره های مرتبط معنایی که امکان تفسیرهای مختلف و در واقع، چند لایه را برای مخاطبان مختلف، آسان می نماید)

    8. پذیرش و برخورداری از انواع زاویه های دید و پردازشگری های معنایی (مثلا مانند هایکوواره، ویژه ی توصیف گرایی از طبیعت و... نیست)

    9. برپایه ی وزنی "فاعلاتن مفاعلن فعلن" و نیم وزن های همانند، همراه با زحافات و شاخه پردازی های نیمایی و فراتر از آن طبق وزن پردازی پیشرو
    (البته سروش در هر وزنی و حتی بصورت آزاد هم به کار می رود یعنی مانند شعر سپید در وزن اما با دیگر ویژگی های شعر سروش)

    10. (افزون بر تفاوت ظاهری لَخت پایانی در مواردی مانند طول، قافیه و...) کاربرد برجسته ی لَخت پایانی بعنوان نتیجه گیری سروش (که پس از مقدمات ذکرشده در مجموعه لَخت های قبلی می آید) rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا