3 Stars

مومنان کافرکیش

ارسال شده در تاریخ : 20 مهر 1399 | شماره ثبت : H9413107

ابن ملجم تا سحرگه بر سر سجاده بود
آن زمانی که امیرالمومنین در خانه بود
وقت بالا بردن شمشیر خویش
نام الله بر زبان می بُرد ز پیش
جمله اعداء چون که خارج می شدند
هم به تکبیر خود خوارج می شدند
آیه های حق به لب می خوانده اند
دل ز کینه پُر، به شب افتاده اند
آن که را قرآن ناطق خوانده اند
این سیه روزان منافق خوانده اند!
گشت و گشت تا روزگار رزم شد
دو پدر را دو پسر، رزم، عزم شد
یکطرف اولاد اسدالله، حسین(ع)
سوی دیگر هم شیاطین حُنین
راه را بسته بر او ابن زیاد
از یزیدِ لعنت الله، بودش انقیاد
چون که نزد کوفیان آمد پدید
گفت برخیزید با لحن شدید
بر شما کرده خروج بیگانه ای
تا برآرد دینتان ویرانه ای!
بس براند این یاوه ها او بر زبان
آن لئیمان را نبود کَس در میان
تا بگوید آن کس خارجی می خوانی اش
زاده ی بنت نبی است و وصی کافی اش
الغرض پوشیده شد حق با حِیل
پیش چشم مردمِ کور از دغل
هر کجا زور و زر و نیرنگ بود
غصه ی مردان ز نام و ننگ بود
این زمان هم کم ‌نداریم ما "زیاد"
ابن ملجم یا یزید غرق فساد
آن یکی با وِرد و با ذکر آمده است
وان دگر با حربه ی فکر آمده است
آنچنان حق را به باطل برده اند
گو نمی دانند که غافل مرده اند
با شعار دین و شرع و اعتقاد
چون عمل خالیست، زهد رفته به باد
جای مهر و پینه ی سجده به دست
نیست این دوران جواب آنچه هست
فقر و فحشا و فساد و بی کسی
گو نباشد رسم هیچ فریاد رسی
کی بگفت پیغمبر نیکو نهاد
کز نشان دین بود فقر زیاد؟
یا که مومن را بود اشک وفور
بهتر از شوق و نشاط و شور و سور؟
این همه مُهمل به دینها بسته اند
چون عوام الناس چشم بر بسته اند
دین و آئین فطری انسان بود
پس برای زندگی آسان بود
چون محمد(ص) بود آسانگیر به خَلق
هر کسی او را شناخت، بربست دََلق
او برای رفع ظلم مبعوث شد
نه برای شرح آن محسوس شد
هر کجا بودی نشان از کفر و شرک
خود بدان پاکی در آمیزد به چرک
ورنه دین انبیاء روشن بود
آنچه تاریک است اهریمن بود
اهرمن نه خود به پای خویش رُست
بل برآمد از من و ایمان سُست
چون که یزدان داده ما را این خرد
ناسپاسیم گر ما را خرافه در بَرَد
روز حشر باشد ز یزدان این صلا
بنده ام از چه شدی اندر بلا
من که راه حق به تو آموختم
با پیام آور لباست دوختم
تو به راه جاهلان رفتی و مست
گم شدی از باده ی دنیای پست
گرد زراندوزی و عشرت شدی
خود دلیل آن همه غفلت شدی
پس بگیر پاداش خود زان عیش و نوش
پیش هم کیشان خویش برگیر توش




شاعر از شما تقاضای نقد دارد


به صدای شاعر گوش فرا دهید:
تعداد آرا : 4 | مجموع امتیاز : 4 از 5
ارسال ایمیل
کاربرانی که این شعر را خواندند
این شعر را 135 نفر 393 بار خواندند
امیر عاجلو (20 /07/ 1399)   | مسعود مدهوش (20 /07/ 1399)   | علی مرادخانی (20 /07/ 1399)   | محمد مولوی (20 /07/ 1399)   | محمد رضا درویش زاده (21 /07/ 1399)   | علی مزینانی عسکری (21 /07/ 1399)   | ولی اله بایبوردی (21 /07/ 1399)   | کرم عرب عامری (21 /07/ 1399)   | منصور آفرید (21 /07/ 1399)   | بهنام حیدری فخر (21 /07/ 1399)   | معین حجت (22 /07/ 1399)   | علی آقا اخوان ملایری (22 /07/ 1399)   | کاویان هایل مقدم (22 /07/ 1399)   | حامی شریبی (22 /07/ 1399)   | مرضیه نورالوندی (22 /07/ 1399)   | اکرم بهرامچی (23 /07/ 1399)   | ترانه هموطن (23 /07/ 1399)   | سعید اعظامی (23 /07/ 1399)   | پژمان خلیلی (27 /07/ 1399)   |

رای برای این شعر
تعداد آرا :10


نقد 2

  • حامی شریبی   22 مهر 1399 18:13

    شعر مجموعه درونگرا و برونگرا است که مقایسه ی قدرت و توانایی یکی از راههای شناخت آن است که در این رابطه نگاه سوم شاعر * مومنان کافر کیش *
    در حیطه ی صنعت تناسب و تضاد *مومنان ، کافرکیش * یا * مومنانِ کافر کیش * که تحت عنوان سروده تعارف شده نمیتواند پاسخی به پیامی که سروده بدنبال خود میکشد به مخاطب داد
    زیرا مردم بنا به قرآن درعقاید به چهار دسته تقسیم میشوند
    اول مومن * دوم کافر *
    سوم منافق * چهارم فاسق که بطور اجمال بدین شرح میباشند

    ۱- اگر کسی هم عقاید را پذیرفت و هم عمل کرد مومن است.
    ۲- اگر کسی نه عقیده داشت و نه عمل کرد، کافر است.
    ۳- اگر کسی عقیده داشت و عمل نداشت فاسق است.
    ۴- اگر کسی عقیده نداشت و ظاهراً عمل کرد منافق است.


    درودتان باد
    شاعر توانا و گرامی rose

    • کاویان هایل مقدم   23 مهر 1399 08:49

      خوشامدها بر شما جناب شریبی فرهیخته و سپاس از تحلیل فنی و ادبی تان
      دقیقا با چهار گروهی که فرمودید، غرض از این قَدَر قدرتان ظاهرالصلوه باطن الفسوق، که با زر و زور و نیرنگ، در عمل با علم بر اوامر ربوبی که از طریق انبیاء بر ما واجب شده، باز هم دست به فسق و ستم می زنند و از این دستورات سرپیچی می کنند، دسته فاسقان خواهد بود اما چون یک کار ادبی زیباست که با زیور صنایع مانند تضاد یا طباق آراسته شود و خیلی مستقیم مخاطب را به نقطه انتهایی نکشاند، در این عنوان از جمع نقیضین استفاده شده تا هم خواننده را به فکر وادارد هم کنایه ای از افراد به ظاهر متشرع و در باطن فاسق باشد.
      به قول حضرت حافظ:
      واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند
      چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند
      مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
      توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند

      نفستان گرم و دلتان روشن باد
      rose rose rose

نظر 24

  • امیر عاجلو   20 مهر 1399 21:10

    لطیف و دلنشین applause applause

  • مسعود مدهوش   20 مهر 1399 21:35

    درود بر استاد مقدم راستگو و فرهیخته applause applause

    مثنوی کامل و زیبایی مهمانتان بودم و لذت بردم،افرینها ارجمند love struck love struck

  • محمد مولوی   20 مهر 1399 23:21

    سلام و درود
    rose rose rose

  • محمد رضا درویش زاده   21 مهر 1399 08:31

    بسیار زیبا رفیق هنرمندم تندرست باشید و سر افراز applause applause rose rose

  • علی مزینانی عسکری   21 مهر 1399 09:01

    سلام و عرض ادب
    دستمریزاد که بسیار زیبا سروده اید و سخن به حق گفته اید رقص قلمتان همیشه مانا و پاینده باشید
    متأسفانه قرائت های غلط و نابجا امروز دین را به قهقرا برده و همان ذره اعتقاد مردمی که پای همه چیز حتی خون دل خوردن و خون دادن ایستادند نابود کرد کی این مسند نشینان می خواهند از خواب برخیزند خدا می داند ولی امبدواریم زودتر این اتفاق بیفتد
    rose rose rose

    • کاویان هایل مقدم   22 مهر 1399 14:02

      استاد مزینانی گرانقدر
      یقین از این مسندنشینان عده ای با چراغ به دزدی آمدند که به زعم خود در این دنیای فانی،گزیده تر برند کالا و عده ای هم اساسا فلسفه وجود را نفهمیده اند که مصداق همان ابیات پایانی هستند.
      خداوند عاقبت همه را ختم به خیر کند.
      rose rose rose

  • ولی اله بایبوردی   21 مهر 1399 09:30

    سلام و درودها

    اجرتان با امام همام

    در پناه ایزد دوست

    rose rose rose

  • کرم عرب عامری   21 مهر 1399 10:53

    این دعوا سر دراز دارد
    درودها گرامی
    rose rose rose

    • کاویان هایل مقدم   22 مهر 1399 14:04

      استاد خوبم جناب عامری
      البته فرمایشتان متین است ولی امان از روز بازخواست که بس دردناک باشد و ناگزیر
      rose rose rose

  • منصور آفرید   21 مهر 1399 18:21

    درود بر استاد چه زیبا سرودید
    واقعا دستمریزاد
    rose rose rose

  • بهنام حیدری فخر   21 مهر 1399 22:12

    درود بر شما جناب استاد هایل مقدم ادیب ارجمند و فرهیخته
    مثل همیشه شعری زیبا و تاثیر گذار و تأمل برانگیز سرودید
    در پناه حق،موفق و پیروز و سربلند باشید گرامی
    applause applause applause rose rose rose

    • کاویان هایل مقدم   22 مهر 1399 14:06

      درودها و سلامهای فراوان بر رفیق شفیق، همراه همدل جناب حیدری بزرگمنش
      rose rose rose

  • معین حجت   22 مهر 1399 09:06

    درود فراوان جناب هایل مقدم بزرگوار rose rose rose

    • کاویان هایل مقدم   22 مهر 1399 14:08

      استاد عالیقدر سلام
      چون دقت نظر حضرتعالی را در ضوابط سرودن حس کردم در فایل صوتی که عنقریب برای این مثنوی ارائه خواهد شد، برخی تصحیحات وزنی و فنی لحاظ شده که تقدیم میشود.
      ممنونم از اینکه همراهی می فرمایید.
      rose rose rose

  • علی آقا اخوان ملایری   22 مهر 1399 09:45

    سلام و درود بر استاد بزرگوارم، مثل همیشه، زیبا و دلنشین سروده اید. لذت بردم rose

    • کاویان هایل مقدم   22 مهر 1399 14:09

      دوست و برادر عزیز و والامقام استاد ملایری
      خرسندم از رویت مرقومه محبت آمیزتان
      rose rose rose

  • مرضیه نورالوندی   22 مهر 1399 17:26

    درود بیکران شاعر گرانقدر

سریال خاتون قسمت6
سریال خاتون قسمت 6
تبلیغات فرهنگی
تو را به هیچ زبانی
بازدید ویژه
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا