گزیده ای از "ارسطو و فن شعر" اثر استاد عبدالحسین زرین کوب

منشاء شعر و انواع آن:
چنین به نظر می آید که پیدایش شعر دو سبب داشته است، هر دو سبب طبیعی. یکی تقلید است که در آدمی غریزی است و هم از عهد کودکی ظاهر می شود و فرق انسان با سایر جانوران استعداد دارد چنانکه انسان معارف اولیه خود را از طریق همین تقلید به دست می اورد و همچنین همه مردم از تقلید لذت می برند. شاهد این دعوی اموری است که در عالم واقع جریان دارد. چه موجوداتی که چشم انسان از دیدار آنها ناراحت می شود، اگر آنها را خوب تصویر نمایند از مشاهده تصویر آنها لذت حاصل می شود. چنانکه تماشای صورت جانوران پست و هم تماشای صورت مردار سبب التذاذ نیز می شود.
.....
پس چون غریزه ی تقلید و محاکات در نهاد ماطبیعی بود، چنانکه ذوق آهنگ و ایقاع به علاوه ذوق اوزان که نیز جز اجزاء ایقاع ها چیزی نیستند، کسانی که هم از آغاز امر در این گونه امور بیشتر استعداد داشتند اندک اندک پیشتر رفتند و به بدیهه گویی پرداختند و هم از بدیهه گویی آنها بود که شعر پدید آمد. آنگاه شعر، بر وفق طبع و نهاد شاعران گونه گون گشت. آنها که طبع بلند داشتند افعال بزرگ و اعمال بزرگان را تصویر کردند و آنها که طبع شان پست و فرومایه بود به توصیف اعمال دونان و فرومایگان پرداختند. این دسته ی اخیر هجویات سرودند و آن دسته ی نخست، به نظم سرودهای دینی و ستایش ها دست زدند.
.....
هومر در نوع جدی و عالی شعر، گوینده ای توانا بود، نه فقط در فخامت و زیبایی شعر سرآمد شاعران شد بلکه ازین حیث هم که آثار خویش را قوت و تاثیری از آن گونه که شایسته ی درام است می بخشید، بر سایر شاعران مزیت داشت و به همان گونه نیز، اولین کس بو که راه و رسم کمدی را به شاعران بعد آموخت و هزل را که دیگران به صورت هجویات در می آوردند، او به صورت درام در آورد. زیرا آن قطعه شعر او که موسوم به مِرگیتس است نسبت به کمدی ها همان مقامی را دارد که ایلیاد و اودیسه او نسبت به آثار تراژدی دارد......

مطالعه این کتاب مرجع را به تمامی شعرای ارجمند عضو سایت توصیه می نمایم.
ارادتمند - کاویان

کاربرانی که این نوشته را خواندند
این نوشته را 191 نفر 293 بار خواندند
کاویان هایل مقدم (15 /06/ 1399)   | کرم عرب عامری (16 /06/ 1399)   | سلما محمدی (09 /08/ 1401)   |

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا