نوشته های ادبی محمد علی رضا پور
#شعر_سبز / #چندآهنگ به نام "شکّیّات، مشکوک اند" هر صبح با صدای تو بیدار می شوم با خنده های ناب تو شیرین ترین غزل ها را خریدار می شوم قاصدک ها اگرچه بسیارند می شود مستقیم از تو شنید می شود دید ...
ادامه نوشتهسروش، گونه ی تازه ای در سرایش پارسی است که بطسروش، گونه ی تازه ای در سرایش پارسی است که بطور معمول از سه تا پنج لَخت دارد (و البته گاهی با دو و گاهی با بیش تر از پنج لَخت هم به کار می رود.) سروش ب...
ادامه نوشتهعطار مازندرانی، پرچمدار گسترش شعر پیشرو تبری سراینده ی گرانقدر، جناب عیسی غفوری، ملقب به شِبرِه و عطار مازندرانی، سراینده ای پرتلاش در زبان تبری است که در قالب های مختلف سنتی و نو، سروده های ارز...
ادامه نوشتههایکوی ژاپنی یا سروش پارسی؟ Пӯӣиши густариши рӯҳи #шеъри_Порсӣ ба ҷаҳон ژاپنی ها، مدت هاست که شعر هایکو یا در واقع، هایکوواره را به زبان انگلیسی وارد کرده و آن را شعری جهانی کرده اند و ما نیز در...
ادامه نوشتهعطار مازندرانی، پرچمدار شعر پیشرو تبری - 2 در شماره ی پیشین، درباره ی شاعر گرانقدر، جناب عیسی غفوری، ملقب به شِبرِه و عطار مازندرانی و نقش ایشان در گسترش شعر پیشرو در زبان تبری، مطالبی تقدیم گشت. ...
ادامه نوشتهاَبَرسبک شعر پیشرو، سومین اَبَرسبک در شعرفارسی در تاریخ شعر فارسی، تا حال، هزار سال شعر سنتی و صد سال شعر نو را داشته ایم و اکنون بیش از یک دهه است که با اَبَرسبکی به نام شعر پیشرو سر و کار داریم. ...
ادامه نوشتهچرا #شعر_پیشرو، سبکی جداگانه است؟ پیش تر هم گفته بودیم که: سبک پیشرو، آمیخته ای از سبک های سنتی و نو است و همچون فرزند آنها. این آمیختگی هم ممکن است گاهی در همه ی شعرهای گونه ای پیشرو، دیده شود مثل...
ادامه نوشتهفایده ی قالب های ابتکاری نگارنده چیست؟ از آن جایی که بسیار اشخاص با انگیزه ها و شیوه هایی مختلف، این سؤال را پرسیده اند، می پرسند و خواهند پرسید، اکنون، دوباره و در واقع، چندباره پاسخگو هستم. در مقد...
ادامه نوشته(متن از جناب استاد شهاب الدین شجاع) Ба таваҷҷуҳи шоирон, пажӯҳишгарон ва алоқамандони шеъри суруш мерасонем, ки аввали моҳи баҳман, мусодиф ба 20 январи соли 2021 аз зодрӯзи шеъри суруш се сол сипар...
ادامه نوشتهروزشمار #یکم_بهمن / #یکم_دلو (20 ژانویه) سومین جشن میلاد #شعر_سروش Рӯзшумори ҷашни милоди #Шеьри_СУРӮШ سروشی از جناب #حامی_شریبی قصه ی ما را باران رقم نزد فردا هنوز به خوابمان قدم نزد پنچره...
ادامه نوشتهتوضیحاتی درباره ی #شعر_سروش #سروش گونه ی تازه ای در سرایش پارسی و یکی از چند گونه ی #شعر_پیشرو است. شعر سروش بطور معمول از سه تا پنج لَخت دارد (و البته گاهی با دو و گاهی با بیش تر از پنج لَخت هم...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود، یکم بهمن، جشن میلاد #شعر_سروش را به همه ی شما دوستداران فرهنگ و ادب، خجسته باد می گوییم. با یاری باری یاریگر، تلاش دوستان سروش سرا به بار نشسته و اکنون سروش، فرا...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم #شعر_پیشرو و مکتب نورگرایی جناب نیما، شعر نو را برپایه ی مکاتب فلسفی- ادبی غربی بویژه سمبولیسم بنا نهاد البته ابتکارات باارزشی هم در آن داشت. جناب شاملو این کار را گسترش د...
ادامه نوشتهوزن پردازی پیشرو (عروض نوع سوم) و کاربرد آن در #شعر_پیشرو در شعر پیشرو، افزون بر عروض سنتی (نوع اول)، عروض نیمایی (نوع دوم) و وزن پردازی آزاد (نوع چهارم)، نوعی وزن پردازی گسترش یافته ی عروضی هم است...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم مکتب فلسفی- ادبی نور گرایی (LIGHTISM) نورگرایی، مکتبی است برپایه ی آموزه های کتاب های آسمانی به منظور فراخوان بشریت به زندگی برپایه ی اندیشه ی رستگاری بخش آسمانی و با تأکید ب...
ادامه نوشتهادامه 7. نوع نگرش به پدیده ها در نورگرایی، پدیده ها، آفریده ها و نشانه های خداوند هستند. هیچ چیز در عالم، بیهوده آفریده نشده حتی آفرینش شیطان هم براساس حکمتی بوده است، پس جهان بینی نورگرایی بر مبن...
ادامه نوشتههدف ما از بنیان نهادن #مکتب_ادبی_نورگرایی ............................................. بسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود، در شعر و ادبیات فارسی بصورت سنتی، سبک ادبی مطرح بوده و نه مکتب ادبی. مکت...
ادامه نوشتهبسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود، موضوع: فراخوان #مکتب_ادبی_نورگرایی مخاطبان: جامعه ی فرهنگ و ادب خاور زمین بویژه قلمرو زبان پارسی مطلب: در ادبیات و بویژه شعر فارسی، تا پیش از انقلاب شعر نو، سبک ه...
ادامه نوشتهبه پیمبر، "اُذُن" نمی گفتند؟ یا به شیر خدا، چه می گفتند؟ و عمر گفت: مرتضی، نرم است. حضرت صادق خوب، تا کرده بود با "زِندیق" آزادانه می گفتند آنچه می گفتند (با عروض پیشرو و بر وزن: مفعولن مفاعی...
ادامه نوشته#قالب_شعری_ترنج برخی ویژگی های قالب شعری #ترنج (ابتکار شاعر و ترانه سرای گرامی، جناب آقای بهنام #حیدری_فخر) 1. در ترنج، همه (یا بیش تر) مصراع ها، همقافیه اند، با این حال، آزادی عمل شاعر برای غیر...
ادامه نوشته