3 Stars

در مکتب ادبی نورگرایی - 1

ارسال شده در تاریخ : 26 خرداد 1400 | شماره ثبت : H9417068

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود
فراخوان #مکتب_ادبی_نورگرایی


سروشی در #مکتب_ادبی_نورگرایی
(با پردازش وزنی پیشرو در لَخت های
پنجم و هفتم)


به دلم حسّ آبشار ببخش!/
آی آیینه ی جهان، دل تو!/
دفتر شعرهای خیسم را/
باز می آورم مقابل تو/
پیش آسمان و نوشیدن سروشی سرشار/
مِه و اسپند و شعر و محفل تو/
و عطر شیرین عشق کامل تو/
شیخ موسای پاک بابلعشق!//



درباره ی مکتب نورگرایی:
تقریباً جای مکتبی (فلسفی-) ادبی
از بطن جامعه (و نه از جهان غرب)
در ادبیات فارسی خالی است و آنچه ما داشته ایم، سبک هایی ادبی همچون خراسانی، عراقی و هندی بوده است و ما به دلیل
نداشتن مکتب ادبی
- که بسیار جامع تر از سبک ادبی است و قلمروی فراتر از شعر و نثر دارد و
می تواند دیگر هنرها بلکه همه ی جنبه های زندگی را دربرگیرد-
به ناچار در عصر نو، مقلد مکاتب اروپایی بوده و البته در این تقلیدمان گاهی نوآوری هایی نیز داشته ایم.
اکنون، مکتب بومی نورگرایی (LIGHTISM)
در شعر و ادبیات فارسی، مطرح شده است و به خواست خدا و با همیاری شما فرهیختگان گرانقدر، گسترش خواهد یافت
و به سایر حوزه های هنر و زندگی نیز به فرخندگی خواهد رسید.
هرچند پیش از این، آثاری پراکنده در ادبیات فارسی در ارتباط با این مطلب داشته ایم،
اکنون با شفاف‌سازی، انسجام بخشی و توسعه ی امر در حدی که شایان ایجاد مکتبی
فلسفی- ادبی باشد، با مکتبی بومی به نام نورگرایی روبرو هستیم که خواهان پشتیبانی فرهیختگان است
و در حوزه ی ویژه ی شعر، بطور عام در همه ی قالب ها و بطور خاص در قالب های شعر پیشرو کاربرد دارد
(شعر پیشرو:
گونه های آمیخته از شعر سنتی و نو همانند سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک
به عنوان زیر ساخت + اندیشه های مکتب نورگرایی در ژرف ساخت).
ویژگی های مکتب نورگرایی بطور
بسیار خلاصه:
نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز، فراخوانی اندیشه های نورگر
ا از هر دین و مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در برابر افکار ضد معنوی
بویژه افکار صهیونیستی آخرالزمان، بهره گیری از ویژگی های مثبت سنت و دنیای پسامدرن بطور همزمان
و در یک اثر واحد، توجه ویژه به میهن و بازآفرینی ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی
بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، کاربرد نور، رنگ، عطر، طعم و... برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی
بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن معنویت گریز و چند ویژگی مهم دیگر.
(توضیحات و نمونه های بیش تر را در سایر مطالب مرتبط این نویسنده می توانید جستجو بفرمایید! )
#محمدعلی_رضاپور (#مهدی)

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 129 نفر 229 بار خواندند
امیر عاجلو (27 /03/ 1400)   | جواد امیرحسینی (28 /03/ 1400)   | ولی اله بایبوردی (28 /03/ 1400)   | کاویان هایل مقدم (29 /03/ 1400)   | محمد علی رضا پور (29 /03/ 1400)   | کاظم قادری (30 /03/ 1400)   | شبنم رحمانی (30 /03/ 1400)   | علی معصومی (04 /04/ 1400)   | سجاد حقیقی (07 /04/ 1400)   |

رای برای این شعر
امیر عاجلو (27 /03/ 1400)  جواد امیرحسینی (28 /03/ 1400)  ولی اله بایبوردی (28 /03/ 1400)  کاظم قادری (30 /03/ 1400)  شبنم رحمانی (30 /03/ 1400)  علی معصومی (04 /04/ 1400)  سجاد حقیقی (07 /04/ 1400)  
تعداد آرا :7


نظر 9

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا