نوشته های ادبی محمد علی رضا پور

محمد علی رضا پور

پسرک

محمد علی 12/ 12 /1396 0 دیدگاه

پارسا دیروز به مدرسه نیامد و البته غیبتش را مثل همیشه، " موجّه " رد کردم بخاطر همان مشکل همیشگی و بعدش هم توضیحات همیشگی اش. بعضی وقت ها فکر می کنم نکند پارسا دارد از مشکل همیشگی اش سوء استفاده می ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

احمدشاه مسعود

محمد علی 12/ 12 /1396 0 دیدگاه

احمد شاه مسعود! شیر خوش پنجه¬ی درّه¬ی پنج شیر! روانت شاد! حالا سال¬ها از فتنه¬ی آن حماقت عمیق، آن نماد بزرگ نادانی و آن ویرانگر جنجالِ خوارج پیرو می¬گذرد و آنها مثل حشراتی که در خودنمایی شبانه¬ای به ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

بسم الله الرحمن الرحیم پویش صدور عروضی سرایی (دعوت از فرهیختگان به صدور شعرعروضی از فارسی به شعر جهان) سلام و احترام از ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

بسم الله الرحمن الرحیم سلام و احترام، In the name of GOD Hello to you the great cultural men/women. I m MohammadAli Rezapour, a poet and writer from Iran. I have some new works i...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

در این بیست-سی سالی (از اوایل نوجوانی) که می سرایم و بعضا مطالعاتی ادبی دارم، از کسی توضیح قانع کننده ای در بیان تفاوت میان متن(قطعه) ادبی بصورت بریده-بریده و سپیدنگاری ندیده ام. هرچه گفته اند، معمول...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

گویش مازندرانی به عنوان گویشی ایرانی، دارای خویشاوندی با سایر گویش های ایرانی است و یکی از معدود گویش هایی است که دارای ادبیات قابل ملاحظه ای در قرن گذشته بوده که البته تنها قسمت محدودی از آن، امروزه ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

شعری در قالب سروش

محمد علی 18/ 12 /1396 0 دیدگاه

بومِ نقاشیِ چمن، رنگین واژه ها، پَر زَنان و آهنگین لب به لب، بوسه ها، سبک- سنگین حاج فیروز! مَقدمت پیروز! (قالب شعریِ جدیدِ "سروش" در یک نگاه در تعریف قالب سروش بویژه اگر بخواهیم جامعیت...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

کشف و تبیین آرایه ای ادبی به نام "دنباله گیری" در تبیین سبک شعری و ادبی خود، به آرایه ای پی برده و آن را دنباله گیری نامیده و انواع سه گانه ای برایش یافته ام. دنباله گیری شبیه به تکرار است؛ اما با آن...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

معرفی قالب سروش

محمد علی 09/ 8 /1397 0 دیدگاه

قالب شعریِ جدیدِ "سروش" در یک نگاه در تعریف قالب سروش بویژه اگر بخواهیم جامعیت و مانعیت در تعریف را رعایت کنیم، باید به گونه ای سخن بگوییم که از یک طرف، مشخصات ترجیحی این قالب را معرفی کنیم و از طر...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

معرفی تک مصراع(قالب تک) بعنوان کوتاه ترین قالب شعری جهان در شعر فارسی، قالب فرد(مفرد) که یک بیتی و بدون الزام همقافیه بودن دو مصراع آن می باشد، بعنوان کوتاه ترین قالب شعری شناخته می شود. نگارنده، تک...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

آیا پریسکه، قالبی شعری است؟ (برگرفته از کتاب سفیر شعر فارسی از محمدعلی رضاپور) اکنون به پاسخ پرسش پیشین بپردازیم که پریسکه، قالبی شعری هست یا نه . پاسخ ما این است که پریسکه، قالبی شعری است به ای...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

عهد علّی بن ابی¬طالب(قسمتی از رُمان ناتمام تاریخی چهارده معصوم) خدایا! خدای مهربان! خدای توبه¬پذیر! بر این کویر خشکیده – که سال¬هاست باران اُلفَتی ندیده است– ترحّمی فرما و ما را به گناهانِ بَدانِ¬مان...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

بسم الله الرحمن الرحیم پیش تر گفته بودیم که قالب شعری سروش، حد وسط قالب های جدید پریسکه و سه گانی و قالب های باستانی دوبیتی و رباعی است و تقریبا جامع امتیازات آنهاست. اکنون می خواهیم درباره ی ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

I had suggested before and I repeat it again that we can export Aruthi style of Persian to English Poetry. You can think about its cultural values both for Persian and English Poetry. It ' s...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

معرفی دو قالب جدید شعری: سروش و سه گلشن(1) سه گلشن(سه باغ) نام قالبی ست که سال ها از پیدایش و سرایش به آن می گذرد؛ اما چندان به آگاهی...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

معرفی دو قالب جدید شعری: سروش و سه گلشن(1) سه گلشن(سه باغ) نام قالبی ست که سال ها از پیدایش و سرایش به آن می گذرد؛ اما چندان به آگاه...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

ادامه ی معرفی دو قالب جدید شعری: سروش و سه گلشن(1) پیش تر گفتیم که سه گلشن(سه باغ)، نام قالبی نوین در شعر است که در شکل اصلی خود، یک بیت آغازگر به شیوه ی قافیه بندی مثنوی(یا قطعه) دارد و در...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

ادامه ی معرفی دو قالب جدید شعری: سروش و سه گلشن(1) پیش تر گفتیم که سه گلشن(سه باغ)، نام قالبی نوین در شعر است که در شکل اصلی خود، یک بیت آغازگر به شیوه ی قافیه بندی مثنوی(یا قطعه) دارد و در ادا...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

پیش تر درباره ی قالب جدید سه گلشن و تفاوت این قالب شعری با غزل، سخنانی گفتیم و نمونه اشعاری آوردیم. پژوهندگان گرامی در صورت تمایل می توانند عناوین و مطالب " سروش و سه گلشن 1 و 2" را جستجو فرمایند. ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

معرفی دو قالب جدید شعری: سروش و سه گلشن سه گلشن، نام قالبی ست که سال ها از پیدایش و سرایش به آن می گذرد؛ اما چندان به آگاهیِ اهل ادب ن...

ادامه نوشته
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا