احمد آذرکمان

الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها 『حافظ』 راوی در این بیت اشاره ی مستقیمی به شراب ندارد و ما به «واسطه» ی ساقی و جام به شراب خواهی راوی پی می بریم . چرا را...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

این کوزه چو من ، عاشقِ زاری بوده‌ست در بندِ سَرِ زُلفِ نگاری بوده‌ست این دسته که بر گردنِ او می‌بینی دَستی ست که بر گردنِ یاری بوده‌ست 『خیام』 ✓ گویا خیام یک وظیفه ی تازه بر کتف واژه ی کوزه...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت 『حافظ』 ✓ گویا «راه مقصود» قبلا «آشکار» بوده است ، وگرنه «گم شدن راه مقصود» معنا ندارد . ✓ صحبت از دو عامل «غایب» است : الف ـ راه ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

بیش از برادر کمتر از یک معشوق پشت تیغه یِ یَخ . 『؟』 ✓ این هایکو ، روایتی کوچک است در توصیفِ یک رابطه یِ تقریباً برزخ گونه . روایتی که ظاهراً راویِ آن باید زن باشد . ✓ صحبت از مردی است که پشت تیغه...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها . «حافظ» ✓ سخن از «جانان» نیست بلکه سخن از «منزل جانان» است . و سخن از عاشقی است که به «منزل جانان» رسیده ، و بار و محملش ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

جز این قدر نتوان گفت در جمال تو عیب که وضع مهر و وفا نیست روی زیبا را 『حافظ』 ✓ عاشق در ابتدا هستی معشوق را در جمال وی خلاصه می کرده است . ✓ عاشق کم کم جسارت خرده گیری پیدا می کند ؛ او چیز بیش تر و ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

باید بالشم را ببوسم که تو بر آن خوابیده ای باید انگشتانم را ببوسم که نوازشت کرده اند باید زبانم را ببوسم این را اما نمی توانم . 『؟』 ✓ در این قطعه صحبت از خودِ رابطه یِ تَنانه نیست بلکه صحبت از حال...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

من به هر جمعیتی نالان شدم جفت بدحالان و خوش‌حالان شدم . 『مولوی』 ✓ گویا مصراع دوم یک توضیح اضافه است در مورد جمعیتی که راوی را نالان کرده است ولی به نظر هیچ توضیحی اضافه نیست و می تواند به روشن تر ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

نگاهی به یک هایکو

احمد آذرکمان 24/1/1399 | 05:04 0 دیدگاه

نگاهی به یک هایکو برفِ کنارِ دَر سوراخِ پیشاب . 『؟』 نوع نگاه از درون به بیرون است . ما در این هایکو با دو روزن سر و کار داریم که به ترتیب گشوده می شوند . روزنی که ابتدا از گشوده شدن در به وجود آمده ا...

ادامه نوشته
صدرالدین  انصاری زاده

به نام او چون خواسته ی دوستان بود که شرح و توضیحی بر متنی که خوانش آن را مشکل یافته بودند، ارائه دهم، در حد توان خود می کوشم تا خود را به جای چندین مخاطب قرار دهم و از زوایای مختلف اجزاء متن را بازچ...

ادامه نوشته
ولی اله بایبوردی

سال نو مبارک به قول : مخزن الاسرار نظامی در مقام و مرتبت عاریت کس نپذیرفته ام آنچه دلم گفت بگو گفته ام نظرات عزیزان را می خوانم و ارج می نهم . تقدیمی به صاحب نظران : قدر نعمت سایت شعر ایران را ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

بومِ نقاشیِ چمن، رنگین واژه ها، پَر زَنان و آهنگین لب به لب، بوسه ها، سبک- سنگین حاج فیروز! مَقدمت پیروز! (قالب شعریِ جدیدِ "سروش" در یک نگاه در تعریف قالب سروش بویژه اگر بخواهیم جامعیت...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

در این بیست-سی سالی (از اوایل نوجوانی) که می سرایم و بعضا مطالعاتی ادبی دارم، از کسی توضیح قانع کننده ای در بیان تفاوت میان متن(قطعه) ادبی بصورت بریده-بریده و سپیدنگاری ندیده ام. هرچه گفته اند، معمول...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

قالب شعری جدیدی به نام سروش بیستم دی ماه هزار و سیصد و نود و شش، به قالبی شعری به نام سه گام راه یافتم و در همان روز، اشعاری به آن سرودم و کمی بعد در فضای اینترنتی منتشر کردم و هشت روز پس از آفرینش ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

این جانب در تبیین سبک شعری و ادبی خود، به آرایه ای پی برده و آن را دنباله گیری نامیده و انواع سه گانه ای برایش یافته ام(البته نمونه های زیادی از آرایه ی دنباله گیری را در شعر و سخن سخنوران می توان ی...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

فارسی، برترین زبان جهان در اوزان شعری بر اساس پژوهش های بزرگانی همچون جناب تقی وحیدیان کامیار در آثاری چون فرهنگ اوزان شعر فارسی، ویژگی های شگفت انگیز اوزان شعر فارسی و برخی منابع دیگر مربوط به این ح...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

سرایشِ سروش

محمد علی رضا پور 26/11/1396 | 00:58 0 دیدگاه

معرفی قالب نوین سروش تاریخچه ی پیدایش قالب سروش، نام قالبی است که در بیستم دی هزار و سیصد و نود وشش پایه ریزی و در اول بهمن هزار و سیصد و نود و شش تقریبا بطور کامل به شکل امروزینِ خود، ویرایش شد. ...

ادامه نوشته
نیلوفر مسیح

هنجارگریزی نوشتاری در واژانه نیلوفر مسیح ...

ادامه نوشته
آرش آذر پیک

نیم نگاهی به مجموعه ی غزل «سیبی از باغ زمستان» از جعفر درویشیان (غروب) به قلم آرش آذرپیک در وادی ادبیات ایران زمین، دو تعریف جامع و آکادمیک از «شعر» شده است که هر دو تعریف متعلق است به جناب دکتر شف...

ادامه نوشته
نیلوفر مسیح

نقدی بر کتاب «ثانیه‌های گیج یک زن» اثر بانو فرناز جعفرزادگان آن چه نقد امروز از آن بی‌بهره مانده نقد بر اساس اصول نقد و مفاهیم اساسی موجود در آن قالب ادبی خاص است نقد امروز غالباً برگرفته از طبع و ...

ادامه نوشته
همایش
کتاب گردی
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا
تبلیغات
تو را به هیچ زبانی