سایه نویسی

هُــــــــوَالمحبـوب

شاعر شدن وشعربه هم وصله زدن را...
از مکتب و دیوانِ که آموخته ای تو ؟!
 
باید که ببندی پس از این، سارق آثار :
چشم طمعی را که چنین دوخته ای تو
 
#میثم_جویبار

اینکه کدام انگیزه مرا واداشت تا در خصوص استفاده ی ناصحیح از صنایع ادبی،
مصادیق سرقت و مجازات های تعیین شده ی جرایم ادبی بنویسم بماند برای بعد.
بخاطر داشته باشید که لزوم یادآوری برخی مقدمات ، به جهت تاکید بر اهمیت موضوع بوده
نه اینکه خواسته باشم خودی بنمایانم و به دنبال تایید و تمجید باشم.پس لطفاً تا انتها با من باشید.

???? استقبال
استفاده از وزن، ردیف و قافیه ی دیگران.
اگر به قصد آموزش و پیشرفت باشد پسندیده است.چنانچه صرف مورد پسند واقع شدن باشد نیز سرقت محسوب نمی شود.
اوزانِ رایج محدودند و در انحصار کسی نبوده و نیستند.اما استفادهٔ بیش از حد از ردیف و قافیه ی مستعمل دیگران اگرچه سرقت نیست لیکن ضعف شاعر را می رساند و حاکی از آنست که شاعر،ذهن خلاق و مولدی ندارد.

???? توارد
مانند بودن شعرِ دو شاعر ؛هم در لفظ  و هم در معنا ؛ بدون اطلاع داشتن هیچکدام از یکدیگر
اتفاقی نادر که برای هر شاعر در طول زندگی شاید یکی دوبار اتفاق بیفتد که اجتناب ناپذیرست و سرقت محسوب نمی شود.

???? عقد
به نظم درآوردن نثر دیگران
سرقت محسوب نمی شود.شایسته است که نام نویسنده ذکر شود

???? مصالته
شعر معروف دیگری را بدون تغییر در لفظ یا معنی به خود نسبت دادن
شایسته است که با علامت خاصی مشخص شود.اگر آنقدر معروف بود که نیاز به علامت نداشت و شاعری بدون علامت از آن استفاده کرد ایرادی ندارد‌

???? تضمین
بیتی از شاعری را برای تحکیم بخشیدن و اثبات حرف خود آوردن که باید با علامتی خاص مثل پرانتز یا گیومه مشخص شود.

???? تلمیح
اشاره به یک داستان، آیه، روایت، اتفاق معروف یا یک فرهنگ و یا هرچیزی که مخاطب عام با آن آشنا باشد.بهتر است از علامت استفاده شود.

❌ انتحال
تمام و کمال ؛ سخنِ دیگرى را بر خود بستن
واضحا سرقت ادبی است

...و اما بعد

❌ سایه نویسی:

پدیده ای شوم ، کریه و نه چندان نوظهور که امروزه به کرات در شبکه های مجازی و سایت های ادبی شاهد آن هستیم ، تجاوز به اشعار و آثار دیگران با جابجا کردن مصرع ها و تعویض برخی لغات بدون ایجاد تغییر آنچنانی در فرم و بدنه ی اصلی شعر و ثبت و انتشار به نام سارقین است.
صریحا عرض می کنم.این کثیف ترین و مشمئز کننده ترین نوع سرقت ادبی است.این افراد لقمه را آماده و حاضری می بلعند.می خواهند یکشبه راه چندین ساله را طی کنند.سست عناصری که هویت عاطفی و ماهیت فکری و حاصل تبانی اندیشه و احساس دیگران را می دزدند و با نوعی جعل عنوان هنری ،سعی می کنند تا سری میان سرها درآوردند و جایی برای هویت پوشالی شان باز کنند.


????حقوق اعطایی به پدید آورندگان  آثار؛
۱-حق مالکیت مادی
قابل انتقال به غیر و محدود به زمان.
۲-حق مالکیت معنوی
محدود به زمان نیست یعننی این حق حتی بعد از فوت صاحب اثر هم متوقف نمی شود.
غیر قابل انتقال ( به دلیل آمیختگی این حق با شخصیت و سلیقه منحصر بفرد پدید آورنده)

✍️شرایط اثر برای برخورداری از حمایت قانونی: 

الف-محسوس بودن:
اثر باید از حالت یک امر ذهنی خارج و در قالب یک امر عینی تجسم یابد
ب-اصیل بودن:
اثر باید نتیجهٔ فکر پدید آورنده به تنهایی باشد. ابتکاری ، بی سابقه و نو باشد

⚖️ دقت کنید:
✍️ ثبت اثر در ایران موجد حق مولف تلقی نمی شود ،
✍️ متأسفانه آثار شفاهی مورد حمایت قانون ایران نمیباشد.
✍️ آثاری که در اینترنت ارائه می شود به جهت ماهیت ادبی و هنری که دارند
مورد حمایت قوانین ایران بوده و قابل طرح در دادگاه می باشد.

⚖️ جرایم مرتبط و میزان مجازات آنها:

۱-نشر ، پخش، یا عرضهٔ  تمام یا قسمتی از اثر دیگری 
ماده قانونی؛۲۲ق حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان
میزان مجازات؛ حبس از ۶ماه تا ۳سال

۲-چاپ و پخش و نشر ترجمه دیگری
ماده قانونی؛۲۴ق حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان
میزان مجازات: حبس از سه ماه تا ۱سال

۳-نشر و پخش و عرضهٔ کتب ، نشریات و آثار صوتی دیگری
ماده قانونی؛ مواد۱-۲-۳-۷ قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و اثار صوتی
میزان مجازات: حبس از ۳ماه تا ۱سال

۴-اقتباس غیر قانونی از اثر متعلق به دیگری
ماده قانونی؛۱۸و۲۲ قانون حمایت مولفان مصنفان و هنرمندان
میزان مجازات: حبس از ۳ماه تا ۱سال

۵-تغییر و تحریف آثار ادبی و هنری
هرگونه تغییر در متن و محتوا بمعنای تغییر هویت عقیدتی و شخصیت علمی ادبی 
پدیدآورنده است و چنین تحریف و تبدیلی تدلیس است.
ماده قانونی؛ ۱۹و۲۲قانون حمایت مولفان مصنفان و هنرمندان
میزان مجازات: حبس از ۳ماه تا ۱سال
 
#مریم_رازی(وکیل پایه یک دادگستری)
_____________________________

دلگیرم از دزدیدنِ اندیشه های ناب
والله دیگر جـا ندارد قایـق سهـراب

از شبهِ شاعرهای در اَنظار ، جِنتِل مَن
با یک نوارِ مغزی از افکار مُستهجَن

کو شاعری با چوبدست خیزران در مشت؟
یک شعر از بی واژگی دیشب خودش را کشت

#محمد_نیک روش
????????????????????????????????????
_____________

کاربرانی که این نوشته را خواندند
این نوشته را 87 نفر 178 بار خواندند
محمد نیک روش (20 /07/ 1400)   | حسین یوسفی رزین (21 /07/ 1400)   | سیدیحیی حسینی (12 /06/ 1401)   |

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا