بسمه اللطیف
کوی دلبر
ای بی خبر بهشت همان کوی دلبر است
آنجا که از بهشت برین نیز بهتر است
بگشای چشم جان که ببینی تو، روح من
با عشق و مهر بوسه زن خاک این در است
وقتی که یار می گذرد پیش چشم من
حالم ز اشتیاق به وی حال محشر است
پیش از تو نیز بود حکایت ز دلبری
اما حکایت تو عجب چیز دیگر است
بگذر نسیم صبح به گیسوی یار من
کز عطر، دلنواز و خوش و روح پرور است
ما عاشقان کجا غم دوران خوریم دوست
تا از محبت تو چنین شور در سر است
این قاصد نگاه که آید به سوی من
گویا مرا به بوس و کنار تو رهبر است
در سایه سار قامت تو می نشینم و
از پا نشستنت به برم نازگستر است
می در کف من است و گل بوسه هم به کام
اینک که باز حضرت معشوق در بر است
مهدی و ان یکاد بخوان و یقین بدان
کاشانه بهشت همان کوی دلبر است
#مهدی_رستگاری
دوازدهم مرداد سال یکهزار و چهارصد خورشیدی
چهارم ژوئیه سال ۲۰۲۱. میلادی
(سروده در شب بداهه سرایی گروه «هفت هنر شیدایی» در کانال تلگرام)
دفتر شعر روزگاران
تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
نظر 3
امیر عاجلو 15 امرداد 1400 21:51
کاویان هایل مقدم 16 امرداد 1400 09:44
زیباست عزیز اما عشق اول از نوع دیگری است(در این مورد اجازه میخواهم تفاوت نظر داشته باشیم):
پیش از تو نیز بود حکایت ز دلبری
اما حکایت تو عجب چیز دیگر است
محمد علی رضا پور 17 امرداد 1400 17:47
سلام و درود،
فرهیخته ی گرانقدر!
لطفاً در گسترش شعر پیشرو
(گونه هایی همچون سروش،
سه گلشن و...)
و بطور کلی در گسترش
مکتب ادبی نورگرایی،
یاریگرمان باشید ????
سروشی در مکتب ادبی
نورگرایی
تقدیم تان:
فرزند هزاره ی سوم/
باید عاشق جنگل باشد/
پیش سروی والا قامت،
پیش راشی شیرین مَشرَب/
آشی شهرستانی بنوازد/
دریا، دشت و کوه و مِه را/
باران را باید بشناسد/
اکسیژن را، دمنوش را،
عطر گل ها را دریابد/
در حیرتِ خوش طعمِ حکمت/
باید احساسش حل باشد/
بی معنا بودن، دشوار است.//
(محمدعلی رضاپور)
(شعر سروش و مکتب ادبی
نورگرایی
بطور خیلی خلاصه:
شعر سروش دارای چند لَخت است
که همه یا برخی از آنها همقافیه اند
اما لَخت پایانی، متفاوت
و برجسته است. در سروش،
تلاش می شود نوع نگاه به
پدیده ها ویا شیوه ی بیان،
تازگی داشته باشد و سروش،
ضمن پایبندی به وزن
و قافیه و...
نگاهی باز و انعطاف پذیر
به این گونه مقوله ها دارد.
مکتب ادبی نورگرایی،
مکتبی بومی و پیشنهادی است
که بطور خاص در گونه های
شعر پیشرو همچون سه گانی،
سروش، سه گلشن و...
و بطور عام در همه ی قالب ها
قابل کاربرد است.
در مکتب نورگرایی،
جامعه ی پسامدرن امروز
در کنار جنبه های مثبت سنت
و با نگاهی معنوی و امیدوارانه
و در عین حال، واقعی
به تصویر کشیده می شود.
بطور فنی، شعر سروش
و مکتب ادبی نورگرایی،
ویژگی های دیگری هم دارند
شایان جستجوی پژوهندگان.)