سلام و درود
فرهیخته ی ارجمند،
لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
مددکار باشید!
سپاس،
سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
سروش،
دارای انواع مختلفی ست مانند:
????
1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
نور، گرم و لطیف و پرشور است/
دور از این نور، کفرِ مهجور است/
هستی از نور عشق، مسرور است/
الله نور السموات (السموات)
و الارض.//
وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
????
2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
کم تر از آفتابگردان ام؟/
گر بتابی./
????
3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
می رود قایق/
و نمی کاهد عزت دریا./
????
4. سروش مسمّطی:
غنچه ای می شکفت و
می خندید/
همه جا را بهارگون می دید/
باد، پیش آمد و از او پرسید:/
"این جهان را چگونه
می بینید؟" /
پاسخش را نداده، برچیدش. //
????
5. سروش قافیه منظمِ
کوتاه پایان:
غم به غم شد دلم، غماغم شد/
اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
مَحرم رازهای عالم شد/
پیله ها را شکست./
????
6. سروشِ کوتاه پایانِ
تمام قافیه:
من سمرقندم و زرافشان ام/
سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
کابل و بامیان و بَغلان ام/
مشهد و بابل و مریوان ام/
ایران ام./
????
7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
قافیه مند و همچنین رازگون
(به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
آوازهای رازِ دل، آغاز
می شوند/
رو به سوی نور./
????
8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
سربلندترین فرا-فریاد/
بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
آی قله ی بلند!/
????
9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
رفتم از کوهپایه تا قلّه/
وقت برگشت گشت/
(وای!) تا پایین/
درّه-درّه./
????
10. سروش هایکویی،
قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
برکه، آرام، رام، باد خزان/
نقش ها، بی نگاه رهگذران/
شاعری در شبی..../
(توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی
و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
????
11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
حال خراب/
ترک خواب/
تازه عاشق./
????
12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
آرام آرام/
بدن بدون حرکت/
آغاز پرواز./
تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
نظر 9
امیر عاجلو 15 اردیبهشت 1400 05:31
درود بزرگوار ا
کاویان هایل مقدم 15 اردیبهشت 1400 09:30
درودها جناب رضاپور گرامی
سعی تان در گسترش قالبهای نوین قابل تحسین است
علی معصومی 15 اردیبهشت 1400 10:45
دزود ها ب شما
جنا رصاپور نازنین
سیمین حیدریان 15 اردیبهشت 1400 13:53
درودها بر شما
کاظم قادری 15 اردیبهشت 1400 17:11
سلام ودرودهایتان بسیار نثارتان باد درجهت تلاش درحفظ وابداعات ادبی
محمد خوش بین 15 اردیبهشت 1400 17:15
جواد امیرحسینی 15 اردیبهشت 1400 18:14
سلام و عرض ادبو سپاسگزار از آموزش های شما. پاینده باشید
محمد علی رضا پور 17 اردیبهشت 1400 02:02
سلام و درود و سپاس و ارادت
بزرگواران
پژمان خلیلی 22 اردیبهشت 1400 21:28
عالی عالی عالی