3 Stars

زلف تو

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412017

آمده ام سوے تو

سوے تو اے شهد ناب

بے سرو سامان شدم

بر من و قلبم بتاب



کام مرا نوش ده

جرعه اے آبم بده

مست و خراب توام

پیکِ شرابم بده



زُلف تو از من ربود

مُلک خیال مرا

من شده ام رام تو

با تو شدم هم نوا



پرده ی اسرار تو

رفته ز حکمت کنار

با تو شدم همنشین

آمده فصل بهار





شاعر نمی خواهد که این شعر را نقد کنید.

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 143 نفر 340 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | فائزه اکرمی (19 /05/ 1399)   | منصور آفرید (19 /05/ 1399)   | ترانه هموطن (19 /05/ 1399)   | محمد عالمی (19 /05/ 1399)   | دکتر کیوان محب خسروی (19 /05/ 1399)   | محمد مولوی (19 /05/ 1399)   | ابراهیم حاج محمدی (20 /05/ 1399)   | کاویان هایل مقدم (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | نوید حیدریان (31 /05/ 1399)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)  کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)  منصور آفرید (19 /05/ 1399)  محمد مولوی (19 /05/ 1399)  فائزه اکرمی (21 /11/ 1399)  
تعداد آرا :5


نظر 14

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:38

    درود و سلام موفق و مانا باشید rose rose rose

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 03:09

    آفرین آفرین گرامی
    rose rose rose

  • منصور آفرید   19 امرداد 1399 14:27

    درود بر شما بسیار زیبا
    rose rose rose

  • محمد عالمی   19 امرداد 1399 20:33

    دورد بر شما بسیار زیبا ست rose rose rose

  • دکتر کیوان محب خسروی   19 امرداد 1399 22:14

    درود بر بانو
    توصیه میکنم به جای کلمه ی پیک که کلمه ای روسی است از کلمه ی زیبا و ایرانی (جام ) استفاده کنید
    زیبا بود

    • فائزه اکرمی   23 امرداد 1399 21:02

      درود بزرگوار، این شعر زیر نظر اساتید بزرگ کانون شعر ایران تایید و ثبت شده لذا نیاز به ویرایش ندارد،ممنون از شما

  • محمد مولوی   19 امرداد 1399 22:38

    applause applause applause
    خوش آمدید گرامی
    بادرودهایم rose

  • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 00:52

    درود بر سرکار عالی rose rose

  • کاویان هایل مقدم   20 امرداد 1399 12:49

    شیرین و روان سرودید، فقط جسارتا واژه ملک را با ضمه به معنی سرزمین باید بخوانیم در اینجا یا مد نظرتان مَلَک به معنی فرشته است؟

    • فائزه اکرمی   23 امرداد 1399 21:03

      درود بر شما، ملک به معنای سرزمین است ،ممنون از توجه شما

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:24

    مستی تان مستی الهی

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:25

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا