- شاعران
- سعید فلاحی
- دفتر شعر چشم های تو
- شعر دستانم از تو خالیست! | سعید فلاحی | شعر ایران
دفاتر شعر
- همیشه دوستت دارم...
- آیین و آیینه
- سه گانی ها
- مقاومت
- چامک ها...
- سپکو ها
- پریسکه
- و تنت وطنم...
- چکاوک
- فاطمیه
- لیلایی
- رهایی
- استکانی شعر دم کرده ام برایت...
- باریدن گرفته شعرهایم...
- دو بیتی و رباعی ها
- ترانه های عاشقی
- دردنامه
- هاشور (اشعار هاشور - هاشور در هاشور)
- جوانهٔ عشق
- کشکول اشعار زانا کوردستانی
- چای تلخی است، زندگیام!
- کتاب عشق پایکوبی میکند!
- ریشههای عطف
- عشق از چشمانم، چکه چکه، میریزد!
- گنجشکهای شهر هم عاشقانه نگاهت میکنند
- تاوان ئهوینداری (جرم عاشقی)
- اعجاز عشق
- چشم های تو
- دەلاقەکان لێک کەوا (پنجرهها را باز بگذار)
- آمدنت، چه لهجهی غریبی دارد!
آخرین نوشته ها
معرفی کنید
-
لینک به آخرین اشعار :
لینک به دفاتر شعر:
لینک به پروفایل :
پربازدیدترین اشعار
دستانم از تو خالیست!
ارسال شده در تاریخ : 10 دی 1400
| شماره ثبت : H9419412
در ذهن
خیالت را میکارم وُ
در دل،
غمت را برداشت!
...
و هنوز دستانم از تو خالیست...
#سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)
تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
کاربرانی که این شعر را خواندند
امیر عاجلو (11 /10/ 1400) | Milad Kaviani (12 /10/ 1400) | محمد علی رضا پور (12 /10/ 1400) | پرشنگ صوفی زاده (13 /10/ 1400) | محمد مولوی (13 /10/ 1400) |
بازدید ویژه
تولد اعضا
-
شعر ایران تولدتان را صمیمانه تبریک می گوید
-
مهری خسرو جودی
در11 /02/ 1394 -
مینو امینی
در11 /02/ 1394 -
ندا محرمی
در11 /02/ 1372 -
سید علی عظیمی
در11 /02/ 1370 -
محمد رستمی نیا
در11 /02/ 1399 -
Majid KHAMOOSH
در11 /02/ 1342 -
میلاد خلیلی
در11 /02/ 1370 -
سید احسان حسینی
در11 /02/ 1371 -
محسن کاویانی
در11 /02/ 1368 -
محمدصادق رحمتی
در11 /02/ 1353 -
مهران نجدقهرمانی
در11 /02/ 1375 -
عبدالرحیم عدالت
در11 /02/ 1383 -
محمدصادق رحمتی
در11 /02/ 1353
نظر 3
امیر عاجلو 11 دی 1400 23:27
درود بر شاعر گرامی ,شعر شما را خواندم موفق باشید
Milad Kaviani 12 دی 1400 06:08
محمد علی رضا پور 12 دی 1400 12:57
سلام و درود، وقت شما بخیر
فرهیخته ی گرامی!
توضیحات و نمونه ای در شعر سروش، تقدیم تان می شود و چه خوب اگر در گسترش هرچه بیش تر این گونه ی تازه و توانمند، مددکار باشید!
کرکسان، همصدایمان شده اند
کوسه ها، ناخدایمان شده اند
ناخدایان، خدایمان شده اند
چه کنیم؟ ای خدا!
#شعرپیشرو
#شعر_سروش
#محمدعلی_رضاپور
سروش، گونه ای از شعر پیشرو است که تنوع پذیری بسیاری دارد و محصور کردن آن در تعریفی معین و محدود، چندان ساده نیست و ممکن است زیرگونه هایی از آن در تعریف خاصی از شعر سروش نگنجند و به همین دلیل، اگر بجای تعریف شعر سروش، به یادآوری ویژگی های اصلی و ترجیحی آن بپردازیم، به نظر، بهتر باشد.
طبعا ممکن است بسیاری بلکه بیش تر سروش ها، همه ی ویژگی های شعر سروش را نداشته باشند ولی بهره ی آنها از این ویژگی ها به حدی باشد که بتوانیم آنها را در گونه ی شعری سروش بگنجانیم.
برخی از ویژگی های (اصلی و ترجیحی) شعر سروش:
1. برخوردار از چکیده امتیازات شعر سنتی و نو بعنوان گونه ای از شعر پیشرو
2. شعری کوتاه با تعداد کمی لَخت یا مصراع واره (معمولاً 3 تا 7 لَخت و به ندرت 2 لَخت و گاهی بیش تر از 7 لَخت)
3. داشتن قافیه در همه یا بیش تر لَخت های غیرپایانی (البته سروش های بی قافیه هم موجودند و در شعر سروش، قافیه، جنبه ی اصلی ندارد و هرجا که اصرار بر قافیه، لطمه به معنا و اصالت شعر بزند، ترجیح بر خلاص شدن از آن است)
4. قواعد غیر انعطاف پذیر شعر سنتی در مبحث قافیه (و عروض و...) در شعر سروش با انعطاف زیادی به کار گرفته می شوند؛ مثلا ایرادات قافیه در شعر سنتی، ایرادی در شعر سروش ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل آهنگ زیبایی که این گونه واژه ها به وجود می آورند،
در شعر سروش، مورد استقبال هستند؛
مثلا در قالب سنتی غزل، "می رویم" و "می آییم" و "می خوانیم" را بعنوان همقافیه به کار نمی بریم اما در سروش،
با توجه به اهمیت آهنگ سخن،
می توانیم از آنها در جایگاه قافیه استفاده کنیم. به عبارتی: در شعر سروش، افزون بر قافیه،
به قافیه- آهنگ نیز بها داده می شود
(هرچند به هیچ کدام اصالت داده نمی شود و آنها مهم تر از معنا و اصالت شعر نیستند و هرگاه وجود قافیه باعث تضعیف معنای شعر بشود، باید آن را حذف کرد)
5. تفاوت برجسته ی لَخت پایانی با مجموعه لَخت های پیش از آن
از نظر طول، قافیه و از این قبیل
(و البته گاهی هم لَخت پایانی به رشته لَخت هایی کوتاه تر تقسیم می شود و این شیوه از نوآوری های جناب حامی شریبی در شعر سروش است)
6. گرایش به آرایه پردازی ادبی
7. برخورداری از لایه ها و ابعاد مختلف معنایی و مخاطب محوری بویژه در لَخت پایانی و بصورت پایان باز با استفاده از ترفندهایی مانند کاربرد ایهام واژگانی، تغییر در زاویه ی دید و مرکز توجه، بسترسازی برای خوانش های مختلف عبارات و حتی کل شعر (البته نه برپایه ی مرگ مؤلف و بی هویتی اصل متن بلکه برپایه ی فراهم آوردن زنجیره های مرتبط معنایی که امکان تفسیرهای مختلف و در واقع، چند لایه را برای مخاطبان مختلف، آسان می نماید)
8. پذیرش و برخورداری از انواع زاویه های دید و پردازشگری های معنایی (مثلا مانند هایکوواره، ویژه ی توصیف گرایی از طبیعت و... نیست)
9. برپایه ی وزنی "فاعلاتن مفاعلن فعلن" و نیم وزن های همانند، همراه با زحافات و شاخه پردازی های نیمایی و فراتر از آن طبق وزن پردازی پیشرو
(البته سروش در هر وزنی و حتی بصورت آزاد هم به کار می رود یعنی مانند شعر سپید در وزن اما با دیگر ویژگی های شعر سروش)
10. (افزون بر تفاوت ظاهری لَخت پایانی در مواردی مانند طول، قافیه و...) کاربرد برجسته ی لَخت پایانی بعنوان نتیجه گیری سروش (که پس از مقدمات ذکرشده در مجموعه لَخت های قبلی می آید)