- شاعران
- محمد علی رضا پور
- دفتر شعر قالب شعری سروش
- شعر یکی از بهترین سروش های این جانب | محمد علی رضا پور | شعر ایران
آخرین اشعار
دفاتر شعر
- سفیرشعرفارسی
- قالب شعری سروش
- قالب شعری سه گلشن
- قالب شعر سبز(چندآهنگ)
- نامه ای به مقام رهبری
- شعر تک
- گلچین
- سروش + هایکوواره
- شعر ترنج
- مکتب ادبی نورگرایی
- سروش های آیینی
- سروده هایی در نقد بابیت و بهائیت
- غزلیات
- سروش های دریاچه
- شعر پیشرو در افغانستان
- شعر پیشرو در تاجیکستان
- سرایش پیشرو_ تبری(مازندرانی)
- یاران شعر پیشرو
آخرین نوشته ها
معرفی کنید
-
لینک به آخرین اشعار :
لینک به دفاتر شعر:
لینک به پروفایل :
یکی از بهترین سروش های این جانب
گرچه با سکوتی عجیب نجیب/
اهل همدستی ست/
چه سراینده ی زبردستی ست!/
یا نه، اصلا چه عاشق مستی ست!/
به صفای همین دریاچه/
به رنگ وفا/
که آخرین کمال هستی ست/
قوی سفید/
خواهان نقد پربار شما فرهیختگان بزرگوار هستم.
کاربرانی که این شعر را خواندند
امیر عاجلو (18 /10/ 1400) | محمد مولوی (18 /10/ 1400) | Milad Kaviani (18 /10/ 1400) | محمد علی رضا پور (20 /10/ 1400) | شهرام بذلی (20 /10/ 1400) | مراد مراغه (20 /10/ 1400) | سیاوش آزاد (20 /10/ 1400) | سعید نادمی (21 /10/ 1400) | امیر وحدتی (23 /10/ 1400) | فاطمه مهری (24 /10/ 1400) |
رای برای این شعر
نظر 14
-
-
-
شهرام بذلی 20 دی 1400 09:09
سلام ودرودو احترام ..
معمولا در هر اثری بدور از هر قالبی .استخدام کلمات بسیار مهم کلیدیست .
صبر و تامل و تفکر .سه واژه ی بسیار مهم و با ارزشیست که همواره در اشعار سروش شما هویدا و پیداست-
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 12:47
سلام و درود و سپاس و ارادت
جناب بذلی عزیز
چرا این قدر کم پیدایی؟ رفیق!-
شهرام بذلی 20 دی 1400 13:32
جانِ دلید .
همواره ب یاد دوستان روزگار میگذارنیم
پاینده باشید بزرگوار .
شنیدن صدای شیوایتان بعد از مدتها مسرورمان خواهد نمود
-
-
-
-
سیاوش آزاد 21 دی 1400 00:25
سلام در مصرع
گرچه با سکوتی عجیب نجیب
کژتابی و شاید بسط معنایی و حسن گرچه با سکوت عجیب نجیب هستی مخفف شدن هستی در ی مقصودم بود -
-
امیر وحدتی 23 دی 1400 16:59
درودها جناب استاد رضا پور. سروده ای ستودنی ست.
نجابت و کمال قوی سپید و شنای عاشقانه اش در دریاچه .
دستمریزاد.
ارسال دیدگاه
بازدید ویژه
تولد اعضا
-
شعر ایران تولدتان را صمیمانه تبریک می گوید
-
قاسم پیرنظر
در14 /02/ 1318 -
salman mohabbati
در14 /02/ 1394 -
امیرحسین دایمی پویا
در14 /02/ 1378 -
احسان بابادی
در14 /02/ 1383 -
سینا پیغامی
در14 /02/ 1388 -
شهریار جعفری منصور
در14 /02/ 1348
نقد 9
سیاوش آزاد 20 دی 1400 17:52
سلام موقوف بودن معنای مصرع اول به دوم موجب کژتابی نیست ؟ ی در مصرع اول ممکنست به معنای
هستی خوانده شود همین دریاچه کدام دریاچه مگر دریاچه ای پیش چشم مخاطبست یا دریاچه ی دیگری
هم وجود دارد شخصا قوی سیاه را دوست داشتم در انتهای سروش باشد ولی ظرافتی در قوی سفید هست و
آن ارتباطش با کفن است آفرین بر شما
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:01
سلام و درود و سپاس فراوان
و چند مطلب در پاسخ شما بزرگوار:
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:03
1. کژتابی چرا؟! اتفاقا به نظر بنده،
مصراع یا لَخت نخستین، به طرز جالبی
مخاطب را به انتظار می کشاند تا لخت بعدی.
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:11
2. همچنین یکی از امتیازات شعر پیشرو سروش بر قالب های سنتی
و حتی نیمایی،
امکان استفاده از وزن پردازی پیشرو است.
برپایه ی همین وزن پردازی پیشرو،
دست شاعر باز بوده است تا
مضمون واحدی را داخل دو مصراع واره ی
اول و دوم تقسیم کند.
در قالب سنتی، مجبور بودیم
مصراع های اول و دوم را در
یک مصراع بگنجانیم یا نهایتا
از قافیه ی جدیدی استفاده کنیم
یا مثل قالب قطعه، قافیه ی اول را
آزاد بگذاریم اما باز هم در وزن پردازی
بشدت محدود می شدیم.
راستش لخت نخست را هم
ابتدا بر همان وزن و قافیه ی اصلی
سروده بودم اما دلپسند نیافتاده بودم.
بعد به سراغ امکانات شعر سروش
رفتم، مواردی همچون وزن پردازی پیشرو
و آزادی بیش تر در قافیه
یا به عبارتی:
اولویت دادن به معنا بجای قافیه
و معنا را فدای قافیه نکردن.
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:29
4. ویرایش قسمتی از مورد 2:
... سروده اما دلپسند نیافته بودم
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:13
3. در مصراع اول، "هستی" به کار نرفته.
در لخت دوم، "همدستی" آمده است.
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:23
3. در شعر سروش - برخلاف شعر سنتی-
سعی می کنیم محیطی چندخوانشی، باز و انعطاف پذیر
برای مخاطب ایجاد کنیم تا خودش به کشف حقایق
بپردازد یعنی در شعر سروش سعی می کنیم
پر کردن برخی جاهای خالی را به عهده ی مخاطب
بسپاریم اما مدیریت کلان قضیه را با چینش درست
زنجیره های معنایی، خودمان انجام می دهیم
تا دست شاعر هم بسته نباشد (و در عین حال،
مخاطب هم امکان چندخوانشی برایش فراهم باشد).
در نتیجه:
در شعر سروش، نه مثل قالب های کلاسیک،
شاعرمحور محض هستیم و برداشت آزاد مخاطب
را نادیده می گیریم
و نه طبق فرضیه ی مرگ مولف،
همه چیز را به دست مخاطب می سپاریم
و خودمان را بی اعتبار می کنیم.
چیزی بین این دو:
خیر الامور اوسطها.
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:34
5. ضمن این که گاهی در شعر سنتی
مثل غزل های جناب حافظ،
مفاهیم چندخوانشی به کار رفته است.
محمد علی رضا پور 20 دی 1400 21:13
3. در مصراع اول، "هستی" به کار نرفته.
در لخت دوم، "همدستی" آمده است.