3 Stars

سوره یس / ای سید رسولان بشنو پیام ایمان

ارسال شده در تاریخ : 11 آبان 1399 | شماره ثبت : H9413427


معنای مفهومی در قالب قصیده :

بر وزن عروضی مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن

ای سیّدِ رسولان ، بشنو ،پیام ایمان
تا با خبر بسازی کامل ترین انسان

این وحی از پیامِ قرآن ، بگیر ، دانی
هر بار خوان تو قرآن افضل ترینِ بیان

ای حاکم رسالت از انبیای مُرسل
از جانب خدایت وحی آمده چه آسان

در خطِّ مستقیم ام نازل بشد ز خالق
مُصحف بخوان نگارا پیغام دوست را خوان

ای آشنا به قومی اندرز ده که آنها
ایمان گذشته دارند ایمان روز بستان

در انتخاب ایمان آنها شدند غافل
با امتیاز ایمان پندی بده بترسان

گو وعده از خدایی حتمی و قطعی آمد
ایمان کنی پذیرا در غیر قهر میران

حتّمی و لازم آید قهری عذاب خالق
ایمان که کامل آمد ظرف دلت ملرزان

کافر شدید ما هم زنجیر و طوق داریم
همچون شتر عنادی چشم یقین بپوشان

افراد این چنانی از پیش و پس نه خیری
چشمان بسته دارند حقی ندیده اند جان

این مردمان لجوج اند ایمان خفته دارند
خواهی دلا بترسان خواهی دلا مترسان

اندرز ده به مردم پیرو شدند آنان
ترسان ز قهر یزدان تابع به آیه قرآن

بر مردمان بشارت ده از خدا اشارت
قرآن کند حکایت ترسان ز قهر پنهان

آثارشان هویدا در نامه شد هویدا
ماییم مردگان را احیا کنیم یاران

ثبت است حال آنها در گوشه لوح محفوظ
اسرار آشکارا یک یک شمار یاران

تمثیل زن به قومی آگه شوند که آمد
ای مُنجی دو عالم قبل از نبی رسولان

در ابتدا دو مُنجی از انبیای پیشین
آمد سراغ قریه تکذیب شد خدایان

سوم نبی که آمد تبلیغ دین نماید
اقرار کرد یاران پندی دهیم شایان

گفتند ای رسولان ما نیز چون شمایان
هرگز خدای رحمان فرمان نداده فرمان

تکذیب کرد آنها یک یک رسول گفتند
حقا که ما پیمبر از جمله راستگویان

تکلیف ما رسولان ابلاغ واضح آمد
ای داعی رسالت تکلیف خود بگردان

گر حرف ما کنی گوش از ما شما نه رنجی
سخت است ما و سنگی دعوی و سنگساران

گفتند آن رسولان ای منکران بفهمید
آن جاهلان مسرف در جهل شان خرامان

از دور مردی آمد ، نامش حبیب باشد
گفتا حبیب ، یاران بشنو حدیث آنان

این است یک رسالت از انبیای دینی
تکلیف نیست یاران اجری و مزد اینان

علت چه است ای دل خالق ستایش آید
دانیم ما زمینان برگشت ما به ایشان

کی می شود میسّر غیر از خدا ، پرستم
بت های آن چنانی سود و زیان اذهان

از دست بت نجاتی آمد به سوی یاران
این ماجرای بت بین از دست این زمینان

گر بت پرست باشم هستم بسی زیانکار
از من شنو گواهی ایمان دلیل ایمان

گویند بر حبیبان داخل شوید جنّت
من خود حبیب عشقم ای عاشقان مُحبان

ای کاش قوم من هم همراه من عبادت
در سجده ام رکوعی دارم بسی نگهبان

شکری کنم خدا را داده به من کرم لطف
من این کرم که دیدم لطفی نموده غفران

بر هیچ قوم لشکر از آسمان نیامد
ملت به جبر گیرد قومی به زور ادیان

از آسمان عذابی ناگاه می رسد جان
یک قوم در جهالت در جهل خود پریشان

این بندگان هالک در جهل خود هلاکت
پیغمبران دینی از جهل شان چه احزان

بسیار کس طوایف آیا ندیده کُشتیم
اینان که کفر بودند با مرگ در گریبان

کلِّ وجود عالم از قبل و بعد عالم
در مجمعی شدند جمع در نزد ما هزاران

قدرت از آن ما شد ما مردگان خاکی
همچون زمین مرده زنده که هست برهان

دانه چو طفل انسان در مزرعی بکشتیم
روییده شد طبیعت چون چشم انتظاران

در این زمین خاکی باغی چو نخل خرما
انگور آبداری از چشمه کوهساران

از خلقت طبیعت ، مقصود آفرینش
روزی آدمیان از دشت و سبزه زاران

این کلِّ نعمت آمد بر مردمان خاکی
شاکر شویم مردم ،با خیلِ حمدگویان

پاک و منزّه است او جفت آفریده عالم
از جنّ و انس و حیوان از هر پدیده دوران

ما جمله خاک بازان در خاک بی قراریم
عقلی نهفته داریم آگاه لا ز ایشان

او قدرتی خدایی دارد که هست برهان
شب روز را ببینی در هم تنیده چونان

تاریکزار شب بین روز از شبش نمایان
چون پرده در حجابست در حُجب بین کماکان

برهان دیگری بین خورشید در مداری
بی هیچ اختلافی در پرتوی درخشان

در منزلی معیّن بین ماه را به گردش
مانند شاخه خرما با هاله های الوان

منظومه را که بینی خورشید و ماه بینی
در گردشی منظّم دورِ فضایِ چرخان

برهان دیگر این است ای دل نژاد مردم
ناجی خدای رحمان دریا و موج و طوفان

هر چیز خلق دارد از قدرت الهی
تشبیه شد به کشتی هر راکبی سواران

امواج و باد و کشتی طوفان و موج و دریا
بین قدرت الهی خالق نموده پنهان

ای دل به سوی دریا کی می توان رسیدن
گر ، ما کنیم غرقی ، با تند موجِ گردان

کن راه چاره ، ای دل دادِ رسی نباشد
یابنده شد نجاتی ، اذنی دهد مرنجان

گر لطف او بباشد رحمت کند ولی جان
تا وقت زندگانی سودی دهد دو چندان

ما را ، رسول گوید اندیشه کن رهایی
پرهیزگار باشد ، مشمول لطف یزدان

مردان جاهلی بین آیات آسمانی
اعراض کرده بودند غافل ببین چه نادان

گفتند : مؤمنانی انفاق بر فقیران
گفتند در جوابی الله داده احسان

می خواست گر خدایی می داد بر فقیران
این قومِ فتنه گر هان ، گمراه چون لئیمان

گمراه کافران بین گفتند این قیامت
کی خواهد آمد ای دل دوزخ جنان مسلمان

این منکران دنیا مشغول بحث و بحث اند
با یک ندا سماوی این کافران بمیران

جایی که مرگ آید تقدیر آسمانی
در هر مکان که باشد با خود بَرد همان آن

آن لحظه ای که فرمان خالق دهد دمنده
در صورتی نوازد از قبرها شتابان

آن وقت کافرانی از روی حسرت و غم
گویند وای بر ما بیدار و در هراسان

این کیست ناخود آگه بیدار کرد ما را
از خوابگاه مرگی این ماجرا چه حیران

آگه شوند رسولان حقا که راست گفتند
این ماجرا قیامت اشکی بریز و نالان

در پیشگاه محشر یک لحظه ای نباشد
هستی خلایق آن جا حاضر شوند ولی جان

در روز واپسین بین کوچکترین نه ظلمی
الاّ عمل نباشد واحسرتا و افغان

آن روز را تو بینی اهل بهشت خرّم
مشغول شادمانی شادی کنند و شادان

اهل بهشت بینی بر تخت تکیه داده
همراه همسران شان در سایه درختان

هر چیز را که طالب آماده هست مهیّا
از میوه های الوان هر توشه ای که خواهان

رحمت فرشتگانی بر اهل دین و تقوا
از جانب خدایی صدها درودِ شایان

آن روز را ببینی از آسمان ندایی
آید چنین خطابی بدها جدا ز نیکان

عهدی که من ببستم اولاد آدمیان
حالا شما ببینید این آتشین و شیطان

دشمن بزرگ آمد شیطانِ نفس شاید
از او گرفت هدایت حالا ببین چه سوزان

این راه در سعادت بر ما شما نمودار
آن فرد شد مکرّم جانا خدا پرستان

اهریمنان ملعون ، بسیار خلقِ هستی
گمراهشان نمودند افکار و عقل جنبان

اکنون یقین رسولان آن وعده ها که دادند
دوزخ ببین مهیا بدکار و قوم کفران

کافر به کیفر خود امروز خود ببیند
این آتشین جهنّم باور چو زر پرستان

امروز را ببینی کافر زبان ندارد
ید پایشان گواهی چون بلبل خوش الحان

از دست ما چه آید ما خود که می توانیم
بینا دهیم دیده ، گمراه ، نیست گردان

ما خود به راه سبقت کوری کجا بصیرت
با عقل خود چه گویم اندیشه ای چو طفلان

ما نیز خود توانا ، گمراهیانِ عالم
مسخی کنیم صورت بوزینگان و سگان

قدرت از آن ما شد هر فرد را حیاتی
پیری جوانی آمد تقدیر عمر خواهان

اسلام را که بینی خاتم محمّد آمد
نه شاعری است والا بل این سخن ز قرآن

پندی دهد به آیت مؤمن دهد بشارت
آن روز را قیامت جنّت دهد جوانان

بر کافران دنیا حجّت تمامی آید
این وعده بین عذابی حتمی ز سوی رحمان

قدرت ز جانب حق بین ماجرای خلقت
حیوان به بهره خلقی مالک شوند انسان

این ماجرای خلقت قدرت ببین ز خالق
بعضی غذا به مردم برخی سوارکاران

نافع شوند مردم از پوست و کُرک و پشمی
شاکر شوی خدا را نوشیدنی فراوان

اما چه حیف مردم چون اتخاذ کردند
غیر از خدای واحد سست عنصرانِ بی جان

این نیز خود بدانید این مشرکان خاکی
بت ها خدا گرفتند در یوم عرش سوزان

دوزخ ببین مهیا مشرک ببین چه نادان
همدوش با سپاهی از کافرانِ شیطان

یا سیدی محمّد محزون مباش دانی
پنهان و آشکارا ، گفتارِ این مشرکان

آیا ندید انسان هر نطفه ای چه زیبا
خالق نموده خلقی شد دشمنی چو شیطان

این یک مَثل ، ز جاهل بشنو که او بگفتا
پوسیده استخوان ها کی زنده بَعدِ میران

از یاد بُرد خلقت خود بوده خلق واحد
گفتا که کیست مردم تجدید مرگ احیان

گو ای رسول، اوّل خالق نموده خلقی
حالا ببین دوباره بر موت روح بخشان

آن خالقی که آتش بر مردمان بیفروخت
هر وقت لازم آید از چوب تر نمایان

او آفرید ، جانا هستی و آسمان ها
موجود را ببخشد بر این زمین نالان

دانای مطلق او شد قدرت تمام دارد
خاکی که آفریده ، قادر دوباره میران

فرمان خلق هستی با یک اشاره کامل
بینی جهانِ خرّم سرسبز چون بهاران

والی به وجد آمد یاسین به نظم آورد
ای حافظان قرآن ، از ما ، بلا بگردان

ولی اله بایبوردی

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 4 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 122 نفر 345 بار خواندند
امیر عاجلو (12 /08/ 1399)   | بهنام حیدری فخر (12 /08/ 1399)   | رضا زمانیان قوژدی (12 /08/ 1399)   | محمد مولوی (12 /08/ 1399)   | مسعود مدهوش (12 /08/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (12 /08/ 1399)   | محمدرضا نعمت پور (12 /08/ 1399)   | علی معصومی (12 /08/ 1399)   | مبینا احمدی فرد (12 /08/ 1399)   | کرم عرب عامری (12 /08/ 1399)   | کاویان هایل مقدم (12 /08/ 1399)   | علی مزینانی عسکری (13 /08/ 1399)   | منوچهر فتیان پور (13 /08/ 1399)   | منصور آفرید (13 /08/ 1399)   | ز بودهن دریس (14 /08/ 1399)   | علی رفیعی (15 /08/ 1399)   | آرمان مرادی (07 /02/ 1400)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :13


نقد 4

  • رضا زمانیان قوژدی   12 آبان 1399 16:31

    درود بر شما rose
    کاری است بغایت حساس و ظریف applause
    از آنجا که ترجمه قرآن از حساسیت بالا
    و ظرافت معنوی بسیار زیادی برخوردار
    است، من که بنوبه خودم جرات اقدام به
    آن را ندارم.در مورد این اثر شما نیز نظر
    تخصصی نمی توانم بدهم.فقط توصیه ام
    به شما اینست، از آنجا که خودتان هم می
    دانید که شعرتان صد در صد منطبق با
    معانی و مفاهیم عمیق قرآن نیست، در
    عنوان شعرتان تجدید نظر کنید و مثلا
    بگویید با الهام از سوره یس.
    می دانید که اگر خدای ناکرده کسی
    کلام خدا تاویل و تفسیر به رای کند،
    مرتکب چه گناه بزرگی شده است!
    برایتان آرزوی توفیق دارم applause

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:04

      سلام

      استاد فرهیخته جناب زمانیان عزیز

      سپاس از دیدگاه ارزنده تان ممنون از همراهی تان

      هیچ شاعری توانایی آن را ندارد ترجمه آیات قرآنی را در قالب نظم به رشته تحریر در آورد

      نظم اینجانب بر پایه مفهوم نه ترجمه و تفسیر سروده شده است : برای نمونه

      ویل للمطففین؛ وای برکم‌فروشان ..

      مفهوم به این صورت آورده شده است

      که صد وای بر حال آن کم فروش
      قیامت به روزی ، برآرد خروش

      باز تکرار می کنم نظم اینجانب بر پایه مفهوم است نه ترجمه و تفسیر .....

      اینجانب مفاهیم آیات کلام وحی را در بحر متقارب ( حماسه )

      بر وزن : فعولن فعولن فعولن فعل

      در حدود 18574 بیت به نظم در آورده شده است .

      در حدود 14100 بیت در یک وزن عروضی ،

      به نام منظومه ولایت نامه حضرت علی علیه السلام .

      درحدود 10666 بیت در یک وزن عروضی ، به نام تثبیت عشق :

      ولادت حسین بن علی تا شهادت زینب کبری سلام الله علیها .

      مخلص کلام :

      به نام خدا

      دیباچه

      منظومه عرفانی مفاهیم کلام وحی

      ادبیات حماسی : 18574 بیت در وزن فعولن فعولن فعولن فعل

      برچسبی

      ‏سرشناسه : بایبوردی، ولی‌الله، ‏‫۱۳۴۴ – ‏‬
      ‏عنوان و نام پدیدآور : منظومه‌ی عرفانی مفاهیم کلام وحی/ به قلم ولی‌ا… بایبوردی.
      ‏مشخصات نشر : تبریز: آوای بیرنگ‏‫، ۱۳۹۱.‬
      ‏مشخصات ظاهری : ‏‫۸۲۳ص.‬
      ‏شابک : ‏‫۱۵۰۰۰۰ ریال‏‫: 978-600-92654-7-3‬‬
      ‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
      ‏موضوع : شعر فارسی — قرن ۱۴
      ‏موضوع : قرآن — ترجمه‌ها — شعر
      ‏موضوع : شعر مذهبی — قرن ۱۴
      ‏رده بندی کنگره : ‏‫PIR۷۹۶۳ /الف۹۲۱۳‏‫م۸ ۱۳۹۱‬‬
      ‏رده بندی دیویی : ‏‫۸فا۱/۶۲‬
      ‏شماره کتابشناسی ملی : ۲۷۸۷۰۲۲

      آدرس ثابت منظومه‌ی عرفانی مفاهیم کلام وحی

      ثبت آثار ملی شده هنوز چاپ نشده است....

      مناجات

      چه توفیق باشد ز دریای علم
      کمی سهم بردم که گویای علم

      که اندک علومی مرا آ رزو
      ز ایام خُردی ببود ، ای نکو

      چنین فهم شد هر چه خواهی عمل
      چو کردی به گنجی رسیدی ، امل

      تو را دانشی داد جانا ، قبول
      کشی نظم آیات قرآن رسول

      زبانی چه شیوا مفاهیم آن
      به نظمی فعولن در آمد بیان

      چه تعریف باشد بخوانی عیان
      علومی بخوانی کلامی بیان

      ز خالق خدایی بسی مهربان
      به نظمی در آمد علومی بخوان

      تو را گنج دنیا و اُخری شود
      که صاحب عمل را چه اولی شود

      نه رنجی به گنجی تو را رهنمون
      که هر لحظه خوانی علومت فزون

      که سرمایه جاوید باشد تو را
      به هر جا که بودی و هستی ثنا

      چه غم جان من برده ای گنج خویش
      طعامی به خواندن بگیری چه بیش

      مفاهیم قرآن والی بخوان
      هدایت شود هر که خواند بدان

      خدایا ! چه گویم به ایما نظر
      مفاهیم قرآن به خواندن ثمر

      که هر بیت شد ذکر رحمان دلا
      به نجوای دل ، در ترنّم ، ثنا

      ولی را به هر آیه ای از قرآن
      ز دنیا به اخری کشان مهربان

      توفیق الهی شامل حال اینجانب گردید تا سخن وحی الهی رابه مفهوم

      نه ترجمه و تفسیر نظم درآورم .

      سخت می توان باور کرد که منظومه حاصل قطره دریایی است از علوم بی کران

      توحیدی و انسان ناظم زیان مگوی پروردگار است.

      در این اثر به تقوای اندیشه فکر بکر باید توجه کرد.

      هر کلام سّری است از اسرارالهی که بر قلب انسان متقی ریاضت نفس توحیدی ،

      چونان خورشید درخشان عالمتاب پرتو افشانی می کند.

      طبق فرمایش مؤلا امیرالمومنین علی (ع) :

      علم دل بهتر از علوم عقلی و نقلی است و نصیب حال آن شخصی می گرددکه

      تقوای دل را رهنمای راه خویش سازد.

      آنچه پیش روی علاقمندان آثارنظم است

      نزدیک تر می گردد. هر چند صاحـــــبان اندیشه علوم قرآنــــی واقفند

      که معنای ظاهری قـــــــــرآن بطن هایی دارد .... میزان در این

      کار اولویت اول نبی اکرم اسلام (ص) و اهل بیت هادیان امت اسلامی هستند.

      ثقل اکبر را ثقل اصغر (اهل بیت پیغمبر) صاحب نظر می باشند.

      قرآن ناطق بعد از رسالت نبی اکرم (ص) وصی نبی علی بن ابی طالب

      امام اول شیعیان می باشد.

      ظرف اندیشه علوم با کسب دانش ظاهری تا حدودی پُر می شود

      و ظرف علم را به معنا و مفاهیم عملکرد باید مزیّن کرد که علوم عملی

      مورد ملاک می باشد ....

      دو بیت پایانی تقدیم به حضرت ولی عصر (عج)

      امام زمان ، حجّتِ آخرین
      که میزان تویی در عدالت همین

      ولی را به هر آیه ای از قرآن
      شفاعت بکن ،از خدای جهان

      اطاله کلام شد...

      ولی اله بایبوردی

      تمامی سروده فوق در حکم دیوان به دهه ی هشتاد برمی گردد...

      rose rose rose rose rose rose rose rose rose

  • کاویان هایل مقدم   12 آبان 1399 23:40

    استاد بایبوردی،
    این حب خاندان عصمت و طهارت که در دل شما ودیعه گذاشته شده، دارایی ارزشمندی است.
    البته که تذکر جناب زمانیان در رابطه با تاویل قرآن کاملا حساسیتی به جا است اما از آنجا که جنابعالی
    در سرایش این منظومه قصد تفسیر و تعبیر آیات قرآن را نداشته و بر اساس مفهوم دست به شعر سرودن زدید
    لذا مشمول شبهه تحریف یا تفسیر به رای نمیباشد.
    در هر حال سعیتان مشکور
    applause applause applause

    • ولی اله بایبوردی   13 آبان 1399 10:34

      «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»

      جمال و جلال خدا در انسان متجلی است.

      سلام

      جناب استاد مقدم گرانمهر

      سپاس از نکته نظرات شایسته تان

      بنده متوجّه حساسیّت نکته نظرات دقیق جناب استاد زمانیان هستم

      و خود نیز به چنین حسّاسیّتی مشعوف می باشم .

      اینجانب نیز با رعایت حسّاسیّت لازم به اهمیت و جلال کلام وحی ؛

      دیدگاه متین و عالمانه جنابعالی را تعقیب می نمایم و امانتداری معتقد

      برای معنا و مفهوم قرآن می باشم ....

      و معترفم که هرگز جسارت ، توان و علم تفسیر قرآن را نداشته و ندارم ....

      با توفیق الهی و نهایت امتنان

      مناجات تقدیمی : rose

      ولی ! پاک دینانِ نیکی سرشت
      چه خوش نامه اعمال نیکی بکِشت

      درختی چه الوان به نعمت ثمر
      به هر مؤمنی می دهد ، در نظر

      روان جوی بینی ، چه آبی معین
      چه سرچشمه هایی مُصفا همین

      سرا پرده هایی چه تختی روان
      مقابل به هم ، تکیه شادی کنان

      سیه چشم رعنا به سیما نگار
      ببینی ، چنان شادمانی ،به بار

      که پاداش حُسنی به مؤمن بدان
      به هر نامه ،اعمالِ ایمان ، همان

      خوشا ! حال دریا دلان زمان
      چنان در عبادت اطاعت نهان

      همان خالصانی به ایمان قوی
      ز خالق گرفتند ، نیرو ، غنی

      به آیات قرآن و احکام دین
      عمل گرکنی بر تو بخشد همین

      چه نهری سرا پرده هایی به زر
      چه حوران زیبا ، بهشتی به بَر

      چه تختی روان سایبانی چه نهر
      شوی ماه روشن به تاری ز مهر

      ولی را ، به آیات قرآن ، خدا
      ببخشی ، دهی جایگاهی ،صفا

      ولی اله بایبوردی

      rose rose rose rose
      rose rose rose
      rose rose
      rose

نظر 16

  • امیر عاجلو   12 آبان 1399 13:32

    درود بر شاعر گرامی ,شعر شما را خواندم موفق باشید

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:11

      سلام

      ممنون از قبول زحمت

      تقدیمی : rose

      در درون بحری ندیدی قطره را
      همچو ماهی ،در درون دریا ،شنا

      چون که با اویی به هر جا رهنمون
      نام او ، آوازه ای شد ، بین ما

      ولی اله بایبوردی

      01 / 01 / 1399

      rose rose rose rose
      rose rose rose
      rose rose
      rose

  • بهنام حیدری فخر   12 آبان 1399 15:12

    درود بر شما جناب استاد بایبوردی ادیب و شاعر فرهیخته و ارجمند
    قصیده ای بسیار زیبا و ظریف و فاخر سرودید گرامی
    مانا و سربلند و پیروز باشیدapplause applause applause rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:14

      سلام

      جناب استاد حیدری فخر عزیز

      سپاس از دیدگاه بسیار ارزنده تان

      شادکام باشید

      هفته وحدت گرامی باد.

      تقدیمی : rose

      اربعینی جام طالب ، ساقیا
      تا بخورد آرام گیرم لحظه ها

      دم غنیمت لحظه ای را ای عزیز
      جام دل ، لبریز با شربی حیا

      ولی اله بایبوردی

      24 / 05 / 1399

      rose
      rose rose
      rose rose rose
      rose rose rose rose

  • محمد مولوی   12 آبان 1399 16:20

    سلام و درود
    applause applause applause

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:15

      سلام

      سپاس از همراهی تان

      تقدیمی : rose

      شوق دیدارت برایم آرزو
      آرزو دارم ،ببینم لحظه رو

      روی اویی را ببینم لحظه ای
      لم یلد یولد بباشد ، ای نکو

      ولی اله بایبوردی

      26 / 05 / 1399

      rose
      rose rose
      rose rose rose
      rose rose rose rose

  • مسعود مدهوش   12 آبان 1399 16:46

    درود بر استاد قالبها rose rose rose

    زیبا سرایشی ست love struck love struck دستمریزاد rose rose rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:18

      سلام

      استاد ارجمند جناب مدهوش گرانمهر

      سپاس از دیدگاه ارزنده تان

      ممنون از همراهی تان

      تقدیمی : rose

      به نامت ،اقتدا کردم ، خدایا
      پریشان حال دارم با تو نجوا

      جفا کاری گنهکارم پشیمان
      به امیدی ، خطایم را ،ببخشا

      ولی اله بایبوردی

      01 / 06 / 1399

      rose rose rose rose
      rose rose rose
      rose rose
      rose

  • علی معصومی   12 آبان 1399 19:53

    درود بر شما ارجمند
    و میلاد پیانبر رحمت
    مبارکباد
    ◇◇◇◇

    rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   12 آبان 1399 20:21

      سلام

      جناب معصومی ارجمند

      سپاس از مهر حضورتان

      ممنون از دیدگاه

      میلاد نبی اکرم ( ص)

      هفته وحدت گرامی باد ....

      تقدیمی : rose

      تحفه درویشی به سرسبزی نما
      گر چه برگی سبز باشد ای رها

      هدیه از یاری بباشد ای عزیز
      هر چه باشد ،ارزشی دارد بها

      ولی اله بایبوردی

      12 / 08 / 1399

      rose
      rose rose
      rose rose rose
      rose rose rose rose

  • کرم عرب عامری   12 آبان 1399 21:54

    درودها استاد
    rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   13 آبان 1399 10:37

      سلام

      سپاس از همراهی تان

      شادکام باشید .

      تقدیمی : rose

      از جهان عقبا کنی یادی دلا
      عابر از دنیای خاکی ، با فنا

      کالبد را ترک با روحی روان
      سیر جایی ، ناکجا آباد را

      ولی اله بایبوردی

      18 / 06 / 1399

      rose rose rose

  • علی مزینانی عسکری   13 آبان 1399 00:42

    درود استاد
    عیدتان مبارک
    دستمریزاد
    rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   13 آبان 1399 10:41

      سلام

      جناب استاد عسکری عزیز

      سپاس از همراهی تان

      میلاد نبی اکرم ( ص ) گرامی باد.

      تقدیمی : rose

      به بالا کوه دیدم ،لاله ای را
      بنفشه جویباری را چه زیبا

      ندا دادم منادی را ، جوابی
      چه علت عمر گل کوتاه جانا

      ولی اله بایبوردی

      20 / 06 / 1399

      rose
      rose rose
      rose rose rose

  • منصور آفرید   13 آبان 1399 13:31

    درود بر استاد گرامیم جناب بایبوردی عزیز
    واقعا دستمریزاد، سالهای زیادی از عمر پر برکت
    خود در راه علم و معرفت گذاشتید.
    در پناه لطف و احسان پروردگار باشید
    rose rose rose

    • ولی اله بایبوردی   14 آبان 1399 09:37

      سلام

      جناب استاد ارجمند

      سپاس از دیدگاه بسیار ارزنده تان

      در پناه حق

      تقدیمی : rose

      آمدی با روی خندان همچو ماه
      مهر را شاهد شوی در صبحگاه

      با طلوعی ، آفتابی ، هر کجا
      طالب آن یاری به زیبایی نگاه

      ولی اله بایبوردی

      14 / 08 / 1399

      rose
      rose rose
      rose rose rose
      rose rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا