نوشته های ادبی محمد علی رضا پور
بسم الله الرحمن الرحیم قالب جدید سروش و تفاوت های آن با سایر قالب های شعری قالب شعری سروش در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود، دارای این ویژگی هاست: 1- مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و نو 2-دار...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم فرهیختگان ایرانی، افغان، تاجیک و همه ی پارسی زبانان و پارسی دانانِ جهان و همه ی خاورپژوهان گرامی! درود بر شما؛ پس از سه دهه تلاش ادبی – که همراه بوده است با موفقیت هایی از جم...
ادامه نوشتهصادراتِ ساختارِ شعر فارسی به جهان – قسمت 1 (تلاشی برای صدور فرهنگی ساختار شعر فارسی به جهان) پیام نویسنده به شعرشناسان و شاعران شرقی و غربی به شعرشناسان و شاعران قلمرو زبان فارسی در ایران، افغان...
ادامه نوشتهسروش های پیوسته هنگامی که چند سروش مربوط به هم را به ترتیبی به کار ببریم که تنها یک مجموعه شعر به وجود بیاید، قالب شعر ما سروش پیوسته خواهد بود. به عبارتی، سروش، نام قالب هایی ست که گاهی بصورت سروش ...
ادامه نوشتهسروش و سه گلشن، دو قالب تازه ی شعری در ادبیات فارسی اند که بعد از سال ها مطالعه و پس از طی چند مرحله ویرایش، به جایگاه کنونی خود رسیده اند. سروش و سه گلشن، هریک، توانمندی های فراوانی دارند و حیف ...
ادامه نوشتهنگارنده، پس از سرایش نخستین نمونه های شعر سبز(چندآهنگ) و مقایسه ی تقطیع عروضی آنها با شعر سپید شاملو، به این نتیجه رسیده که شعر سپید هم دارای نظام عروضی است و البته به جز بعضی لَخت های معمولا کوتاه، د...
ادامه نوشتهسروش، سه گلشن، و شعر سبز(چندآهنگ)، قالب ها و در واقع، سبک ها یا دستگاه هایی تازه و توانمند در سرایش پارسی اند و شایان ژرف اندیشیِ بیش تری در سرزمین های سرایش پارسی. اشعاری در قالب شعری سروش 1- عمر، م...
ادامه نوشتهدر قالب شعری(نوین) سروش بسم الله الرحمن الرحیم سلام و احترام ، اجازه بفرمایید پیش از توضیحاتی درباره ی قالب تازه و توانمند سروش، اشعاری در این سبک تقدیم تان کنیم: 1- دل گدازنده، دلنواز آمد باز با ...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم مرز شعر سپید و شعر سبز بطور خیلی روشن و خلاصه، شعر سبز، ادامه ی تکمیل یافته و نسخه ای برتر از شعر سپید است و این برتری یا فراتری بویژه در جنبه ی وزن و قافیه می باشد؛ البته م...
ادامه نوشتهاین که سپید و موج نو با قطعه ی ادبی، دقیقا چه تفاوتی دارد، پرسشی است که به گمان صاحب این قلم هنوز درباره اش توضیحات یا هیچ توضیح قانع کننده و دارای اعتبار علمی، بیان نشده است؛ به عبارت دیگر: دست کم،...
ادامه نوشته#سروش دارای انواع مختلفی ست مانند: ???? 1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی: کهکشان، بی تو، خالی از نور است/ بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/...
ادامه نوشتهبرخی امتیازات قالب های شعری سروش، سه گلشن و شعرسبز (چندآهنگ) #سروش: قالب شعری کوتاهی(البته در سروش کوتاه و نه سروش پیوسته) که تا حدود زیادی جامع رباعی، دوبیتی، سه گانی و حتی سبک هایکوواره است و...
ادامه نوشتهبرخی امتیازات قالب های شعری سروش، سه گلشن و شعرسبز (چندآهنگ) #سروش: قالب شعری کوتاهی(البته در سروش کوتاه و نه سروش پیوسته) که تا حدود زیادی جامع رباعی، دوبیتی، سه گانی و حتی سبک هایکوواره است و...
ادامه نوشتهنوعی خاصی از عروض در سبک های نگارنده(1) بطور کلی، عروض شعر فارسی را تا پیش از پیدایش قالب های شعری سروش، سه گلشن و شعر سبز (چندآهنگ) می توان به دو نوع عروض سنتی و نیمایی تقسیم کرد و البته نگارنده، پ...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (2) عروض فارسی را می توان به چهار گروه کلی تقسیم کرد که از نظر میزان پایبندی به قواعد اولیه ی علم عروض به ترتیب عبارت اند از: 1. عروض سنتی: پایبند به تساوی طولی ...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (2) عروض فارسی را می توان به چهار گروه کلی تقسیم کرد که از نظر میزان پایبندی به قواعد اولیه ی علم عروض به ترتیب عبارت اند از: 1. عروض سنتی: پایبند به تساوی طولی ...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (3) درباره ی عروض نیمایی، باید گفت که: تفاوت اصلی آن با عروض سنتی در کوتاه-بلندی ارکان است و این سبک عروضی، با وجود گرایش نِسبی به زحافات غیر رسمی و غیر معمول عرو...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (4) نوع سوم از سبک های کلی در عروض فارسی به ابداعات شعری نگارنده در سروش و غیر از آن بر می گردد که در آنها، گاهی در یکی از لَخت های شعر و گاهی در محدوده ای وسیع ت...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (5) پاسخ نویسنده: نخست، این که مرحله ی سوم عروضی یعنی حد فاصل عروض نیمایی و شعر سپید، قبلا به وجود نیامده بود پس به کار بردن اصطلاح بازگشت ادبی در این باره اعتبار...
ادامه نوشتهنوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (6) در شعر سبز(چندآهنگ)، از بحری عروضی به بحری دیگر منتقل می شویم. در قالبهای سروش و سه گلشن، شیوه ی عروضی شعر ممکن است بصورت سنتی، نیمایی یا آزاد باشد و ممکن...
ادامه نوشته