احمد آذرکمان

در وصالت چرا بیاموزم در فراقت چرا بیاموزم یا تو با درد من بیامیزی یا من از تو دوا بیاموزم می گریزی ز من که نادانم یا بیامیز یا بیاموزم ... ــــ پی نوشت : ١. در بیت اول ، انگار راوی عامدانه راغب است ...

ادامه نوشته
کاویان هایل مقدم

منشاء شعر و انواع آن: چنین به نظر می آید که پیدایش شعر دو سبب داشته است، هر دو سبب طبیعی. یکی تقلید است که در آدمی غریزی است و هم از عهد کودکی ظاهر می شود و فرق انسان با سایر جانوران استعداد دارد چنان...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

ویژگی های #شعرسبز / #چندآهنگ - قسمت 3 برخی از این ویژگی ها: 1- کاربرد لَخت های دارای بیش از یک رکن عروضی بعنوان وزن های نسبتا رایج عروضی (چراکه لَخت های بسیار کوتاه معمولا با یک رکن عروضی، قابل...

ادامه نوشته
مینا یارعلی زاده

نقد یک سروده

مینا یارعلی زاده 27/5/1399 | 00:30 2 دیدگاه

با سلام و ارادت بر بزرگوارانم نقد و نظری بر سروده ای بنام ” اصحاب کرونا ” تقدیم نگاه ارزشمدارتون و اما شعر: اصحاب کرونا شمعی روشن کن مزار جهان تاریک است از کدام سو رفته؟ فانوس‌دارِ زندگی! گردنِ مرگ...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

شعر پیشرو

محمد علی رضا پور 15/5/1399 | 12:19 0 دیدگاه

شعر پیشرو در کنار شعر سنتی و نو آنچه نگارنده، "سبک شعری پیشرو" می نامد، گونه هایی از شعر را در بر می گیرد که امتیازاتی از شعر سنتی و امتیازاتی از شعر نو را با هم در خود دارند و نمی توان آنها را تن...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

تا در نگین چشم تو نقشِ هوس نهم ناز هزار چشمِ سیه را خریده ام #نادر_نادرپور پی نوشت : ١. گویا هزار چشم سیه ، «کپی هایی» از «اصل» چشم هایِ معشوقند و یا این که راوی از هر چشم سیاهی چیزی وام گرفته تا...

ادامه نوشته
محمد علی رضا پور

نوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده (6) در شعر سبز(چندآهنگ)، از بحری عروضی به بحری دیگر منتقل می شویم. در قالب‌های سروش و سه گلشن، شیوه ی عروضی شعر ممکن است بصورت سنتی، نیمایی یا آزاد باشد و ممکن...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

▣ خوشه ی انگور حبه ای از آن کندم هنوز می لرزد . ـ هایکو/(؟) ـ پی نوشت : ١ ـ آیا این لرزش ، روایتگر جنبه های #فنا و زوال خوشه یِ انگور است یا دارد بقای خوشه را به تماشا می کشاند ؟! ـ ٢ - گفته اند هر ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

آگاهی ام از هر دو جهان ، وحشت داد تا بال نداشتم قفس ، تنگ نبود . بیدل دهلوی پی نوشت: ١. این بیت در مذمتِ #آگاهی است ؛ سخن از تاثیرِ #ذهن و دانسته های ذهنی است بر مکانِ #زیست . دانسته هایی که راوی ا...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

ــــــــ شانه بر موی کمر زد به کمر دست نزد پی نوشت : ـ ١. این مصراع را صائب تبریزی از سیدعلی بن سیدمعصوم حسینی قانعی اصفهانی تضمین کرده است ، آن هم در غزلی که خودش در مصراع دومش می گوید : غوطه زد د...

ادامه نوشته
سعید فلاحی

نقدی بر سه سروده از بانو نگاه سهرابی در، نقد و بررسی شبانه‌های نقد ماهنامه سخن چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ #سروده نخست "بازتاب تصویر تو" واج واج واژه هایت نگاهم نگاهی می اندازد به مژگانت نگاهت و مسخ وا...

ادامه نوشته
اکبر رشنو

مینای شکسته‌دل شبی قدرم بدان احیا کن این جانِ ز تن افتاده را توبه‌ها کرده است اما عاقبت به پای تو همچو مینای دل‌شکسته است #مینا_یارعلیزاده درودها این سروده کوتاه و پر مغز در هن...

ادامه نوشته
اکبر رشنو

نقد و نظری بر یکی از اشعار دکتر رضا براهنی سلام برگرامیانم و من هم قصد سیر دراین وادی پر مغز و معنا کردم تا بالی زده وطوفی در فکر و فراست و اندیشه ورزی این گلستان و بوستان شعر وپویشی و بویشی از ...

ادامه نوشته
حسین یوسفی رزین

در بین نویسندگان و شعرای معاصر،کسی مانند استاد شفیعی کدکنی در اعماق اقیانوس ادب غواصّی ننموده است .این اشنایی گسترده ی استاد ،با ادب فارسی سبب شده ،ایشان به اهمیّت طنین و تحرک موسیقایی،بررسی تاریخ،آگ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

زلف آشفته و خوی کرده و خندان لب و مست پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان نیم شب دوش به بالین من آمد بنشست سر فرا گوش من آورد به آواز حزین گفت ای عاشق دیرینه من خوابت ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

دُم به کله می کوبد و شقیقه اش دو شقّه می شود بی آن که بداند حلقه ی آتش را خواب دیده است عقرب عاشق 『حسین پناهی 』 ✓ این صدای راوی سوم شخص یا دانای کل است که حتی به «خوابِ» شخصیت داستان کوچکش نفوذ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

به می سجاده رنگین کن گرت پیرمغان گوید که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزل ها 『حافظ』 فروید می گوید : «به هر آن چه نمی توانیم با پرواز کردن برسیم ، با لنگیدن باید رسید» . آیا در حکمِ پیرمغان هم چن...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

گاهی بر پِهِن گاهی بر شکوفه یک مگس 『؟』 ✓ به نظر با یک نگاهِ بیرونی طرف هستیم ؛ صحبت از «حرکتِ» یک مگس است ، حرکتی که در آن شاید یک نوع سرگردانی و شاید هم یک نوع ولگردی مُندرج باشد . ✓ گویا نگاهِ ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

اسبی افسار شده ، برف در هر دو رِکاب 『بوسون』 ✓ اگر فرض را بر این بگذاریم که اسب یک جا ایستاده و بارش برف هم قطع شده است ما با یک تصویر تقریباً راکد روبه روییم ، اما اگر برف ، در حالت بارش و اسب ...

ادامه نوشته
احمد آذرکمان

یابویِ بارکش پا سست می کند هنگامِ عبور از کشتزارِ شَبدَر 『؟』 ✓ سخن از تاثیرِ مکان است بر یک حرکت . حرکتی که روزمرّگی ها و وظایفِ یک یابو در آن مندرج است ؛ روزمرّگی ها و وظایفی که دیگر در هم ادغام...

ادامه نوشته
همایش
کتاب گردی
ورود به بخش اعضا

تولد اعضا
تبلیغات
تو را به هیچ زبانی