آه آناستازیا دخترم (6)

در بچگی بادکنک را خیلی دوست داشتید؛چگونه باد کردنش راهم دیده اید ؛ لاستیک اتو مبیل و دوچرخه هم اینگونه از باد پر میشوند . دیواره ی آنها از باد کنک قوی ترست . برای همین دیر تر می ترکد.هرچه بادکنک بیشتر باد می شود بدیواره ی آن بیشتر فشار وارد می شود . اگر این کار ادامه پیدا کند ، بادکنک می ترکد . تو بارها از ترکیدن آن، دو جور متاثر شده ای . اول از صدای ترکیدنش جا خورده ای و دوم از غیب شدنش بگریه افتاده ا ی . این وسیله مثال خوب و ابتدایی برای درک فرم و محتواست . هرچند هوا خود و طبیعتا دارای شکل و درونه هست و همینطورپلیمری که ما آنرا بصورت ورقه ی نازکی در آورده ایم و با هوا یک وسیله ی تفریحی برای بچه ها ساخته ایم ؛ باد کنک با نیرو و هوایی که بدرون آن می دمیم رشد میکند این رشد تدریجی در یک زمان معین بر نیروی فرم که همان پوسته ی کشسان بادکنکست غلبه کرده و آنرا می ترکاند . این نیرو شکل را نیز تغییر میدهد . دیگر شما یک وسیله ی کیسه شکل که دوباره بتوانید درآن بدمید ندارید. محتوا رشد می کند . در مقابل این رشد فرم مقاومت میکند وبناچار بازتر می شود اما در مقابل رشد و بزرگ شدن بی امان تاب نمی آورد و منهدم می گردد . همینطورست قوانین راهنمایی و رانندگی وقتی اولین آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی نوشته شد ،جاده ها باین خوبی نبودند و راننده ها باین زیادی و با مهارت گوناگون هم نبودند ؛پلیس هم مهارت هدایت اموررا درین سطح نداشت و آخر اینکه اتومبیلها از تکنیک و راحتی بالایی نسبت به اتو مبیل های اولیه برخوردارند .ازینرو آیین نامه ها تغییر میکنند .
قبل از انقلاب ایران کتابی دو جلدی دیدم در مورد جامعه ی عربستان از فرد هالیدی نویسنده و مورخ انگلیسی بنام عربستان بی سلاطین ، نوشته بود مدت چهار هزار سالست که این جامعه تغییر چشمگیری بلحاظ رسوم و فرهنگ و قوانین نداشته است . در ابتدای قرن اخیر بر اساس خصوصیات این جامعه ی خاندان سعودی بر اساس قوانین دینی وهابیت که توسط فردی بهمین نام پایه گذاری شده بود ؛ حکومت این کشور را بنا نهادند . اما جامعه ی عربستان با سلیقه های مختلف که در مقابل تغییرات اقتصادی حاصل از فروش نفت بوجود آمده ، از خود واکنش نشان داده اند . برخی تحت تاثیر انقلاب ایران خواهان عدالت و رفع تبعیض هستند . برخی تحت تاثیر جامعه ی غربی خواهان زندگی و قوانین بسان غربیان هستند و برخی بخاطر بخطر نیفتادن منافعشان طرفدار حاکمیت و تغییر نکردن آنند . این چالش بخاطر رشد آگاهی در مردم و نیز بخاطر رشد اقتصادیست . در مقابل حکومت عربستان کمی تغییرات جزئی با تبلیغ گسترده انجام داده است . اما یک سیاستمدار پست مدرن درین مورد چه میکند آیا کسی که فرا مدرن می اندیشد راه حلی برای مردم عربستان دارد ؟ شاید با اصلاحات موافقست اگر اینطورست چه الگویی را پیشنهاد می کند . یادم نبود اینان طرفدار الگو نیستند . منهم راهی را پیشنهاد نمی کنم چون این مسئله ی مردم عربستانست اما پست مدرن نتیجه را قبول دارد ؟ اگر ندارد چه راهی را پیشنهاد می کند و چرا؟
ما در منطقه زلزله خیزی هستیم . تا کنون شاهد این بلای فعلا لاعلاج طبیعی بوده ایم . زمین بخاطر چرخیدن و نیز قوانین زمینشناسی در پوسته ، ناگزیر بحرکتست . از ناحیه خشکی عربستان مرتب فشاری بپوسته ی فلات ایران وارد می شود . و درست از نقطه ی مقابل مقاومت می بیند و در شیارهایی که از سنگهای کم مقاومتر تشکیل شده بناگهان مقاومت درهم شکسته میشود . این شیارها ی کم مقاوم که به آن ها گسله می گویند توسط زلزله شناسان شناسایی شده اند . و زمانی که این فشار تدریجی بیش از مقاومت گسل شد ، زلزله پدیدار می گردد . مکتبها هم ظروفی هستند که بشر برای بیان احساس و اندیشه ی خود در چارچوب آن بوجود آورده اند . این مکتبها چه مشخصه ای داشتند؟ و مختصات آن بکدام اندیشه ها اجازه بالیدن می داده است . آیا همه ی مردان و زنان میتوانستند احساس شادمانی یا درد مندانه ی خودرا درین قالبها بنمایش بگذارند . این نمونه ها آورده شد تا ابزاری از جهانشمولی فرم و محتوا در پدیده های مادی و معنوی بدست آید . پیوسته اگر اندیشمند محتواهای نو را کشف کند و آنرا استادانه و زیبا بیان کند ، میتوانیم باو نمونه ی یک انسان پیشرو درآن زمان ودر آن زمینه نگاه کنیم . پس پیشرو بودن ستودنیست ونه نکوهیدنی . ولی میبینیم آوانگاردیسم و پیشرو بودن مسخره می شود . البته کسی که مسخره می کند ، درست یا غلط خود انسانی مفلوک و مسخره است . در مورد آوانگاردیسم واقعی و توهم آوانگاردیسم هم صحبت خواهیم کرد.اما نتیجه ای که از این بحث کوتاه میگیریم این است ، تمام جهان از پدیده های ریز و درشت با محتوای رشد یابنده و پویا و پوسته ای مقاوم و ایستا تشکیل یافته اند . رشد پدیده ها توسط تضاد نیرویی درونی که توسط منطق جدلی هگل قابل تبیین است ، رو بتوسعه و گشترش و بالیدن می باشد که به آن خواهیم پرداخت .اما پوسته در مدت رشد درونه و محتوا ازآن محافظت کرده وتابع آن است، در پایان عمر پدیده ، دیگر رشد نداشته و در مقابل نیروی درونی مقاومت میکند ؛ همانطورکه در آینده خواهیم دید ، پوسته از منطق قدیم و یا منطق ارسطو پیروی میکند. من بین این دو منطق بر خلاف برخی فیلسوفان جدلی ، همکاری میبینم. چنانچه پوسته بیش از حد مقاومت کند بناگهان منهدم می شود . اخیرا پوسته گرایان (ایستا گرایان) در پدیده های قابل دست کاری در پوسته تغییر و اصلاحاتی کنترل شده ایجاد میکنند تا از انهدام پدیده جلو گیرند . با این بحث ها بعلت بوجود آمدن مکتبهای هنری و فروپاشی آنها پی میبریم و یا بشناخت آن نزدیک می شویم .
ادامه دارد...

کاربرانی که این نوشته را خواندند
این نوشته را 314 نفر 472 بار خواندند
کرم عرب عامری (26 /03/ 1395)   | حسن کریمی (17 /04/ 1395)   | پرستش مددی (03 /05/ 1395)   | عظیم صوفی (23 /05/ 1395)   | موسی عباسی مقدم (31 /06/ 1395)   | حسین حاجی آقا (27 /12/ 1395)   |

نظر 1

  • حسین حاجی آقا   27 اسفند 1395 18:20

    فرهنگ و سنت غنی هرکشوری رمز پیروزی انان است نه کپی کردن از دیگران با چشم وگوش بسته نقاش کپی کار نقاش نیست ذوق وخلاقیت ندارد پس همیشه کپی می کند و شکست او اسان تر است applause applause applause rose rose

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا