- شاعران
- فائزه اکرمی
- دفتر شعر چهار پاره ها
- شعر زلف تو | فائزه اکرمی | شعر ایران
آخرین نوشته ها
معرفی کنید
-
لینک به آخرین اشعار :
لینک به دفاتر شعر:
لینک به پروفایل :
پربازدیدترین اشعار
زلف تو
ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399
| شماره ثبت : H9412017
آمده ام سوے تو
سوے تو اے شهد ناب
بے سرو سامان شدم
بر من و قلبم بتاب
کام مرا نوش ده
جرعه اے آبم بده
مست و خراب توام
پیکِ شرابم بده
زُلف تو از من ربود
مُلک خیال مرا
من شده ام رام تو
با تو شدم هم نوا
پرده ی اسرار تو
رفته ز حکمت کنار
با تو شدم همنشین
آمده فصل بهار
تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
کاربرانی که این شعر را خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399) | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399) | فائزه اکرمی (19 /05/ 1399) | منصور آفرید (19 /05/ 1399) | ترانه هموطن (19 /05/ 1399) | محمد عالمی (19 /05/ 1399) | دکتر کیوان محب خسروی (19 /05/ 1399) | محمد مولوی (19 /05/ 1399) | ابراهیم حاج محمدی (20 /05/ 1399) | کاویان هایل مقدم (20 /05/ 1399) | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399) | نوید حیدریان (31 /05/ 1399) |
رای برای این شعر
امیر عاجلو (18 /05/ 1399) کرم عرب عامری (19 /05/ 1399) منصور آفرید (19 /05/ 1399) محمد مولوی (19 /05/ 1399) فائزه اکرمی (21 /11/ 1399)
تعداد آرا :5
ارسال دیدگاه
بازدید ویژه
تولد اعضا
-
شعر ایران تولدتان را صمیمانه تبریک می گوید
-
منوچهر منوچهری(بیدل)
در24 /02/ 1301 -
سینا صارمی
در24 /02/ 1394 -
فردین صمدی
در24 /02/ 1399 -
Seyed Mohammadreza Lahiji
در24 /02/ 1369
نظر 14
امیر عاجلو 18 امرداد 1399 22:38
درود و سلام موفق و مانا باشید
فائزه اکرمی 19 امرداد 1399 11:49
سپاس فراوان
کرم عرب عامری 19 امرداد 1399 03:09
آفرین آفرین گرامی
فائزه اکرمی 19 امرداد 1399 11:49
سپاسگزارم
منصور آفرید 19 امرداد 1399 14:27
درود بر شما بسیار زیبا
محمد عالمی 19 امرداد 1399 20:33
دورد بر شما بسیار زیبا ست
دکتر کیوان محب خسروی 19 امرداد 1399 22:14
درود بر بانو
توصیه میکنم به جای کلمه ی پیک که کلمه ای روسی است از کلمه ی زیبا و ایرانی (جام ) استفاده کنید
زیبا بود
فائزه اکرمی 23 امرداد 1399 21:02
درود بزرگوار، این شعر زیر نظر اساتید بزرگ کانون شعر ایران تایید و ثبت شده لذا نیاز به ویرایش ندارد،ممنون از شما
محمد مولوی 19 امرداد 1399 22:38
خوش آمدید گرامی
بادرودهایم
ابراهیم حاج محمدی 20 امرداد 1399 00:52
درود بر سرکار عالی
کاویان هایل مقدم 20 امرداد 1399 12:49
شیرین و روان سرودید، فقط جسارتا واژه ملک را با ضمه به معنی سرزمین باید بخوانیم در اینجا یا مد نظرتان مَلَک به معنی فرشته است؟
فائزه اکرمی 23 امرداد 1399 21:03
درود بر شما، ملک به معنای سرزمین است ،ممنون از توجه شما
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 07:24
مستی تان مستی الهی
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 07:25
سلام و درود
فرهیخته ی ارجمند،
لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
مددکار باشید!
سپاس،
سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
سروش،
دارای انواع مختلفی ست مانند:
????
1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
نور، گرم و لطیف و پرشور است/
دور از این نور، کفرِ مهجور است/
هستی از نور عشق، مسرور است/
الله نور السموات (السموات)
و الارض.//
وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
????
2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
کم تر از آفتابگردان ام؟/
گر بتابی./
????
3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
می رود قایق/
و نمی کاهد عزت دریا./
????
4. سروش مسمّطی:
غنچه ای می شکفت و
می خندید/
همه جا را بهارگون می دید/
باد، پیش آمد و از او پرسید:/
"این جهان را چگونه
می بینید؟" /
پاسخش را نداده، برچیدش. //
????
5. سروش قافیه منظمِ
کوتاه پایان:
غم به غم شد دلم، غماغم شد/
اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
مَحرم رازهای عالم شد/
پیله ها را شکست./
????
6. سروشِ کوتاه پایانِ
تمام قافیه:
من سمرقندم و زرافشان ام/
سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
کابل و بامیان و بَغلان ام/
مشهد و بابل و مریوان ام/
ایران ام./
????
7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
قافیه مند و همچنین رازگون
(به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
آوازهای رازِ دل، آغاز
می شوند/
رو به سوی نور./
????
8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
سربلندترین فرا-فریاد/
بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
آی قله ی بلند!/
????
9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
رفتم از کوهپایه تا قلّه/
وقت برگشت گشت/
(وای!) تا پایین/
درّه-درّه./
????
10. سروش هایکویی،
قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
برکه، آرام، رام، باد خزان/
نقش ها، بی نگاه رهگذران/
شاعری در شبی..../
(توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
????
11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
حال خراب/
ترک خواب/
تازه عاشق./
????
12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
آرام آرام/
بدن بدون حرکت/
آغاز پرواز./
توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
سپاس از توجه تان????