3 Stars

《مُجَسّم》

ارسال شده در تاریخ : 19 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412028

کسی که تا سایه افکَنَد شب نمی کند غیرِ رم مجسّم
نگردَدَش ردّ پای ما در مسیر پر پیچ و خم مجسّم

بلاکشانیم و عیش مستی نجسته ایم از عدم که هرگز
ظهورِ  پُر زیب و فَرّ هستی نمی شود در عدم مجسّم

فراخنای جهان پر است از شکوهمندی سرفرازان
به جلوه ی جلجتای عیسی نمی شود جامِ جَم مجسّم

غرورِ سرکش به سمتِ باطل کشانَدَت بی لجام توسَن
چنان که رامیِّ بختَت افتد چون آرزو مغتنم مجسّم

چه پُر صلابت قدم نهد در مسیر خود عاشقانه آن کس
که مقصد استش بدون یک ذرّه شبهه در هر قَدَم مجسّم

رهیدن از ظلمِ مستمرّ را بَرَد رعیّت امید  واهی
نمی کند پادشاهشان چون زیاده خواهیِ کم مجسّم

به جُرمِ عریانی از مهابت، بری نمی گردد از مهانت
کسی که خود را ز بی خیالی نمی کند مُحتَشَم مجسّم

کجا نوردیده سنگلاخی کسی که لم داده کنج کاخی؟
نکرده آنی  به پای ما خستگان  نَمی از وَرَم مجسّم؟

خیال خامی آشکارت  رهیدن است از جهنم آری
چه بی تکاپو بهشتت ای خفته دل شود دمبدم مجسّم

خطور هرگز نمی کند در دلش زلیخا خیالِ عصمت
نباشدش چون که مثل یوسف شکوه یک جرعه غم مجسّم

بگیرد از قبر مردگان درس عبرتی رایگانی انسان
اگر تواند کُند دمی را که هست بی بازدم مجسّم

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 3 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 133 نفر 703 بار خواندند
امیر عاجلو (19 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | ابوالحسن انصاری (الف. رها) (20 /05/ 1399)   | ابراهیم حاج محمدی (20 /05/ 1399)   | منصور آفرید (20 /05/ 1399)   | معین حجت (20 /05/ 1399)   | سیلویا اسفندیاری (20 /05/ 1399)   | رضا زمانیان قوژدی (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | علی معصومی (21 /05/ 1399)   | محمد مولوی (21 /05/ 1399)   | دکتر کیوان محب خسروی (22 /05/ 1399)   | مسعود مدهوش (22 /05/ 1399)   | سیمین کیانی (22 /05/ 1399)   | سیدمحمد طباطبایی (23 /05/ 1399)   | اکرم بهرامچی (04 /06/ 1399)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :6


نقد 14

  • رضا زمانیان قوژدی   20 امرداد 1399 20:52

    ندیده ام کس بسان استاد از این رقم شعرها بگوید
    که می شود پاک و بی محابا ز نیش و نوشش قلم مجسّم
    چه وزن سختی است! بی تعارف که هر کسی را توان نباشد
    مفاعلاتن مفاعلاتن کند همی دم به دم مجسّم
    بر این نمط شعر گفتنت را پسندد آن کو سخن شناسد
    که منعکس می شود به ذهنش زلال و پاک از عدم مجسّم
    بدین بضاعت نمی توانم سرود هم پایۀ تو شعری
    که مثل طوطی بدون ادراک ار آن چه گفتی کنم مجسّم
    #رضا_زمانیان_قوژدی
    بداهه تقدیم استاد حاج محمدی

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 23:20

      حضرت دوست جناب زمانیان قوژدی عزیز و گرامی
      بحمد الله و المنّه با سرودن این بداهه عملا ادعای مصرع نخستتان را نقض کرده اید . و تبحّر خودتان را در سرودن در این وزن
      آفتابی کرده اید . دست مریزاد. و سپاسگزارم حضور ارجمند و نظر لطفتان را . در میان قدما حضرت بیدل دهلوی و در میان معاصرین زنده یاد احمد عزیزی
      در کتاب 《روستای فطرت》 سروده های فاخر و اسطقس داری در همین وزن از خود بیادگار نهاده است.
      زنده باشید و شاداب. rose rose rose

      • سیدمحمد طباطبایی   23 امرداد 1399 23:10

        درودتان حضرت دوست ،
        ضمن عرض ارادت بیکران به محضر آن استاد عالیجاه و آرزوی سلامت و تندرستی برای حضرتتان ، بسیار محظوظ شدم ، غزلی فاخر و نفیس و خاصه و اسطقس دار که نشان از تسلط و توانمندی حضرت دوست بر دایره کلام و ادب و سیطره قواعد عروضی دارد ،
        متاثر و متاسفم که بینش و نگاه ادیبانه رو به خاموشی و اضمحلال است
        مریزید بر پای خوکان
        مرین در لفظ دری را

        باقی بقا rose rose rose rose

        • ابراهیم حاج محمدی   24 امرداد 1399 00:20

          سلام و درود و سپاس بیکران حضرت دوست و استاد فرهیخته و سید عالی تبار جناب مستطاب طباطبائی گرانقدر را . لطف حضور ارجمندتان را شاکرم . زنده باشید و شاداب
          rose

  • مسعود مدهوش   22 امرداد 1399 01:58

    درود بر شما جناب حاج محمدی applause

    بنده در اینکه جنابعالی به اوزان و قافیه تسلط دارید و مطالعات وسیعی در این ضمینه انجام میدهید شک ندارم،لذا بنده قصد نداشتم

    بنا به برخی دلایل به صفحه ی شما وارد شوم ، مدتی نیز ملاحظه فرمودید بنده نیامدم زیرا شما تشریف نمی اوردید.

    لازم دانستم خدمت شما عرض کنم با توجه به اینکه بنده هیچ علاقه ای به اوزان عربی ندارم و از زبان عربی و اعراب تنفر کامل دارم،

    اموخته های خود را در خصوص وزن عروضی رها نموده و تمایل دارم شعر فارسی و انگلیسی که در ان تخصص دارم بسرایم.

    اشعاری چون ترانه،سپید،نیمایی،موج نو ، تصنیف که از بند اوزان عربی رهایی یابم.

    در هر روی مخاطب خارج از سایت و سایر شعرای داخل سایت نیز لطف دارند و اینگونه اشعار جوششی بنده را می پسندد و اخیرا هم خوانندگان

    مطرح کشور با لطف جناب حیدری قرار داد بسته اند انها را میخوانند که اگر به صوت شعر لج بازی بنده که بیش از هزار نفر بازدید داشته رجوع

    فرمایید خواننده ی مطرح با اهنگ انرا خوانده است.

    و همچنین اشعار بنده که اکثرا جزء محبوترین،پر بازدید ترین،پر مخاطب ترین اشعار می باشد.

    بدین معناست که مخاطب اینگونه می پسندد.

    اشعار غزل و مثنوی مهندسی شده،کوششی و فاقد زیبایی ست که مخاطب درون سایت و خارج از سایت چندان رغبتی نشان

    نمیدهد.شعر باید از دل بیاید و بر دل بنشیند، شاعر باید بتواند حرف خود را بزند.در بند اوزان و مهندسی شده نه زیبایی

    دارد نه عام پسند ست.اگر بنا به ماندگاری باشد ، اشعاری که خواننده انرا بخواند ماندگار است.

    موفق باشید.

    • ابراهیم حاج محمدی   22 امرداد 1399 03:45

      عزیز بزرگوار جناب مدهوش عزیز
      من نقدی ذیل سروده و بقول خودتان تصنیف شما نوشتم و شما همانجا پاسختان را دادید و جناب مستطاب حیدری فخر هم بمساعدت حضرتتان آمدند
      پاسخ هر دو بزرگوار را همانجا داده ام . لزومی ندارد که سر رشته ی بحث را اینجا سوق بدهید
      این اولا . و اما ثانیا اینکه شما از زبان عربی تنفر داشته باشید یا نداشته باشید سبب نمی شود که زبان فارسی مطابق میل حضرتعالی خودش را منطبق کند . حافظ و سعدی و خواجو و همان عرف قزوینی و هزاران شاعر دیگر فارسی زبان نیامده اند بخاطر اینکه حضرتعالی ازعربی بدتان می آید و متنفرید ، اشعار بی وزن بسرایند . !!!
      و اما ثالثا دوست عزیز و بزرگوارم سروده ها و بقول خودتان تصنیفات شما هم مهندسی شده است . اینجوری نیست که مهندسی نشده باشد منتها مهندسی اش با مهندسی های دیگر متفاوت است . مگر شما خودتان در همین تصنیف که مورد نقد قرار گرفته خود را ملزم به تکرار هجای هشت هشت نکرده اید ؟ و آیا این الزام خودش مهندسی خاصی نیست ؟
      رابعا دوست عزیز و بزرگوارم اگر واقعا نقد را بر نمی تابید مساله ی دیگری است . وگرنه نقد پاسخ می طلبد آن هم پاسخ منطقی و مستدل و نه بیشتر !!!!!

      • مسعود مدهوش   22 امرداد 1399 03:48

        جناب حاج محمدی

        اجازه بدهید اشعار بی وزن ولی زیبا با ما با وزن و کوششی و مهندسی با شما

        از نظر شماسیمین بهبهانی،سهراب،کد کنی و ....بی وزن هستند

        • ابراهیم حاج محمدی   22 امرداد 1399 04:00

          دوست عزیز و ارجمندم جناب مدهوش
          اولت سلام ثانیا سلام ثالثا سلام
          رابعا لطفا از طرف من نظر ندهید آن هم نظر اشتباه . اتفاقا از نظر من بزرگوارانی که نام بردید {{ سیمین بهبهانی، سهراب سپهری و حضرت علامه شفیعی کدکنی موزون ترین اشعار را دارند و طبق قواعد علم عروض مو لای درز آثار این بزرگواران نمی رود. rose

          • مسعود مدهوش   22 امرداد 1399 04:09

            استاد ارجمند rose

            بنده علاقمندم خارج وزن شعر بگم،شعر باید پسند مخاطب باشد که هست،بنده نه قرار است

            جای حافظ بنشینم نه جای سهراب.جای خودم هستم این سایت هم داخلی ست ، اشعار انگلیسی

            بنده که جایگاه بین المللی دارد.شاعرانی که شما یاد فرمودید تا به حال پنج هزار نسخه از انها

            فروش نرفته،جمعیت ۸۵ میلیونی پنج هزار تا فروش داشته.

            بنده جوری اشعار خارج از وزن می سرایم مقبول مخاطب و خواننده گان باشد.حالا برخی ممکن است دوست

            نداشته باشند انها نیز محترما،شما هم که محترم هستید.دوست ندارید یا خارج از وزن است مثل سابق

            نه شما تشریف بیاورید در صفحه ی بنده نه من می ایم.

            سپاس از شما rose

            • ابراهیم حاج محمدی   22 امرداد 1399 04:14

              دوست عزیزم باز هم سلام
              کسی شما را وادار به دوست داشتن و متنفر بودن یا نبودن از جیزی نمی کند . اما ادب اقتضا می کند که اگر کسی نقدی بر شعر شما نوشت بی آنکه آن را حذف کنید پاسخ منطقی بدهید . حد اقل از کسی که مدعی است ادیب است و تصنیف سرا چنین انتظاری می رود rose

              • مسعود مدهوش   22 امرداد 1399 04:22

                بله ادب حکم می کند برای برخی اقایون واتساپ نکنید.یه وقت ابروشون نرود

                ادب حکم میکند برای برخی که .....در مورد گاو شعر میگن عالی بود نگذارید.

                ادب حکم میکنه که شش ماه به صفحه ی کسی نرفتی دیگر نروی.

                ادب حکم می کند که تعریف هم شود

                ادب حکم میکند کسی علاقه ندارد شما انتقاد بجا و بیجا نکنید

                ادب حکم میکند جایگاه خودتان و بنده را بشناسید

                ادب حکم میکند که به جوابی که در این صفحه دادم خوب توجه کنید

                ادب حکم میکند که در غزل از شوخیدن و کله پوک استفاده نشود

                ادب حکم میکند که تعداد مخاطب صفحه خود را ببینید بعدا قضاوت کنید

                ادب حکم میکند افرادی که در صفحه شما حضور نمیابند ، حضور نیابید.

                ادب حکم می کند خود را پلیس سایت ندانید.

                ادب حکم میکند.......

                • ابراهیم حاج محمدی   22 امرداد 1399 07:22

                  سلاما
                  اگر ادب این مواردی را که برشمردید حکم می کند باید برای حضرتتان خون گریست و متاسف بود چرا که همه ی این موارد را خود مرتکب شده اید .
                  ادب حکم می کند که مقاله ای مستقل در پستی از پست هایم در همین سایت در باره ی تصنیف بنویسم و در آن ثابت کنم که کسانی که از تصنیف جز ت و ص و ن و ی و ف نمی دانند و حتی از فهم و درک معنوی لغوی تصنیف عاجز و درمانده اند چه ادعاهای واهی ای دارند . و بزودی این کار را خواهم کرد .

                  • مسعود مدهوش   22 امرداد 1399 07:43

                    خون به حال کسی باید گریست که در صد سایت پی احترام میگردد،شما در مقامی نیستید

                    برای کسی خون گریه کنید،در مورد هرچه که بنویسید ۵ الی ۶ نفر مخاطب دارید.

                    شعر شما صحیح و عالیست ولی مخاطب ندارد.

                    جناب ناظم و پلیس سایت شما به همان وزن عروضی بپردازید تا شاید خواهان پیدا کنید،

                    شاعران سایت را ازاد بگذارید تا با اشعار منهای عربی حال کنند.

                    کسی کمک خواست کمک کنید در غیر اینصورت خردمند کسی است که تا سوالی ازش نشده

                    لب به سخن باز نکند.

                    اشعار خارج از وزن ماو داغون ما مال خودمان و مخاطبان خودمان،شما هر وقت موسیقی گوش نمودید

                    و خوشتان امد حتما نام ترانه سرای انرا هم بشنوید شاید نامی از ما هم بردند laughing

  • اکرم بهرامچی   04 شهریور 1399 16:38

    دایره ی تخیل ، تصویر سازی ِ شکیل ، ترکیب کلمات نغز و ساده ، درک دردِ مردمی ،زبان ِ گویا و شیرین ، آهنگ گوش نواز کلام ، شعر را مانا می کند و دلچسب و من منتظر سرایش چنین اشعاری از اساتید عزیز هستم /مانا باشید rose rose

نظر 19

  • امیر عاجلو   19 امرداد 1399 20:37

    درود و سلام موفق و مانا باشید rose rose rose

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 00:53

       rose  rose  rose  rose  rose درود rose
      rose  rose  rose  rose  و سلام rose
      rose  rose  rose و سپاسrose
      rose  rose فراوان rose
      rose  حضرت rose 
      rose  دوست
      rose  و rose
       rose  rose  rose  rose  rose  زنده rose
      rose  rose  rose  rose باشید rose
      rose  rose  rose و شاداب rose
      rose  rose و کامیاب rose
      rose و پیروزrose 
      rose آمین

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 23:55

    درودها گرامی
    rose rose rose

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 00:54

      سلام حضرت دوست
       rose  rose  rose  rose  rose درود rose
      rose  rose  rose  rose  و سلام rose
      rose  rose  rose و سپاسrose
      rose  rose فراوان rose
      rose  حضرت rose 
      rose  دوست
      rose  و rose
       rose  rose  rose  rose  rose  زنده rose
      rose  rose  rose  rose باشید rose
      rose  rose  rose و شاداب rose
      rose  rose و کامیاب rose
      rose و پیروزrose 
      rose آمین

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 19:47

      rose

  • ابوالحسن انصاری (الف. رها)   20 امرداد 1399 00:53

    سلام و درود بزرگوار

    دستمریزاد rose

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 00:54

      درود و سلام حضرت دوست rose

       rose  rose  rose  rose  rose درود rose
      rose  rose  rose  rose  و سلام rose
      rose  rose  rose و سپاسrose
      rose  rose فراوان rose
      rose  حضرت rose 
      rose  دوست
      rose  و rose
       rose  rose  rose  rose  rose  زنده rose
      rose  rose  rose  rose باشید rose
      rose  rose  rose و شاداب rose
      rose  rose و کامیاب rose
      rose و پیروزrose 
      rose آمین

  • معین حجت   20 امرداد 1399 11:42

    دستمریزاد استاد حاج محمدی ، درود بر شما rose rose rose

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 19:48

       rose  rose  rose  rose  rose درود rose
      rose  rose  rose  rose  و سلام rose
      rose  rose  rose و سپاسrose
      rose  rose فراوان rose
      rose  حضرت rose 
      rose  دوست
      rose  و rose
       rose  rose  rose  rose  rose  زنده rose
      rose  rose  rose  rose باشید rose
      rose  rose  rose و شاداب rose
      rose  rose و کامیاب rose
      rose و پیروزrose 
      rose آمین

  • سیلویا اسفندیاری   20 امرداد 1399 17:45

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد ارجمندم ????
    هزاران درود بر طبع روان و قلم توانمند شما بزرگوار applause applause applause
    rose rose rose

    • ابراهیم حاج محمدی   20 امرداد 1399 19:48

       rose  rose  rose  rose  rose درود rose
      rose  rose  rose  rose  و سلام rose
      rose  rose  rose و سپاسrose
      rose  rose فراوان rose
      rose  سرکارِ rose 
      rose  عالی را
      rose  و rose
       rose  rose  rose  rose  rose  زنده rose
      rose  rose  rose  rose باشید rose
      rose  rose  rose و شاداب rose
      rose  rose و کامیاب rose
      rose و پیروزrose 
      rose آمین

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 06:44

    سلام و درود
    جناب حاج محمدی گرانقدر،
    وزن های سنگین در پنجه ی شما رام اند.
    applause rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 06:44

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

  • علی معصومی   21 امرداد 1399 10:18

    درود و عرض ارادت
    جناب حاج محمدی نازنین
    -◇◇◇◇
    و احسنت
    •••••
    ترانه ام شو بهانه ام باش که در هوای تو پر بگیرم
    کجا شود بی تو آسمان پریدنم ای صنم مجسم ؟!

    • ابراهیم حاج محمدی   21 امرداد 1399 21:26

      سلام rose و‌درود rose جناب rose معصومی rose عزیز : rose
      این وزن چون دوری نیست وسط مصرع نمی تواند حکم پایان مصرع را داشته‌باشد و شاعر نمی تواند و نباید در وسط مصرع بجای هجای بلند هجای کشیده بیاورد rose

  • منصور آفرید   21 امرداد 1399 13:32

    درود بر استاد بسیار زیبا و دلنشین
    rose rose rose

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا