ایام سرور و جشن و شادی
با نام غدیر بخوان منادی
دانی که خدا نموده خلقت
بر عالمیان گشوده نعمت
بر کل بشر خدای سرمد
منت بنهد به نام احمد
آمد که جهان شود گلستان
با صوت خوش هزار دستان
زیبنده ی کل کائنات است
دارنده ی کل محسنات است
عید است و یار احمد آمد
با نام غدیر محمد آمد
این گونه خدا نهاده منّت
در یوم غدیر بداده نعمت
شکرابدی دراین جهان چیست
مولا و امیر مؤمنان کیست
بی شک نبود به جزعلی نام
جز یاد علی نبایدت کام
گر راه سعادت است طریقت
تردید مکن علی است حقیقت
امروز خدا گرفته پیمان
نازد به علی دگر مسلمان
ای عالمیان همی بدانید
با نام علی غمی ندارید
اعلی علی است به کل عالم
فخر ابدی است و یار خاتم
نعمت به وجود اوست کامل
دشمن ز خروش اوست زائل
دروصف غدیر چنان بگویم
کوثر ز حریم آن بجویم
مولاست علی ز بعد خاتم
ازدل ببرد چو رنج و ماتم
این عید تمام نَعِمات است
ایام سرود و صلوات است
روز ابدی شده به عالم
ابلیس فراری است ز آدم
گریان شده نقشه ای ندارد
مأیوس شده چاره ای ندارد
گویند ملائک همه با هم
با شور وشعف به نسل آدم
این عید سعید بوَد مبارک
از سوی خداوند تبارک
نجوای مزینانی چنین است
هرذکرعلی چه دلنشین است
تعداد آرا : 4 | مجموع امتیاز : 4 از 5
نظر 19
امیر عاجلو 18 امرداد 1399 22:38
.مانا باشید و شاعر
علی مزینانی عسکری 19 امرداد 1399 07:14
درود برشما بزرگوار
معین حجت 18 امرداد 1399 23:43
سلام ، درود فراوان ...
عید شما مبارک
علی مزینانی عسکری 19 امرداد 1399 07:15
سلام و سپاس استاد
محمد رضا درویش زاده 19 امرداد 1399 01:03
هزاران درود بسیار زیبا استاد عزیز
علی مزینانی عسکری 19 امرداد 1399 07:16
درود برشما عزیز بزرگوار
تشکر از بذل محبت شما
کرم عرب عامری 19 امرداد 1399 03:12
درودها عزیز
علی مزینانی عسکری 19 امرداد 1399 07:16
سلام و سپاس بزرگوار
ولی اله بایبوردی 19 امرداد 1399 09:51
سلام و درود
اجرتان با ولایت
دستمریزاد
استاد ارجمند
علی مزینانی عسکری 20 امرداد 1399 07:43
سلام و سپاس استاد بایبوردی گرانقدر
منصور آفرید 19 امرداد 1399 12:49
درود بر استاد عسکری گرامی بسیار زیبا
علی مزینانی عسکری 20 امرداد 1399 07:43
درود استاد
و سپاس از لطف و عنایت شما بزرگوار
علی مزینانی عسکری 20 امرداد 1399 07:44
درود استادآفرید بزرگوار
محمد عالمی 19 امرداد 1399 20:18
درود س=اس بر جناب عسکری عزیز وگرامی اجرت با علی ابن ابیطالب
علی مزینانی عسکری 20 امرداد 1399 07:45
سلام و سپاس بزرگوار
ابوالحسن انصاری (الف. رها) 20 امرداد 1399 00:57
سلام و درود بزرگوار
دستمریزاد
علی مزینانی عسکری 20 امرداد 1399 07:46
سلام و عرض ادب جناب انصاری بزرگوار
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 07:14
سلام و درود
ایام به کام
یاعلی
محمد علی رضا پور 21 امرداد 1399 07:14
سلام و درود
فرهیخته ی ارجمند،
لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
مددکار باشید!
سپاس،
سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
سروش،
دارای انواع مختلفی ست مانند:
????
1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
نور، گرم و لطیف و پرشور است/
دور از این نور، کفرِ مهجور است/
هستی از نور عشق، مسرور است/
الله نور السموات (السموات)
و الارض.//
وزن این سروش
در لَخت های غیر پایانی:
فاعلاتن مفاعلن فعلن
و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
????
2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
کم تر از آفتابگردان ام؟/
گر بتابی./
????
3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
می رود قایق/
و نمی کاهد عزت دریا./
????
4. سروش مسمّطی:
غنچه ای می شکفت و
می خندید/
همه جا را بهارگون می دید/
باد، پیش آمد و از او پرسید:/
"این جهان را چگونه
می بینید؟" /
پاسخش را نداده، برچیدش. //
????
5. سروش قافیه منظمِ
کوتاه پایان:
غم به غم شد دلم، غماغم شد/
اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
مَحرم رازهای عالم شد/
پیله ها را شکست./
????
6. سروشِ کوتاه پایانِ
تمام قافیه:
من سمرقندم و زرافشان ام/
سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
کابل و بامیان و بَغلان ام/
مشهد و بابل و مریوان ام/
ایران ام./
????
7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
قافیه مند و همچنین رازگون
(به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
آوازهای رازِ دل، آغاز
می شوند/
رو به سوی نور./
????
8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
سربلندترین فرا-فریاد/
بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
آی قله ی بلند!/
????
9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
رفتم از کوهپایه تا قلّه/
وقت برگشت گشت/
(وای!) تا پایین/
درّه-درّه./
????
10. سروش هایکویی،
قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
برکه، آرام، رام، باد خزان/
نقش ها، بی نگاه رهگذران/
شاعری در شبی..../
(توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
????
11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
حال خراب/
ترک خواب/
تازه عاشق./
????
12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
آرام آرام/
بدن بدون حرکت/
آغاز پرواز./
توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
سپاس از توجه تان????