3 Stars

آهوی دشت خطا

ارسال شده در تاریخ : 18 امرداد 1399 | شماره ثبت : H9412006

آهوی دشت خطا

این بسته پر و بال مرا باز کن ای دل
با همسفری نغمه ی دمساز کن ای دل

جایی که بجز حیرت و اندوه نباشد
در صفحه ی آئینه برانداز کن ای دل

برگو سخنی را ز گل و گلشن و باران
چون مرغ سحر ناله و آواز کن ای دل

افتاده ز پاییم و به مقصد نرسیدیم
دست من و دامان تو اعجاز کن ای دل

خون جگری را که فلک قسمت ما کرد
با حسرت دیرینه پس انداز کن ای دل

از بغض فروخورده خود آنچه که داری
در محضر جانان خود ابراز کن ای دل

آتش بزن این خرمن تزویر و ریا را
با صدق و صفا عزم سرآغاز کن ای دل

زنگار وجود از من حیرت زده برگیر
نقشی بزن و حال مرا ساز کن ای دل

ما آهوی گمگشته ای از دشت خطائیم
هی ناز کن و ناز کن و ناز کن ای دل !

شاعر از شما تقاضای نقد دارد

تعداد آرا : 2 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 90 نفر 205 بار خواندند
امیر عاجلو (18 /05/ 1399)   | معین حجت (18 /05/ 1399)   | محمد رضا درویش زاده (19 /05/ 1399)   | کرم عرب عامری (19 /05/ 1399)   | بهنام حیدری فخر (19 /05/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (19 /05/ 1399)   | روزبه آریا (19 /05/ 1399)   | جمشید اسماعیلی (19 /05/ 1399)   | ابراهیم حاج محمدی (19 /05/ 1399)   | ابوالحسن انصاری (الف. رها) (20 /05/ 1399)   | سیلویا اسفندیاری (20 /05/ 1399)   | محمد علی رضا پور (21 /05/ 1399)   | علی معصومی (21 /05/ 1399)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :7


نظر 12

  • امیر عاجلو   18 امرداد 1399 22:38

    !درود

  • معین حجت   18 امرداد 1399 23:50

    دستمریزاد بسیار عالی ، مثل همیشه rose rose rose

  • محمد رضا درویش زاده   19 امرداد 1399 01:04

    هزاران درود استاد عالی rose rose rose

  • بهنام حیدری فخر   19 امرداد 1399 02:07

    درود بر شما جناب استاد معصومی گرانقدر
    مثل همیشه بسیار زیبا و دلنشین و ظریف سرودید
    شاد و سلامت و پیروز و سربلند باشید rose rose rose

  • کرم عرب عامری   19 امرداد 1399 03:12

    درودها عزیز
    rose rose rose

  • ولی اله بایبوردی   19 امرداد 1399 09:53

    دل جهت دار

    سرشار از شادمانی

    سلام و درودها

    دستمریزاد

    rose rose rose

  • روزبه آریا   19 امرداد 1399 13:02

    هزاران درود خدمت
    شما استاد گرانقدر applause applause rose

  • ابراهیم حاج محمدی   19 امرداد 1399 13:58

    درود و دست مریزاد rose

  • ابوالحسن انصاری (الف. رها)   20 امرداد 1399 00:55

    سلام و درود بزرگوار

    دستمریزاد rose

  • سیلویا اسفندیاری   20 امرداد 1399 18:36

    سلام
    درودتان جناب معصومی بزرگوار، applause
    سروده ای ناب و دلنشین
    applause applause
    rose

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:13

    سلام و درود
    بر معصومی عزیز،
    سروش را فراموش کردید؟ مهربان! broken heart

  • محمد علی رضا پور   21 امرداد 1399 07:13

    سلام و درود
    فرهیخته ی ارجمند،
    لطفا در آشنایی بیش تر و گسترش شعر سروش،
    مددکار باشید!
    سپاس،

    سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست.
    سروش،
    دارای انواع مختلفی ست مانند:
    ????
    1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:

    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات)
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

    ????
    2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:

    کم تر از آفتابگردان ام؟/
    گر بتابی./
    ????
    3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:

    می رود قایق/
    و نمی کاهد عزت دریا./

    ????
    4. سروش مسمّطی:

    غنچه ای می شکفت و
    می خندید/
    همه جا را بهارگون می دید/
    باد، پیش آمد و از او پرسید:/
    "این جهان را چگونه
    می بینید؟" /
    پاسخش را نداده، برچیدش. //

    ????
    5. سروش قافیه منظمِ
    کوتاه پایان:

    غم به غم شد دلم، غماغم شد/
    اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
    پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
    مَحرم رازهای عالم شد/
    پیله ها را شکست./

    ????
    6. سروشِ کوتاه پایانِ
    تمام قافیه:

    من سمرقندم و زرافشان ام/
    سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
    کابل و بامیان و بَغلان ام/
    مشهد و بابل و مریوان ام/
    ایران ام./

    ????
    7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش،
    قافیه مند و همچنین رازگون
    (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):

    و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
    آوازهای رازِ دل، آغاز
    می شوند/
    رو به سوی نور./

    ????
    8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):

    باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
    سربلندترین فرا-فریاد/
    بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
    آی قله ی بلند!/

    ????
    9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):

    رفتم از کوهپایه تا قلّه/
    وقت برگشت گشت/
    (وای!) تا پایین/
    درّه-درّه./

    ????
    10. سروش هایکویی،
    قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:

    برکه، آرام، رام، باد خزان/
    نقش ها، بی نگاه رهگذران/
    شاعری در شبی..../

    (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)

    ????
    11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:

    حال خراب/
    ترک خواب/
    تازه عاشق./

    ????
    12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:

    آرام آرام/
    بدن بدون حرکت/
    آغاز پرواز./

    توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
    پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
    سپاس از توجه تان????

تنها اعضا میتوانند نظر بدهند.

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا