نوشته های ادبی کاویان هایل مقدم

کاویان هایل مقدم

رابطه شعر با شعور

کاویان 23/ 3 /1400 3 دیدگاه

چنان که همه می دانند، سابقه شعر در ایران،سابقه ای بسیار قدیمی و قدرتمند است. «گات ها» و «یشت ها»،حداقل سه هزار سال قبل، به شعر سروده شده اند و از مضامین عالی عرفانی و فلسفی و اجتماعی برخوردارند. این م...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

رابطه شعر با شعور

کاویان 23/ 3 /1400 2 دیدگاه

چنان که همه می دانند، سابقه شعر در ایران،سابقه ای بسیار قدیمی و قدرتمند است. «گات ها» و «یشت ها»،حداقل سه هزار سال قبل، به شعر سروده شده اند و از مضامین عالی عرفانی و فلسفی و اجتماعی برخوردارند. این م...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

گاهی وقتها

کاویان 02/ 4 /1400 0 دیدگاه

گاهی وقتها می توان بی عذر هم لبخند زد تا به قلب خسته ای برگ گلی پیوند زد از عزیزی بار غم کاهید و قلبش بند زد بی تکلف بر لبانش زعفران و قند زد گاهی وقتها لازمست از هر غباری دست شُست در میان ماسه های ...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

در ایران سابقه ی نمایش های شاد چه از نظر نگارش و اصول نمایش نامه نویسی و چه از نظر اجرا یکی از مسائل مهمی بوده که همواره توجه بسیاری از ادیبان و هنرمندان هنرهای نمایشی را به خود معطوف داشته است. در ای...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

یحیی آرین پور هم می نویسد:«از روزگاران پیش در کنار شبیه خوانی یک نوع نمایش ملی شبیه به نمایش های سیرکی هم در ایران وجود داشت که عبارت بود از صحنه بازی ها و شیرین کاری هایی که دلقکان و مسخره گان درباری...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

تقلید(خندستان های سنتی): در بررسی نمایش ایرانی، «تقلید» جایگاه ویژه ای دارد. چرا که تقریبا از یک طرف به عنوان یک شکل مستقل نمایش پا به عرصه می گذارد و از طرف دیگر مضامین و موضوعات تاریخی-اساطیری و موض...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

باری در بررسی نمایش های تقلید و شکل اجرایی آن در کنار شکل داستانی ساده و روانش، شاهد ارزش خاص این نمایش «تقلید» در بین مردم یا تماشاگران به عنوان یک وسیله ی سرگرمی و لذت هستیم. هر چند در شکل ظاهری خود...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

بقال بازی: همانطور که گفته شد، بقال بازی از دل تقلید به در آمد و به دلیل استقبال شدید مردم نسبت به آن شکلی کامل تر به خود گرفت. تحویلدار اصفهانی در علت پیدایش بقال بازی می نویسد:«حکمای قدیم، بقال بازی...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

تئاتر گزینش درآمیزی(ترکیبی، التقاطی): نمایش هایی که تاکنون توضیح داده شد درباره ی برخی از گونه های تئاتر سنتی ایران بود که حاصل تلاش های ارزنده ی هنرمندان یا مردم این سرزمین می باشد. لیکن بر اثر نفوذ ...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

فرازی از کلام امیر

کاویان 07/ 5 /1400 0 دیدگاه

در روزگارانی که علی گویان (به زبان) از علی جویان (به عمل) پیشی گرفتند، بعد از سلام و تهیت عید ولایتش، بی مناسبت نیست کمی هم به کلام مولا بپردازیم باشد که در زمره شیعیان حقیقی او محسوب گردیم در روز جزا...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

بوئتیوس (1) و کاسیودوروس (2) ، دو اندیشمند و متفکر برجستۀ قرن ششم میلادی، را غالباً آخرین نمایندگان فرهنگ کلاسیک تلقی می کنند؛ فرهنگی که به سرعت در اروپای غربی قرن ششم از میان رفت. بنابراین، دورة به ا...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

رنسانس کارولنژی رنسانس کارولنژی حتی پیش از تاجگذاری شارلمان، در سال 800 میلادی، در حال اتفاق بود. شارلمان، حاکم امپراتوریِ عظیم بربرها، می خواست تمدن کلاسیک را به غرب بازگرداند و به این منظور، اندیشمن...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

تأثیر ویترویوس ویترویوس(1) (قرن نخست پیش از میلاد) کتاب بسیار مشهوری دربارة معماری نوشت که تأثیر عمده ای بر نظریۀ هنر قرون وسطا، هم در زمان کارولنژی و هم پس از آن، گذاشت. (بیش از 50 دست نوشتۀ قرون وسط...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

رنسانس قرن دوازدهم کارشناسان قرون وسطا گاهی «رنسانس قرن دوازدهم » را مورد بحث قرار می دهند که درواقع، دورة بسیار خلاقانه ای در غرب اروپا است. این دوره شاهد شکوفاییِ مکاتبی بود که به سرعت در دانشگاه ها...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

دورۀ مدرسی دورة مدرسی -که به طور کلی شامل قرنهای سیزدهم و چهاردهم می شد- به واسطۀ میلی مشخص می شد که پیش تر در قرن دوازدهم پدیدار شده بود؛ یعنی میل به طرحریزیِ توصیفی کامل و نظام مند از خدا، انسان و ط...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

هنرمندان و رویدادنگاران اگر بخواهیم نظریۀ هنر در اواخر قرون وسطا را بررسی کنیم، نه تنها نباید از خود هنرمندان چشم پوشی کنیم، بلکه همچنین باید توصیفاتی را که هم عصران آنان دربارة آثارشان نگاشته اند درن...

ادامه نوشته
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا